Lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Inleiding

Deze paragraaf geeft een overzicht van de diverse lokale heffingen en belastingen.
Na de algemene uitkering uit het gemeentefonds vormen de lokale heffingen (belastingen, leges en rechten) de belangrijkste inkomstenbronnen van de gemeente.

 

Gemeenten zijn beperkt in de belastingen die ze mogen heffen. Deze zijn limitatief opgesomd in de wet. Naast belastingen heft de gemeente rechten (leges) voor individuele diensten aan haar inwoners. De tarieven van deze rechten dienen zo te worden gesteld dat de opbrengsten de kosten niet te boven gaan. De opbrengsten hebben een directe relatie met de kosten voor de dienstverlening (gebonden heffingen) en zijn daarmee maximaal 100% kostendekkend.

 

In deze paragraaf wordt ingegaan op de kaders, de ontwikkelingen van de verschillende belastingen en heffingen en de consequenties daarvan voor onze inwoners. Verder wordt inzicht gegeven in de kostendekkendheid van een heffing en wordt het kwijtscheldingsbeleid kort toegelicht.

Beleid

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Beleid

Voor 2026 hebben we de volgende uitgangspunten gehanteerd voor het berekenen van de tarieven:

  • De lokale heffingen stijgen in principe niet meer dan met het inflatiepercentage. Voor 2026 hanteren we een inflatiepercentage van 2,6%. Daarnaast is in het watertakenplan 2024-2034 opgenomen om over de periode 2025 t/m 2028 jaarlijks per aansluiting op het riool € 2,50 extra te heffen. 
  • Bij afvalstoffen- en rioolheffing streven wij naar 100% kostendekkendheid. Bij het berekenen van de kostendekkendheid houden we rekening met de directe kosten, de kosten van overhead en btw. Het streven naar 100% kostendekkendheid kan betekenen dat de tarieven met meer dan het inflatiepercentage stijgen.

Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen

Onderstaand een overzicht van de lokale heffingen.

 

Opbrengsten lokale belastingen, heffingen en retributies (x € 1.000) Realisatie 2024 2025 (vastgesteld) 2025 (na bestuursrapportage) 2026 (primitief) Verschil 2026 (primitief) -2025 (na bestuursrapportage)
Onroerende zaakbelastingen 11.470 11.638 11.638 11.970 332
Afvalstoffenheffingen 3.275 3.351 3.651 4.054 403
Rioolheffing 7.284 7.805 7.805 8.058 253
Begraafrechten 353 265 265 265 0
Leges omgevingsvergunning 1.352 1.060 1.175 1.096 -79
Reclamebelasting 213 203 203 203 0
Toeristenbelastingen 564 538 538 538 0
Secretarieleges 947 501 1.090 521 -569
Marktgelden 56 59 59 59 0
Totaal 25.514 25.420 26.424 26.764 340

De daling van de secretarieleges ten opzichte van 2025 heeft te maken met de paspoortpiek.

Ontwikkeling lastendruk

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Ontwikkeling lastendruk

De belastingen en heffingen die inwoners betalen, verschillen per gemeente. Toch bestaat de behoefte om gemeenten te vergelijken. Voor het vergelijk maken we gebruik van de gegevens van de provincie Gelderland. Hierbij wordt de belastingdruk per inwoner vergeleken met de gemiddelde woonlasten van de gemeenten in de provincie. Onder woonlasten wordt verstaan de OZB, riool- en afvalstoffenheffing.

 

2023 2024 2025 2026
Gemiddelde provincie Gelderland 494 519 551
Gemiddelde gemeente Berkelland 473 501 519 548

De gemiddelde woonlasten per inwoner voor het jaar 2026 stijgen ten opzichte van 2025 .

Belastingen

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Belastingen

De opbrengsten van de algemene belastingen komen ten goede aan de algemene middelen van de gemeente. Dit betekent dat de opbrengsten vrij te besteden zijn. Het gaat om de onroerende zaakbelastingen, toeristenbelasting en reclamebelasting. De opbrengsten uit reclamebelasting worden overgedragen aan het ondernemersfonds.

 

Onroerende zaakbelastingen.
Onroerende zaakbelastingen (OZB) zijn de belastingen op de waarde van een woning of bedrijf. De hoogte van de OZB is afhankelijk van de waarde van de onroerende zaak. Voor de gemeente zijn het de belangrijkste vrij besteedbare gemeentelijke belastingen. Sinds 2009 zijn de tarieven van de OZB vastgesteld op een percentage van de waarde van de onroerende zaak. Dit betekent dat de tarieven mee moeten bewegen met de waarde ontwikkeling van de onroerende zaak. Stijgt de waarde dan moeten de tarieven neerwaarts worden bijgesteld om de opbrengst niet meer te laten stijgen dan de inflatiecorrectie. Dit voorkomt dat bij waardestijgingen de eigenaren onevenredig worden belast. Bij waardedaling geldt het omgekeerde. Conform de besluitvorming in de perspectiefnota stijgt de OZB opbrengst met de inflatiecorrectie. De opbrengst OZB gaat met € 30.000 omhoog vanwege areaaluitbreiding. Zonder rekening te houden met de stijging van de woningwaarde leidt dit tot de volgende voorlopige tarieven voor 2026:

 

Categorie Tarief 2025 Tarief 2026
Eigenaar woning 0,1015% 0,1041%
Gebruiker niet woning 0,1735% 0,1780%
Eigenaar niet woning 0,2280% 0,2339%

Voor 2026 verwachten we opbrengsten uit onroerende zaakbelastingen van € 11970287.

 

Toeristenbelasting
Onder de naam ‘toeristenbelasting’ wordt een directe belasting geheven voor het houden van verblijf met overnachting binnen de gemeente tegen een vergoeding.
Het tarief bedraagt € 1,50 per persoon per nacht.
De te verwachten opbrengst over 2026 is € 538000.

 

Reclamebelasting
Onder de naam ‘reclamebelasting’ wordt een directe belasting geheven over openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg.
We heffen reclamebelasting als dienstverlening voor de ondernemers van Berkelland. De opbrengsten van de reclamebelasting worden na aftrek van onze kosten overgedragen aan het ondernemersfonds. Vanuit dit fonds kunnen ondernemers activiteiten financieren.
In 2026 verwachten we € 190.000 over te dragen aan het ondernemersfonds.

Bestemmingsheffingen

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Bestemmingsheffingen

Bestemmingsheffingen zijn belastingen waarvan de opbrengsten zijn bestemd voor specifieke
voorzieningen. Onder deze categorie vallen de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Deze heffingen mogen op begrotingsbasis maximaal kostendekkend zijn.

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Afvalstoffenheffing

De afvalstoffenheffing is bedoeld om de kosten van afvalinzameling en afvalverwijdering te dekken. Wij streven naar 100% kostendekking bij de afvalstoffenheffing. Voor 2026 nemen de begrote opbrengsten (afvalstoffenheffing) toe met € 300.000 bovenop het inflatiepercentage. Over de extra opbrengst is besloten bij de eerste begrotingswijziging van de begroting 2025. De extra verhoging is nodig om weer toe te groeien naar een kostendekkend tarief.

De totale begroting bij de afvalstoffenheffing is als volgt opgebouwd:

 

2025 (vastgesteld) 2025 (na bestuursrapportage) 2026
Taakveld Afval lasten -4.070.554 -4.070.554 -4.124.893
Taakveld Afval baten 501.280 501.280 501.306
Netto lasten taakveld Afval -3.569.274 -3.569.274 -3.623.587
Taakveld Overhead -134.617 -134.617 -134.617
BTW (compensabel) -547.372 -547.372 -547.372
Mutatie voorziening afval 0 156.000 251.604
Totaal lasten -4.251.263 -4.095.263 -4.053.972
Opbrengst belastingen 3.351.363 3.651.363 4.054.098
Dekking 78,83% 89,16% 100,00%

De tarieven voor 2026 worden in december definitief met de vaststelling van de verordening afvalstoffenheffing.

 

Maatstaven 2025 2026
basispakket 140 grijs 159,84 179,00 *
basispakket 240 grijs 219,00 239,69 *
verzamelcontainers 159,84 179,00 *

*De tarieven in de kolom 2026 zijn gebaseerd op 2,6% inflatiecorrectie en een opbrengststijging van € 300.000. 

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Rioolheffing

De gemeente heeft de zorg voor de inzameling en het transport van stedelijk afvalwater en hemelwater en de structurele nadelige gevolgen van de grondwaterstand. De kosten hiervan worden betaald uit de rioolheffing. Er is een bewuste keuze gemaakt om de heffing te splitsen in een gebruikersdeel en een eigenarendeel. De gebruiker betaalt, omdat hij of zij afvalwater op het riool loost. De eigenaar, omdat de aansluiting op de riolering de gebruikswaarde van zijn pand verhoogt.

 

Het uitgangspunt voor de rioolheffing is 100% kostendekkende tarieven op termijn. Op basis van het watertakenplan 2024 is de inschatting gemaakt dat de tarieven de komende jaren stijgen met het inflatiepercentage. In de periode 2025 t/m 2028 nog eens € 2,50 extra per aansluiting. Tekorten of overschotten op het taakveld riolering worden verrekend met de egalisatievoorziening riolering. Deze voorziening dient om tegenvallers en meevallers op te vangen en voorkomt grote schommelingen in de tarieven.

 

In onderstaande begroting zijn de opbrengsten verhoogd met het inflatiepercentage en de € 2,50. In 2026 zijn de totale opbrengsten hoger dan de totale lasten. Het overschot wordt toegevoegd aan de egalisatievoorziening. De totale begroting voor de rioolheffing is als volgt opgebouwd:

 

2025 (vastgesteld) 2025 (na bestuursrapportage) 2026 (primitief)
Taakveld Riolering lasten -5.617.759 -5.657.198 -5.817.680
Taakveld Riolering baten 30.000 30.000 30.000
Netto lasten taakveld Riolering -5.587.759 -5.627.198 -5.787.680
Taakveld Overhead -485.058 -485.058 -502.520
BTW (compensabel) -1.175.000 -1.175.000 -1.175.000
Mutatie egalisatievoorziening -535.065 -519.626 -612.071
Totaal lasten -7.782.882 -7.806.882 -8.077.271
Opbrengst heffing 7.804.882 7.804.882 8.057.809
Dekking 100% 100% 100%

De tarieven voor 2026 worden in december definitief met de vaststelling van de verordening rioolheffing. We schatten de tarieven als volgt in (de definitieve tarieven kunnen marginaal afwijken op basis van actuele gegevens van het GBTwente):

 

Maatstaven 2025 2026
Eigenarendeel 226,08 234,46
0 m³ - 1000 m³ bedrag per m³ 1,36 1,40
1001 m³ - 2500 m³ bedrag per m³ 1,30 1,33
2501 m³ - 5000 m³ bedrag per m³ 1,17 1,20
5001 m³ - 50000 m³ bedrag per m³ 0,69 0,71
50001 m³ en hoger bedrag per m³ 0,20 0,21

Retributies/rechten

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Retributies/rechten

Een retributie kan alleen worden geheven voor het gebruik van bezittingen, werken of inrichtingen van de gemeente, bv. begraafrechten, marktgelden of het verlenen van diensten.
De verwachte opbrengst mag niet hoger zijn dan de kosten die met het gebruik of de dienstverlening verbonden zijn.

Begraafrechten

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Begraafrechten

Begraafrechten worden geheven voor het gebruik van de begraafplaats en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaats. De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag -dan wel voor wie- de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt. De baten en lasten zijn hieronder opgenomen.

 

2025 (vastgesteld) 2025 (na bestuursrapportage) 2026 (primitief)
Taakveld begraafplaatsen lasten -334.399 -346.585 -215.445
Taakveld begraafplaatsen opbrengsten 6.240 6.240 6.588
Nettolasten taakveld begraafplaatsen -328.159 -340.345 -208.857
Toe te rekenen lasten -20 -20
Taakveld overhead -89.380 -89.380 -103.100
Totaal lasten -417.559 -429.745 -311.957
Opbrengsten begraafrechten 265.000 265.000 265.000
Dekking 63% 62% 85%

Marktgelden

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Marktgelden

Marktgelden worden geheven voor het ter beschikking stellen van een standplaats op een markt als bedoeld in de marktverordening gemeente Berkelland en voor het genot van de diensten die in verband daarmee worden verleend. 

 

2025 (vastgesteld) 2025 (na bestuursrapportage) 2026 (primitief)
Markten lasten -44.885 -46.120 -46.120
Markten opbrengsten 3.400 3.510 3.700
Nettolasten Markten -41.485 -42.610 -42.420
Toe te rekenen lasten -35.000 -35.000 -35.000
Taakveld overhead -24.300 -24.300 -24.771
Btw (compensabel) -3.867 -6.540 -6.540
Totaal lasten -104.652 -108.450 -108.731
Opbrengsten marktgelden 58.800 58.800 58.800
Dekking 56% 54% 54%

Leges

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Leges

De gemeente heft leges voor het verlenen van diensten die in het individuele belang van de aanvrager van de dienst zijn. De leges dekken de kosten van de dienstverlening.
Voor bepaalde diensten zijn door het Rijk maximum tarieven vastgesteld, bijvoorbeeld voor rijbewijzen, reisdocumenten.

 

Hoofdstuk Onderwerp Taakveld Begrote lasten Begrote baten Begrote Dekking
1 Algemene dienstverlening
§ 1.1 Burgerlijke stand Burgerzaken -59.560 46.040 77%
§ 1.2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart Burgerzaken -456.274 224.694 49%
§ 1.3 Rijbewijzen Burgerzaken -224.058 205.200 92%
§ 1.4 Verstrekkingen uit Basis Registratie Personen Burgerzaken -52.503 40.780 78%
§ 1.5 Vastgoedinformatie Burgerzaken -19.678 30.402 154%
§ 1.6 Overige publiekszaken Burgerzaken
§ 1.7 Gemeente archief Overhead
§ 1.8 Bijzondere wetten Openbare orde en Veiligheid
§ 1.9 Kabels en leidingen Verkeer en vervoer
9 t/m 19 Diversen Openbare orde en Veiligheid -9.505 10.000 105%
Subtotaal -821.578 547.116 67%
2 Omgevingsvergunning Wonen en bouwen -4.154.394 1.096.079 26%
3 Dienstverlening -20.000 20.520 103%
Totaal -4.995.972 1.663.715 33%

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Kwijtscheldingsbeleid

Voor mensen met een minimuminkomen bestaat de mogelijkheid gehele of gedeeltelijke kwijtschelding te krijgen voor de volgende gemeentelijke belastingen:
a. OZB;
b. Afvalstoffenheffing;
c. Rioolheffing.
Wij verlenen gehele kwijtschelding als er aan alle voorwaarden voor kwijtschelding is voldaan. In onze gemeente hanteren wij de zogenaamde 100% kwijtscheldingsnorm. Dit betekent dat mensen met een inkomen op bijstandsniveau, zonder vermogen, altijd in aanmerking komen voor kwijtschelding.