Sitemap

  1. Blz. 1 Najaarsnota 2018
    1. Blz. 2 Najaarsnota 2018
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Ontwikkelprogramma Veranderende samenleving, vernieuwd bestuur
        1. Blz. 5 Ontwikkelprogramma Veranderende samenleving, vernieuwd bestuur
        2. Blz. 6 Wat speelt er?
        3. Blz. 7 Speerpunten
          1. Blz. 8 1. Dienstbaarheid
            1. Blz. 9 Bij alle projecten evalueren we onze rol (houding en gedrag) met behulp van de Participatiemonitor.
            2. Blz. 10 Gemeentelijke projecten pakken we samen met inwoners, bedrijven en organisaties op
            3. Blz. 11 Met samenleving, college, raad en de gemeentelijke organisatie in contact over de nieuwe rol van de gemeente in de veranderende samenleving.
            4. Blz. 12 Toekomstgericht, effectief en innovatief leren omgaan met veranderde posities en dagelijkse dilemma’s van de participatiemaatschappij door mee te doen in de leerkring/het onderzoek "Ambtelijk vakmanschap in de participatiemaatschappij".
          2. Blz. 13 2. Samenwerking
            1. Blz. 14 Leren met voorbeeldprojecten en deze evalueren.
            2. Blz. 15 We gaan de dialoog met inwoners en maatschappelijke organisaties aan.
        4. Blz. 16 Wat mag het kosten?
      2. Blz. 17 Ontwikkelprogramma Demografische ontwikkelingen
        1. Blz. 18 Ontwikkelprogramma Demografische ontwikkelingen
        2. Blz. 19 Wat speelt er?
        3. Blz. 20 Speerpunten
          1. Blz. 21 1. Bewustwording en erkenning van de effecten van de demografische ontwikkelingen
            1. Blz. 22 We sluiten aan bij actuele projecten en onderzoeken over de demografische ontwikkelingen in de Achterhoek, om zo ook als regio de leefbaarheid te vergroten
            2. Blz. 23 We verbinden verschillende beleidsterreinen op onderwijs-arbeidsmarkt en wonen-zorg met als doel afstemming over gevolgen van de demografische ontwikkelingen.
            3. Blz. 24 We zorgen voor actuele cijfers over de bevolkingsprognose van Berkelland en analyseren per thema de gevolgen van de demografische ontwikkelingen
          2. Blz. 25 2. De kansen die de demografische ontwikkelingen biedt worden actief en integraal opgepakt
            1. Blz. 26 De komende twee jaar ligt het accent in ondersteuning van activiteiten op de terreinen: daling ledenaantal verenigingen, arbeidsmarkt en langer zelfstandig thuis wonen.
            2. Blz. 27 Samen met inwoners, ondernemers en organisaties maken we de ontwikkelagenda’s van de grote kernen concreet.
            3. Blz. 28 We ondersteunen betrokkenen, vanuit (dorps-)organisaties, bedrijven en inwoners, in het zoeken naar oplossingen en sturingsmogelijkheden.
            4. Blz. 29 We werken met een herstructureringsfonds om nadelige gevolgen van krimp tegen te gaan. Investeren in de openbare ruimte en bestaand vastgoed is noodzakelijk.
        4. Blz. 30 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 31 Wat mag het kosten?
      3. Blz. 32 Ontwikkelprogramma Plattelandsontwikkeling
        1. Blz. 33 Ontwikkelprogramma Plattelandsontwikkeling
        2. Blz. 34 Wat speelt er?
        3. Blz. 35 Speerpunten
          1. Blz. 36 1. (Agrarisch) ondernemen is basis voor een vitaal buitengebied
            1. Blz. 37 Initiatiefnemers van nieuwe activiteiten in het buitengebied helpen bij de ontwikkeling hiervan.
            2. Blz. 38 Toepassen van het sloopfonds.
            3. Blz. 39 We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat zo veel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkeling.
            4. Blz. 40 We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied.
          2. Blz. 41 2. Het platteland blijft sociaal vitaal
            1. Blz. 42 Alle kleine kernen en Neede hebben een dorpsvisie met uitvoeringsprogramma.
            2. Blz. 43 Bevorderen van het indienen van LEADERprojecten.
            3. Blz. 44 We bevorderen een jaarlijkse kennisuitwisseling tussen dorpsbelangenorganisaties en lokale verenigingen en stichtingen.
            4. Blz. 45 We faciliteren de jaarlijkse netwerkbijeenkomst van dorpsorganisaties.
            5. Blz. 46 We maken nieuwe afspraken over de samenwerking met de dorpsorganisaties.
            6. Blz. 47 We voeren de strategische agenda van de P10 uit op de thema’s Aantrekkelijk Platteland, Maatwerk Platteland, Samenspel met Stad.
          3. Blz. 48 3. Initiatieven versterken ons prachtige landschap
            1. Blz. 49 Beschermen van de cultuurhistorische en landschappelijke waarden.
            2. Blz. 50 Delen van gemeente-eigendom (b.v. bermen) die in gebruik zijn bij de landbouw terugbrengen naar hun oorspronkelijke functie.
            3. Blz. 51 Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschapsbeheer.
        4. Blz. 52 Wat mag het kosten?
      4. Blz. 53 Ontwikkelprogramma Jeugd en Zorg
        1. Blz. 54 Ontwikkelprogramma Jeugd en Zorg
        2. Blz. 55 Algemeen
        3. Blz. 56 Wat speelt er?
        4. Blz. 57 Speerpunten
          1. Blz. 58 1. Welzijn nieuwe stijl
            1. Blz. 59 Uitvoering geven aan de maatschappelijke agenda.
            2. Blz. 60 Via algemene voorzieningen stimuleren wij onze inwoners om tot een actieve en gezonde levensstijl te komen.
            3. Blz. 61 Wij geven invulling aan mantelzorgwaardering.
          2. Blz. 62 2. Aanjagen verdere innovatie vanuit het sociaal domein
            1. Blz. 63 De gemeente biedt maatwerk voor inwoners met een chronische ziekte en/of beperking.
            2. Blz. 64 Een laagdrempelige vorm van cliëntenparticipatie opzetten met ouders en jongeren die gebruik maken van jeugdzorg om hun behoeftes en ideeën mee te nemen in beleid en uitvoering van beleid.
            3. Blz. 65 Een slimme infrastructuur organiseren van inwoners en partners die problematiek vroegtijdig kunnen signaleren.
            4. Blz. 66 Het vormgeven van een onafhankelijk meldpunt voor alle vormen van onvrede in het sociale domein.
            5. Blz. 67 In 2018 geven we een impuls aan het contractmanagement en wordt sterker gestuurd op de kwaliteit van de geleverderde zorg.
            6. Blz. 68 In 2018 wordt de (regionale) inkoop voor de jaren 2019 en verder voorbereid.
            7. Blz. 69 Meer samenwerking realiseren op de uitvoering van Participatiewet, Wmo en Jeugdwet en gerelateerde terreinen, zoals Sport, Onderwijs, Cultuur en Gezondheidszorg.
            8. Blz. 70 Ondersteuning Thuis wordt ook in 2018 voortgezet.
            9. Blz. 71 Vergroten van de eigen opvoedingskracht en –vaardigheden van ouders.
            10. Blz. 72 Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet – pgb).
            11. Blz. 73 Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo – pgb).
            12. Blz. 74 Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura).
            13. Blz. 75 Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura).
          3. Blz. 76 3. De nieuwe Jeugdbescherming
            1. Blz. 77 Wij dragen bij een intensivering van de samenwerking tussen de partners binnen het veld van jeugdbescherming, o.a. gecertificeerde instellingen en Veilig Thuis. Zowel op regionale als lokale schaal
        5. Blz. 78 Wat mag het kosten?
      5. Blz. 79 Ontwikkelprogramma Economie en werkgelegenheid
        1. Blz. 80 Ontwikkelprogramma Economie en werkgelegenheid
        2. Blz. 81 Wat speelt er?
        3. Blz. 82 Algemeen
        4. Blz. 83 Speerpunten
          1. Blz. 84 1. Aansluiting onderwijs op arbeidsmarkt is goed
            1. Blz. 85 Bewaken dat er een goede verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt is.
            2. Blz. 86 Doorontwikkelen van het Onderwijsplein
            3. Blz. 87 Investeren in mensen en kennis voor de toekomst.
            4. Blz. 88 Promoten van technische beroepen.
          2. Blz. 89 2. Bedrijventerreinen en winkelgebieden hebben aantrekkingskracht
            1. Blz. 90 Doorontwikkelen Regionaal Programma Bedrijventerreinen (RPB).
            2. Blz. 91 Investeren in bedrijventerrein de Laarberg.
            3. Blz. 92 Lokale winkelgebieden compact en aantrekkelijk maken.
            4. Blz. 93 Stimuleren van duurzame, innovatieve en zelfvoorzienende bedrijventerreinen.
            5. Blz. 94 Versterken van industrieterreinen.
          3. Blz. 95 3. Bereikbaarheid, fysiek en digitaal, is sterk verbeterd
            1. Blz. 96 Bereikbaarheid winkelgebieden en bedrijventerreinen verbeteren.
            2. Blz. 97 Inzetten op snelle uitwisseling van data.
            3. Blz. 98 Ontsluiten van bedrijventerrein “De Laarberg”.
          4. Blz. 99 4. Goede samenwerking tussen de drie O’s (Ondernemers, maatschappelijke Organisaties en Overheden)
            1. Blz. 100 Faciliteren van een ondernemersfonds in 2018.
            2. Blz. 101 Profileren en stimuleren van de maakindustrie (en andere sectoren) via Smart Industry.
            3. Blz. 102 Samenwerken met Duitsland.
            4. Blz. 103 Stimuleren van onderzoek en ontwikkeling op het gebied van duurzame economie.
            5. Blz. 104 Stimuleren van ontwikkeling van bestaande en nieuwe bedrijven.
          5. Blz. 105 5. Kwetsbare groepen doen mee
            1. Blz. 106 Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering).
            2. Blz. 107 We bewaken dat de SDOA voor de inwoners met een sociale werkvoorziening indicatie een goede werkplek vindt.
            3. Blz. 108 We zien er op toe dat de SDOA de nieuwe instroom van inwoners met een arbeidsbeperking op een passende wijze begeleidt naar werk.
            4. Blz. 109 We zoeken o.a. samen met andere partijen naar werkplekken liefst in de eigen woonomgeving voor medewerkers die voorheen bij Hameland, Beschut Binnen, werkten.
        5. Blz. 110 Wat mag het kosten?
      6. Blz. 111 Ontwikkelprogramma Energie en duurzaamheid
        1. Blz. 112 Ontwikkelprogramma Energie en duurzaamheid
        2. Blz. 113 Wat speelt er?
        3. Blz. 114 Speerpunten
          1. Blz. 115 1. De gemeente neemt haar rol door een voorbeeld te zijn voor energiebesparing en energieopwekking te faciliteren.
            1. Blz. 116 Verlengen van de uitbreiding van de formatie (met 1,0 fte) voor de periode juni tot december 2018.
            2. Blz. 117 Vervangen van extra 690 lantaarnpalen met LED en dimmers tot 2019.
            3. Blz. 118 We onderzoeken welke gemeentelijke gronden ingezet kunnen worden voor de opwekking van duurzame energie.
            4. Blz. 119 We stellen een nieuw Energie Uitvoeringsprogramma op voor de periode vanaf 1 januari 2019 inclusief een bijbehorend formatieplan.
            5. Blz. 120 We voeren een energieaudit uit voor het energieneutraal maken van de gemeentelijke gebouwen die we nodig hebben voor onze bedrijfsvoering
          2. Blz. 121 2. Vliegwiel in beweging zetten bij energiebesparing en opwekking van duurzame energie in woningen, instellingen en bedrijven
            1. Blz. 122 Faciliteren van energie initiatieven op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame Energie).
            2. Blz. 123 Optimaliseren van regels en wettelijke kaders voor realisatie van installaties voor duurzame energieopwekking met als doel deze sneller en goedkoper realiseerbaar te maken, maar wel goed ruimtelijk ingepast.
            3. Blz. 124 Uitvoeren energiescans bedrijven en instellingen.
            4. Blz. 125 We stimuleren door subsidie duurzame technische innovaties bij en door Berkellandse bedrijven.
          3. Blz. 126 3. Hergebruik van afval/grondstoffen
            1. Blz. 127 We werken samen met onze inwoners het nieuwe grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding bevorderen.
            2. Blz. 128 We zorgen er voor dat inwoners hun afval gescheiden kunnen aanbieden.
          4. Blz. 129 4. Zwerfafval terugdringen
            1. Blz. 130 Adaptatie van afvalbakken in de openbare ruimte door inwoners
            2. Blz. 131 Halfjaarlijks monitoren wij het zwerfafval in de openbare ruimte
            3. Blz. 132 Terugdringen hondenpoep in de openbare ruimte
        4. Blz. 133 Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
      7. Blz. 134 Ontwikkelprogramma Omgevingswet
        1. Blz. 135 Ontwikkelprogramma Omgevingswet
        2. Blz. 136 Wat speelt er?
        3. Blz. 137 Speerpunten
          1. Blz. 138 1. Werken volgens de nieuwe wet
            1. Blz. 139 We overleggen en stemmen af met ketenpartners (zoals buurgemeenten, VNOG, ODA, provincie, Waterschap, GGD).
            2. Blz. 140 We richten werkprocessen waar nodig opnieuw in.
          2. Blz. 141 2. Ontwikkelen visie en plan voor de hele gemeente
            1. Blz. 142 We experimenteren met een Omgevingsplan en/of -visie voor een bepaald gebied om van te leren.
            2. Blz. 143 We treffen voorbereidingen voor een nota van uitgangspunten voor het opstellen van een Omgevingsvisie (reikwijdte, planning, samenwerking andere overheden, betrekken stakeholders en inwoners)
          3. Blz. 144 3. Cultuur, gedrag en competenties
            1. Blz. 145 We maken een communicatieplan en zorgen ervoor dat inwoners, bedrijven, partners en medewerkers op tijd geïnformeerd worden.
            2. Blz. 146 We organiseren bijeenkomsten voor gemeentebestuur en medewerkers.
            3. Blz. 147 We zorgen dat medewerkers en (nieuwe) raad en college ervaringen opdoen en indien nodig bijgeschoold worden.
          4. Blz. 148 4. Digitalisering; de gemeentelijke informatievoorziening moet aansluiten op de landelijke voorziening.
            1. Blz. 149 We brengen de gevolgen van verplichting tot digitaal werken in beeld en passen onze systemen op tijd aan.
            2. Blz. 150 We stemmen informatie-uitwisseling en archivering met ketenpartners af op de (nieuwe) taakverdeling.
        4. Blz. 151 Wat mag het kosten?
      8. Blz. 152 Cultuur
        1. Blz. 153 Cultuur
        2. Blz. 154 Wat speelt er?
        3. Blz. 155 Speerpunten
          1. Blz. 156 1. Alle kinderen maken kennis met en beleven cultuur
            1. Blz. 157 Door samenwerking in combinatiefuncties realiseren we samen met onze partners een goede vorm van (basis)muziekonderwijs, kunstzinnige vorming en leesbevordering van 0 t/m 12 jarigen.
            2. Blz. 158 Met de Bibliotheek Oost Achterhoek subsidiëren om een fysieke en digitale 2.0 bibliotheek op te zetten voor leesvaardige, mediawijze kinderen en voor participerende burgers.
            3. Blz. 159 Ondersteunen en faciliteren vrijwilligers van de dorpsböke om leesbevordering met het basisonderwijs tot stand te brengen en ontmoetingsplek voor gemeenschap te zijn.
            4. Blz. 160 Voortzetten van de samenwerking tussen scholen en met Stichting Muziek en KunstWijs waarin de scholen samenwerken per 01-08-2017, na het schooljaar ’16-’17.
          2. Blz. 161 2. Inwoners en hun verbanden blijven culturele initiatieven ontwikkelen
            1. Blz. 162 Behouden van kennisoverdracht en communicatie over (de waarde van) erfgoed en het subsidiëren van het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers.
            2. Blz. 163 Deelnemen aan het Cultuur– en Erfgoedpact.
            3. Blz. 164 In stand houden van gemeentelijke monumenten, archeologische monumenten en Rijksmonumenten.
            4. Blz. 165 Nieuwe en onverwachte verbindingen en projecten van de diverse lokale partners aanjagen en faciliteren op zowel maatschappelijke cohesie als ook verdiencapaciteit.
            5. Blz. 166 Toegankelijk maken / ontsluiten van de cultuurhistorische en archeologische waardenkaarten.
            6. Blz. 167 We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden.
        4. Blz. 168 Wat mag het kosten?
      9. Blz. 169 Sport
        1. Blz. 170 Sport
        2. Blz. 171 Algemeen
        3. Blz. 172 Wat speelt er?
        4. Blz. 173 Speerpunten
          1. Blz. 174 1. Er is een actieve en gezonde leefstijl onder alle inwoners
            1. Blz. 175 Inzet van sport en beweging om gezondheidsachterstanden in Berkelland te verkleinen.
            2. Blz. 176 We faciliteren combinatiefuncties op het gebied van sport.
            3. Blz. 177 We subsidiëren jeugdleden van sportverenigingen.
            4. Blz. 178 Wij faciliteren Achterhoek in Beweging (AiB).
          2. Blz. 179 2. Gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties zijn verzelfstandigd
            1. Blz. 180 Beheren van gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties.
            2. Blz. 181 Voor binnensport zoeken we per kern naar maatwerkoplossingen.
          3. Blz. 182 3. Iedereen kan meedoen aan een leven lang actief sporten en bewegen
            1. Blz. 183 De gemeente neemt deel aan het Jeugdsportfonds Nederland.
            2. Blz. 184 In het minimabeleid is ruimte voor sportdeelname.
            3. Blz. 185 Wij onderzoeken of wij In 2018 gaan deelnemen aan het Meedoen-arrangement, een initiatief van de gemeente Doetinchem.
          4. Blz. 186 4. Toekomstbestendige sportverenigingen
            1. Blz. 187 Wij faciliteren de Sport Federatie Berkelland (SFB).
            2. Blz. 188 Wij faciliteren de verenigingsondersteuning.
        5. Blz. 189 Wat mag het kosten?
      10. Blz. 190 Recreatie en toerisme
        1. Blz. 191 Recreatie en toerisme
        2. Blz. 192 Wat speelt er?
        3. Blz. 193 Speerpunten
          1. Blz. 194 1. Uitvoeren van de vrijetijdsagenda
            1. Blz. 195 We dragen bij aan het project digitale beleving in de Achterhoek.
          2. Blz. 196 2. Het versterken van het kwaliteitsniveau van het vrijetijdsaanbod
            1. Blz. 197 We dragen financieel en inhoudelijk bij aan het project Mobiliteit als beleving met de E-Kar.
            2. Blz. 198 We dragen financieel en inhoudelijk bij aan projecten op het gebied van routestructuren.
            3. Blz. 199 We faciliteren financieel en inhoudelijk een cursus ambassadeurs voor het landschap van IVN voor inwoners en recreatieondernemers.
          3. Blz. 200 3. Meerwaarde door samenwerking
            1. Blz. 201 Jaarlijks organiseren wij een ontmoetingsdag voor vrijetijdsondernemers.
            2. Blz. 202 We doen mee in het Duits-Nederlandse netwerk ‘Grensoverschrijdende Euregionale samenwerking’.
            3. Blz. 203 We faciliteren Achterhoek Toerisme financieel en inhoudelijk.
            4. Blz. 204 We faciliteren de regiocoördinator inhoudelijk en financieel.
            5. Blz. 205 We faciliteren een makelaar Vrijetijdseconomie die de regionale Vrijetijdsagenda uitvoert.
            6. Blz. 206 We faciliteren het Berkeldalproces.
        4. Blz. 207 Wat mag het kosten?
      11. Blz. 208 Wonen
        1. Blz. 209 Wonen
        2. Blz. 210 Wat speelt er?
        3. Blz. 211 Speerpunten
          1. Blz. 212 1. Een toekomstbestendige bestaande woningvoorraad
            1. Blz. 213 Beschikbaar stellen blijverslening voor particulieren. Hiermee kunnen zij ingrijpende verbouwingen/aanpassingen aan de eigen woning financieren.
            2. Blz. 214 Beschikbaar stellen van een starterslening voor starters om op de woningmarkt de overbrugging tussen de koopprijs en de maximale hypotheek bij banken te overbruggen.
            3. Blz. 215 Voor meer informatie over energierenovaties in de particuliere woningvoorraad zie ontwikkelprogramma Energie en Duurzaamheid.
            4. Blz. 216 Voor meer informatie over het herstructureringsfonds voor investeringen in bestaand vastgoed en openbare ruimte zie ontwikkelprogramma demografische ontwikkelingen.
            5. Blz. 217 We onderzoeken of en waar er kleinschalige (extramurale) woonvormen voor ouderen gerealiseerd kunnen worden.
          2. Blz. 218 2. Het aantal en type woningen past bij de behoefte
            1. Blz. 219 Ondersteuning van projecten en onderzoeken rondom wonen
            2. Blz. 220 We bewaken de gemeentelijke grondexploitaties. Voor het afwaarderen van plannen treffen we maatregelen.
            3. Blz. 221 We houden woonbehoefte onderzoeken in de kleine kernen in 2018
            4. Blz. 222 We monitoren regionaal en lokaal de ontwikkelingen op de woningmarkt.
            5. Blz. 223 We vertalen de uitkomsten van het stoplichtmodel in Structuurvisies Wonen per kern en voor het buitengebied. Deze vormen het kader voor nieuwe bestemmingsplannen.
            6. Blz. 224 Woningmarktonderzoek: hieruit blijkt woningbouwbehoefte naar type en locatie. Analyseren of huidige woningbouwplannen hierbij passen met het regionaal stoplichtmodel.
        4. Blz. 225 Wat mag het kosten?
      12. Blz. 226 Leefomgeving
        1. Blz. 227 Leefomgeving
        2. Blz. 228 Wat speelt er?
        3. Blz. 229 Speerpunten
          1. Blz. 230 1. Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen
            1. Blz. 231 Bij de aanpassing van de bestaande N18 en de N315 brengen we de belangen van de inwoners en wegverbindingen van Berkelland in.
            2. Blz. 232 Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren.
            3. Blz. 233 Particuliere initiatieven de ruimte geven.
            4. Blz. 234 Vrijwilligersvervoer stimuleren en helpen ontwikkelen, ook in de doorontwikkeling.
          2. Blz. 235 2. Inwoners voelen zich verantwoordelijk voor eigen buurt of wijk
            1. Blz. 236 Dorpsnetwerken leggen aan de dorpsgemeenschap verantwoording af over voortgang van hun activiteiten en werken aan een duurzame positie van dorpsnetwerken in de kernen.
            2. Blz. 237 Dorpsnetwerken maken een gebiedsagenda en handelen initiatieven uit eigen gebied af. Gemeente stelt samen met dorpsnetwerken spelregels op om initiatieven te stimuleren.
            3. Blz. 238 We faciliteren de start van dorpsnetwerken en geven de kernen de ruimte om zichzelf te organiseren in representatieve dorpsnetwerken.
            4. Blz. 239 We overleggen met centrumondernemers over het (groen)onderhoud.
            5. Blz. 240 We overleggen met inwoners en maatschappelijke organisaties over vormen van buurtverantwoordelijkheid.
            6. Blz. 241 We overleggen met inwoners over speelplekken.
          3. Blz. 242 3. Onderhouden gemeentelijke gebouwen
            1. Blz. 243 We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente.
            2. Blz. 244 We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
          4. Blz. 245 4. Een veilige en goed functionerende (afval)waterkringloop
            1. Blz. 246 Opstellen van een visie voor het op te stellen Watertakenplan
            2. Blz. 247 We beheren, onderhouden, vernieuwen of renoveren de riolering.
          5. Blz. 248 5. Begraafmogelijkheden
            1. Blz. 249 We onderhouden de gemeentelijke begraafplaatsen en zorgen voor ruimte voor nieuwe begravingen.
            2. Blz. 250 We steunen initiatieven van inwoners om zelf actief betrokken te zijn bij het onderhoud van gemeentelijke begraafplaatsen.
          6. Blz. 251 6. Onderhouden openbaar groen
            1. Blz. 252 We beheren en onderhouden het openbaar groen.
            2. Blz. 253 We geven ruimte voor groenonderhoud door inwoners, bedrijven of instellingen in buurt en-/of de wijk.
          7. Blz. 254 7. Onderhouden wegen, straten en pleinen
            1. Blz. 255 We brengen samen met inwoners en gebruikers in beeld of huidige wegfuncties nog passen bij het huidige gebruik.
            2. Blz. 256 We evalueren en actualiseren het Gladheidsbestrijdingsplan.
            3. Blz. 257 We houden de Wegenlegger actueel.
            4. Blz. 258 We onderhouden onze infrastructuur.
        4. Blz. 259 Wat mag het kosten?
      13. Blz. 260 Integrale veiligheid
        1. Blz. 261 Integrale veiligheid
        2. Blz. 262 Wat speelt er?
        3. Blz. 263 Speerpunten
          1. Blz. 264 1. De inwoners en de BOA´s zijn onze ogen en oren van de wijk voor veiligheid
            1. Blz. 265 Onze BOA’s (Bevoegd OpsporingsAmbtenaar) en de politie doen de witte voetjes actie.
            2. Blz. 266 We blijven ons inzetten om zoveel mogelijk mensen aan te sluiten bij burgernet en het burgerinitatief WhatsApp groepen
            3. Blz. 267 We ondersteunen de politie bij het inzetten van lokfietsen om het aantal fietsdiefstallen te verminderen.
            4. Blz. 268 We versturen preventiebrieven in straten waar ingebroken is om het oplossingspercentage omhoog te krijgen en omdat er vaak meerdere keren in één buurt ingebroken wordt.
          2. Blz. 269 2. Integere ambtenaren en bestuurders
            1. Blz. 270 Voor alle medewerkers bijeenkomsten organiseren over integriteit. De integriteitsrichtlijnen worden voortdurend gecheckt of ze bijdragen aan integer handelen.
          3. Blz. 271 3. Veiligheid bij bedrijven is in orde
            1. Blz. 272 Invoering Keurmerk Veilig Ondernemen ondersteunen, stimuleren en inkoopregistratie controleren in Digitaal Opsporingsregister ter voorkoming handel in gestolen goederen.
          4. Blz. 273 4. Terugdringen ondermijning
            1. Blz. 274 BIBOB (wet Bevordering IntegriteitsBeoordelingen door het Openbaar Bestuur) toets vaker uitvoeren
            2. Blz. 275 Controleren inkoopregistratie in het Digitaal Opsporingsregister (DOR)
            3. Blz. 276 Het opstellen van een nieuw IVP (integraal veiligheidsplan)
            4. Blz. 277 Opzetten van een Veiligheidsknoopount (VIK)
        4. Blz. 278 Wat mag het kosten?
      14. Blz. 279 Financiën
        1. Blz. 280 Wat speelt er?
        2. Blz. 281 Algemeen
        3. Blz. 282 Speerpunten
          1. Blz. 283 1. Financieel structureel gezonde gemeente
            1. Blz. 284 We beheren onze financiële middelen.
            2. Blz. 285 We heffen andere belastingen en leges.
            3. Blz. 286 We heffen Onroerende zaakbelasting.
            4. Blz. 287 We ontvangen een algemene uitkering.
            5. Blz. 288 We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
            6. Blz. 289 We storten in en onttrekken aan reserves.
        4. Blz. 290 Wat mag het kosten?
      15. Blz. 291 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 292 Bedrijfsvoering
        2. Blz. 293 Wat speelt er?
        3. Blz. 294 Speerpunten
          1. Blz. 295 1. Een professionele bedrijfsvoering
            1. Blz. 296 Ontwikkelen opdrachtgeverschap.
            2. Blz. 297 Professionaliseren projectmatig werken.
            3. Blz. 298 Uitvoeren interne audits.
            4. Blz. 299 Verbeteren juridische kwaliteit.
            5. Blz. 300 Verminderen fiscale risico's.
            6. Blz. 301 We evalueren onze dienstverlening aan derden.
          2. Blz. 302 2. Herijking van de besparing op de organisatiekosten
            1. Blz. 303 We stellen de omvang van de formatie vast op 287,9 fte (huidige omvang 276 fte)
            2. Blz. 304 We zetten in op een meervoudige ontwikkelstrategie voor de organisatie.
          3. Blz. 305 3. ICT innovatie een belangrijk hulpmiddel dat leidt tot een moderne en voorspelbare dienstverlening en bedrijfsvoering.
            1. Blz. 306 Aansluiten op de generieke digitale infrastructuur.
            2. Blz. 307 Het openbaar beschikbaar maken van informatie.
            3. Blz. 308 Mogelijkheden 'datagedreven gemeenten' verkennen
          4. Blz. 309 4. De gegevens die we beheren zijn goed beschermd en worden zorgvuldig behandeld.
            1. Blz. 310 Voldoen aan de eisen die worden gesteld in de AVG en bescherming van persoonsgegevens.
            2. Blz. 311 Voldoen aan de normen die worden gesteld in de Baseline Informatiebeveiliging.
        4. Blz. 312 Interbestuurlijk toezicht
      16. Blz. 313 Investeringen
        1. Blz. 314 Doelstellingen
          1. Blz. 315 Investeringen
            1. Blz. 316 Garvelinkskamp
            2. Blz. 317 Voshaarweg/Willem Sluiterweg Haarlo
            3. Blz. 318 Schoemaker Ruurlo
            4. Blz. 319 Renovatie drukrioolunits
            5. Blz. 320 Rozenkamp Eibergen
            6. Blz. 321 Haverweg Neede
            7. Blz. 322 Ruwenhofstraat Neede
            8. Blz. 323 Transformatie Oude straat
            9. Blz. 324 Openbare verlichting
            10. Blz. 325 Renovatie rioolgemalen 2020
            11. Blz. 326 Kwaliteitsslag kolken
            12. Blz. 327 Klein onderhoud riolering en re-linen 2020
            13. Blz. 328 Renoveren rioolgemalen
            14. Blz. 329 Renoveren rioolgemalen 2017
            15. Blz. 330 Semiverharding tussen stuw bij Mallumse Molen en Brinkweg
            16. Blz. 331 Vervangen brug over de Meibeek
            17. Blz. 332 Vervangen brug over de Middelhuisgoot
            18. Blz. 333 Vervangen damwand langs Lange wal
            19. Blz. 334 Onderzoek communicatie watertakenplan
            20. Blz. 335 Vervangen riolering/herinrichten wegen Gelselaar
            21. Blz. 336 Vervangende nieuwbouw 5 sterrenschool
            22. Blz. 337 Vervanging riolering en herinrichting Kremerstraat en Doktersbleek
            23. Blz. 338 Verwijderen zieke essen
            24. Blz. 339 Voorbereiding Diepenheimseweg
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap