1. Blz. 1 Programmabegroting 2022
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2022
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Inleiding
        1. Blz. 5 Inleiding
        2. Blz. 6 Opzet begroting
        3. Blz. 7 Doorontwikkeling P&C
        4. Blz. 8 Aansluiting op perspectiefnota
        5. Blz. 9 Financiële samenvatting
        6. Blz. 10 Overzicht van baten en lasten
        7. Blz. 11 Incidenteel structureel
        8. Blz. 12 Lezen van tabellen
      2. Blz. 13 Plezierig Wonen
        1. Blz. 14 Kwalitatief goede woningvoorraad nu en in de toekomst
        2. Blz. 15 Wat speelt er?
        3. Blz. 16 Speerpunten
          1. Blz. 17 Toekomstgerichte bestaande woningen en wijken.
            1. Blz. 18 We continueren prestatieafspraken met ProWonen en huurdersvertegenwoordiging voor verdere verduurzaming van sociale huurwoningen en duurzame nieuwbouw.
            2. Blz. 19 We starten met een pilot integrale wijkaanpak voor transformatie van woningen en het toekomstbestendig maken van wijken. (010.070)
            3. Blz. 20 We stimuleren met verschillende (financiële) instrumenten particuliere eigenaren om te investeren in het verbeteren van de woning.
            4. Blz. 21 We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis. (010.060)
          2. Blz. 22 Aantrekkelijke nieuwe woningen.
            1. Blz. 23 We bewaken de gemeentelijke grondexploitatie. (010.020)
            2. Blz. 24 We bieden ruimte aan flexwoonconcepten.
            3. Blz. 25 We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (010.100)
            4. Blz. 26 We blijven ruimte bieden voor goede, innovatieve woningbouwplannen die aansluiten bij de behoefte van onze inwoners. (010.080)
            5. Blz. 27 We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners. (010.030 en 010.090)
            6. Blz. 28 We monitoren regionaal en lokaal de ontwikkelingen op de woningmarkt. (010.045)
            7. Blz. 29 We stimuleren (pilots voor) innovatieve woningen en woonvormen.
          3. Blz. 30 Ouderen en mensen met een zorgvraag voelen zich thuis in een geschikte woning en in een fijne leefomgeving.
            1. Blz. 31 We geven ruimte aan nieuwe woonzorginitiatieven.
            2. Blz. 32 We koppelen actief zorgaanbieders en ontwikkelaars aan geschikte locaties nabij voorzieningen.
            3. Blz. 33 We realiseren maatwerk voor bijzondere doelgroepen op basis van actuele behoefte en taakstellingen.
            4. Blz. 34 We staan open voor (CPO-)initiatieven van ouderen.
            5. Blz. 35 We werken samen met zorgaanbieders, corporaties en ontwikkelaars aan een passend aanbod van wonen en zorg.
        4. Blz. 36 Wat mag het kosten
        5. Blz. 37 Projecten
        6. Blz. 38 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      3. Blz. 39 Fijn Leven
        1. Blz. 40 Een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving
        2. Blz. 41 Wat speelt er?
        3. Blz. 42 Speerpunt
          1. Blz. 43 Investeren in de samenleving.
            1. Blz. 44 Samen met inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen stellen we wijkagenda’s op en voeren ze uit.
            2. Blz. 45 We ondersteunen initiatieven uit wijken, buurten en kernen. (020.100)
            3. Blz. 46 We ontwikkelen het gebiedswethouderschap verder door.
            4. Blz. 47 We verstevigen onze netwerken in wijken en kernen en hebben oog voor die groepen die nog niet zo betrokken of in beeld zijn.
          2. Blz. 48 Een uitnodigende leefomgeving.
            1. Blz. 49 Bij plannen en onderhoud zetten we in op het stimuleren van ‘bewegen’ in onze leefomgeving.
            2. Blz. 50 We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen. (020.020)
            3. Blz. 51 We investeren extra in verbetering van de kwaliteit van het groen(onderhoud). (020.120)
            4. Blz. 52 We passen waar mogelijk ecologisch beheer toe, niet alleen bij bermen, maar ook andere terreinen, zoals parken, in gemeentelijk bezit.
            5. Blz. 53 We realiseren groen/-blauwe parels (aantrekkelijke plekken met groen en water) in de kernen.
          3. Blz. 54 Leefomgeving aangepast aan het veranderende klimaat.
            1. Blz. 55 We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan) inclusief klimaatstresstest. (020.030)
          4. Blz. 56 Veilige en makkelijk berijdbare wegen en paden.
            1. Blz. 57 We bepalen waar mogelijk samen met inwoners en ondernemers de (her)inrichting van onze wegen en paden.
            2. Blz. 58 We investeren extra in onderhoud van wegen en paden in het buitengebied op basis van een plan van aanpak. (020.110)
            3. Blz. 59 We onderhouden onze infrastructuur. (020.040)
          5. Blz. 60 Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen.
            1. Blz. 61 Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren. (020.050)
          6. Blz. 62 Hergebruik van grondstoffen (Van Afval Naar Grondstof).
            1. Blz. 63 We nemen gerichte actie om zwerfafval terug te dringen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval. (020.060)
            2. Blz. 64 We werken samen met onze inwoners het grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding (grondstofscheiding) bevorderen. (020.070)
          7. Blz. 65 Gemeentelijke gebouwen en scholen.
            1. Blz. 66 We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met onder andere demografische ontwikkelingen. (020.080)
            2. Blz. 67 We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente. (020.090)
            3. Blz. 68 We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
        4. Blz. 69 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 70 Projecten
        6. Blz. 71 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      4. Blz. 72 Vitaal Platteland
        1. Blz. 73 Een vitaal en innovatief buitengebied
        2. Blz. 74 Wat speelt er?
        3. Blz. 75 Speerpunt
          1. Blz. 76 Toekomstgericht ondernemen in het buitengebied.
            1. Blz. 77 We doorlopen een kavelruilproces om een betere landbouwstructuur te organiseren. (030.080)
            2. Blz. 78 We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat binnen de wettelijke mogelijkheden zoveel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkelingen. (030.070)
            3. Blz. 79 We ondersteunen boeren en andere initiatiefnemers bij vragen over duurzaamheid.
            4. Blz. 80 We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied. (030.010)
            5. Blz. 81 We voeren het project korte ketens in de Achterhoek uit.
          2. Blz. 82 Mooi Landschap.
            1. Blz. 83 Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap. (030.020)
            2. Blz. 84 We gaan door met het oplossen van knelpunten in bestaande wandel- en fietsroutes in afstemming met Stichting Achterhoek toerisme.
            3. Blz. 85 We voeren het plan van aanpak voor de aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing uit. (030.050)
            4. Blz. 86 We voeren het plan van aanpak voor de stimulering van de sanering van asbestdaken uit. (030.060)
            5. Blz. 87 We zetten samen met het Waterschap en de Euregio in op concrete plannen voor de beleefbaarheid van het stroomgebied van de Berkel tussen Borculo en Lochem.
          3. Blz. 88 Sociaal vitaal.
            1. Blz. 89 De Voormekaar teams hebben extra oog voor de situatie bij agrariërs en stoppers.
            2. Blz. 90 Voor meer informatie over maatregelen om onze inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen zie programma Plezierig Wonen.
            3. Blz. 91 We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader. (030.090)
            4. Blz. 92 We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten. (030.030)
        4. Blz. 93 Wat mag het kosten
        5. Blz. 94 Projecten
        6. Blz. 95 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      5. Blz. 96 Zorg voor wie dat nodig heeft
        1. Blz. 97 Samen denken, samen doen
        2. Blz. 98 Wat speelt er?
        3. Blz. 99 Speerpunt
          1. Blz. 100 Zorg zoveel mogelijk voorkomen.
            1. Blz. 101 Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk.
            2. Blz. 102 We stimuleren nieuwe vormen van ondersteuning, hulp en zorg. Vernieuwingen proberen wij kleinschalig uit en we stellen deze bij in nauwe samenwerking met direct betrokkenen. Dit doen we in een experimentele aanpak met minder regels.
            3. Blz. 103 Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo - pgb). (040.025)
            4. Blz. 104 Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura). (040.010)
          2. Blz. 105 De jeugd ontwikkelt zich positief.
            1. Blz. 106 We organiseren algemene voorzieningen en preventieve activiteiten voor jeugd en/of hun ouders/verzorgers.
            2. Blz. 107 Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet - pgb). (040.020)
            3. Blz. 108 Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura). (040.030)
          3. Blz. 109 Iedereen doet mee in Berkelland.
            1. Blz. 110 We bieden ruimte aan inwoners en professionals om in te zetten op innovatieve oplossingen voor een gezonde leefstijl. Voorbeeldinitiatieven van buurten, scholen en verenigingen krijgen extra aandacht.
            2. Blz. 111 We geven samen invulling aan de Lokaal Inclusie Agenda.
            3. Blz. 112 Wij verbeteren de toegang tot onze regelingen die zich richten op meedoen aan de samenleving, vroegsignalering van schulden en schuldhulpverlening.
          4. Blz. 113 Nieuwkomers burgeren in.
            1. Blz. 114 Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering. (040.050)
          5. Blz. 115 Voldoende en krachtige vrijwilligers en mantelzorgers die worden gesteund waar het nodig is.
            1. Blz. 116 Wij realiseren een steunpunt voor mantelzorgers waar informatie, advies en ondersteuning samenkomen.
            2. Blz. 117 Wij realiseren een vrijwilligerspunt Berkelland waar vraag en aanbod elkaar bereiken.
        4. Blz. 118 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 119 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      6. Blz. 120 Werken en ondernemen in een sterke regio
        1. Blz. 121 Een warm welkom voor werk
        2. Blz. 122 Wat speelt er?
        3. Blz. 123 Speerpunt
          1. Blz. 124 Promotie van Berkelland (en de Achterhoek).
            1. Blz. 125 Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken.
          2. Blz. 126 Goed vestigingsklimaat voor ondernemers.
            1. Blz. 127 We denken snel en actief mee met ondernemers. (We leggen de rode loper uit.)
            2. Blz. 128 We voeren de economische agenda 2020-2024 uit.
            3. Blz. 129 We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1.
            4. Blz. 130 We zetten in op meer samenwerking met Duitsland, om kansen voor ondernemers en inwoners te benutten. (050.020)
          3. Blz. 131 Vitale winkelcentra.
            1. Blz. 132 Faciliteren van het ondernemersfonds. (050.030)
            2. Blz. 133 Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde task forces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra (050.130).
            3. Blz. 134 We blijven inzetten op compacte centra waarin het fijn verblijven is, onder andere door het creëren van groen/blauwe parels (zie ook programma ‘Fijn leven’). (050.035)
          4. Blz. 135 Iedereen doet mee met werk, betaald of onbetaald.
            1. Blz. 136 Samen met SDOA en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag.
            2. Blz. 137 Voor de doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt zorgen we voor een doorgaande ontwikkellijn, waarin zij integraal ondersteund worden.
            3. Blz. 138 Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering). (050.040)
            4. Blz. 139 We gaan meer inzetten op ‘social return’: beter gebruikmaken van de mogelijkheden om bij aanbestedingen bedrijven en organisaties een sociale bijdrage te laten leveren.
            5. Blz. 140 We maken duurzame verbindingen met ondernemers en organisaties gericht op de inzet van kwetsbare medewerkers onder de Participatiewet. (050.050)
          5. Blz. 141 Goed onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt.
            1. Blz. 142 Bewaken dat er goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
          6. Blz. 143 Vrijetijdsaanbod het hele jaar door.
            1. Blz. 144 We ondersteunen (lokale en regionale) projecten onder andere voor productontwikkeling op het gebied van verblijfs- en dagrecreatie. (050.070)
        4. Blz. 145 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 146 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      7. Blz. 147 Actief met duurzaamheid en energie
        1. Blz. 148 Alle hens aan dek!
        2. Blz. 149 Wat speelt er?
        3. Blz. 150 Speerpunt
          1. Blz. 151 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Wonen. (060.011)
            1. Blz. 152 We doen mee aan pilots voor de verduurzaming van woningen.
            2. Blz. 153 We gaan door met 'Achterhoek Bespaart' en het aanbieden van gunstige leningen.
            3. Blz. 154 We informeren en adviseren via het Achterhoekse energieloket.
            4. Blz. 155 We laten onderzoek doen naar een subsidieregeling asbestdakbeschot en dakisolatie.
            5. Blz. 156 We voeren steekproeven uit ter controle van de getroffen maatregelen.
          2. Blz. 157 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Bedrijven. (060.012)
            1. Blz. 158 We bieden DOE scans aan voor het MKB. (060.012)
            2. Blz. 159 We stimuleren het gezamenlijk optrekken van bedrijven bij de energietransitie. (060.012)
            3. Blz. 160 We stimuleren zon op bedrijvendaken (motie M20-03).
            4. Blz. 161 We zorgen ervoor dat de Omgevingsdienst bedrijven controleert (EML controles). (060.012)
          3. Blz. 162 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Maatschappelijke Organisaties en verenigingen. (060.013)
            1. Blz. 163 We gaan door met de subsidieregeling maatschappelijke initiatieven.
            2. Blz. 164 We promoten energiebesparing bij maatschappelijke organisaties.
          4. Blz. 165 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Grootschalige opwek. (060.014)
            1. Blz. 166 We begeleiden initiatiefnemers voor energieopwek op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame energie).
          5. Blz. 167 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Regionale samenwerking. (060.015)
            1. Blz. 168 We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie (RES/Akkoord van Groenlo). (060.015)
          6. Blz. 169 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Communicatie en bewustwording. (060.016)
            1. Blz. 170 We zorgen voor communicatie en bewustwording. (060.016)
          7. Blz. 171 Van het aardgas af. (060.050)
            1. Blz. 172 Aan de slag met de transitievisie warmte.
            2. Blz. 173 We benutten de kansen die voorbij komen om haalbaarheid van warmteplannen te onderzoeken.
          8. Blz. 174 Gemeente als voorbeeld. (060.017)
            1. Blz. 175 We investeren versneld in verduurzaming van ons eigen vastgoed.
            2. Blz. 176 We voeren motie M19-08 uit (eigen gemeentelijk initiatief voor grootschalige energieopwek).
            3. Blz. 177 Wij monitoren onze organisatie/bedrijfsvoering met de CO2 prestatieladder. (060.017)
            4. Blz. 178 Wij vergroenen ons energieverbruik.
            5. Blz. 179 Wij voeren de reductiemaatregelen uit van de CO2 prestatieladder. (060.017)
        4. Blz. 180 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 181 Projecten
        6. Blz. 182 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      8. Blz. 183 Sport is meer!
        1. Blz. 184 Een leven lang sporten en bewegen
        2. Blz. 185 Wat speelt er?
        3. Blz. 186 Speerpunt
          1. Blz. 187 Een leven lang sporten en bewegen voor iedereen.
            1. Blz. 188 Voor volwassenen uit minima-gezinnen zijn er de regelingen gericht op meedoen waardoor zij kunnen sporten en bewegen.
            2. Blz. 189 We faciliteren ‘Achterhoek in beweging' en ondersteunen initiatieven uit de samenleving. (070.070)
            3. Blz. 190 We ondersteunen de uitvoering van het lokale sportakkoord. (070.090)
            4. Blz. 191 We zetten combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn. (070.010)
          2. Blz. 192 Toekomstbestendige verenigingen en sportinfrastructuur.
            1. Blz. 193 We beheren gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties. (070.020)
            2. Blz. 194 We faciliteren de Sport Federatie Berkelland. (070.030)
            3. Blz. 195 We ondersteunen de exploitatie van zwembaden en de bijbehorende sportaccommodaties. (070.040 en 070.041)
            4. Blz. 196 We ondersteunen sportverenigingen financieel. (070.050)
        4. Blz. 197 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 198 Projecten
        6. Blz. 199 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      9. Blz. 200 Cultuur is van iedereen
        1. Blz. 201 Cultuur beleef je in Berkelland
        2. Blz. 202 Wat speelt er?
        3. Blz. 203 Speerpunt
          1. Blz. 204 Een samenhangende cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma.
            1. Blz. 205 Aan de slag met het uitvoeringsprogramma cultuur- en erfgoed. (080.090 en 080.110)
            2. Blz. 206 We helpen culturele organisaties bij de (door)ontwikkeling naar toekomstbestendigheid. (080.120)
            3. Blz. 207 We ondersteunen de (vrijwilligers van de) dorpsböke. (080.010)
            4. Blz. 208 We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden. 080.020)
            5. Blz. 209 We subsidiëren de activiteiten van bibliotheek Oost-Achterhoek. (080.040)
            6. Blz. 210 We subsidiëren de instandhouding van monumenten. (080.050)
            7. Blz. 211 We subsidiëren de lokale omroep. (080.021)
            8. Blz. 212 We subsidiëren het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers (ECAL). (080.060)
            9. Blz. 213 We subsidiëren musea. (080.051)
            10. Blz. 214 We zorgen voor cultuureducatie voor ieder kind in het basisonderwijs. (080.041)
            11. Blz. 215 We zorgen voor het onderhoud van kunst in de openbare ruimte. (080.022)
        4. Blz. 216 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 217 Projecten
        6. Blz. 218 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      10. Blz. 219 Samen veilig
        1. Blz. 220 Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
        2. Blz. 221 Wat speelt er?
        3. Blz. 222 Speerpunt
          1. Blz. 223 Een veilige woon- en leefomgeving voor alle inwoners.
            1. Blz. 224 Dienstverlening Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s).
            2. Blz. 225 We richten ons op onveiligheidsgevoelens.
            3. Blz. 226 We zijn betrokken bij buurtbewoners en partners.
            4. Blz. 227 We creëren en behouden een vertrouwensband.
            5. Blz. 228 We maken een breed plan om problemen als gevolg van overmatig alcohol- en drugsgebruik van jeugd aan te pakken. (090.020)
            6. Blz. 229 In 2022 stellen we een nieuw Integraal Veiligheidsplan op.
            7. Blz. 230 We dragen bij aan de Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland. (090.010)
          2. Blz. 231 Geen ruimte voor ‘ondermijning’.
            1. Blz. 232 We maken kaders en richtlijnen voor de huisvesting van arbeidsmigranten en zorgen ervoor dat deze worden nageleefd, om zo negatieve aspecten van arbeidsmigratie (zoals mensenhandel, slechte woonomstandigheden en overlast) te beperken.
            2. Blz. 233 We maken onze inwoners en collega’s bewust van situaties die met ondermijning te maken kunnen hebben.
            3. Blz. 234 We werken nog meer samen met onze inwoners en betrokken partners door informatie uit te wisselen, verbindingen te maken en het makkelijk te maken melding te doen van mogelijke situaties van ondermijning.
          3. Blz. 235 Verminderen criminaliteit in buitengebied en kernen.
            1. Blz. 236 We ondersteunen (onder andere met financiële middelen) het Keurmerk Veilig Ondernemen voor het hele buitengebied.
            2. Blz. 237 We zetten in op intensieve gerichte daderaanpak, een gebiedsgerichte aanpak, preventie én aandacht voor het slachtoffer.
        4. Blz. 238 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 239 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 240 Beleidsindicatoren
      11. Blz. 241 Aan de slag met de Omgevingswet
        1. Blz. 242 Een nieuwe manier van (samen)werken
        2. Blz. 243 Wat speelt er?
        3. Blz. 244 Speerpunt
          1. Blz. 245 Concreet aan de slag met een Omgevingsvisie. (120.010)
            1. Blz. 246 We maken een leidraad voor participatie.
            2. Blz. 247 We oefenen met een aantal pilots.
            3. Blz. 248 We volgen het plan van aanpak uit 2019 om te komen tot een Omgevingsvisie.
          2. Blz. 249 Werken volgens de nieuwe wet.
            1. Blz. 250 We passen - waar nodig - onze regelgeving aan.
            2. Blz. 251 We passen onze systemen op tijd aan, afhankelijk van de voortgang van het Digitaal stelsel Omgevingswet.
            3. Blz. 252 We richten onze werkprocessen opnieuw in.
            4. Blz. 253 We zorgen op tijd voor afspraken over de benodigde informatie-uitwisseling en archivering tussen ketenpartners.
            5. Blz. 254 We zorgen voor opleiding en training.
        4. Blz. 255 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 256 Projecten
        6. Blz. 257 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      12. Blz. 258 Algemeen Bestuur en Bedrijfsvoering
        1. Blz. 259 Wat speelt er?
        2. Blz. 260 Speerpunt
          1. Blz. 261 Goed gefaciliteerd bestuur
            1. Blz. 262 Algemeen Bestuur.
            2. Blz. 263 Bedrijfsvoeringskosten. (110.100)
            3. Blz. 264 We voeren de Wet waardering onroerende zaken uit. (110.080)
        3. Blz. 265 Wat mag het kosten?
      13. Blz. 266 Overzicht van algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
        1. Blz. 267 Wat speelt er?
        2. Blz. 268 Doelstellingen
          1. Blz. 269 Financieel structureel gezonde gemeente
            1. Blz. 270 We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
            2. Blz. 271 Overige baten en lasten en onvoorzien. (110.090)
            3. Blz. 272 We beheren onze financiële middelen. (110.020)
            4. Blz. 273 We heffen andere belastingen en leges. (110.040)
            5. Blz. 274 We heffen Onroerende zaakbelastingen. (110.050)
            6. Blz. 275 We ontvangen een algemene uitkering. (110.060)
            7. Blz. 276 We storten in en onttrekken aan reserves. (110.070)
        3. Blz. 277 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        4. Blz. 278 Wat mag het kosten?
      14. Blz. 279 Financiële begroting
        1. Blz. 280 Baten en lasten 2022 per programma
        2. Blz. 281 Saldi per programma 2017-2025
        3. Blz. 282 Algemene dekkingsmiddelen
        4. Blz. 283 Overzicht van incidentele baten en lasten 2022-2025 per programma
        5. Blz. 284 Meerjaren balans prognose
        6. Blz. 285 Toelichting balans
        7. Blz. 286 EMU saldi
        8. Blz. 287 Overzicht baten en lasten per taakveld
        9. Blz. 288 Overzicht van baten en lasten voor het taakveld overhead
        10. Blz. 289 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
        11. Blz. 290 Uitgangspunten
      15. Blz. 291 Investeringen
        1. Blz. 292 Doelstellingen
          1. Blz. 293 Gecombineerde projecten riolering en openbare ruimte
            1. Blz. 294 Garvelinkkamp
            2. Blz. 295 Revitalisering centrum Borculo
            3. Blz. 296 Borculoseweg Neede
            4. Blz. 297 Hofstraat
          2. Blz. 298 Materieel
            1. Blz. 299 Voertuigen en machines Buitendienst
          3. Blz. 300 Openbare ruimte
            1. Blz. 301 Aanpassing Klaashofweg/Schoppensteastraat (Eibergen)
            2. Blz. 302 Reconstructie kruispunt Geesterseweg - Bollertweg
            3. Blz. 303 Vervanging drie verkeersregelinstallaties (Eibergen)
            4. Blz. 304 Vervanging openbare verlichting langs oude N18
            5. Blz. 305 Verkeersplateau Oude Diepenheimseweg - Rotmansdiekske
            6. Blz. 306 Herinrichting Van Bevervoordestraat (Gelselaar)
          4. Blz. 307 Riolering
            1. Blz. 308 Renovatie drukrioolunits
            2. Blz. 309 Renovatie rioolgemalen
    3. Blz. 310 Paragrafen
      1. Blz. 311 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 312 Berkelland goed georganiseerd!
        2. Blz. 313 Versterken van het fundament
        3. Blz. 314 Interne controle en rechtmatigheid
        4. Blz. 315 Trends en ontwikkelingen
      2. Blz. 316 Ombuigingen/Bezuinigingen
        1. Blz. 317 Inleiding
        2. Blz. 318 Overzicht bezuinigingen
      3. Blz. 319 Grondbeleid
        1. Blz. 320 Wat speelt er?
        2. Blz. 321 Wat zijn de kosten?
      4. Blz. 322 Lokale heffingen
        1. Blz. 323 Lokale heffingen
        2. Blz. 324 Inleiding
        3. Blz. 325 Beleid
        4. Blz. 326 Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen
        5. Blz. 327 Ontwikkeling lastendruk
        6. Blz. 328 Belastingen
        7. Blz. 329 Bestemmingsheffingen
        8. Blz. 330 Kwijtscheldingsbeleid
      5. Blz. 331 Weerstandsvermogen
        1. Blz. 332 Weerstandsvermogen
        2. Blz. 333 Wat speelt er?
        3. Blz. 334 Wettelijk kader
        4. Blz. 335 Inventarisatie risico's
        5. Blz. 336 Inventarisatie weerstandscapaciteit
        6. Blz. 337 Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
        7. Blz. 338 Risicobeheersing
        8. Blz. 339 Kengetallen financiële positie
      6. Blz. 340 Verbonden partijen
        1. Blz. 341 Samenwerkingspartijen
        2. Blz. 342 Inleiding
        3. Blz. 343 Gemeenschappelijke regelingen
        4. Blz. 344 Vennootschappen en coöperaties
        5. Blz. 345 Stichtingen en verenigingen
        6. Blz. 346 Overige verbonden partijen
      7. Blz. 347 Financiering
        1. Blz. 348 Financiering
        2. Blz. 349 Inleiding
        3. Blz. 350 Ontwikkelingen
        4. Blz. 351 Verwachte liquiditeitsontwikkeling
        5. Blz. 352 Risicobeheer
        6. Blz. 353 Conclusie renterisiconorm
        7. Blz. 354 Koersrisico's
        8. Blz. 355 Kredietrisico's
        9. Blz. 356 Liquiditeitsrisico's
        10. Blz. 357 Valutarisico's
        11. Blz. 358 Rentelasten en baten
        12. Blz. 359 Rentebaten
      8. Blz. 360 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 361 Inleiding
        2. Blz. 362 Riolering en water
        3. Blz. 363 Onderhouden van wegen
        4. Blz. 364 Financiën wegen
        5. Blz. 365 Toelichting financiën wegen
        6. Blz. 366 Groen en speelvoorzieningen
        7. Blz. 367 Onderhoud gebouwen
        8. Blz. 368 Onderhoud kapitaalgoederen
      9. Blz. 369 Reserves
        1. Blz. 370 Wat speelt er?
        2. Blz. 371 Overzicht reserves
        3. Blz. 372 Algemene reserve
        4. Blz. 373 Bestuurlijke claims
        5. Blz. 374 Egalisatiereserve afval
        6. Blz. 375 Egalisatiereserve investeringen
        7. Blz. 376 Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
        8. Blz. 377 Onderwijshuisvesting
        9. Blz. 378 Wegen
        10. Blz. 379 Herstructurering
        11. Blz. 380 Nadelen decentralisaties
        12. Blz. 381 Meerjarenoverzicht reserves
    4. Blz. 382 Bijlagen
      1. Blz. 383 Bijlage 1: Verplichte beleidsindicatoren
        1. Blz. 384 Toelichting
        2. Blz. 385 Plezierig wonen
        3. Blz. 386 Fijn Leven
        4. Blz. 387 Zorg voor wie dat nodig heeft
        5. Blz. 388 Werken en ondernemen in een sterke regio
        6. Blz. 389 Actief met duurzaamheid en energie
        7. Blz. 390 Sport is meer!
        8. Blz. 391 Samen Veilig
        9. Blz. 392 Algemeen bestuur en Bedrijfsvoering
      2. Blz. 393 Bijlage 2: Overzicht subsidies
        1. Blz. 394 Toelichting
        2. Blz. 395 Fijn Leven
        3. Blz. 396 Vitaal Platteland
        4. Blz. 397 Zorg voor wie dat nodig heeft
        5. Blz. 398 Werken en ondernemen in een sterke regio
        6. Blz. 399 Sport is meer!
        7. Blz. 400 Cultuur is van iedereen
    5. Activiteiten
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap