- 
			Blz. 1
		
			
			Najaarsnota 2018
		
			
	- 
			Blz. 2
		
			
			Najaarsnota 2018
		
	
 
	- 
			Blz. 3
		
			
			Programma’s
		
			
	- 
			Blz. 4
		
			
			Ontwikkelprogramma Veranderende samenleving, vernieuwd bestuur
		
			
	- 
			Blz. 5
		
			
			Ontwikkelprogramma Veranderende samenleving, vernieuwd bestuur
		
	
 
	- 
			Blz. 6
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 7
		
			
			Speerpunten
		
			
	- 
			Blz. 8
		
			
			1. Dienstbaarheid
		
			
	- 
			Blz. 9
		
			
			Bij alle projecten evalueren we onze rol (houding en gedrag) met behulp van de Participatiemonitor.
		
	
 
	- 
			Blz. 10
		
			
			Gemeentelijke projecten pakken we samen met inwoners, bedrijven en organisaties op
		
	
 
	- 
			Blz. 11
		
			
			Met samenleving, college, raad en de gemeentelijke organisatie in contact over de nieuwe rol van de gemeente in de veranderende samenleving.
		
	
 
	- 
			Blz. 12
		
			
			Toekomstgericht, effectief en innovatief leren omgaan met veranderde posities en dagelijkse dilemma’s van de participatiemaatschappij door mee te doen in de leerkring/het onderzoek "Ambtelijk vakmanschap in de participatiemaatschappij".
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 13
		
			
			2. Samenwerking
		
			
	- 
			Blz. 14
		
			
			Leren met voorbeeldprojecten en deze evalueren.
		
	
 
	- 
			Blz. 15
		
			
			We gaan de dialoog met inwoners en maatschappelijke organisaties aan.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 16
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 17
		
			
			Ontwikkelprogramma Demografische ontwikkelingen
		
			
	- 
			Blz. 18
		
			
			Ontwikkelprogramma Demografische ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 19
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 20
		
			
			Speerpunten
		
			
	- 
			Blz. 21
		
			
			1. Bewustwording en erkenning van de effecten van de demografische ontwikkelingen
		
			
	- 
			Blz. 22
		
			
			We sluiten aan bij actuele projecten en onderzoeken over de demografische ontwikkelingen in de Achterhoek, om zo ook als regio de leefbaarheid te vergroten
		
	
 
	- 
			Blz. 23
		
			
			We verbinden verschillende beleidsterreinen op onderwijs-arbeidsmarkt en wonen-zorg met als doel afstemming over gevolgen van de demografische ontwikkelingen.
		
	
 
	- 
			Blz. 24
		
			
			We zorgen voor actuele cijfers over de bevolkingsprognose van Berkelland en analyseren per thema de gevolgen van de demografische ontwikkelingen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 25
		
			
			2. De kansen die de demografische ontwikkelingen biedt worden actief en integraal opgepakt
		
			
	- 
			Blz. 26
		
			
			De komende twee jaar ligt het accent in ondersteuning van activiteiten op de terreinen: daling ledenaantal verenigingen, arbeidsmarkt en langer zelfstandig thuis wonen.
		
	
 
	- 
			Blz. 27
		
			
			Samen met inwoners, ondernemers en organisaties maken we de ontwikkelagenda’s van de grote  kernen concreet.
		
	
 
	- 
			Blz. 28
		
			
			We ondersteunen betrokkenen, vanuit (dorps-)organisaties, bedrijven en inwoners, in het zoeken naar oplossingen en sturingsmogelijkheden.
		
	
 
	- 
			Blz. 29
		
			
			We werken met een herstructureringsfonds om nadelige gevolgen van krimp tegen te gaan. Investeren in de openbare ruimte en bestaand vastgoed is noodzakelijk.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 30
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 31
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 32
		
			
			Ontwikkelprogramma Plattelandsontwikkeling
		
			
	- 
			Blz. 33
		
			
			Ontwikkelprogramma Plattelandsontwikkeling
		
	
 
	- 
			Blz. 34
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 35
		
			
			Speerpunten
		
			
	- 
			Blz. 36
		
			
			1. (Agrarisch) ondernemen is basis voor een vitaal buitengebied
		
			
	- 
			Blz. 37
		
			
			Initiatiefnemers van nieuwe activiteiten in het buitengebied helpen bij de ontwikkeling hiervan.
		
	
 
	- 
			Blz. 38
		
			
			Toepassen van het sloopfonds.
		
	
 
	- 
			Blz. 39
		
			
			We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat zo veel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkeling.
		
	
 
	- 
			Blz. 40
		
			
			We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 41
		
			
			2. Het platteland blijft sociaal vitaal
		
			
	- 
			Blz. 42
		
			
			Alle kleine kernen en Neede hebben een dorpsvisie met uitvoeringsprogramma.
		
	
 
	- 
			Blz. 43
		
			
			Bevorderen van het indienen van LEADERprojecten.
		
	
 
	- 
			Blz. 44
		
			
			We bevorderen een jaarlijkse kennisuitwisseling tussen dorpsbelangenorganisaties en lokale verenigingen en stichtingen.
		
	
 
	- 
			Blz. 45
		
			
			We faciliteren de jaarlijkse netwerkbijeenkomst van dorpsorganisaties.
		
	
 
	- 
			Blz. 46
		
			
			We maken nieuwe afspraken over de samenwerking met de dorpsorganisaties.
		
	
 
	- 
			Blz. 47
		
			
			We voeren de strategische agenda van de P10 uit op de thema’s Aantrekkelijk Platteland, Maatwerk Platteland, Samenspel met Stad.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 48
		
			
			3. Initiatieven versterken ons prachtige landschap
		
			
	- 
			Blz. 49
		
			
			Beschermen van de cultuurhistorische en landschappelijke waarden.
		
	
 
	- 
			Blz. 50
		
			
			Delen van gemeente-eigendom (b.v. bermen) die in gebruik zijn bij de landbouw terugbrengen naar hun oorspronkelijke functie.
		
	
 
	- 
			Blz. 51
		
			
			Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschapsbeheer.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 52
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 53
		
			
			Ontwikkelprogramma Jeugd en Zorg
		
			
	- 
			Blz. 54
		
			
			Ontwikkelprogramma Jeugd en Zorg
		
	
 
	- 
			Blz. 55
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 56
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 57
		
			
			Speerpunten
		
			
	- 
			Blz. 58
		
			
			1. Welzijn nieuwe stijl
		
			
	- 
			Blz. 59
		
			
			Uitvoering geven aan de maatschappelijke agenda.
		
	
 
	- 
			Blz. 60
		
			
			Via algemene voorzieningen stimuleren wij onze inwoners om tot een actieve en gezonde levensstijl te komen.
		
	
 
	- 
			Blz. 61
		
			
			Wij geven invulling aan mantelzorgwaardering.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 62
		
			
			2. Aanjagen verdere innovatie vanuit het sociaal domein
		
			
	- 
			Blz. 63
		
			
			De gemeente biedt maatwerk voor inwoners met een chronische ziekte en/of beperking.
		
	
 
	- 
			Blz. 64
		
			
			Een laagdrempelige vorm van cliëntenparticipatie opzetten met ouders en jongeren die gebruik maken van jeugdzorg om hun behoeftes en ideeën mee te nemen in beleid en uitvoering van beleid.
		
	
 
	- 
			Blz. 65
		
			
			Een slimme infrastructuur organiseren van inwoners en partners die problematiek vroegtijdig kunnen signaleren.
		
	
 
	- 
			Blz. 66
		
			
			Het vormgeven van een onafhankelijk meldpunt voor alle vormen van onvrede in het sociale domein.
		
	
 
	- 
			Blz. 67
		
			
			In 2018 geven we een impuls aan het contractmanagement en wordt sterker gestuurd op de kwaliteit van de geleverderde zorg.
		
	
 
	- 
			Blz. 68
		
			
			In 2018 wordt de (regionale) inkoop voor de jaren 2019 en verder voorbereid.
		
	
 
	- 
			Blz. 69
		
			
			Meer samenwerking realiseren op de uitvoering van Participatiewet, Wmo en Jeugdwet en gerelateerde terreinen, zoals Sport, Onderwijs, Cultuur en Gezondheidszorg.
		
	
 
	- 
			Blz. 70
		
			
			Ondersteuning Thuis wordt ook in 2018 voortgezet.
		
	
 
	- 
			Blz. 71
		
			
			Vergroten van de eigen opvoedingskracht en –vaardigheden van ouders.
		
	
 
	- 
			Blz. 72
		
			
			Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet – pgb).
		
	
 
	- 
			Blz. 73
		
			
			Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo – pgb).
		
	
 
	- 
			Blz. 74
		
			
			Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura).
		
	
 
	- 
			Blz. 75
		
			
			Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura).
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 76
		
			
			3. De nieuwe Jeugdbescherming
		
			
	- 
			Blz. 77
		
			
			Wij dragen bij een intensivering van de samenwerking tussen de partners binnen het veld van jeugdbescherming, o.a. gecertificeerde instellingen en Veilig Thuis. Zowel op regionale als lokale schaal
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 78
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 79
		
			
			Ontwikkelprogramma Economie en werkgelegenheid
		
			
	- 
			Blz. 80
		
			
			Ontwikkelprogramma Economie en werkgelegenheid
		
	
 
	- 
			Blz. 81
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 82
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 83
		
			
			Speerpunten
		
			
	- 
			Blz. 84
		
			
			1. Aansluiting onderwijs op arbeidsmarkt is goed
		
			
	- 
			Blz. 85
		
			
			Bewaken dat er een goede verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt is.
		
	
 
	- 
			Blz. 86
		
			
			Doorontwikkelen van het Onderwijsplein
		
	
 
	- 
			Blz. 87
		
			
			Investeren in mensen en kennis voor de toekomst.
		
	
 
	- 
			Blz. 88
		
			
			Promoten van technische beroepen.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 89
		
			
			2. Bedrijventerreinen en winkelgebieden hebben aantrekkingskracht
		
			
	- 
			Blz. 90
		
			
			Doorontwikkelen Regionaal Programma Bedrijventerreinen (RPB).
		
	
 
	- 
			Blz. 91
		
			
			Investeren in bedrijventerrein de Laarberg.
		
	
 
	- 
			Blz. 92
		
			
			Lokale winkelgebieden compact en aantrekkelijk maken.
		
	
 
	- 
			Blz. 93
		
			
			Stimuleren van duurzame, innovatieve en zelfvoorzienende bedrijventerreinen.
		
	
 
	- 
			Blz. 94
		
			
			Versterken van industrieterreinen.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 95
		
			
			3. Bereikbaarheid, fysiek en digitaal, is sterk verbeterd
		
			
	- 
			Blz. 96
		
			
			Bereikbaarheid winkelgebieden en bedrijventerreinen verbeteren.
		
	
 
	- 
			Blz. 97
		
			
			Inzetten op snelle uitwisseling van data.
		
	
 
	- 
			Blz. 98
		
			
			Ontsluiten van bedrijventerrein “De Laarberg”.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 99
		
			
			4. Goede samenwerking tussen de drie O’s (Ondernemers, maatschappelijke Organisaties en Overheden)
		
			
	- 
			Blz. 100
		
			
			Faciliteren van een ondernemersfonds in 2018.
		
	
 
	- 
			Blz. 101
		
			
			Profileren en stimuleren van de maakindustrie (en andere sectoren) via Smart Industry.
		
	
 
	- 
			Blz. 102
		
			
			Samenwerken met Duitsland.
		
	
 
	- 
			Blz. 103
		
			
			Stimuleren van onderzoek en ontwikkeling op het gebied van duurzame economie.
		
	
 
	- 
			Blz. 104
		
			
			Stimuleren van ontwikkeling van bestaande en nieuwe bedrijven.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 105
		
			
			5. Kwetsbare groepen doen mee
		
			
	- 
			Blz. 106
		
			
			Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering).
		
	
 
	- 
			Blz. 107
		
			
			We bewaken dat de SDOA voor de inwoners met een sociale werkvoorziening indicatie een goede werkplek vindt.
		
	
 
	- 
			Blz. 108
		
			
			We zien er op toe dat de SDOA de nieuwe instroom van inwoners met een arbeidsbeperking op een passende wijze begeleidt naar werk.
		
	
 
	- 
			Blz. 109
		
			
			We zoeken o.a. samen met andere partijen naar werkplekken liefst in de eigen woonomgeving voor medewerkers die voorheen bij Hameland, Beschut Binnen, werkten.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 110
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 111
		
			
			Ontwikkelprogramma Energie en duurzaamheid
		
			
	- 
			Blz. 112
		
			
			Ontwikkelprogramma Energie en duurzaamheid
		
	
 
	- 
			Blz. 113
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 114
		
			
			Speerpunten
		
			
	- 
			Blz. 115
		
			
			1. De gemeente neemt haar rol door een voorbeeld te zijn voor energiebesparing en energieopwekking te faciliteren.
		
			
	- 
			Blz. 116
		
			
			Verlengen van de uitbreiding van de formatie (met 1,0 fte) voor de periode juni tot december 2018.
		
	
 
	- 
			Blz. 117
		
			
			Vervangen van extra 690 lantaarnpalen met LED en dimmers tot 2019.
		
	
 
	- 
			Blz. 118
		
			
			We onderzoeken welke gemeentelijke gronden ingezet kunnen worden voor de opwekking van duurzame energie.
		
	
 
	- 
			Blz. 119
		
			
			We stellen een nieuw Energie Uitvoeringsprogramma op voor de periode vanaf 1 januari 2019 inclusief een bijbehorend formatieplan.
		
	
 
	- 
			Blz. 120
		
			
			We voeren een energieaudit uit voor het energieneutraal maken van de gemeentelijke gebouwen die we nodig hebben voor onze bedrijfsvoering
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 121
		
			
			2. Vliegwiel in beweging zetten bij energiebesparing en opwekking van duurzame energie in woningen, instellingen en bedrijven
		
			
	- 
			Blz. 122
		
			
			Faciliteren van energie initiatieven op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame Energie).
		
	
 
	- 
			Blz. 123
		
			
			Optimaliseren van regels en wettelijke kaders voor realisatie van installaties voor duurzame energieopwekking met als doel deze sneller en goedkoper realiseerbaar te maken, maar wel goed ruimtelijk ingepast.
		
	
 
	- 
			Blz. 124
		
			
			Uitvoeren energiescans bedrijven en instellingen.
		
	
 
	- 
			Blz. 125
		
			
			We stimuleren door subsidie duurzame technische innovaties bij en door Berkellandse bedrijven.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 126
		
			
			3. Hergebruik van afval/grondstoffen
		
			
	- 
			Blz. 127
		
			
			We werken samen met onze inwoners het nieuwe grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding bevorderen.
		
	
 
	- 
			Blz. 128
		
			
			We zorgen er voor dat inwoners hun afval gescheiden kunnen aanbieden.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 129
		
			
			4. Zwerfafval terugdringen
		
			
	- 
			Blz. 130
		
			
			Adaptatie van afvalbakken in de openbare ruimte door inwoners
		
	
 
	- 
			Blz. 131
		
			
			Halfjaarlijks monitoren wij het zwerfafval in de openbare ruimte
		
	
 
	- 
			Blz. 132
		
			
			Terugdringen hondenpoep in de openbare ruimte
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 133
		
			
			Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 134
		
			
			Ontwikkelprogramma Omgevingswet
		
			
	- 
			Blz. 135
		
			
			Ontwikkelprogramma Omgevingswet
		
	
 
	- 
			Blz. 136
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 137
		
			
			Speerpunten
		
			
	- 
			Blz. 138
		
			
			1. Werken volgens de nieuwe wet
		
			
	- 
			Blz. 139
		
			
			We overleggen en stemmen af met ketenpartners (zoals buurgemeenten, VNOG, ODA, provincie, Waterschap, GGD).
		
	
 
	- 
			Blz. 140
		
			
			We richten werkprocessen waar nodig opnieuw in.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 141
		
			
			2. Ontwikkelen visie en plan voor de hele gemeente
		
			
	- 
			Blz. 142
		
			
			We experimenteren met een Omgevingsplan en/of -visie voor een bepaald gebied om van te leren.
		
	
 
	- 
			Blz. 143
		
			
			We treffen voorbereidingen voor een nota van uitgangspunten voor het opstellen van een Omgevingsvisie (reikwijdte, planning, samenwerking andere overheden, betrekken stakeholders en inwoners)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 144
		
			
			3. Cultuur, gedrag en competenties
		
			
	- 
			Blz. 145
		
			
			We maken een communicatieplan en zorgen ervoor dat inwoners, bedrijven, partners en medewerkers op tijd geïnformeerd worden.
		
	
 
	- 
			Blz. 146
		
			
			We organiseren bijeenkomsten voor gemeentebestuur en medewerkers.
		
	
 
	- 
			Blz. 147
		
			
			We zorgen dat medewerkers en (nieuwe) raad en college ervaringen opdoen en indien nodig bijgeschoold worden.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 148
		
			
			4. Digitalisering; de gemeentelijke informatievoorziening moet aansluiten op de landelijke voorziening.
		
			
	- 
			Blz. 149
		
			
			We brengen de gevolgen van verplichting tot digitaal werken in beeld en passen onze systemen op tijd aan.
		
	
 
	- 
			Blz. 150
		
			
			We stemmen informatie-uitwisseling en archivering met ketenpartners af op de (nieuwe) taakverdeling.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 151
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 152
		
			
			Cultuur
		
			
	- 
			Blz. 153
		
			
			Cultuur
		
	
 
	- 
			Blz. 154
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 155
		
			
			Speerpunten
		
			
	- 
			Blz. 156
		
			
			1. Alle kinderen maken kennis met en beleven cultuur
		
			
	- 
			Blz. 157
		
			
			Door samenwerking in combinatiefuncties realiseren we samen met onze partners een goede vorm van (basis)muziekonderwijs, kunstzinnige vorming en leesbevordering van 0 t/m 12 jarigen.
		
	
 
	- 
			Blz. 158
		
			
			Met de Bibliotheek Oost Achterhoek subsidiëren om een fysieke en digitale 2.0 bibliotheek op te zetten voor leesvaardige, mediawijze kinderen en voor participerende burgers.
		
	
 
	- 
			Blz. 159
		
			
			Ondersteunen en faciliteren vrijwilligers van de dorpsböke om leesbevordering met het basisonderwijs tot stand te brengen en ontmoetingsplek voor gemeenschap te zijn.
		
	
 
	- 
			Blz. 160
		
			
			Voortzetten van de samenwerking tussen scholen en met Stichting Muziek en KunstWijs waarin de scholen samenwerken per 01-08-2017, na het schooljaar ’16-’17.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 161
		
			
			2. Inwoners en hun verbanden blijven culturele initiatieven ontwikkelen
		
			
	- 
			Blz. 162
		
			
			Behouden van kennisoverdracht en communicatie over (de waarde van) erfgoed en het subsidiëren van het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers.
		
	
 
	- 
			Blz. 163
		
			
			Deelnemen aan het Cultuur– en Erfgoedpact.
		
	
 
	- 
			Blz. 164
		
			
			In stand houden van gemeentelijke monumenten, archeologische monumenten en Rijksmonumenten.
		
	
 
	- 
			Blz. 165
		
			
			Nieuwe en onverwachte verbindingen en projecten van de diverse lokale partners aanjagen en faciliteren op zowel maatschappelijke cohesie als ook verdiencapaciteit.
		
	
 
	- 
			Blz. 166
		
			
			Toegankelijk maken / ontsluiten van de  cultuurhistorische en archeologische waardenkaarten.
		
	
 
	- 
			Blz. 167
		
			
			We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 168
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 169
		
			
			Sport
		
			
	- 
			Blz. 170
		
			
			Sport
		
	
 
	- 
			Blz. 171
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 172
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 173
		
			
			Speerpunten
		
			
	- 
			Blz. 174
		
			
			1. Er is een actieve en gezonde leefstijl onder alle inwoners
		
			
	- 
			Blz. 175
		
			
			Inzet van sport en beweging om gezondheidsachterstanden in Berkelland te verkleinen.
		
	
 
	- 
			Blz. 176
		
			
			We faciliteren combinatiefuncties op het gebied van sport.
		
	
 
	- 
			Blz. 177
		
			
			We subsidiëren jeugdleden van sportverenigingen.
		
	
 
	- 
			Blz. 178
		
			
			Wij faciliteren Achterhoek in Beweging (AiB).
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 179
		
			
			2. Gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties zijn verzelfstandigd
		
			
	- 
			Blz. 180
		
			
			Beheren van gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties.
		
	
 
	- 
			Blz. 181
		
			
			Voor binnensport zoeken we per kern naar maatwerkoplossingen.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 182
		
			
			3. Iedereen kan meedoen aan een leven lang actief sporten en bewegen
		
			
	- 
			Blz. 183
		
			
			De gemeente neemt deel aan het Jeugdsportfonds Nederland.
		
	
 
	- 
			Blz. 184
		
			
			In het minimabeleid is ruimte voor sportdeelname.
		
	
 
	- 
			Blz. 185
		
			
			Wij onderzoeken of wij In 2018 gaan deelnemen aan het Meedoen-arrangement, een initiatief van de gemeente Doetinchem.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 186
		
			
			4. Toekomstbestendige sportverenigingen
		
			
	- 
			Blz. 187
		
			
			Wij faciliteren de Sport Federatie Berkelland (SFB).
		
	
 
	- 
			Blz. 188
		
			
			Wij faciliteren de verenigingsondersteuning.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 189
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 190
		
			
			Recreatie en toerisme
		
			
	- 
			Blz. 191
		
			
			Recreatie en toerisme
		
	
 
	- 
			Blz. 192
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 193
		
			
			Speerpunten
		
			
	- 
			Blz. 194
		
			
			1. Uitvoeren van de vrijetijdsagenda
		
			
	- 
			Blz. 195
		
			
			We dragen bij aan het project digitale beleving in de Achterhoek.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 196
		
			
			2. Het versterken van het kwaliteitsniveau van het vrijetijdsaanbod
		
			
	- 
			Blz. 197
		
			
			We dragen financieel en inhoudelijk bij aan het project Mobiliteit als beleving met de E-Kar.
		
	
 
	- 
			Blz. 198
		
			
			We dragen financieel en inhoudelijk bij aan projecten op het gebied van routestructuren.
		
	
 
	- 
			Blz. 199
		
			
			We faciliteren financieel en inhoudelijk een cursus ambassadeurs voor het landschap van IVN voor inwoners en recreatieondernemers.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 200
		
			
			3. Meerwaarde door samenwerking
		
			
	- 
			Blz. 201
		
			
			Jaarlijks organiseren wij een ontmoetingsdag voor vrijetijdsondernemers.
		
	
 
	- 
			Blz. 202
		
			
			We doen mee in het Duits-Nederlandse netwerk ‘Grensoverschrijdende Euregionale samenwerking’.
		
	
 
	- 
			Blz. 203
		
			
			We faciliteren Achterhoek Toerisme financieel en inhoudelijk.
		
	
 
	- 
			Blz. 204
		
			
			We faciliteren de regiocoördinator inhoudelijk en financieel.
		
	
 
	- 
			Blz. 205
		
			
			We faciliteren een makelaar Vrijetijdseconomie die de regionale Vrijetijdsagenda uitvoert.
		
	
 
	- 
			Blz. 206
		
			
			We faciliteren het Berkeldalproces.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 207
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 208
		
			
			Wonen
		
			
	- 
			Blz. 209
		
			
			Wonen
		
	
 
	- 
			Blz. 210
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 211
		
			
			Speerpunten
		
			
	- 
			Blz. 212
		
			
			1. Een toekomstbestendige bestaande woningvoorraad
		
			
	- 
			Blz. 213
		
			
			Beschikbaar stellen blijverslening voor particulieren. Hiermee kunnen zij ingrijpende verbouwingen/aanpassingen aan de eigen woning financieren.
		
	
 
	- 
			Blz. 214
		
			
			Beschikbaar stellen van een starterslening voor starters om op de woningmarkt de overbrugging tussen de koopprijs en de maximale hypotheek bij banken te overbruggen.
		
	
 
	- 
			Blz. 215
		
			
			Voor meer informatie over energierenovaties in de particuliere woningvoorraad zie ontwikkelprogramma Energie en Duurzaamheid.
		
	
 
	- 
			Blz. 216
		
			
			Voor meer informatie over het herstructureringsfonds voor investeringen in bestaand vastgoed en openbare ruimte zie ontwikkelprogramma demografische ontwikkelingen.
		
	
 
	- 
			Blz. 217
		
			
			We onderzoeken of en waar er kleinschalige (extramurale) woonvormen voor ouderen gerealiseerd kunnen worden.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 218
		
			
			2. Het aantal en type woningen past bij de behoefte
		
			
	- 
			Blz. 219
		
			
			Ondersteuning van projecten en onderzoeken rondom wonen
		
	
 
	- 
			Blz. 220
		
			
			We bewaken de gemeentelijke grondexploitaties. Voor het afwaarderen van plannen treffen we maatregelen.
		
	
 
	- 
			Blz. 221
		
			
			We houden woonbehoefte onderzoeken in de kleine kernen in 2018
		
	
 
	- 
			Blz. 222
		
			
			We monitoren regionaal en lokaal de ontwikkelingen op de woningmarkt.
		
	
 
	- 
			Blz. 223
		
			
			We vertalen de uitkomsten van het stoplichtmodel in Structuurvisies Wonen per kern en voor het buitengebied. Deze vormen het kader voor nieuwe bestemmingsplannen.
		
	
 
	- 
			Blz. 224
		
			
			Woningmarktonderzoek: hieruit blijkt woningbouwbehoefte naar type en locatie. Analyseren of huidige woningbouwplannen hierbij passen met het regionaal stoplichtmodel.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 225
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 226
		
			
			Leefomgeving
		
			
	- 
			Blz. 227
		
			
			Leefomgeving
		
	
 
	- 
			Blz. 228
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 229
		
			
			Speerpunten
		
			
	- 
			Blz. 230
		
			
			1. Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen
		
			
	- 
			Blz. 231
		
			
			Bij de aanpassing van de bestaande N18 en de N315 brengen we de belangen van de inwoners en wegverbindingen van Berkelland in.
		
	
 
	- 
			Blz. 232
		
			
			Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren.
		
	
 
	- 
			Blz. 233
		
			
			Particuliere initiatieven de ruimte geven.
		
	
 
	- 
			Blz. 234
		
			
			Vrijwilligersvervoer stimuleren en helpen ontwikkelen, ook in de doorontwikkeling.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 235
		
			
			2. Inwoners voelen zich verantwoordelijk voor eigen buurt of wijk
		
			
	- 
			Blz. 236
		
			
			Dorpsnetwerken leggen aan de dorpsgemeenschap verantwoording af over voortgang van hun activiteiten en werken aan een duurzame positie van dorpsnetwerken in de kernen.
		
	
 
	- 
			Blz. 237
		
			
			Dorpsnetwerken maken een gebiedsagenda en handelen initiatieven uit eigen gebied af. Gemeente stelt samen met dorpsnetwerken spelregels op om initiatieven te stimuleren.
		
	
 
	- 
			Blz. 238
		
			
			We faciliteren de start van dorpsnetwerken en geven de kernen de ruimte om zichzelf te organiseren in representatieve dorpsnetwerken.
		
	
 
	- 
			Blz. 239
		
			
			We overleggen met centrumondernemers over het (groen)onderhoud.
		
	
 
	- 
			Blz. 240
		
			
			We overleggen met inwoners en maatschappelijke organisaties over vormen van buurtverantwoordelijkheid.
		
	
 
	- 
			Blz. 241
		
			
			We overleggen met inwoners over speelplekken.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 242
		
			
			3. Onderhouden gemeentelijke gebouwen
		
			
	- 
			Blz. 243
		
			
			We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente.
		
	
 
	- 
			Blz. 244
		
			
			We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 245
		
			
			4. Een veilige en goed functionerende (afval)waterkringloop
		
			
	- 
			Blz. 246
		
			
			Opstellen van een visie voor het op te stellen Watertakenplan
		
	
 
	- 
			Blz. 247
		
			
			We beheren, onderhouden, vernieuwen of renoveren de riolering.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 248
		
			
			5. Begraafmogelijkheden
		
			
	- 
			Blz. 249
		
			
			We onderhouden de gemeentelijke begraafplaatsen en zorgen voor ruimte voor nieuwe begravingen.
		
	
 
	- 
			Blz. 250
		
			
			We steunen initiatieven van inwoners om zelf actief betrokken te zijn bij het onderhoud van gemeentelijke begraafplaatsen.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 251
		
			
			6. Onderhouden openbaar groen
		
			
	- 
			Blz. 252
		
			
			We beheren en onderhouden het openbaar groen.
		
	
 
	- 
			Blz. 253
		
			
			We geven ruimte voor groenonderhoud door inwoners, bedrijven of instellingen in  buurt en-/of de wijk.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 254
		
			
			7. Onderhouden wegen, straten en pleinen
		
			
	- 
			Blz. 255
		
			
			We brengen samen met inwoners en gebruikers in beeld of huidige wegfuncties nog passen bij het huidige gebruik.
		
	
 
	- 
			Blz. 256
		
			
			We evalueren en actualiseren het Gladheidsbestrijdingsplan.
		
	
 
	- 
			Blz. 257
		
			
			We houden de Wegenlegger actueel.
		
	
 
	- 
			Blz. 258
		
			
			We onderhouden onze infrastructuur.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 259
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 260
		
			
			Integrale veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 261
		
			
			Integrale veiligheid
		
	
 
	- 
			Blz. 262
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 263
		
			
			Speerpunten
		
			
	- 
			Blz. 264
		
			
			1. De inwoners en de BOA´s zijn onze ogen en oren van de wijk voor veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 265
		
			
			Onze BOA’s (Bevoegd OpsporingsAmbtenaar) en de politie doen de witte voetjes actie.
		
	
 
	- 
			Blz. 266
		
			
			We blijven ons inzetten om zoveel mogelijk mensen aan te sluiten bij burgernet en het burgerinitatief WhatsApp groepen
		
	
 
	- 
			Blz. 267
		
			
			We ondersteunen de politie bij het inzetten van lokfietsen om het aantal fietsdiefstallen te verminderen.
		
	
 
	- 
			Blz. 268
		
			
			We versturen preventiebrieven in straten waar ingebroken is om het oplossingspercentage omhoog te krijgen en omdat er vaak meerdere keren in één buurt ingebroken wordt.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 269
		
			
			2. Integere ambtenaren en bestuurders
		
			
	- 
			Blz. 270
		
			
			Voor alle medewerkers bijeenkomsten organiseren over integriteit. De integriteitsrichtlijnen worden voortdurend gecheckt of ze bijdragen aan integer handelen.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 271
		
			
			3. Veiligheid bij bedrijven is in orde
		
			
	- 
			Blz. 272
		
			
			Invoering Keurmerk Veilig Ondernemen ondersteunen, stimuleren en inkoopregistratie controleren in Digitaal Opsporingsregister ter voorkoming handel in gestolen goederen.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 273
		
			
			4. Terugdringen ondermijning
		
			
	- 
			Blz. 274
		
			
			BIBOB (wet Bevordering IntegriteitsBeoordelingen door het Openbaar Bestuur) toets vaker uitvoeren
		
	
 
	- 
			Blz. 275
		
			
			Controleren inkoopregistratie in het Digitaal Opsporingsregister (DOR)
		
	
 
	- 
			Blz. 276
		
			
			Het opstellen van een nieuw IVP (integraal veiligheidsplan)
		
	
 
	- 
			Blz. 277
		
			
			Opzetten van een Veiligheidsknoopount (VIK)
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 278
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 279
		
			
			Financiën
		
			
	- 
			Blz. 280
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 281
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 282
		
			
			Speerpunten
		
			
	- 
			Blz. 283
		
			
			1. Financieel structureel gezonde gemeente
		
			
	- 
			Blz. 284
		
			
			We beheren onze financiële middelen.
		
	
 
	- 
			Blz. 285
		
			
			We heffen andere belastingen en leges.
		
	
 
	- 
			Blz. 286
		
			
			We heffen Onroerende zaakbelasting.
		
	
 
	- 
			Blz. 287
		
			
			We ontvangen een algemene uitkering.
		
	
 
	- 
			Blz. 288
		
			
			We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
		
	
 
	- 
			Blz. 289
		
			
			We storten in en onttrekken aan reserves.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 290
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 291
		
			
			Bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 292
		
			
			Bedrijfsvoering
		
	
 
	- 
			Blz. 293
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 294
		
			
			Speerpunten
		
			
	- 
			Blz. 295
		
			
			1. Een professionele bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 296
		
			
			Ontwikkelen opdrachtgeverschap.
		
	
 
	- 
			Blz. 297
		
			
			Professionaliseren projectmatig werken.
		
	
 
	- 
			Blz. 298
		
			
			Uitvoeren interne audits.
		
	
 
	- 
			Blz. 299
		
			
			Verbeteren juridische kwaliteit.
		
	
 
	- 
			Blz. 300
		
			
			Verminderen fiscale risico's.
		
	
 
	- 
			Blz. 301
		
			
			We evalueren onze dienstverlening aan derden.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 302
		
			
			2. Herijking van de besparing op de organisatiekosten
		
			
	- 
			Blz. 303
		
			
			We stellen de omvang van de formatie vast op 287,9 fte (huidige omvang 276 fte)
		
	
 
	- 
			Blz. 304
		
			
			We zetten in op een meervoudige ontwikkelstrategie voor de organisatie.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 305
		
			
			3. ICT innovatie een belangrijk hulpmiddel dat leidt tot een moderne en voorspelbare dienstverlening en bedrijfsvoering.
		
			
	- 
			Blz. 306
		
			
			Aansluiten op de generieke digitale infrastructuur.
		
	
 
	- 
			Blz. 307
		
			
			Het openbaar beschikbaar maken van informatie.
		
	
 
	- 
			Blz. 308
		
			
			Mogelijkheden 'datagedreven gemeenten' verkennen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 309
		
			
			4. De gegevens die we beheren zijn goed beschermd en worden zorgvuldig behandeld.
		
			
	- 
			Blz. 310
		
			
			Voldoen aan de eisen die worden gesteld in de AVG en bescherming van persoonsgegevens.
		
	
 
	- 
			Blz. 311
		
			
			Voldoen aan de normen die worden gesteld in de Baseline Informatiebeveiliging.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 312
		
			
			Interbestuurlijk toezicht
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 313
		
			
			Investeringen
		
			
	- 
			Blz. 314
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 315
		
			
			Investeringen
		
			
	- 
			Blz. 316
		
			
			Garvelinkskamp
		
	
 
	- 
			Blz. 317
		
			
			Voshaarweg/Willem Sluiterweg Haarlo
		
	
 
	- 
			Blz. 318
		
			
			Schoemaker Ruurlo
		
	
 
	- 
			Blz. 319
		
			
			Renovatie drukrioolunits
		
	
 
	- 
			Blz. 320
		
			
			Rozenkamp Eibergen
		
	
 
	- 
			Blz. 321
		
			
			Haverweg Neede
		
	
 
	- 
			Blz. 322
		
			
			Ruwenhofstraat Neede
		
	
 
	- 
			Blz. 323
		
			
			Transformatie Oude straat
		
	
 
	- 
			Blz. 324
		
			
			Openbare verlichting
		
	
 
	- 
			Blz. 325
		
			
			Renovatie rioolgemalen 2020
		
	
 
	- 
			Blz. 326
		
			
			Kwaliteitsslag kolken
		
	
 
	- 
			Blz. 327
		
			
			Klein onderhoud riolering en re-linen 2020
		
	
 
	- 
			Blz. 328
		
			
			Renoveren rioolgemalen
		
	
 
	- 
			Blz. 329
		
			
			Renoveren rioolgemalen 2017
		
	
 
	- 
			Blz. 330
		
			
			Semiverharding tussen stuw bij Mallumse Molen en Brinkweg
		
	
 
	- 
			Blz. 331
		
			
			Vervangen brug over de Meibeek
		
	
 
	- 
			Blz. 332
		
			
			Vervangen brug over de Middelhuisgoot
		
	
 
	- 
			Blz. 333
		
			
			Vervangen damwand langs Lange wal
		
	
 
	- 
			Blz. 334
		
			
			Onderzoek communicatie watertakenplan
		
	
 
	- 
			Blz. 335
		
			
			Vervangen riolering/herinrichten wegen Gelselaar
		
	
 
	- 
			Blz. 336
		
			
			Vervangende nieuwbouw 5 sterrenschool
		
	
 
	- 
			Blz. 337
		
			
			Vervanging riolering en herinrichting Kremerstraat en Doktersbleek
		
	
 
	- 
			Blz. 338
		
			
			Verwijderen zieke essen
		
	
 
	- 
			Blz. 339
		
			
			Voorbereiding Diepenheimseweg
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
		
			
			Activiteiten
		
	
 
	- 
		
			
			Zoeken
		
	
 
	- 
		
			
			Publicatie bijlagen
		
	
 
	- 
		
			
			Contact
		
	
 
	- 
		
			
			PrivacyStatement
		
	
 
	- 
		
			
			Sitemap