bedragen x € 1.000 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo mutatie reserves | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 0 | 0 | 0 | 0 |
Incidentele lasten (inclusief reservemutaties) | 2.957 | 218 | 218 | |
Incidentele baten (inclusief reservemutaties) | 2.994 | |||
Saldo incidentele baten en lasten | -37 | 218 | 218 | 0 |
STRUCTUREEL RESULTAAT | -37 | 218 | 218 | 0 |
Financiële begroting
Baten en lasten 2026 per programma
Terug naar navigatie - Financiële begroting - Baten en lasten 2026 per programmaOverzicht van baten en lasten per programma | 2026 (primitief) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Onttrekkingen | Stortingen | Saldo | ||
010 Onze aantrekkelijke leefomgeving | -23.760 | 13.579 | 1.194 | 0 | -8.988 | |
020 Passend wonen | -5.204 | 2.008 | 0 | 0 | -3.195 | |
030 Vitaal platteland | -826 | 1 | 0 | 0 | -825 | |
040 Nieuwe energie | -3.016 | 2.600 | 0 | 0 | -416 | |
050 Een toekomstbestendig sociaal domein | -42.818 | 1.575 | 43 | 0 | -41.200 | |
060 Sport en Cultuur | -5.926 | 478 | 30 | -19 | -5.437 | |
070 Werken en leren | -32.331 | 13.097 | 0 | -91 | -19.325 | |
080 Veiligheid | -6.542 | 312 | 0 | 0 | -6.229 | |
090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering | -26.260 | 2.517 | 315 | 0 | -23.429 | |
100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien | -5.126 | 116.084 | 0 | 0 | 110.958 | |
Gerealiseerd resultaat | -151.809 | 152.250 | 1.582 | -110 | 1.913 |
Saldi per programma 2024-2029
Terug naar navigatie - Financiële begroting - Saldi per programma 2024-2029Meerjarenoverzicht van baten en lasten per programma | Realisatie 2024 | 2025 (primitief) | 2025 (Na bestuursrapportage) | 2026 (primitief) | 2027 (primitief) | 2028 (primitief) | 2029 (primitief) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
010 Onze aantrekkelijke leefomgeving | ||||||||
Lasten | -22.318 | -23.163 | -25.660 | -23.760 | -22.575 | -22.350 | -22.062 | |
Baten | 12.924 | 12.596 | 13.852 | 13.579 | 13.627 | 13.628 | 13.629 | |
Onttrekkingen | 743 | 0 | 1.650 | 1.194 | 0 | 0 | 0 | |
Stortingen | -574 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 010 Onze aantrekkelijke leefomgeving | -9.225 | -10.567 | -10.158 | -8.988 | -8.948 | -8.721 | -8.432 | |
020 Passend wonen | ||||||||
Lasten | -5.621 | -6.013 | -14.802 | -5.204 | -5.204 | -5.204 | -5.179 | |
Baten | 2.413 | 2.728 | 8.167 | 2.008 | 2.008 | 2.082 | 2.156 | |
Onttrekkingen | 29 | 0 | 3.442 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stortingen | -525 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 020 Passend wonen | -3.703 | -3.284 | -3.193 | -3.195 | -3.195 | -3.122 | -3.023 | |
030 Vitaal platteland | ||||||||
Lasten | -1.554 | -2.259 | -2.522 | -826 | -826 | -826 | -693 | |
Baten | 890 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Onttrekkingen | 260 | 1.849 | 1.958 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stortingen | -99 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 030 Vitaal platteland | -503 | -409 | -564 | -825 | -825 | -825 | -692 | |
040 Nieuwe energie | ||||||||
Lasten | -1.204 | -1.167 | -2.863 | -3.016 | -516 | -516 | -516 | |
Baten | 884 | 820 | 1.952 | 2.600 | 100 | 100 | 100 | |
Onttrekkingen | 76 | 0 | 564 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stortingen | -48 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 040 Nieuwe energie | -291 | -347 | -347 | -416 | -416 | -416 | -416 | |
050 Een toekomstbestendig sociaal domein | ||||||||
Lasten | -48.618 | -41.557 | -49.960 | -42.818 | -42.794 | -42.514 | -42.514 | |
Baten | 9.792 | 1.575 | 7.428 | 1.575 | 2.475 | 2.475 | 2.476 | |
Onttrekkingen | 308 | 748 | 2.093 | 43 | 0 | 0 | 0 | |
Stortingen | -118 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 050 Een toekomstbestendig sociaal domein | -38.637 | -39.234 | -40.439 | -41.200 | -40.320 | -40.039 | -40.039 | |
060 Sport en Cultuur | ||||||||
Lasten | -6.425 | -5.911 | -7.077 | -5.926 | -5.970 | -5.864 | -5.789 | |
Baten | 831 | 470 | 696 | 478 | 552 | 552 | 552 | |
Onttrekkingen | 342 | 30 | 629 | 30 | 0 | 0 | 0 | |
Stortingen | -69 | -9 | -241 | -19 | -19 | -19 | -19 | |
Totaal 060 Sport en Cultuur | -5.321 | -5.420 | -5.993 | -5.437 | -5.437 | -5.331 | -5.256 | |
070 Werken en leren | ||||||||
Lasten | -31.541 | -30.172 | -30.723 | -32.331 | -32.212 | -31.930 | -31.930 | |
Baten | 13.641 | 12.691 | 13.361 | 13.097 | 12.971 | 12.971 | 12.971 | |
Onttrekkingen | 2.176 | 0 | 191 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stortingen | -422 | -21 | -162 | -91 | -91 | -91 | -91 | |
Totaal 070 Werken en leren | -16.146 | -17.502 | -17.333 | -19.325 | -19.332 | -19.050 | -19.050 | |
080 Veiligheid | ||||||||
Lasten | -6.396 | -5.927 | -6.052 | -6.542 | -6.731 | -6.809 | -6.809 | |
Baten | 583 | 141 | 141 | 312 | 312 | 312 | 312 | |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 48 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 080 Veiligheid | -5.813 | -5.786 | -5.863 | -6.229 | -6.418 | -6.496 | -6.496 | |
090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering | ||||||||
Lasten | -25.738 | -24.762 | -28.609 | -26.260 | -26.558 | -26.701 | -26.474 | |
Baten | 3.811 | 2.082 | 3.136 | 2.517 | 2.517 | 2.541 | 2.566 | |
Onttrekkingen | 587 | 304 | 2.207 | 315 | 315 | 315 | 315 | |
Stortingen | -134 | -60 | -60 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering | -21.475 | -22.436 | -23.325 | -23.429 | -23.726 | -23.845 | -23.593 | |
100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien | ||||||||
Lasten | -2.162 | -5.854 | -4.944 | -5.126 | -5.316 | -5.317 | -5.441 | |
Baten | 111.365 | 111.038 | 114.834 | 116.084 | 114.949 | 112.448 | 113.693 | |
Totaal 100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien | 109.204 | 105.184 | 109.890 | 110.958 | 109.633 | 107.131 | 108.253 | |
Gerealiseerd resultaat | 8.089 | 198 | 2.675 | 1.913 | 1.014 | -716 | 1.254 |
Algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Financiële begroting - Algemene dekkingsmiddelenIn onderstaand overzicht is een specificatie opgenomen van de algemene dekkingsmiddelen zoals die in het overzicht van baten en lasten zijn verwerkt. Onvoorzien bestaat voor € 100.000 uit een budget voor onvoorziene uitgaven en voor de rest uit budgetten voor loon- en prijsstijging, budgetten die op voorhand nog niet zijn toe te delen aan programma's en budgetten voor taken waarvoor het Rijk middelen beschikbaar stelt.
Overzicht van bate en lasten per activiteit | Realisatie 2024 | 2025 (primitief) | 2025 (Na bestuursrapportage) | 2026 (primitief) | 2027 (primitief) | 2028 (primitief) | 2029 (primitief) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
100.010.010 We zorgen voor voldoende liquiditeit | 398 | -129 | 42 | -269 | -519 | -769 | -769 | |
100.010.020 We beheren onze financiële middelen | 2.073 | 1.258 | 1.501 | 1.258 | 1.258 | 1.258 | 1.258 | |
100.020.010 We innen belastingen | 11.417 | 11.503 | 11.503 | 11.836 | 11.866 | 12.226 | 12.591 | |
100.020.020 We ontvangen algemene uitkering | 95.341 | 95.348 | 99.605 | 101.319 | 100.159 | 97.298 | 98.178 | |
100.020.030 We betalen vennootschapsbelasting | 11 | -25 | -25 | -25 | -25 | -25 | -25 | |
100.030.010 Onvoorzien | 45 | -2.591 | -2.649 | -2.997 | -2.942 | -2.692 | -2.817 | |
100.500.010 Loonkosten | -82 | -88 | -88 | -122 | -122 | -122 | -122 | |
100.700.010 Rente en afschrijving | 0 | -92 | 0 | -42 | -42 | -42 | -42 | |
Gerealiseerd resultaat | 109.204 | 105.184 | 109.890 | 110.958 | 109.633 | 107.131 | 108.253 |
Overzicht van incidentele baten en lasten 2026-2029 per programma
Terug naar navigatie - Financiële begroting - Overzicht van incidentele baten en lasten 2026-2029 per programmaEen gedeelte van de incidentele lasten in onze begroting dekken we met incidentele baten. In onderstaand overzicht zijn de incidentele lasten van groter dan € 150.000 benoemd. Een gedeelte van deze lasten dekken we uit reserves. Dit is in de toelichting weergegeven.
Lasten gedekt door onttrekking uit de reserves.
- Groot onderhoud wegen: het op 8 juli 2025 vastgestelde wegenbeleidsplan geeft aan dat voor het onderhoud wegen meer geld nodig is dan nu beschikbaar is. Dit wordt voor 2026 tijdelijk opgelost door een onttrekking aan de reserve wegen.
Lasten niet gedekt uit reserves.
- Vrijetijdssector en toerisme en recreatie: de lasten hebben betrekking op incidentele subsidies die verstrekt kunnen worden ter uitvoering van de uitvoeringsagenda vrijetijdsagenda en het lokale recreatie en toerismebeleid.
- Uitoeringskosten energietransitie (SPUK): de lasten vloeien voort uit projectbegeleiders voor het begeleiden van de energietransitie.
- Openbare bibliotheken: de lasten hebben betrekking op de verhuizing van de vestiging Borculo van de Bibliotheek Oost Achterhoek volgens het raadsbesluit van 1 april 2025.
- Regiodeal: de Regio Achterhoek heeft met het Rijk een regiodeal gesloten met een beperkte looptijd. De cofinanciering die wij hiervoor in moeten brengen zien wij vooralsnog als incidenteel.
Baten
- Bij huishoudelijk afval wordt eenmalig € 300.000 onttrokken aan de voorziening egalisatie tarieven afval om de tarieven geleidelijk te laten stijgen.
- Uitvoeringskosten energietransitie (SPUK): we ontvangen van het Rijk een extra bijdrage voor de energietransitie in de vorm van een Specifieke Uitkering (SPUK). Omdat deze SPUK eindig is zien wij deze als incidenteel.
Exploitatie | 2026 (incidenteel) | New Imported K1B2027NTST | New Imported K1B2028NTST | New Imported K1B2029NTST | |
---|---|---|---|---|---|
010 Onze aantrekkelijke leefomgeving | |||||
Lasten | |||||
62100200 Groot onderhoud wegen GW | -1.194 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -1.194 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Lasten | -1.194 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | |||||
67210100 Huishoudelijk afval | 300 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 300 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | 300 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | |||||
60100020 Reserve Fijn leven | 1.194 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | 1.194 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | 1.194 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 010 Onze aantrekkelijke leefomgeving | 300 | 0 | 0 | 0 | |
030 Vitaal platteland | |||||
Lasten | |||||
60310904 PRJCT uitvoeringsagenda vrijetijdssector | -58 | 0 | 0 | 0 | |
65600220 Toerisme en recreatie lokaal | -75 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -133 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Lasten | -133 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 030 Vitaal platteland | -133 | 0 | 0 | 0 | |
040 Nieuwe energie | |||||
Lasten | |||||
60740030 Uitvoeringskosten energie transitie (SPUK) | -1.500 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -1.500 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Lasten | -1.500 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | |||||
60740030 Uitvoeringskosten energie transitie (SPUK) | 1.500 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 1.500 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | 1.500 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 040 Nieuwe energie | 0 | 0 | 0 | 0 | |
060 Sport en Cultuur | |||||
Lasten | |||||
65100000 Openbare bibliotheken | -130 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -130 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Lasten | -130 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 060 Sport en Cultuur | -130 | 0 | 0 | 0 | |
090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering | |||||
Lasten | |||||
60040907 PRJCT Regiodeal | 0 | -218 | -218 | 0 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 0 | -218 | -218 | 0 | |
Totaal Lasten | 0 | -218 | -218 | 0 | |
Totaal 090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering | 0 | -218 | -218 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | 37 | -218 | -218 | 0 |
Meerjaren balansprognose
Terug naar navigatie - Financiële begroting - Meerjaren balansprognoseActiva | Eind 2024 | Eind 2025 | Eind 2026 | Eind 2027 | Eind 2028 | Eind 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Vaste Activa | ||||||
Immateriële vaste activa | 248 | 198 | 149 | 99 | 50 | 0 |
Materiële vaste activa | 122.879 | 131.918 | 140.708 | 149.250 | 157.543 | 165.588 |
Financiële vaste activa | 45.615 | 45.567 | 45.064 | 45.064 | 45.064 | 45.064 |
Kapitaalverstrekkingen | 9.836 | 9.959 | 12.840 | 12.840 | 12.840 | 12.840 |
Verstrekte leningen | 31.719 | 31.594 | 28.740 | 28.740 | 28.740 | 28.740 |
Overige langlopende leningen | 4.060 | 4.014 | 3.484 | 3.484 | 3.484 | 3.484 |
Uitzettingen in 's Rijks schatkist > 1 jaar | ||||||
Uitzettingen Nederlands schuldpapier > 1 jaar | ||||||
Overige uitzettingen > 1 jaar | ||||||
Vlottende Activa | ||||||
Voorraden | 1.754 | 1.754 | 1.754 | 1.754 | 1.754 | 1.654 |
Bouwgronden in exploitatie | 1.654 | 1.654 | 1.654 | 1.654 | 1.654 | 1.654 |
Overige voorraden | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
Uitzettingen < 1 jaar | 26.065 | 23.171 | 23.171 | 23.171 | 23.171 | 23.171 |
Liquide middelen | 136 | |||||
Overlopende activa | 3.081 | 5.739 | 5.739 | 5.739 | 5.739 | 5.739 |
Totaal Activa | 199.778 | 208.347 | 216.585 | 225.077 | 233.321 | 241.216 |
Passiva | ||||||
Vaste Passiva | ||||||
Eigen Vermogen | 106.654 | 97.011 | 92.864 | 92.659 | 92.454 | 92.249 |
Algemene reserves | 26.320 | 28.938 | 28.938 | 28.938 | 28.938 | 28.938 |
Bestemmingsreserves | 72.245 | 65.398 | 63.926 | 63.721 | 63.516 | 63.311 |
Nog te bestemmen resultaat | 8.089 | 2.675 | ||||
Vreemd Vermogen | 64.549 | 82.868 | 95.253 | 103.950 | 112.399 | 120.499 |
Voorzieningen | 12.287 | 12.604 | 12.941 | 13.347 | 13.726 | 14.007 |
Vaste schulden > 1 jaar | 52.262 | 70.264 | 82.312 | 90.603 | 98.673 | 106.492 |
Vlottende Passiva | ||||||
Vlottende schulden < 1 jaar | 7.275 | 12.787 | 12.787 | 12.787 | 12.787 | 12.787 |
Overlopende passiva | 21.299 | 15.681 | 15.681 | 15.681 | 15.681 | 15.681 |
Totaal Passiva | 199.777 | 208.347 | 216.585 | 225.077 | 233.321 | 241.216 |
Toelichting
(Im)materiële vaste activa:
Deze balansposten zijn geprognosticeerd op basis van de jaarrekening 2024 uit de activamodule. Hier zijn de toekomstig geplande investeringen aan toegevoegd.
Financiële vaste activa:
De prognose voor de financiële vaste activa is opgesteld op basis van de gegevens uit de activamodule.
Voorraden:
De prognose voor de financiële vaste activa is opgesteld op basis van de gegevens uit de activamodule.
Vorderingen:
De prognose voor de vorderingen is gebaseerd op het gemiddelde van de vijf voorliggende jaren.
Liquide middelen:
De liquide middelen bevat normaal gesproken het positieve netto effect van alle overige geprognosticeerde activa- en passivaposten (voor deze balans is deze sluitpost opgenomen onder vaste schulden > 1 jaar).
Overlopende activa:
De prognose voor de vorderingen is gebaseerd op het gemiddelde van de vijf voorliggende jaren.
Eigen vermogen:
De balanspost reserves is meerjarig begroot op basis van de gegevens uit de begrotingsadministratie (conform besluitvorming van de raad). Een specificatie van deze post is terug te vinden in het hoofdstuk Reserves en voorzieningen van deze begroting.
Voorzieningen:
De balanspost voorzieningen is begroot op basis van de gegevens uit de begrotingsadministratie en het Watertakenplan 2024-2034. Een specificatie van deze post is terug te vinden in het hoofdstuk Reserve en voorzieningen van deze begroting.
Vaste schulden > 1 jaar:
De prognose voor de financiële vaste passiva is opgesteld op basis van de gegevens uit de leningenadministratie. Daarnaast bevatten deze post het negatieve netto-effect van alle overige geprognosticeerde activa- en passivaposten (sluitpost voor de jaren 2025 tot en met 2029).
Vlottende schulden:
De prognose voor de vlottende schulden is gebaseerd op het gemiddelde van de vijf voorliggende jaren.
Overlopende passiva:
De prognose voor de overlopende passiva is gebaseerd op het gemiddelde van de vijf voorliggende jaren.
EMU saldi
Terug naar navigatie - Financiële begroting - EMU saldiBerekening EMU-saldo
In het Verdrag van Maastricht is afgesproken dat het EMU-tekort van een bij de euro aangesloten land maximaal 3% van het Bruto Binnenlands Product (BBP) mag bedragen. Het EMU-saldo wordt bepaald door een gezamenlijk saldo van het Rijk, lokale overheden en sociale fondsen. Gemeenten dienen in de begroting een raming van het eigen EMU-saldo op te nemen. De Nederlandse gemeenten mogen gezamenlijk maximaal 0,27% van het tekort veroorzaken. Dit is vastgelegd in de Wet Houdbare Overheidsfinanciën.
In de onderstaande tabel is het EMU-saldo van Berkelland berekend. In de septembercirculaire 2024 zijn de individuele referentiewaarden per gemeente opgenomen. Met name in 2025 zitten we ruimschoots onder de referentiewaarde van 7,107 miljoen euro, maar ook voor 2026 blijven we onder deze waarde. Dat betekent dat we meer leningen aantrekken.
We hebben meer financiering nodig, omdat er naast de gebruikelijke investeringen in de infrastructuur, grote projecten gepland zijn als sporthal Ruurlo, sporthal 't Timpke en centrumplan Ruurlo. Daarnaast zijn er wijkaanpakken in Oost Beltrum, Rekken, Neede Noord Oost en Garvelinkkamp.
Vanaf 2027 komen we dichter bij de referentiewaarde.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMU-saldo | -18.314 | -12.551 | -8.291 | -8.070 | -7.819 | ||
EMU-saldo referentiewaarde 2022 | -7.107 | -7.107 | -7.107 | -7.107 | -7.107 | ||
Verschil EMU-saldo en referentiewaarde | -11.207 | -5.444 | -1.184 | -963 | -712 | ||
Activa | Financiële vaste activa | Kapitaalverstrekkingen en leningen | -48 | -503 | |||
Uitzettingen | |||||||
Vlottende activa | Uitzettingen | -2.894 | |||||
Liquide middelen | -136 | ||||||
Overlopende activa | 2.658 | ||||||
Passiva | Vaste passiva | Vaste schuld | 18.001 | 12.048 | 8.291 | 8.070 | 7.819 |
Vlottende passiva | Vlottende schuld | 5.511 | |||||
Overlopende passiva | -5.618 | ||||||
Eventuele boekwinst bij verkoop effecten en (im)materiële vaste activa |
Overzicht baten en lasten per taakveld
Terug naar navigatie - Financiële begroting - Overzicht baten en lasten per taakveldExploitatie | 2025 (Na bestuursrapportage) | 2026 (primitief) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Onttrekkingen | Stortingen | Saldo | Lasten | Baten | Onttrekkingen | Stortingen | Saldo | ||
0.1 Bestuur | -2.916 | 0 | 0 | 0 | -2.916 | -2.930 | 0 | 0 | 0 | -2.930 | |
0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 12.782 | -463 | 12.319 | 0 | 0 | 1.582 | -110 | 1.472 | |
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten | -2.675 | 0 | 0 | 0 | -2.675 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.2 Burgerzaken | -1.307 | 1.125 | 0 | 0 | -182 | -733 | 557 | 0 | 0 | -176 | |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | -62 | 1 | 0 | 0 | -61 | -109 | 1 | 0 | 0 | -107 | |
0.4 Overhead | -23.583 | 2.012 | 0 | 0 | -21.571 | -22.577 | 1.960 | 0 | 0 | -20.617 | |
0.5 Treasury | -1.283 | 2.961 | 0 | 0 | 1.678 | -1.083 | 2.164 | 0 | 0 | 1.081 | |
0.61 OZB woningen | -689 | 7.474 | 0 | 0 | 6.785 | -683 | 7.688 | 0 | 0 | 7.005 | |
0.62 OZB niet-woningen | -11 | 4.166 | 0 | 0 | 4.155 | -5 | 4.284 | 0 | 0 | 4.279 | |
0.64 Belastingen overig | -23 | 203 | 0 | 0 | 179 | -22 | 203 | 0 | 0 | 180 | |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | -3 | 99.605 | 0 | 0 | 99.603 | -3 | 101.319 | 0 | 0 | 101.316 | |
0.8 Overige baten en lasten | -2.850 | 89 | 0 | 0 | -2.762 | -3.198 | 89 | 0 | 0 | -3.109 | |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | -25 | 0 | 0 | 0 | -25 | -25 | 0 | 0 | 0 | -25 | |
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | -3.404 | 124 | 0 | 0 | -3.281 | -3.353 | 145 | 0 | 0 | -3.208 | |
1.2 Openbare orde en veiligheid | -936 | 0 | 0 | 0 | -936 | -1.349 | 0 | 0 | 0 | -1.349 | |
2.1 Verkeer en vervoer | -9.548 | 758 | 0 | 0 | -8.790 | -8.400 | 344 | 0 | 0 | -8.056 | |
2.2 Parkeren | -99 | 11 | 0 | 0 | -88 | -96 | 12 | 0 | 0 | -84 | |
2.4 Economische havens en waterwegen | -1 | 0 | 0 | 0 | -1 | -1 | 0 | 0 | 0 | -1 | |
3.1 Economische ontwikkeling | -667 | 0 | 0 | 0 | -667 | -537 | 0 | 0 | 0 | -537 | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -412 | 461 | 0 | 0 | 49 | -170 | 251 | 0 | 0 | 81 | |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | -846 | 59 | 0 | 0 | -787 | -192 | 59 | 0 | 0 | -133 | |
3.4 Economische promotie | -592 | 538 | 0 | 0 | -54 | -510 | 538 | 0 | 0 | 28 | |
4.1 Openbaar basisonderwijs | -217 | 0 | 0 | 0 | -217 | -230 | 0 | 0 | 0 | -230 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | -2.033 | 7 | 0 | 0 | -2.026 | -2.173 | 16 | 0 | 0 | -2.157 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -1.697 | 503 | 0 | 0 | -1.194 | -1.623 | 323 | 0 | 0 | -1.300 | |
5.1 Sportbeleid en activering | -2.542 | 34 | 0 | 0 | -2.509 | -2.026 | 0 | 0 | 0 | -2.026 | |
5.2 Sportaccommodaties | -1.051 | 184 | 0 | 0 | -867 | -914 | 191 | 0 | 0 | -723 | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | -596 | 0 | 0 | 0 | -596 | -789 | 0 | 0 | 0 | -789 | |
5.4 Musea | -710 | 20 | 0 | 0 | -690 | -543 | 21 | 0 | 0 | -523 | |
5.5 Cultureel erfgoed | -141 | 0 | 0 | 0 | -141 | -68 | 0 | 0 | 0 | -68 | |
5.6 Media | -1.449 | 226 | 0 | 0 | -1.223 | -998 | 6 | 0 | 0 | -992 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -5.166 | 66 | 0 | 0 | -5.099 | -4.498 | 67 | 0 | 0 | -4.431 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -9.350 | 6.556 | 0 | 0 | -2.794 | -3.358 | 928 | 0 | 0 | -2.429 | |
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO | -300 | 0 | 0 | 0 | -300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal | -5.330 | 0 | 0 | 0 | -5.330 | -4.398 | 0 | 0 | 0 | -4.398 | |
6.3 Inkomensregelingen | -15.252 | 11.802 | 0 | 0 | -3.450 | -16.925 | 12.270 | 0 | 0 | -4.655 | |
6.4 WSW en beschut werk | -12.732 | 1.332 | 0 | 0 | -11.400 | -13.014 | 1.295 | 0 | 0 | -11.719 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | -305 | 0 | 0 | 0 | -305 | -269 | 0 | 0 | 0 | -269 | |
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) | -15.399 | 592 | 0 | 0 | -14.807 | -13.748 | 574 | 0 | 0 | -13.175 | |
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal | -1.267 | 0 | 0 | 0 | -1.267 | -414 | 0 | 0 | 0 | -414 | |
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal | -8.690 | 0 | 0 | 0 | -8.690 | -9.608 | 0 | 0 | 0 | -9.608 | |
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk | -20 | 0 | 0 | 0 | -20 | -20 | 0 | 0 | 0 | -20 | |
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal | -3.787 | 0 | 0 | 0 | -3.787 | -4.941 | 0 | 0 | 0 | -4.941 | |
6.791 PGB WMO | -386 | 0 | 0 | 0 | -386 | -413 | 0 | 0 | 0 | -413 | |
6.792 PGB Jeugd | -264 | 0 | 0 | 0 | -264 | -264 | 0 | 0 | 0 | -264 | |
6.821 Jeugdbescherming | -1.034 | 0 | 0 | 0 | -1.034 | -1.059 | 0 | 0 | 0 | -1.059 | |
6.91 Coördinatie en beleid WMO | -332 | 0 | 0 | 0 | -332 | -1.199 | 0 | 0 | 0 | -1.199 | |
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd | -430 | 0 | 0 | 0 | -430 | -415 | 0 | 0 | 0 | -415 | |
7.1 Volksgezondheid | -2.570 | 0 | 0 | 0 | -2.570 | -2.070 | 0 | 0 | 0 | -2.070 | |
7.2 Riolering | -6.765 | 8.447 | 0 | 0 | 1.682 | -6.406 | 8.088 | 0 | 0 | 1.682 | |
7.3 Afval | -4.227 | 4.309 | 0 | 0 | 82 | -4.125 | 4.807 | 0 | 0 | 682 | |
7.4 Milieubeheer | -3.630 | 1.441 | 0 | 0 | -2.189 | -3.906 | 1.771 | 0 | 0 | -2.135 | |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | -347 | 271 | 0 | 0 | -75 | -215 | 272 | 0 | 0 | 56 | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | -1.270 | 117 | 0 | 0 | -1.153 | -1.762 | 120 | 0 | 0 | -1.641 | |
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | -1.344 | 2.301 | 0 | 0 | 957 | -363 | 652 | 0 | 0 | 290 | |
8.3 Wonen en bouwen | -13.325 | 5.775 | 0 | 0 | -7.549 | -3.080 | 1.235 | 0 | 0 | -1.844 | |
Gerealiseerd resultaat | -175.888 | 163.569 | 12.782 | -463 | 0 | -151.809 | 152.250 | 1.582 | -110 | 1.913 |
Overzicht van baten en lasten voor het taakveld overhead
Terug naar navigatie - Financiële begroting - Overzicht van baten en lasten voor het taakveld overheadBedragen x € 1.000 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | Lasten | Saldo | Saldo | Saldo | Saldo | |
Salarissen en sociale lasten | -12.634 | -12.634 | -12.634 | -12.634 | -12.634 | |
Belastingen | -5 | -5 | -5 | -5 | -5 | |
Duurzame goederen | -64 | -64 | -64 | -64 | -64 | |
Ingeleend personeel | -12 | -12 | -12 | -12 | -12 | |
Uitgeleend personeel | 1.115 | 1.115 | 1.115 | 1.115 | 1.115 | |
Leges en andere rechten | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overige goederen en diensten | 335 | -8.004 | -7.669 | -5.984 | -6.019 | -6.019 |
Inkomensoverdrachten - Rijk | -12 | -12 | -12 | -12 | -12 | |
Inkomensoverdrachten - gemeenten | -383 | -383 | -383 | -383 | -383 | |
Inkomensoverdrachten - overige overheden | -241 | -241 | -241 | -241 | -241 | |
Inkomensoverdrachten - overige instellingen en personen | 35 | -21 | 14 | 14 | 14 | 14 |
Afschrijvingen | -865 | -865 | -1.000 | -841 | -841 | |
Mutatie voorzieningen | -144 | -144 | -144 | -144 | -144 | |
Toegerekende en bespaarde rente | -32 | -32 | -32 | -32 | -32 | |
Overige verrekeningen | 475 | -163 | 312 | 312 | 312 | 312 |
Totaal | 1.960 | -22.580 | -20.620 | -19.070 | -18.946 | -18.946 |
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
Terug naar navigatie - Financiële begroting - Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volumeHet besluit begroting en verantwoording (BBV) verplicht de gemeente om afzonderlijk in te gaan op de zogenoemde ‘jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume’. Bij deze arbeidsgerelateerde verplichtingen is het doorslaggevend of het verloop van de uitgaven gedurende een aantal begrotingsjaren, in de regel betreft dit de begrotingsperiode van 4 jaar, gelijkmatig dan wel ongelijkmatig is. Bij een gelijkmatig verloop zoals bijvoorbeeld lonen, premies en vakantiegeld moeten de uitgaven in de begroting worden geraamd. Is er sprake van een sterke omvangwisseling in het uitgavenpatroon dan moeten de uitgaven ten laste van een voorziening worden gebracht. De kosten van voormalig personeel en wethouderspensioenen worden gedekt uit voorzieningen omdat hier sprake is van een ongelijk volume. De hoogte van de voorzieningen moet afgestemd zijn op de achterliggende verplichtingen. Jaarlijks vindt er daarom bij het opstellen van de jaarrekening een doorrekening plaats.
Uitgangspunten
Terug naar navigatie - Financiële begroting - UitgangspuntenOmschrijving uitgangspunt | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Prijsstijging | 2,6% | ||||
Subsidies | 2,12% op basis van 80% loonvoet, 20% prijsstijging. | ||||
Gemeenschappelijke regelingen | Begroting gemeenschappelijke regeling | ||||
Salarissen | Op basis CAO | ||||
Kapitaallasten | 1e afschrijving in het jaar na gereedkoming | ||||
Baten | |||||
Belasting onroerende zaken (OZB) | 2,6% | ||||
Overige belastingen | 2,6% | ||||
Rioolrecht | Kostendekkend | ||||
Afvalstoffenheffing | Kostendekkend | ||||
Leges | Kostendekkend | ||||
Overige opbrengsten | 2,6% | ||||
Huren | Driejaarsgemiddelde inflatie 3,1% | ||||
Overige uitgangspunten | |||||
Onvoorzien | € 100.000 | ||||
Prijspeil meerjarenbegroting | Constante prijzen, prijspeil 2026 | ||||
Algemene uitkering gemeentefonds | Op basis van meicirculaire | ||||
BUIG | Op basis van voorlopige beschikking |