-
Blz. 1
Programmabegroting 2022
-
Blz. 2
Programmabegroting 2022
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Opzet begroting
-
Blz. 7
Doorontwikkeling P&C
-
Blz. 8
Aansluiting op perspectiefnota
-
Blz. 9
Financiële samenvatting
-
Blz. 10
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 11
Incidenteel structureel
-
Blz. 12
Lezen van tabellen
-
Blz. 13
Plezierig Wonen
-
Blz. 14
Kwalitatief goede woningvoorraad nu en in de toekomst
-
Blz. 15
Wat speelt er?
-
Blz. 16
Speerpunten
-
Blz. 17
Toekomstgerichte bestaande woningen en wijken.
-
Blz. 18
We continueren prestatieafspraken met ProWonen en huurdersvertegenwoordiging voor verdere verduurzaming van sociale huurwoningen en duurzame nieuwbouw.
-
Blz. 19
We starten met een pilot integrale wijkaanpak voor transformatie van woningen en het toekomstbestendig maken van wijken. (010.070)
-
Blz. 20
We stimuleren met verschillende (financiële) instrumenten particuliere eigenaren om te investeren in het verbeteren van de woning.
-
Blz. 21
We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis. (010.060)
-
Blz. 22
Aantrekkelijke nieuwe woningen.
-
Blz. 23
We bewaken de gemeentelijke grondexploitatie. (010.020)
-
Blz. 24
We bieden ruimte aan flexwoonconcepten.
-
Blz. 25
We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (010.100)
-
Blz. 26
We blijven ruimte bieden voor goede, innovatieve woningbouwplannen die aansluiten bij de behoefte van onze inwoners. (010.080)
-
Blz. 27
We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners. (010.030 en 010.090)
-
Blz. 28
We monitoren regionaal en lokaal de ontwikkelingen op de woningmarkt. (010.045)
-
Blz. 29
We stimuleren (pilots voor) innovatieve woningen en woonvormen.
-
Blz. 30
Ouderen en mensen met een zorgvraag voelen zich thuis in een geschikte woning en in een fijne leefomgeving.
-
Blz. 31
We geven ruimte aan nieuwe woonzorginitiatieven.
-
Blz. 32
We koppelen actief zorgaanbieders en ontwikkelaars aan geschikte locaties nabij voorzieningen.
-
Blz. 33
We realiseren maatwerk voor bijzondere doelgroepen op basis van actuele behoefte en taakstellingen.
-
Blz. 34
We staan open voor (CPO-)initiatieven van ouderen.
-
Blz. 35
We werken samen met zorgaanbieders, corporaties en ontwikkelaars aan een passend aanbod van wonen en zorg.
-
Blz. 36
Wat mag het kosten
-
Blz. 37
Projecten
-
Blz. 38
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 39
Fijn Leven
-
Blz. 40
Een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving
-
Blz. 41
Wat speelt er?
-
Blz. 42
Speerpunt
-
Blz. 43
Investeren in de samenleving.
-
Blz. 44
Samen met inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen stellen we wijkagenda’s op en voeren ze uit.
-
Blz. 45
We ondersteunen initiatieven uit wijken, buurten en kernen. (020.100)
-
Blz. 46
We ontwikkelen het gebiedswethouderschap verder door.
-
Blz. 47
We verstevigen onze netwerken in wijken en kernen en hebben oog voor die groepen die nog niet zo betrokken of in beeld zijn.
-
Blz. 48
Een uitnodigende leefomgeving.
-
Blz. 49
Bij plannen en onderhoud zetten we in op het stimuleren van ‘bewegen’ in onze leefomgeving.
-
Blz. 50
We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen. (020.020)
-
Blz. 51
We investeren extra in verbetering van de kwaliteit van het groen(onderhoud). (020.120)
-
Blz. 52
We passen waar mogelijk ecologisch beheer toe, niet alleen bij bermen, maar ook andere terreinen, zoals parken, in gemeentelijk bezit.
-
Blz. 53
We realiseren groen/-blauwe parels (aantrekkelijke plekken met groen en water) in de kernen.
-
Blz. 54
Leefomgeving aangepast aan het veranderende klimaat.
-
Blz. 55
We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan) inclusief klimaatstresstest. (020.030)
-
Blz. 56
Veilige en makkelijk berijdbare wegen en paden.
-
Blz. 57
We bepalen waar mogelijk samen met inwoners en ondernemers de (her)inrichting van onze wegen en paden.
-
Blz. 58
We investeren extra in onderhoud van wegen en paden in het buitengebied op basis van een plan van aanpak. (020.110)
-
Blz. 59
We onderhouden onze infrastructuur. (020.040)
-
Blz. 60
Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen.
-
Blz. 61
Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren. (020.050)
-
Blz. 62
Hergebruik van grondstoffen (Van Afval Naar Grondstof).
-
Blz. 63
We nemen gerichte actie om zwerfafval terug te dringen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval. (020.060)
-
Blz. 64
We werken samen met onze inwoners het grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding (grondstofscheiding) bevorderen. (020.070)
-
Blz. 65
Gemeentelijke gebouwen en scholen.
-
Blz. 66
We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met onder andere demografische ontwikkelingen. (020.080)
-
Blz. 67
We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente. (020.090)
-
Blz. 68
We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
-
Blz. 69
Wat mag het kosten?
-
Blz. 70
Projecten
-
Blz. 71
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 72
Vitaal Platteland
-
Blz. 73
Een vitaal en innovatief buitengebied
-
Blz. 74
Wat speelt er?
-
Blz. 75
Speerpunt
-
Blz. 76
Toekomstgericht ondernemen in het buitengebied.
-
Blz. 77
We doorlopen een kavelruilproces om een betere landbouwstructuur te organiseren. (030.080)
-
Blz. 78
We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat binnen de wettelijke mogelijkheden zoveel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkelingen. (030.070)
-
Blz. 79
We ondersteunen boeren en andere initiatiefnemers bij vragen over duurzaamheid.
-
Blz. 80
We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied. (030.010)
-
Blz. 81
We voeren het project korte ketens in de Achterhoek uit.
-
Blz. 82
Mooi Landschap.
-
Blz. 83
Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap. (030.020)
-
Blz. 84
We gaan door met het oplossen van knelpunten in bestaande wandel- en fietsroutes in afstemming met Stichting Achterhoek toerisme.
-
Blz. 85
We voeren het plan van aanpak voor de aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing uit. (030.050)
-
Blz. 86
We voeren het plan van aanpak voor de stimulering van de sanering van asbestdaken uit. (030.060)
-
Blz. 87
We zetten samen met het Waterschap en de Euregio in op concrete plannen voor de beleefbaarheid van het stroomgebied van de Berkel tussen Borculo en Lochem.
-
Blz. 88
Sociaal vitaal.
-
Blz. 89
De Voormekaar teams hebben extra oog voor de situatie bij agrariërs en stoppers.
-
Blz. 90
Voor meer informatie over maatregelen om onze inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen zie programma Plezierig Wonen.
-
Blz. 91
We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader. (030.090)
-
Blz. 92
We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten. (030.030)
-
Blz. 93
Wat mag het kosten
-
Blz. 94
Projecten
-
Blz. 95
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 96
Zorg voor wie dat nodig heeft
-
Blz. 97
Samen denken, samen doen
-
Blz. 98
Wat speelt er?
-
Blz. 99
Speerpunt
-
Blz. 100
Zorg zoveel mogelijk voorkomen.
-
Blz. 101
Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk.
-
Blz. 102
We stimuleren nieuwe vormen van ondersteuning, hulp en zorg. Vernieuwingen proberen wij kleinschalig uit en we stellen deze bij in nauwe samenwerking met direct betrokkenen. Dit doen we in een experimentele aanpak met minder regels.
-
Blz. 103
Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo - pgb). (040.025)
-
Blz. 104
Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura). (040.010)
-
Blz. 105
De jeugd ontwikkelt zich positief.
-
Blz. 106
We organiseren algemene voorzieningen en preventieve activiteiten voor jeugd en/of hun ouders/verzorgers.
-
Blz. 107
Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet - pgb). (040.020)
-
Blz. 108
Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura). (040.030)
-
Blz. 109
Iedereen doet mee in Berkelland.
-
Blz. 110
We bieden ruimte aan inwoners en professionals om in te zetten op innovatieve oplossingen voor een gezonde leefstijl. Voorbeeldinitiatieven van buurten, scholen en verenigingen krijgen extra aandacht.
-
Blz. 111
We geven samen invulling aan de Lokaal Inclusie Agenda.
-
Blz. 112
Wij verbeteren de toegang tot onze regelingen die zich richten op meedoen aan de samenleving, vroegsignalering van schulden en schuldhulpverlening.
-
Blz. 113
Nieuwkomers burgeren in.
-
Blz. 114
Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering. (040.050)
-
Blz. 115
Voldoende en krachtige vrijwilligers en mantelzorgers die worden gesteund waar het nodig is.
-
Blz. 116
Wij realiseren een steunpunt voor mantelzorgers waar informatie, advies en ondersteuning samenkomen.
-
Blz. 117
Wij realiseren een vrijwilligerspunt Berkelland waar vraag en aanbod elkaar bereiken.
-
Blz. 118
Wat mag het kosten?
-
Blz. 119
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 120
Werken en ondernemen in een sterke regio
-
Blz. 121
Een warm welkom voor werk
-
Blz. 122
Wat speelt er?
-
Blz. 123
Speerpunt
-
Blz. 124
Promotie van Berkelland (en de Achterhoek).
-
Blz. 125
Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken.
-
Blz. 126
Goed vestigingsklimaat voor ondernemers.
-
Blz. 127
We denken snel en actief mee met ondernemers. (We leggen de rode loper uit.)
-
Blz. 128
We voeren de economische agenda 2020-2024 uit.
-
Blz. 129
We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1.
-
Blz. 130
We zetten in op meer samenwerking met Duitsland, om kansen voor ondernemers en inwoners te benutten. (050.020)
-
Blz. 131
Vitale winkelcentra.
-
Blz. 132
Faciliteren van het ondernemersfonds. (050.030)
-
Blz. 133
Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde task forces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra (050.130).
-
Blz. 134
We blijven inzetten op compacte centra waarin het fijn verblijven is, onder andere door het creëren van groen/blauwe parels (zie ook programma ‘Fijn leven’). (050.035)
-
Blz. 135
Iedereen doet mee met werk, betaald of onbetaald.
-
Blz. 136
Samen met SDOA en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag.
-
Blz. 137
Voor de doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt zorgen we voor een doorgaande ontwikkellijn, waarin zij integraal ondersteund worden.
-
Blz. 138
Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering). (050.040)
-
Blz. 139
We gaan meer inzetten op ‘social return’: beter gebruikmaken van de mogelijkheden om bij aanbestedingen bedrijven en organisaties een sociale bijdrage te laten leveren.
-
Blz. 140
We maken duurzame verbindingen met ondernemers en organisaties gericht op de inzet van kwetsbare medewerkers onder de Participatiewet. (050.050)
-
Blz. 141
Goed onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt.
-
Blz. 142
Bewaken dat er goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
-
Blz. 143
Vrijetijdsaanbod het hele jaar door.
-
Blz. 144
We ondersteunen (lokale en regionale) projecten onder andere voor productontwikkeling op het gebied van verblijfs- en dagrecreatie. (050.070)
-
Blz. 145
Wat mag het kosten?
-
Blz. 146
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 147
Actief met duurzaamheid en energie
-
Blz. 148
Alle hens aan dek!
-
Blz. 149
Wat speelt er?
-
Blz. 150
Speerpunt
-
Blz. 151
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Wonen. (060.011)
-
Blz. 152
We doen mee aan pilots voor de verduurzaming van woningen.
-
Blz. 153
We gaan door met 'Achterhoek Bespaart' en het aanbieden van gunstige leningen.
-
Blz. 154
We informeren en adviseren via het Achterhoekse energieloket.
-
Blz. 155
We laten onderzoek doen naar een subsidieregeling asbestdakbeschot en dakisolatie.
-
Blz. 156
We voeren steekproeven uit ter controle van de getroffen maatregelen.
-
Blz. 157
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Bedrijven. (060.012)
-
Blz. 158
We bieden DOE scans aan voor het MKB. (060.012)
-
Blz. 159
We stimuleren het gezamenlijk optrekken van bedrijven bij de energietransitie. (060.012)
-
Blz. 160
We stimuleren zon op bedrijvendaken (motie M20-03).
-
Blz. 161
We zorgen ervoor dat de Omgevingsdienst bedrijven controleert (EML controles). (060.012)
-
Blz. 162
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Maatschappelijke Organisaties en verenigingen. (060.013)
-
Blz. 163
We gaan door met de subsidieregeling maatschappelijke initiatieven.
-
Blz. 164
We promoten energiebesparing bij maatschappelijke organisaties.
-
Blz. 165
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Grootschalige opwek. (060.014)
-
Blz. 166
We begeleiden initiatiefnemers voor energieopwek op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame energie).
-
Blz. 167
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Regionale samenwerking. (060.015)
-
Blz. 168
We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie (RES/Akkoord van Groenlo). (060.015)
-
Blz. 169
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Communicatie en bewustwording. (060.016)
-
Blz. 170
We zorgen voor communicatie en bewustwording. (060.016)
-
Blz. 171
Van het aardgas af. (060.050)
-
Blz. 172
Aan de slag met de transitievisie warmte.
-
Blz. 173
We benutten de kansen die voorbij komen om haalbaarheid van warmteplannen te onderzoeken.
-
Blz. 174
Gemeente als voorbeeld. (060.017)
-
Blz. 175
We investeren versneld in verduurzaming van ons eigen vastgoed.
-
Blz. 176
We voeren motie M19-08 uit (eigen gemeentelijk initiatief voor grootschalige energieopwek).
-
Blz. 177
Wij monitoren onze organisatie/bedrijfsvoering met de CO2 prestatieladder. (060.017)
-
Blz. 178
Wij vergroenen ons energieverbruik.
-
Blz. 179
Wij voeren de reductiemaatregelen uit van de CO2 prestatieladder. (060.017)
-
Blz. 180
Wat mag het kosten?
-
Blz. 181
Projecten
-
Blz. 182
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 183
Sport is meer!
-
Blz. 184
Een leven lang sporten en bewegen
-
Blz. 185
Wat speelt er?
-
Blz. 186
Speerpunt
-
Blz. 187
Een leven lang sporten en bewegen voor iedereen.
-
Blz. 188
Voor volwassenen uit minima-gezinnen zijn er de regelingen gericht op meedoen waardoor zij kunnen sporten en bewegen.
-
Blz. 189
We faciliteren ‘Achterhoek in beweging' en ondersteunen initiatieven uit de samenleving. (070.070)
-
Blz. 190
We ondersteunen de uitvoering van het lokale sportakkoord. (070.090)
-
Blz. 191
We zetten combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn. (070.010)
-
Blz. 192
Toekomstbestendige verenigingen en sportinfrastructuur.
-
Blz. 193
We beheren gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties. (070.020)
-
Blz. 194
We faciliteren de Sport Federatie Berkelland. (070.030)
-
Blz. 195
We ondersteunen de exploitatie van zwembaden en de bijbehorende sportaccommodaties. (070.040 en 070.041)
-
Blz. 196
We ondersteunen sportverenigingen financieel. (070.050)
-
Blz. 197
Wat mag het kosten?
-
Blz. 198
Projecten
-
Blz. 199
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 200
Cultuur is van iedereen
-
Blz. 201
Cultuur beleef je in Berkelland
-
Blz. 202
Wat speelt er?
-
Blz. 203
Speerpunt
-
Blz. 204
Een samenhangende cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma.
-
Blz. 205
Aan de slag met het uitvoeringsprogramma cultuur- en erfgoed. (080.090 en 080.110)
-
Blz. 206
We helpen culturele organisaties bij de (door)ontwikkeling naar toekomstbestendigheid. (080.120)
-
Blz. 207
We ondersteunen de (vrijwilligers van de) dorpsböke. (080.010)
-
Blz. 208
We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden. 080.020)
-
Blz. 209
We subsidiëren de activiteiten van bibliotheek Oost-Achterhoek. (080.040)
-
Blz. 210
We subsidiëren de instandhouding van monumenten. (080.050)
-
Blz. 211
We subsidiëren de lokale omroep. (080.021)
-
Blz. 212
We subsidiëren het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers (ECAL). (080.060)
-
Blz. 213
We subsidiëren musea. (080.051)
-
Blz. 214
We zorgen voor cultuureducatie voor ieder kind in het basisonderwijs. (080.041)
-
Blz. 215
We zorgen voor het onderhoud van kunst in de openbare ruimte. (080.022)
-
Blz. 216
Wat mag het kosten?
-
Blz. 217
Projecten
-
Blz. 218
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 219
Samen veilig
-
Blz. 220
Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
-
Blz. 221
Wat speelt er?
-
Blz. 222
Speerpunt
-
Blz. 223
Een veilige woon- en leefomgeving voor alle inwoners.
-
Blz. 224
Dienstverlening Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s).
-
Blz. 225
We richten ons op onveiligheidsgevoelens.
-
Blz. 226
We zijn betrokken bij buurtbewoners en partners.
-
Blz. 227
We creëren en behouden een vertrouwensband.
-
Blz. 228
We maken een breed plan om problemen als gevolg van overmatig alcohol- en drugsgebruik van jeugd aan te pakken. (090.020)
-
Blz. 229
In 2022 stellen we een nieuw Integraal Veiligheidsplan op.
-
Blz. 230
We dragen bij aan de Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland. (090.010)
-
Blz. 231
Geen ruimte voor ‘ondermijning’.
-
Blz. 232
We maken kaders en richtlijnen voor de huisvesting van arbeidsmigranten en zorgen ervoor dat deze worden nageleefd, om zo negatieve aspecten van arbeidsmigratie (zoals mensenhandel, slechte woonomstandigheden en overlast) te beperken.
-
Blz. 233
We maken onze inwoners en collega’s bewust van situaties die met ondermijning te maken kunnen hebben.
-
Blz. 234
We werken nog meer samen met onze inwoners en betrokken partners door informatie uit te wisselen, verbindingen te maken en het makkelijk te maken melding te doen van mogelijke situaties van ondermijning.
-
Blz. 235
Verminderen criminaliteit in buitengebied en kernen.
-
Blz. 236
We ondersteunen (onder andere met financiële middelen) het Keurmerk Veilig Ondernemen voor het hele buitengebied.
-
Blz. 237
We zetten in op intensieve gerichte daderaanpak, een gebiedsgerichte aanpak, preventie én aandacht voor het slachtoffer.
-
Blz. 238
Wat mag het kosten?
-
Blz. 239
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 240
Beleidsindicatoren
-
Blz. 241
Aan de slag met de Omgevingswet
-
Blz. 242
Een nieuwe manier van (samen)werken
-
Blz. 243
Wat speelt er?
-
Blz. 244
Speerpunt
-
Blz. 245
Concreet aan de slag met een Omgevingsvisie. (120.010)
-
Blz. 246
We maken een leidraad voor participatie.
-
Blz. 247
We oefenen met een aantal pilots.
-
Blz. 248
We volgen het plan van aanpak uit 2019 om te komen tot een Omgevingsvisie.
-
Blz. 249
Werken volgens de nieuwe wet.
-
Blz. 250
We passen - waar nodig - onze regelgeving aan.
-
Blz. 251
We passen onze systemen op tijd aan, afhankelijk van de voortgang van het Digitaal stelsel Omgevingswet.
-
Blz. 252
We richten onze werkprocessen opnieuw in.
-
Blz. 253
We zorgen op tijd voor afspraken over de benodigde informatie-uitwisseling en archivering tussen ketenpartners.
-
Blz. 254
We zorgen voor opleiding en training.
-
Blz. 255
Wat mag het kosten?
-
Blz. 256
Projecten
-
Blz. 257
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 258
Algemeen Bestuur en Bedrijfsvoering
-
Blz. 259
Wat speelt er?
-
Blz. 260
Speerpunt
-
Blz. 261
Goed gefaciliteerd bestuur
-
Blz. 262
Algemeen Bestuur.
-
Blz. 263
Bedrijfsvoeringskosten. (110.100)
-
Blz. 264
We voeren de Wet waardering onroerende zaken uit. (110.080)
-
Blz. 265
Wat mag het kosten?
-
Blz. 266
Overzicht van algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 267
Wat speelt er?
-
Blz. 268
Doelstellingen
-
Blz. 269
Financieel structureel gezonde gemeente
-
Blz. 270
We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
-
Blz. 271
Overige baten en lasten en onvoorzien. (110.090)
-
Blz. 272
We beheren onze financiële middelen. (110.020)
-
Blz. 273
We heffen andere belastingen en leges. (110.040)
-
Blz. 274
We heffen Onroerende zaakbelastingen. (110.050)
-
Blz. 275
We ontvangen een algemene uitkering. (110.060)
-
Blz. 276
We storten in en onttrekken aan reserves. (110.070)
-
Blz. 277
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 278
Wat mag het kosten?
-
Blz. 279
Financiële begroting
-
Blz. 280
Baten en lasten 2022 per programma
-
Blz. 281
Saldi per programma 2017-2025
-
Blz. 282
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 283
Overzicht van incidentele baten en lasten 2022-2025 per programma
-
Blz. 284
Meerjaren balans prognose
-
Blz. 285
Toelichting balans
-
Blz. 286
EMU saldi
-
Blz. 287
Overzicht baten en lasten per taakveld
-
Blz. 288
Overzicht van baten en lasten voor het taakveld overhead
-
Blz. 289
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
-
Blz. 290
Uitgangspunten
-
Blz. 291
Investeringen
-
Blz. 292
Doelstellingen
-
Blz. 293
Gecombineerde projecten riolering en openbare ruimte
-
Blz. 294
Garvelinkkamp
-
Blz. 295
Revitalisering centrum Borculo
-
Blz. 296
Borculoseweg Neede
-
Blz. 297
Hofstraat
-
Blz. 298
Materieel
-
Blz. 299
Voertuigen en machines Buitendienst
-
Blz. 300
Openbare ruimte
-
Blz. 301
Aanpassing Klaashofweg/Schoppensteastraat (Eibergen)
-
Blz. 302
Reconstructie kruispunt Geesterseweg - Bollertweg
-
Blz. 303
Vervanging drie verkeersregelinstallaties (Eibergen)
-
Blz. 304
Vervanging openbare verlichting langs oude N18
-
Blz. 305
Verkeersplateau Oude Diepenheimseweg - Rotmansdiekske
-
Blz. 306
Herinrichting Van Bevervoordestraat (Gelselaar)
-
Blz. 307
Riolering
-
Blz. 308
Renovatie drukrioolunits
-
Blz. 309
Renovatie rioolgemalen
-
Blz. 310
Paragrafen
-
Blz. 311
Bedrijfsvoering
-
Blz. 312
Berkelland goed georganiseerd!
-
Blz. 313
Versterken van het fundament
-
Blz. 314
Interne controle en rechtmatigheid
-
Blz. 315
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 316
Ombuigingen/Bezuinigingen
-
Blz. 317
Inleiding
-
Blz. 318
Overzicht bezuinigingen
-
Blz. 319
Grondbeleid
-
Blz. 320
Wat speelt er?
-
Blz. 321
Wat zijn de kosten?
-
Blz. 322
Lokale heffingen
-
Blz. 323
Lokale heffingen
-
Blz. 324
Inleiding
-
Blz. 325
Beleid
-
Blz. 326
Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen
-
Blz. 327
Ontwikkeling lastendruk
-
Blz. 328
Belastingen
-
Blz. 329
Bestemmingsheffingen
-
Blz. 330
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 331
Weerstandsvermogen
-
Blz. 332
Weerstandsvermogen
-
Blz. 333
Wat speelt er?
-
Blz. 334
Wettelijk kader
-
Blz. 335
Inventarisatie risico's
-
Blz. 336
Inventarisatie weerstandscapaciteit
-
Blz. 337
Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 338
Risicobeheersing
-
Blz. 339
Kengetallen financiële positie
-
Blz. 340
Verbonden partijen
-
Blz. 341
Samenwerkingspartijen
-
Blz. 342
Inleiding
-
Blz. 343
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 344
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 345
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 346
Overige verbonden partijen
-
Blz. 347
Financiering
-
Blz. 348
Financiering
-
Blz. 349
Inleiding
-
Blz. 350
Ontwikkelingen
-
Blz. 351
Verwachte liquiditeitsontwikkeling
-
Blz. 352
Risicobeheer
-
Blz. 353
Conclusie renterisiconorm
-
Blz. 354
Koersrisico's
-
Blz. 355
Kredietrisico's
-
Blz. 356
Liquiditeitsrisico's
-
Blz. 357
Valutarisico's
-
Blz. 358
Rentelasten en baten
-
Blz. 359
Rentebaten
-
Blz. 360
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 361
Inleiding
-
Blz. 362
Riolering en water
-
Blz. 363
Onderhouden van wegen
-
Blz. 364
Financiën wegen
-
Blz. 365
Toelichting financiën wegen
-
Blz. 366
Groen en speelvoorzieningen
-
Blz. 367
Onderhoud gebouwen
-
Blz. 368
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 369
Reserves
-
Blz. 370
Wat speelt er?
-
Blz. 371
Overzicht reserves
-
Blz. 372
Algemene reserve
-
Blz. 373
Bestuurlijke claims
-
Blz. 374
Egalisatiereserve afval
-
Blz. 375
Egalisatiereserve investeringen
-
Blz. 376
Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
-
Blz. 377
Onderwijshuisvesting
-
Blz. 378
Wegen
-
Blz. 379
Herstructurering
-
Blz. 380
Nadelen decentralisaties
-
Blz. 381
Meerjarenoverzicht reserves
-
Blz. 382
Bijlagen
-
Blz. 383
Bijlage 1: Verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 384
Toelichting
-
Blz. 385
Plezierig wonen
-
Blz. 386
Fijn Leven
-
Blz. 387
Zorg voor wie dat nodig heeft
-
Blz. 388
Werken en ondernemen in een sterke regio
-
Blz. 389
Actief met duurzaamheid en energie
-
Blz. 390
Sport is meer!
-
Blz. 391
Samen Veilig
-
Blz. 392
Algemeen bestuur en Bedrijfsvoering
-
Blz. 393
Bijlage 2: Overzicht subsidies
-
Blz. 394
Toelichting
-
Blz. 395
Fijn Leven
-
Blz. 396
Vitaal Platteland
-
Blz. 397
Zorg voor wie dat nodig heeft
-
Blz. 398
Werken en ondernemen in een sterke regio
-
Blz. 399
Sport is meer!
-
Blz. 400
Cultuur is van iedereen
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap