Financiële begroting

Structureel saldo begroting

Terug naar navigatie - Structureel saldo begroting
bedragen x € 1.000 2025 2026 2027 2028
Lasten 146.755 141.888 141.931 142.544
Baten 144.142 137.032 136.714 136.726
Saldo van baten en lasten -2.613 -4.856 -5.217 -5.818
Toevoegingen aan reserves 90 30 30 30
Onttrekkingen aan reserves 2.901 287 244 244
Saldo mutatie reserves 2.811 257 214 214
Geraamd resultaat 198 -4.599 -5.003 -5.604
Incidentele lasten (inclusief reservemutaties) 2.881
Incidentele baten (inclusief reservemutaties) 2.434
Saldo incidentele baten en lasten 447 0 0 0
STRUCTUREEL RESULTAAT 645 -4.599 -5.003 -5.604

Baten en lasten 2025 per programma

Terug naar navigatie - Baten en lasten 2025 per programma
Bedragen x €1.000
Overzicht van baten en lasten per programma 2025 (primitief)
Lasten Baten Onttrekkingen Stortingen Saldo
010 Onze aantrekkelijke leefomgeving -23.163 12.596 0 0 -10.567
020 Passend wonen -6.007 2.715 0 0 -3.292
030 Vitaal platteland -2.259 1 1.849 0 -409
040 Nieuwe energie -1.167 820 0 0 -347
050 Een toekomstbestendig sociaal domein -41.590 1.575 748 0 -39.268
060 Sport en Cultuur -5.881 470 0 -9 -5.420
070 Werken en leren -30.144 12.704 0 -21 -17.461
080 Veiligheid -5.927 141 0 0 -5.786
090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering -24.762 2.082 304 -60 -22.436
100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien -5.854 111.038 0 0 105.184

Saldi per programma 2023-2028

Terug naar navigatie - Saldi per programma 2023-2028
Bedragen x €1.000
Meerjarenoverzicht van baten en lasten per programma Realisatie 2023 2024 (primitief) 2024 (Na Bestuursrapportage) 2025 (primitief) 2026 (primitief) 2027 (primitief) 2028 (primitief)
010 Onze aantrekkelijke leefomgeving
Lasten -22.712 -21.017 -23.372 -23.163 -23.034 -23.181 -23.201
Baten 12.193 12.090 12.905 12.596 12.554 12.762 12.762
Onttrekkingen 1.724 0 1.243 0 0 0 0
Stortingen -612 0 0 0 0 0 0
Totaal 010 Onze aantrekkelijke leefomgeving -9.406 -8.928 -9.224 -10.567 -10.480 -10.420 -10.440
020 Passend wonen
Lasten -7.241 -7.004 -9.961 -6.007 -6.007 -6.007 -6.007
Baten 3.778 3.131 4.910 2.715 2.715 2.715 2.715
Onttrekkingen 245 102 1.282 0 0 0 0
Stortingen -997 0 0 0 0 0 0
Totaal 020 Passend wonen -4.216 -3.771 -3.769 -3.292 -3.292 -3.292 -3.292
030 Vitaal platteland
Lasten -1.334 -528 -1.910 -2.259 -390 -390 -390
Baten 880 1 204 1 1 1 1
Onttrekkingen 188 15 1.258 1.849 0 0 0
Stortingen -1.155 0 0 0 0 0 0
Totaal 030 Vitaal platteland -1.421 -512 -449 -409 -389 -389 -389
040 Nieuwe energie
Lasten -2.093 -1.209 -1.585 -1.167 -347 -347 -347
Baten 1.100 813 1.113 820 0 0 0
Onttrekkingen 0 0 75 0 0 0 0
Stortingen -1.299 0 0 0 0 0 0
Totaal 040 Nieuwe energie -2.291 -396 -396 -347 -347 -347 -347
050 Een toekomstbestendig sociaal domein
Lasten -42.007 -36.466 -47.537 -41.590 -40.274 -40.231 -40.231
Baten 9.169 1.540 7.817 1.575 1.575 1.575 1.575
Onttrekkingen 221 0 820 748 43 0 0
Totaal 050 Een toekomstbestendig sociaal domein -32.616 -34.926 -38.900 -39.268 -38.657 -38.657 -38.657
060 Sport en Cultuur
Lasten -6.371 -5.342 -6.140 -5.881 -5.803 -5.803 -5.803
Baten 987 238 253 470 470 470 470
Onttrekkingen 435 0 305 0 0 0 0
Stortingen -26 0 -69 -9 -9 -9 -9
Totaal 060 Sport en Cultuur -4.976 -5.104 -5.652 -5.420 -5.342 -5.342 -5.342
070 Werken en leren
Lasten -30.273 -28.318 -29.519 -30.144 -29.966 -29.641 -29.641
Baten 12.311 11.454 12.578 12.704 12.635 12.509 12.509
Onttrekkingen 2.133 -20 267 0 0 0 0
Stortingen -738 22 -121 -21 -21 -21 -21
Totaal 070 Werken en leren -16.568 -16.862 -16.795 -17.461 -17.352 -17.153 -17.153
080 Veiligheid
Lasten -5.655 -5.870 -5.996 -5.927 -5.923 -6.112 -6.190
Baten 151 124 141 141 141 141 141
Onttrekkingen 34 0 33 0 0 0 0
Totaal 080 Veiligheid -5.471 -5.746 -5.821 -5.786 -5.782 -5.971 -6.049
090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering
Lasten -23.657 -22.522 -27.088 -24.762 -24.190 -24.031 -24.031
Baten 2.722 2.003 2.773 2.082 2.082 2.082 2.082
Onttrekkingen 1.101 301 2.398 304 244 244 244
Stortingen -245 -60 -60 -60 0 0 0
Totaal 090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering -20.080 -20.278 -21.977 -22.436 -21.864 -21.705 -21.705
100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Lasten -2.208 -7.145 -4.552 -5.854 -5.955 -6.189 -6.704
Baten 104.784 105.300 110.868 111.038 104.860 104.460 104.472
Totaal 100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien 102.577 98.155 106.316 105.184 98.905 98.272 97.768

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen

In onderstaand overzicht is een specificatie opgenomen van de algemene dekkingsmiddelen zoals die in het overzicht van baten en lasten zijn verwerkt. Onvoorzien bestaat voor € 100.000 uit een budget voor onvoorziene uitgaven en voor de rest uit budgetten voor loon- en prijsstijging, budgetten die op voorhand nog niet zijn toe te delen aan programma's en budgetten voor taken waarvoor het Rijk middelen beschikbaar stelt.

 

Bedragen x €1.000
Overzicht van bate en lasten per activiteit Realisatie 2023 2024 (primitief) 2024 (Na Bestuursrapportage) 2025 (primitief) 2026 (primitief) 2027 (primitief) 2028 (primitief)
100.010.010 We zorgen voor voldoende liquiditeit 178 375 570 -129 -448 -698 -948
100.010.020 We beheren onze financiële middelen 1.876 1.323 2.076 1.258 1.258 1.258 1.258
100.020.010 We innen belastingen 10.588 10.816 11.028 11.503 11.533 11.563 11.593
100.020.020 We ontvangen algemene uitkering 89.804 90.447 93.773 95.348 89.213 88.789 88.770
100.020.030 We betalen vennootschapsbelasting 171 -25 -25 -25 -25 -25 -25
100.030.010 Onvoorzien 39 -4.691 -1.023 -2.591 -2.446 -2.435 -2.700
100.500.010 Loonkosten -79 -82 -82 -88 -88 -88 -88
100.700.010 Rente en afschrijving 0 -7 -2 -92 -92 -92 -92

Overzicht van incidentele baten en lasten 2025-2028 per programma

Terug naar navigatie - Overzicht van incidentele baten en lasten 2025-2028 per programma

Een gedeelte van de incidentele lasten in onze begroting dekken we met incidentele baten. In onderstaand overzicht zijn de incidentele lasten van groter dan € 150.000 benoemd. Een gedeelte van deze lasten dekken we uit reserves. Dit is in de toelichting weergegeven.

 

Lasten gedekt door onttrekking uit de reserves. 

  • Leader betreft onze cofinanciering in eenmalige subsidietrajecten uit Leader Achterhoek.
  • Subsidieregeling asbestdaken, beschermingspakket, vouchers hebben allen betrekking op de sanering van asbest. Wij zien dit als incidentele lasten omdat uiteindelijk alle asbest gesaneerd zal zijn. Dit vraagt wel een lange adem.
  • Biodiversiteit betreft eenmalige subsidies ter stimulering van de biodiversiteit in de gemeente.
  • Motie bomen en kleine bossen betreft het eenmalig beschikbaar stellen van een boom aan iedere Berkellander.
  • Multifunctionele ontmoetingsplekken betreft een tijdelijke subsidie tot 2026.
  • Tijdelijke huisvesting ontheemden betreft een bijdrage in de realisering in extra tijdelijke opvangmogelijkheden.

Lasten niet gedekt uit reserves.

  • Regiodeal betreft de cofinanciering voor de gesloten Regiodeal Achterhoek die een beperkte looptijd heeft.

 

Bedragen x €1.000
Exploitatie 2025 (primitief) 2026 (primitief) 2027 (primitief) 2028 (primitief)
030 Vitaal platteland
Lasten
60310903 PRJCT Leader 2023 ev. -396 0 0 0
60330907 PRJCT Subsidieregeling asbestdaken -288 0 0 0
60330908 PRJCT Gratis beschermpakket + stort kleine schuren -159 0 0 0
60330909 PRJCT Vouchers Regiodeal m.b.t. asbest -186 0 0 0
60330910 PRJCT Vouchers Regiodeal sociaal/bedrijfsbegeleid. -19 0 0 0
60570002 PRJCT Biodiversiteitsplan -422 0 0 0
60570902 PRJCT motie bomen & kleine bossen -309 0 0 0
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -1.779 0 0 0
Totaal Lasten -1.779 0 0 0
Totaal 030 Vitaal platteland -1.779 0 0 0
050 Een toekomstbestendig sociaal domein
Lasten
60610070 Multifunctionele ontmoetingsplekken -166 0 0 0
60610947 PRJCT Tijdelijk huisvesting ontheemden -500 0 0 0
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -666 0 0 0
Totaal Lasten -666 0 0 0
Totaal 050 Een toekomstbestendig sociaal domein -666 0 0 0
090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering
Lasten
60040907 PRJCT Regiodeal -436 0 0 0
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -436 0 0 0
Totaal Lasten -436 0 0 0
Totaal 090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering -436 0 0 0

Meerjaren balansprognose

Terug naar navigatie - Meerjaren balansprognose
Activa Eind 2023 Eind 2024 Eind 2025 Eind 2026 Eind 2027 Eind 2028
Vaste Activa
Immateriële vaste activa 201 161 121 81 40 0
Materiële vaste activa 121.488 128.943 136.119 143.015 149.633 155.970
Financiële vaste activa 45.421 45.309 45.116 45.116 45.116 45.116
Kapitaalverstrekkingen 9.951 9.951 9.951 9.951 9.951 9.951
Verstrekte leningen 31.310 31.298 31.265 31.265 31.265 31.265
Overige langlopende leningen 4.160 4.060 3.900 3.900 3.900 3.900
Uitzettingen in 's Rijks schatkist > 1 jaar
Uitzettingen Nederlands schuldpapier > 1 jaar
Overige uitzettingen > 1 jaar
Vlottende Activa
Voorraden 2.397 2.464 2.464 2.464 2.464 2.464
Bouwgronden in exploitatie 2.210 2.277 2.277 2.277 2.277 2.277
Overige voorraden 187 187 187 187 187 187
Uitzettingen < 1 jaar 25.370 21.531 21.531 21.531 21.531 21.531
Liquide middelen 305
Overlopende activa 4.378 6.790 6.790 6.790 6.790 6.790
Totaal Activa 199.560 205.198 212.141 218.997 225.574 231.871
Passiva
Vaste Passiva
Eigen Vermogen 101.097 93.667 90.855 90.598 90.384 90.170
Algemene reserves 26.320 26.320 26.320 26.320 26.320 26.320
Bestemmingsreserves 74.777 67.347 64.535 64.278 64.064 63.850
Nog te bestemmen resultaat
Vreemd Vermogen 68.287 83.079 92.834 99.947 106.738 113.249
Voorzieningen 13.376 13.444 13.536 13.538 13.607 13.621
Vaste schulden > 1 jaar 54.911 69.635 79.298 86.409 93.131 99.628
Vlottende Passiva
Vlottende schulden < 1 jaar 9.496 14.625 14.625 14.625 14.625 14.625
Overlopende passiva 20.680 13.827 13.827 13.827 13.827 13.827
Totaal Passiva 199.560 205.198 212.141 218.997 225.574 231.871

Toelichting
(Im)materiële vaste activa:
Deze balansposten zijn geprognosticeerd op basis van de jaarrekening 2023 uit de activamodule. Hier zijn de toekomstig geplande investeringen aan toegevoegd.

 

Financiële vaste activa:
De prognose voor de financiële vaste activa is opgesteld op basis van de gegevens uit de activamodule.

 

Voorraden:
De prognose voor de financiële vaste activa is opgesteld op basis van de gegevens uit de activamodule.

 

Vorderingen:
De prognose voor de vorderingen is gebaseerd op het gemiddelde van de vijf voorliggende jaren.

 

Liquide middelen:
De liquide middelen bevat normaal gesproken het positieve netto effect van alle overige geprognosticeerde activa- en passivaposten (voor deze balans is deze sluitpost opgenomen onder vaste schulden > 1 jaar).

 

Overlopende activa:
De prognose voor de vorderingen is gebaseerd op het gemiddelde van de vijf voorliggende jaren.

 

Eigen vermogen:
De balanspost reserves is meerjarig begroot op basis van de gegevens uit de begrotingsadministratie (conform besluitvorming van de raad). Een specificatie van deze post is terug te vinden in het hoofdstuk Reserves en voorzieningen van deze begroting.

 

Voorzieningen:
De balanspost voorzieningen is begroot op basis van de gegevens uit de begrotingsadministratie en het Watertakenplan 2024-2034. Een specificatie van deze post is terug te vinden in het hoofdstuk Reserve en voorzieningen van deze begroting.

 

Vaste schulden > 1 jaar:
De prognose voor de financiële vaste passiva is opgesteld op basis van de gegevens uit de leningenadministratie. Daarnaast bevatten deze post het negatieve netto-effect van alle overige geprognosticeerde activa- en passivaposten (sluitpost voor de jaren 2024 tot en met 2028).

 

Vlottende schulden:
De prognose voor de vlottende schulden is gebaseerd op het gemiddelde van de vijf voorliggende jaren.

 

Overlopende passiva:
De prognose voor de overlopende passiva is gebaseerd op het gemiddelde van de vijf voorliggende jaren.

EMU saldi

Terug naar navigatie - EMU saldi

Berekening EMU-saldo

In het Verdrag van Maastricht is afgesproken dat het EMU-tekort van een bij de euro aangesloten land maximaal 3% van het Bruto Binnenlands Product (BBP) mag bedragen. Het EMU-saldo wordt bepaald door een gezamenlijk saldo van het Rijk, lokale overheden en sociale fondsen. Gemeenten dienen in de begroting een raming van het eigen EMU-saldo op te nemen. De Nederlandse gemeenten mogen gezamenlijk maximaal 0,27% van het tekort veroorzaken. Dit is vastgelegd in de Wet Houdbare Overheidsfinanciën.

In de onderstaande tabel is het EMU-saldo van Berkelland berekend. In de decembercirculaire 2023 zijn de individuele referentiewaarden per gemeente opgenomen. Met name in 2024 zitten we ruimschoots onder de referentiewaarde van 6,782 miljoen euro, maar ook voor 2025 en 2026 blijven we onder deze waarde. Dat betekent dat we onze reservepositie verlagen en meer leningen aantrekken.

We hebben meer financiering nodig, omdat er naast de gebruikelijke investeringen in de infrastructuur, grote projecten gepland zijn als, sporthal Ruurlo, Oudestraat Neede, de centrumplannen Borculo en Ruurlo. Daarnaast zijn er wijkaanpakken in Oost Beltrum, Rekken en in Neede Noord Oost . 

Vanaf 2027 blijven we binnen de referentiewaarde.

2024 2025 2026 2027 2028
EMU-saldo -14.844 -9.856 -7.111 -6.722 -6.497
EMU-saldo referentiewaarde 2022 -6.782 -6.782 -6.782 -6.782 -6.782
Verschil EMU-saldo en referentiewaarde -8.062 -3.074 -329 60 285
Activa Financiële vaste activa Kapitaalverstrekkingen en leningen -112 -193
Uitzettingen
Vlottende activa Uitzettingen -3.839
Liquide middelen -305
Overlopende activa 2.412
Passiva Vaste passiva Vaste schuld 14.724 9.663 7111 6.722 6.497
Vlottende passiva Vlottende schuld 5.129
Overlopende passiva -6.853
Eventuele boekwinst bij verkoop effecten en (im)materiële vaste activa

Overzicht baten en lasten per taakveld

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten per taakveld
Bedragen x €1.000
Exploitatie 2024 (Na Bestuursrapportage) 2025 (primitief)
Lasten Baten Onttrekkingen Stortingen Saldo Lasten Baten Onttrekkingen Stortingen Saldo
0.1 Bestuur -2.734 0 0 0 -2.734 -2.821 0 0 0 -2.821
0.10 Mutaties reserves 0 0 7.680 -250 7.430 0 0 2.901 -90 2.811
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten -1.672 1.760 0 0 88 0 0 0 0 0
0.2 Burgerzaken -1.184 769 0 0 -416 -969 526 0 0 -443
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -73 1 0 0 -71 -62 1 0 0 -61
0.4 Overhead -23.189 2.004 0 0 -21.185 -20.959 1.556 0 0 -19.403
0.5 Treasury -1.049 3.457 0 0 2.408 -1.068 2.238 0 0 1.171
0.61 OZB woningen -2.148 8.638 0 0 6.490 -1.873 8.658 0 0 6.785
0.62 OZB niet-woningen -10 4.077 0 0 4.067 -11 4.166 0 0 4.155
0.64 Belastingen overig -23 203 0 0 180 -23 203 0 0 179
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds -3 93.773 0 0 93.771 -3 95.348 0 0 95.345
0.8 Overige baten en lasten -1.225 474 0 0 -751 -2.792 89 0 0 -2.703
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) -25 0 0 0 -25 -25 0 0 0 -25
1.1 Crisisbeheersing en brandweer -3.439 124 0 0 -3.315 -3.262 124 0 0 -3.138
1.2 Openbare orde en veiligheid -883 0 0 0 -883 -934 0 0 0 -934
2.1 Verkeer en vervoer -8.342 749 0 0 -7.593 -7.966 344 0 0 -7.623
2.2 Parkeren -85 11 0 0 -74 -91 11 0 0 -80
2.4 Economische havens en waterwegen -1 0 0 0 -1 -1 0 0 0 -1
3.1 Economische ontwikkeling -320 0 0 0 -320 -642 0 0 0 -642
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -422 474 0 0 52 -425 474 0 0 49
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -283 59 0 0 -224 -821 59 0 0 -762
3.4 Economische promotie -620 448 0 0 -172 -593 538 0 0 -55
4.1 Openbaar basisonderwijs -95 0 0 0 -95 -97 0 0 0 -97
4.2 Onderwijshuisvesting -2.125 233 0 0 -1.892 -2.159 7 0 0 -2.153
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -1.963 638 0 0 -1.325 -1.707 323 0 0 -1.384
5.1 Sportbeleid en activering -3.173 504 0 0 -2.670 -2.355 0 0 0 -2.355
5.2 Sportaccommodaties -810 184 0 0 -625 -930 184 0 0 -745
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -578 0 0 0 -578 -581 0 0 0 -581
5.4 Musea -577 20 0 0 -557 -533 20 0 0 -513
5.5 Cultureel erfgoed -179 43 0 0 -136 -141 0 0 0 -141
5.6 Media -769 6 0 0 -763 -769 6 0 0 -764
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -4.747 206 0 0 -4.540 -5.070 66 0 0 -5.004
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -9.169 6.624 0 0 -2.546 -2.776 928 0 0 -1.847
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen -5.383 0 0 0 -5.383 -5.712 0 0 0 -5.712
6.3 Inkomensregelingen -13.801 10.583 0 0 -3.218 -13.681 10.705 0 0 -2.976
6.4 WSW en beschut werk -12.316 1.297 0 0 -11.019 -12.708 1.227 0 0 -11.481
6.5 Arbeidsparticipatie -88 0 0 0 -88 -95 0 0 0 -95
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -9.193 95 0 0 -9.098 -9.200 124 0 0 -9.076
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ -125 0 0 0 -125 -125 0 0 0 -125
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) -6.090 0 0 0 -6.090 -6.045 0 0 0 -6.045
6.71C Dagbesteding (WMO) -284 0 0 0 -284 -304 0 0 0 -304
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) -300 0 0 0 -300 -300 0 0 0 -300
6.72A Jeugdhulp begeleiding -9.654 0 0 0 -9.654 -9.639 0 0 0 -9.639
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig -72 0 0 0 -72 -76 0 0 0 -76
6.73A Pleegzorg -2.654 0 0 0 -2.654 -2.654 0 0 0 -2.654
6.73B Gezinsgericht -79 0 0 0 -79 -3 0 0 0 -3
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf -95 0 0 0 -95 0 0 0 0 0
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf -735 0 0 0 -735 -986 0 0 0 -986
6.81A Beschermd wonen (WMO) -27 0 0 0 -27 -27 0 0 0 -27
6.82A Jeugdbescherming -1.137 450 0 0 -688 -1.034 450 0 0 -584
7.1 Volksgezondheid -1.928 0 0 0 -1.928 -1.990 0 0 0 -1.990
7.2 Riolering -6.165 7.840 0 0 1.675 -6.380 8.062 0 0 1.682
7.3 Afval -3.209 3.891 0 0 682 -4.071 3.853 0 0 -218
7.4 Milieubeheer -2.957 834 0 0 -2.123 -2.897 841 0 0 -2.056
7.5 Begraafplaatsen en crematoria -329 271 0 0 -58 -334 271 0 0 -63
8.1 Ruimte en leefomgeving -2.104 205 0 0 -1.899 -1.270 117 0 0 -1.153
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) -1.198 1.048 0 0 -151 -1.198 1.448 0 0 249
8.3 Wonen en bouwen -7.996 3.834 0 0 -4.162 -3.565 1.177 0 0 -2.388

Overzicht van baten en lasten voor het taakveld overhead

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten voor het taakveld overhead
Bedragen x € 1.000 2025 2026 2027 2028
Baten Lasten Saldo Saldo Saldo Saldo
Salarissen en sociale lasten -11.682 -11.682 -11.682 -11.682 -11.682
Belastingen -5 -5 -5 -5 -5
Duurzame goederen -64 -64 -64 -64 -64
Ingeleend personeel -12 -12 -12 -12 -12
Uitgeleend personeel 705 705 705 705 705
Leges en andere rechten 0 0 0 0
Overige goederen en diensten 304 -6.746 -6.442 -5.984 -6.019 -6.019
Inkomensoverdrachten - Rijk -10 -10 -10 -10 -10
Inkomensoverdrachten - gemeenten -192 -192 -192 -192 -192
Inkomensoverdrachten - overige overheden -241 -241 -241 -241 -241
Inkomensoverdrachten - overige instellingen en personen 35 35 35 35 35
Afschrijvingen -1.115 -1.115 -1.000 -841 -841
Mutatie voorzieningen -144 -144 -144 -144 -144
Toegerekende en bespaarde rente -34 -34 -34 -34 -34
Overige verrekeningen 512 -182 330 330 330 330
Totaal 1.556 -20.427 -18.871 -18.298 -18.174 -18.174

Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume

Terug naar navigatie - Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume

Het besluit begroting en verantwoording (BBV) verplicht de gemeente om afzonderlijk in te gaan op de zogenoemde ‘jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume’. Bij deze arbeidsgerelateerde verplichtingen is het doorslaggevend of het verloop van de uitgaven gedurende een aantal begrotingsjaren, in de regel betreft dit de begrotingsperiode van 4 jaar, gelijkmatig dan wel ongelijkmatig is. Bij een gelijkmatig verloop zoals bijvoorbeeld lonen, premies en vakantiegeld moeten de uitgaven in de begroting worden geraamd. Is er sprake van een sterke omvangwisseling in het uitgavenpatroon dan moeten de uitgaven ten laste van een voorziening worden gebracht. De kosten van voormalig personeel en wethouderspensioenen worden gedekt uit voorzieningen omdat hier sprake is van een ongelijk volume. De hoogte van de voorzieningen moet afgestemd zijn op de achterliggende verplichtingen. Jaarlijks vindt er daarom bij het opstellen van de jaarrekening een doorrekening plaats.

Uitgangspunten

Terug naar navigatie - Uitgangspunten
Omschrijving uitgangspunt
Lasten
Prijsstijging 2,8%
Subsidies 3,6% op basis van 80% loonvoet, 20% prijsstijging.
Gemeenschappelijke regelingen Begroting gemeenschappelijke regeling
Salarissen 3,8%
Kapitaallasten 1e afschrijving in het jaar na gereedkoming
Baten
Belasting onroerende zaken (OZB) 2,8%
Overige belastingen 2,8%
Rioolrecht Kostendekkend
Afvalstoffenheffing Kostendekkend
Leges Kostendekkend
Overige opbrengsten 2,8%
Overige uitgangspunten
Onvoorzien € 100.000
Prijspeil meerjarenbegroting Constante prijzen, prijspeil 2025
Algemene uitkering gemeentefonds Op basis van meicirculaire