Algemeen bestuur en bedrijfsvoering

Speerpunt

Terug naar navigatie - Speerpunt

Klantgerichte dienstverlening.

Terug naar navigatie - Klantgerichte dienstverlening.
  • In 2025 werken we door aan het verbeteren van onze dienstverlening. Dit doen we op basis van een vastgestelde visie op dienstverlening welke in 2024 door het college is vastgesteld en aan de gemeenteraad is gepresenteerd. Bij deze visie is ook de impact opgenomen die het de komende jaren heeft op onze dienstverlening. 
    In 2025 geven we verdere uitvoering van de projecten die in het uitvoeringsprogramma zijn opgenomen en starten we met de initiatieven die nog niet gestart zijn. Zo zorgen we ervoor dat de servicenormen die in de visie zijn vastgesteld niet alleen in de werkprocessen worden opgenomen, maar deze ook daadwerkelijk zo goed als mogelijk worden gehaald! We monitoren dit nauwlettend om zo onze inwoners en ondernemers zo veel mogelijk op de hoogte houden van hun de (aan)vraag van een product of dienst. We blijven als organisatie daarover met elkaar in gesprek en we laten in onze houding en gedrag zien dat we gaan voor een proactieve dienstverlening! 
    In de visie op dienstverlening hebben we ook aangegeven welke kanalen we bij voorkeur gebruiken voor het contact met onze inwoners en ondernemers, zoals baliebezoek, de telefoon, e-mail, de gemeentelijke website en social media. In 2025 zorgen we ervoor dat deze contactvormen op dezelfde wijze ingericht zijn zodat een inwoner of ondernemer geen verschil zal merken in de behandeling van zijn of haar (aan)vraag over een product of dienst. Oftewel: we gaan voor een uniforme werkwijze, ongeacht het kanaal wat gekozen wordt. Dit zal niet zomaar in een paar maanden gerealiseerd zijn, maar we blijven investeren in het verbeteren van de dienstverlening en blijven hierop aanspreekbaar. 
  • We communiceren nog actiever naar onze inwoners en ondernemers over hoe en wanneer we bereikbaar zijn. Bovendien blijven we onze inwoners en ondernemers bevragen of zij tevreden zijn met onze dienstverlening. We vragen dan ook wat aandacht nodig heeft om zo niet alleen onze dienstverlening continu te blijven verbeteren, maar ook om te laten zien dat we gaan voor een optimale dienstverlening!

Wat gaan we daarvoor doen?

Moderne bedrijfsvoering.

Terug naar navigatie - Moderne bedrijfsvoering.

In de paragraaf Bedrijfsvoering is de inhoudelijke informatie over de bedrijfsvoering opgenomen. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Toelichting verschillen groter dan € 250.000 tussen 2024 (na bestuursrapportage) en 2025

  • Algemeen: De lagere kosten in 2025 kunnen grotendeels in samenhang met de onderdelen "Personeel" en "Reserves" worden gezien. Het flexbudget voor personeel wordt in de eerste aanzet geraamd op "Personeel" en bij aanwending overgeboekt naar de post bedrijfsvoering, die onder "Algemeen" wordt verantwoord. Vandaar dat de post "Algemeen" in 2025 lager is dan de gewijzigde raming van 2024 en dat de post "Personeel" in 2025 weer hoger is dan in 2024. Daarnaast worden er in 2024 werkzaamheden gedekt uit de reserve bestuurlijke claims. 
  • Personeel: Zie toelichting bij algemeen.
  • Huisvesting: In 2024 hebben we eenmalige toetredingslasten gehad voor de nieuwe energieleverancier AGE BV.
  • Loonkosten: De lonen stijgen als gevolg van de laatste CAO. 
  • Reserve: Zie toelichting bij algemeen.
Bedragen x €1.000
Overzicht van baten en lasten per activiteit Realisatie 2023 2023 (Na bestuursrapportage) 2024 (primitief) 2024 (Na Bestuursrapportage) 2025 (primitief) 2026 (primitief) 2027 (primitief) 2028 (primitief)
Lasten
090.010.010 Bestuur -353 -378 -359 -378 -379 -379 -379 -379
090.010.020 Ondersteuning -459 -348 -313 -435 -346 -346 -346 -346
090.020.010 Burgerzaken -201 -221 -228 -471 -228 -228 -228 -228
090.020.020 DVO's 0 0 0 0 0 0 0 0
090.020.030 Visie op dienstverlening -108 -150 0 -67 0 0 0 0
090.030.010 Algemeen -3.217 -3.287 -1.669 -4.745 -2.466 -2.009 -2.009 -2.009
090.030.020 Personeel -1.496 -3.402 -2.268 -2.508 -2.684 -2.684 -2.684 -2.684
090.030.030 Huisvesting -750 -702 -642 -1.043 -642 -642 -642 -642
090.030.040 Facilitair -574 -488 -488 -504 -504 -504 -504 -504
090.030.050 ICT -2.570 -2.595 -2.174 -2.294 -2.406 -2.406 -2.406 -2.406
090.500.010 Loonkosten -12.255 -12.292 -12.958 -13.241 -13.951 -13.951 -13.951 -13.951
090.700.010 Rente en afschrijving -1.673 -1.657 -1.425 -1.402 -1.155 -1.040 -881 -881
Totaal Lasten -23.657 -25.520 -22.522 -27.088 -24.762 -24.190 -24.031 -24.031
Baten
090.020.010 Burgerzaken 513 526 526 769 526 526 526 526
090.020.020 DVO's 866 889 889 889 889 889 889 889
090.030.010 Algemeen 974 461 461 984 544 544 544 544
090.030.020 Personeel 14 0 0 0 0 0 0 0
090.030.040 Facilitair 0 4 4 4 4 4 4 4
090.030.050 ICT 356 132 123 128 119 119 119 119
Totaal Baten 2.722 2.012 2.003 2.773 2.082 2.082 2.082 2.082
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -20.935 -23.509 -20.519 -24.315 -22.680 -22.108 -21.949 -21.949
Onttrekkingen
090.710.010 Reserves 1.101 3.132 301 2.398 304 244 244 244
Totaal Onttrekkingen 1.101 3.132 301 2.398 304 244 244 244
Stortingen
090.710.010 Reserves -245 -192 -60 -60 -60 0 0 0
Totaal Stortingen -245 -192 -60 -60 -60 0 0 0
Mutaties reserves 855 2.940 241 2.338 244 244 244 244