Financiering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf wordt ingegaan op het treasurybeleid en de wijze waarop dit in de begroting is opgenomen. De financieringsparagraaf geeft daarnaast inzicht in de rentelasten, het renteresultaat, de financieringsbehoefte en de wijze waarop de rente aan grondexploitaties en taakvelden wordt toegerekend.
Het gemeentelijke treasurybeleid is opgenomen in de financiële verordening 2023 en het treasurystatuut 2018.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Verwachte rente ontwikkeling

De ECB gaat waarschijnlijk de rente nog een paar keer licht verlagen in 2024. Dit is afhankelijk van de ontwikkeling van de inflatie. En die ontwikkeling is lastig te voorspellen. De korte rente zal volgens verwachting het komende jaar dalen. In de lange rente worden minder schommelingen verwacht. In de tabel hieronder een gemiddelde verwachting van 2 tarieven volgens een aantal systeembanken. (bron: Thesor Marktperspectief augustus 2024)

 

Ontwikkeling 3 maands euribor 10 jaars rente
Huidige situatie 3,52% 2,53%
Verwachting over 1 jaar 2,35% 2,48%

Verwachte liquiditeitsontwikkeling
In 2024 heeft de BNG Bank besloten de door ons verstrekte hybride lening van € 20 miljoen niet af te lossen. Ook in 2025 is er weer een keuzemoment. In onze begroting gaan we ervan uit dat de BNG Bank in 2025 niet aflost. Volgens de begroting wordt er de komende jaren flink geïnvesteerd in Berkelland. We houden rekening met het jaarlijks aantrekken van € 10 miljoen financiering.

Risicobeheer

Terug naar navigatie - Risicobeheer

In het treasurystatuut staat dat de financieringsfunctie dient tot het beschermen tegen ongewenste financiële risico’s zoals renterisico’s, koersrisico’s, kredietrisico’s, liquiditeitsrisico’s en valutarisico’s. Hierna wordt aangegeven in welke mate deze risico’s zich voordoen en op welke wijze deze risico’s worden beheerst.

 

Renterisico

Voor het renterisicobeheer worden de normen gehanteerd conform de Wet FIDO. Het gaat hierbij om de kasgeldlimiet en de renterisiconorm. De kasgeldlimiet en de renterisiconorm hebben allebei als doel de leningenportefeuille te behoeden voor een onverantwoord grote gevoeligheid voor rente fluctuaties. 

Met de kasgeldlimiet wordt een beperking opgelegd aan de omvang van de netto vlottende schuld. Deze bedraagt 8,5% van het begrotingstotaal bij aanvang van het begrotingsjaar. Voor 2025 is dat: € 12,5 miljoen (146,8 miljoen x 8,5%). Het is afhankelijk van de liquiditeitsbehoefte op korte termijn en de ontwikkeling van korte en lange rente in 2025 of we de grens van de kasgeldlimiet opzoeken.

De renterisiconorm bepaalt het maximum aan leningen met een rente typische looptijd van 1 jaar of langer die geherfinancierd moeten worden of waarvan de rente herzien moet worden. Deze bedraagt 20% van het begrotingstotaal bij aanvang van het begrotingsjaar. De ontwikkeling van de renterisiconorm is in onderstaand overzicht weergegeven.

 

Stap Variabelen renterisiconorm 2025 2026 2027 2028
1 Renteherzieningen
2 Aflossingen 3.648 4.648 5.648 6.648
3 Renterisico (1+2) 3.648 4.648 5.648 6.648
4 Renterisiconorm 29.369 28.244 28.252 28.375
5 Ruimte onder risiconorm (+) of overschrijding risiconorm (-) 25.721 23.596 22.604 21.727
4a Begrotingstotaal 146.844 141.218 141.261 141.874
4b Percentage regeling 20 20 20 20
4 = 4a x 4b/100 Renterisiconorm 29.369 28.244 28.252 28.375

Er blijft voldoende ruimte onder de risiconorm.

Koersrisico's
Koersrisico’s worden gelopen op deelneming door daling van de waarde van de aandelen. Ultimo 2023 bezat de gemeente aandelen in de volgende partijen:
Twence, Agem, BNG Bank, Alliander, de Laarberg, Vitens en Leisurelands. In 2024 is daar Twente Milieu bijgekomen.

De koersrisico’s op deze deelnemingen worden laag ingeschat.

Kredietrisico's
Kredietrisico’s worden gelopen bij het uitzetten van overtollige middelen en het verstrekken van leningen en garantstellingen. Kredietrisico’s worden beperkt door de eisen die de Wet financiering decentrale overheden (Wet FIDO) stelt en door de specifieke eisen die de gemeente stelt aan de partij waaraan middelen worden verstrekt.

Eventuele tijdelijke overtollige kasmiddelen zullen worden uitgezet conform de wettelijke kaders voor het schatkistbankieren.

Hieronder een overzicht van de verwachte stand van de verstrekte leningen in 2025.

 

Overzicht verstrekte leningen bedragen x € 1.000 Verwachte stand per 1-1-2025 Verwachte stand per 31-12-2025
Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen 6.363 6.363
Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen 72 72
Kapitaalverstrekkingen aan overige verbonden partijen 3.516 3.516
Leningen aan deelnemingen 22.802 22.802
Leningen aan overige verbonden partijen 7.959 7.959
Overige langlopende leningen 4.060 3.900
Leningen aan openbare lichamen 537 504
Totaal 45.309 45.116

Liquiditeitsrisico's
De gemeente beperkt haar interne liquiditeitsrisico’s door haar treasuryactiviteiten te baseren op de liquiditeitsplanning.

Valutarisico's
Valutarisico’s worden in de gemeente uitgesloten door uitsluitend leningen te verstrekken, aan te gaan of te garanderen in euro’s.

Rentelasten en baten

Terug naar navigatie - Rentelasten en baten

Rentelasten
De rentelasten in de begroting zijn gebaseerd op de langlopende leningen en geraamde financieringsbehoefte. De financieringsbehoefte wordt bepaald door de ontwikkeling van de reguliere exploitatie, het investeringsplan en de mutaties op de grondexploitatie. 
In de begroting is een bedrag opgenomen van € 1.560.717 voor verwachte rentelasten. Hieronder de verwachte stand van de lening portefeuille begin en eind 2025.

 

Lening (x € 1.000) Looptijd Rente % Saldo 1-1-2025 Aflossing Opname Saldo 31-12-2025
BNG Bank 25 jaar lineair 2.99 % 36.262 1.648 34.614
BNG Bank 10 jaar lineair -0.05 % 6.000 1.000 5.000
BNG Bank 5 jaar fixed 0.5 % 10.000 10.000
nieuwe lening 10 jaar lineair 2,5 % 10.000 10.000
Totaal 52.262 2.648 10.000 59.614

Rentebaten
De rentebaten betreffen de inkomsten uit: 

  • personeelshypotheken: € 40.000
  • verstrekte leningen: € 645.854
  • rente schatkist: € 162.500

 

Doorberekende rente/renteresultaat
In de begroting wordt rente doorberekend aan de grondexploitatie en aan taakvelden. Er wordt uitgegaan van totaalfinanciering. Dit houdt in dat aangetrokken leningen betrekking hebben op alle activiteiten van de gemeente. De wijze waarop er wordt doorberekend is als volgt:

Grondexploitatie

De aan de grondexploitatie doorberekende rente is conform de voorschriften van het BBV. Het percentage wordt berekend op basis van het gewogen gemiddelde rentepercentage van de bestaande leningenportefeuille, naar verhouding vreemd vermogen/totaal vermogen. Voor 2025 is deze 1%.

 

Taakvelden
Aan taakvelden wordt rente toegerekend op basis van een omslagpercentage.
Het begrote omslagpercentage wordt berekend door de totale begrote rentelasten te delen door het begrote saldo van de investering op 1 januari van het begrotingsjaar. Indien de afwijking bij realisatie tussen de werkelijke rentelasten en de voor gecalculeerde toegerekende rentelasten groter is dan 25% moet er gecorrigeerd worden. Voor 2025 rekenen we met 0,25%.

Renteresultaat
Het renteresultaat geeft het saldo weer van rentelasten en toegerekende rente aan taakvelden. Het renteresultaat maakt onderdeel uit van de algemene dekkingsmiddelen.

 

Schema rentetoerekening begroting 2025
Externe rente korte en lange financiering 1.560.717
Externe rentebaten 848.354
Saldo rentelasten en rente baten 712.363
Toerekening bijzondere rentes:
Rente grondexploitatie 14.751
Rentebaten projectfinanciering
Aan taakvelden toe te rekenen externe rente 14.751
Saldo door te rekenen externe rente 697.612
Rente eigen vermogen 0
Rente voorzieningen 0
Totaal geraamde aan taakvelden toe te rekenen rente 697.612
Werkelijk aan taakvelden toegerekend 316.488
Renteresultaat op taakveld Treasury 381.124