Lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Deze paragraaf geeft een overzicht van de diverse lokale heffingen en belastingen.
Na de algemene uitkering uit het gemeentefonds vormen de lokale heffingen (belastingen, leges en rechten) de belangrijkste inkomstenbronnen van de gemeente.

 

Gemeenten zijn beperkt in de belastingen die ze mogen heffen. Deze zijn limitatief opgesomd in de wet. Naast belastingen heft de gemeente rechten (leges) voor individuele diensten aan haar inwoners. De tarieven van deze rechten dienen zo te worden gesteld dat de opbrengsten de kosten niet te boven gaan. De opbrengsten hebben een directe relatie met de kosten voor de dienstverlening (gebonden heffingen) en zijn daarmee maximaal 100% kostendekkend.

 

In deze paragraaf wordt ingegaan op de kaders, de ontwikkelingen van de verschillende belastingen en heffingen en de consequenties daarvan voor onze inwoners. Verder wordt inzicht gegeven in de kostendekkendheid van een heffing en wordt het kwijtscheldingsbeleid kort toegelicht.

Beleid

Terug naar navigatie - Beleid

Voor 2025 hebben we de volgende uitgangspunten gehanteerd voor het berekenen van de tarieven:

  • De lokale heffingen stijgen in principe niet meer dan met het inflatiepercentage. Voor 2025 hanteren we een inflatiepercentage van 2,8%.  Daarnaast is in het watertakenplan 2024-2034 opgenomen om over de periode 2025 t/m 2028 jaarlijks per aansluiting € 2,50 te heffen. 
  • Bij afvalstoffen- en rioolheffing streven wij naar 100% kostendekkendheid. Bij het berekenen van de kostendekkendheid houden we rekening met de directe kosten, de kosten van overhead en btw. Het streven naar 100% kostendekkendheid kan betekenen dat de tarieven met meer dan het inflatiepercentage stijgen.

Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen

Terug naar navigatie - Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen

Onderstaand een overzicht van de lokale heffingen.

 

Opbrengsten lokale belastingen, heffingen en retributies (x € 1.000) Realisatie 2023 2024 (vastgesteld) 2024 (na bestuursrapportage) Realisatie 2024 Verschil 2024 (Realisatie 2024 -2024 (na bestuursrapportage))
Onroerende zaakbelastingen 10.522 11.191 11.391 11.638 247
Afvalstoffenheffingen 3.185 3.260 3.260 3.351 91
Rioolheffing 7.132 7.540 7.540 7.805 265
Begraafrechten 280 270 265 265 0
Leges omgevingsvergunning 1.119 1.331 1.331 1.060 -271
Reclamebelasting 212 203 203 203 0
Toeristenbelastingen 684 368 448 538 90
Secretarieleges 494 501 744 501 -243
Marktgelden 60 59 59 59 0
Totaal 23.688 24.723 25.241 25.420 179

Ontwikkeling lastendruk

Terug naar navigatie - Ontwikkeling lastendruk

De belastingen en heffingen die inwoners betalen, verschillen per gemeente. Toch bestaat de behoefte om gemeenten te vergelijken. Voor het vergelijk maken we gebruik van de gegevens van de provincie Gelderland. Hierbij wordt de belastingdruk per inwoner vergeleken met de gemiddelde woonlasten van de gemeenten in de provincie. Onder woonlasten wordt verstaan de OZB, riool- en afvalstoffenheffing.

 

2021 2022 2023 2024
Gemiddelde provincie Gelderland 472 494 528
Gemiddelde gemeente Berkelland 283 407 473 505

De gemiddelde woonlasten per inwoner voor het jaar 2025 stijgen ten opzichte van 2024 .

Belastingen

Terug naar navigatie - Belastingen

De opbrengsten van de algemene belastingen komen ten goede aan de algemene middelen van de gemeente. Dit betekent dat de opbrengsten vrij te besteden zijn. Het gaat om de onroerende zaakbelastingen, toeristenbelasting en reclamebelasting. De opbrengsten uit reclamebelasting worden overgedragen aan het ondernemersfonds.

 

Onroerende zaakbelastingen.
Onroerende zaakbelastingen (OZB) zijn de belastingen op de waarde van een woning of bedrijf. De hoogte van de OZB is afhankelijk van de waarde van de onroerende zaak. Voor de gemeente zijn het de belangrijkste vrij besteedbare gemeentelijke belastingen. Sinds 2009 zijn de tarieven van de OZB vastgesteld op een percentage van de waarde van de onroerende zaak. Dit betekent dat de tarieven mee moeten bewegen met de waarde ontwikkeling van de onroerende zaak. Stijgt de waarde dan moeten de tarieven neerwaarts worden bijgesteld om de opbrengst niet meer te laten stijgen dan de inflatiecorrectie. Dit voorkomt dat bij waardestijgingen de eigenaren onevenredig worden belast. Bij waardedaling geldt het omgekeerde. Conform de besluitvorming in de perspectiefnota stijgt de OZB opbrengst met de inflatiecorrectie. De opbrengst OZB gaat met € 30.000 omhoog vanwege areaaluitbreiding. Rekening houdend met de stijging van de woningwaarde leidt dit tot de volgende voorlopige tarieven voor 2025:

 

Categorie Tarief 2023 Tarief 2024
Eigenaar woning 0,1041% 0,1070%
Gebruiker niet woning 0,2340% 0,2406%
Eigenaar niet woning 0,1809% 0,1860%

Voor 2025 verwachten we opbrengsten uit onroerende zaakbelastingen van € 11.638.000.

 

Toeristenbelasting
Onder de naam ‘toeristenbelasting’ wordt een directe belasting geheven voor het houden van verblijf met overnachting binnen de gemeente tegen een vergoeding.
Het tarief bedraagt € 1,50 per persoon per nacht.
De te verwachten opbrengst over 2025 is € 538.000.

 

Reclamebelasting
Onder de naam ‘reclamebelasting’ wordt een directe belasting geheven over openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg.
We heffen reclamebelasting als dienstverlening voor de ondernemers van Berkelland. De opbrengsten van de reclamebelasting worden na aftrek van onze kosten overgedragen aan het ondernemersfonds. Vanuit dit fonds kunnen ondernemers activiteiten financieren.
In 2025 verwachten we € 203.000 over te dragen aan het ondernemersfonds.

Bestemmingsheffingen

Terug naar navigatie - Bestemmingsheffingen

Bestemmingsheffingen zijn belastingen waarvan de opbrengsten zijn bestemd voor specifieke
voorzieningen. Onder deze categorie vallen de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Deze heffingen mogen op begrotingsbasis maximaal kostendekkend zijn.

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Afvalstoffenheffing

De afvalstoffenheffing is bedoeld om de kosten van afvalinzameling en afvalverwijdering te dekken. Wij streven naar 100% kostendekking bij de afvalstoffenheffing. Voor 2025 hebben we de begrote opbrengsten (afvalstoffenheffing) alleen aangepast met het inflatiepercentage. De begrote opbrengsten zijn lager dan de begrote lasten. Het kostendekkingspercentage is  79%.   Aangezien de voorziening beperkt is en we hiermee het tekort niet kunnen dekken, sluiten we bij de 1e begrotingswijziging een dekkingsvoorstel bij. 

De totale begroting bij de afvalstoffenheffing is als volgt opgebouwd:

 

2024 (vastgesteld) 2024 (na bestuursrapportage) Realisatie 2024
Taakveld Afval lasten -3.161.889 -3.208.889 -4.070.554
Taakveld Afval baten 404.500 404.500 501.280
Netto lasten taakveld Afval -2.757.389 -2.804.389 -3.569.274
Taakveld Overhead -134.617 -134.617 -134.617
BTW (compensabel) -547.372 -547.372 -547.372
Mutatie voorziening afval 179.397 226.397 0
Totaal lasten -3.259.981 -3.259.981 -4.251.263
Opbrengst belastingen 3.260.081 3.260.081 3.351.363
Dekking 100,00% 100,00% 78,83%

De tarieven voor 2025 worden in december definitief met de vaststelling van de verordening afvalstoffenheffing. De definitieve tarieven zullen n.a.v. de begrotingswijzing inzake afvalstoffenheffing nog wijzigen.  

 

Maatstaven 2023 2024
basispakket 140 grijs 142,53 146,52 *
basispakket 240 grijs 195,35 200,82 *
verzamelcontainers 142,53 146,52 *

* De tarieven hierboven in kolom 2025 zijn alleen aangepast voor inflatie (2,8%). 

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Rioolheffing

De gemeente heeft de zorg voor de inzameling en het transport van stedelijk afvalwater en hemelwater en de structurele nadelige gevolgen van de grondwaterstand. De kosten hiervan worden betaald uit de rioolheffing. Er is een bewuste keuze gemaakt om de heffing te splitsen in een gebruikersdeel en een eigenarendeel. De gebruiker betaalt, omdat hij of zij afvalwater op het riool loost. De eigenaar omdat de aansluiting op de riolering de gebruikswaarde van zijn pand verhoogt.

 

Het uitgangspunt voor de rioolheffing is 100% kostendekkende tarieven op termijn. Op basis van het watertakenplan 2024 is de inschatting gemaakt dat de tarieven de komende jaren stijgen met het inflatiepercentage .  In de periode 2025 t/m 2028 nog eens € 2,50 extra per aansluiting. Tekorten of overschotten op het taakveld riolering worden verrekend met de egalisatievoorziening riolering. Deze voorziening dient om tegenvallers en meevallers op te vangen en voorkomt grote schommelingen in de tarieven.

 

In onderstaande begroting zijn de opbrengsten verhoogd met het inflatiepercentage en de € 2,50. In 2025 zijn de totale opbrengsten hoger dan de totale lasten. Het overschot wordt toegevoegd aan de egalisatievoorziening. De totale begroting voor de rioolheffing is als volgt opgebouwd:

 

2024 (vastgesteld) 2024 (na bestuursrapportage) Realisatie 2024
Taakveld Riolering lasten -5.602.197 -5.399.688 -5.617.759
Taakveld Riolering baten 30.000 30.000 30.000
Netto lasten taakveld Riolering -5.572.197 -5.369.688 -5.587.759
Taakveld Overhead -485.058 -485.058 -502.520
BTW (compensabel) -1.175.000 -1.175.000 -1.175.000
Mutatie egalisatievoorziening -285.580 -495.089 -535.065
Totaal lasten -7.517.835 -7.524.835 -7.800.344
Opbrengst heffing 7.539.835 7.539.835 7.804.882
Dekking 100% 100% 100%

De tarieven voor 2025 worden in december definitief met de vaststelling van de verordening rioolheffing. We schatten de tarieven als volgt in (de definitieve tarieven kunnen marginaal afwijken op basis van actuele gegevens van het GBT):

 

Maatstaven 2023 2024
Eigenarendeel 217,52 226,11
0 m³ - 1000 m³ bedrag per m³ 1,32 1,36
1001 m³ - 2500 m³ bedrag per m³ 1,26 1,30
2501 m³ - 5000 m³ bedrag per m³ 1,14 1,17
5001 m³ - 50000 m³ bedrag per m³ 0,67 0,69
50001 m³ en hoger bedrag per m³ 0,19 0,20

Retributies/rechten

Terug naar navigatie - Retributies/rechten

Een retributie kan alleen worden geheven voor het gebruik van bezittingen, werken of inrichtingen van de gemeente, bv. begraafrechten, marktgelden of het verlenen van diensten.
De verwachte opbrengst mag niet hoger zijn dan de kosten die met het gebruik of de dienstverlening verbonden zijn.

Begraafrechten

Terug naar navigatie - Begraafrechten

Begraafrechten worden geheven voor het gebruik van de begraafplaats en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaats. De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag -dan wel voor wie- de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt. De baten en lasten zijn hieronder opgenomen.

 

2024 (vastgesteld) 2024 (na bestuursrapportage) Realisatie 2024
Taakveld begraafplaatsen lasten -327.193 -329.188 -334.399
Taakveld begraafplaatsen opbrengsten 4.832 6.240 6.240
Nettolasten taakveld begraafplaatsen -322.361 -322.948 -328.159
Toe te rekenen lasten -20 -20
Taakveld overhead -89.380 -89.380 -103.100
Totaal lasten -411.761 -412.348 -431.259
Opbrengsten begraafrechten 270.000 265.000 265.000
Dekking 66% 64% 61%

Marktgelden

Terug naar navigatie - Marktgelden

Marktgelden worden geheven voor het ter beschikking stellen van een standplaats op een markt als bedoeld in de marktverordening gemeente Berkelland en voor het genot van de diensten die in verband daarmee worden verleend. 

 

2024 (vastgesteld) 2024 (na bestuursrapportage) Realisatie 2024
Markten lasten -44.885 -45.720 -44.885
Markten opbrengsten 3.400 3.400 3.400
Nettolasten Markten -41.485 -42.320 -41.485
Toe te rekenen lasten -35.000 -35.000 -35.000
Taakveld overhead -24.300 -24.300 -24.771
Btw (compensabel) -3.867 -6.540 -6.540
Totaal lasten -104.652 -108.160 -107.796
Opbrengsten marktgelden 58.800 58.800 58.800
Dekking 56% 54% 55%

Leges

Terug naar navigatie - Leges

De gemeente heft leges voor het verlenen van diensten die in het individuele belang van de aanvrager van de dienst zijn. De leges dekken de kosten van de dienstverlening.
Voor bepaalde diensten zijn door het Rijk maximum tarieven vastgesteld, bv. rijbewijzen, reisdocumenten.

 

Hoofdstuk Onderwerp Taakveld Werkelijke lasten Werkelijke baten Dekking
1 Algemene dienstverlening
§ 1.1 Burgerlijke stand Burgerzaken -88.876 40.000 45%
§ 1.2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart Burgerzaken -589.893 219.000 37%
§ 1.3 Rijbewijzen Burgerzaken -357.173 200.000 56%
§ 1.4 Verstrekkingen uit Basis Registratie Personen Burgerzaken -43.081 30.000 70%
§ 1.5 Vastgoedinformatie Burgerzaken -23.862 27.000 113%
§ 1.6 Overige publiekszaken Burgerzaken
§ 1.7 Gemeente archief Overhead
§ 1.8 Bijzondere wetten Openbare orde en Veiligheid
§ 1.9 Kabels en leidingen Verkeer en vervoer
9 t/m 19 Diversen Openbare orde en Veiligheid -18.980 10.000 53%
Subtotaal -1.121.865 516.000 46%
2 Omgevingsvergunning Wonen en bouwen -4.660.333 1.060.300 23%
3 Dienstverlening -20.000 20.000 100%
Totaal -5.802.198 1.596.300 28%

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingsbeleid

Voor mensen met een minimuminkomen bestaat de mogelijkheid gehele of gedeeltelijke kwijtschelding te krijgen voor de volgende gemeentelijke belastingen:
a. OZB;
b. Afvalstoffenheffing;
c. Rioolheffing.
Wij verlenen gehele kwijtschelding als er aan alle voorwaarden voor kwijtschelding is voldaan. In onze gemeente hanteren wij de zogenaamde 100% kwijtscheldingsnorm. Dit betekent dat mensen met een inkomen op bijstandsniveau, zonder vermogen, altijd in aanmerking komen voor kwijtschelding.