Financiële begroting

Structureel saldo begroting

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Structureel saldo begroting
bedragen x € 1.000 2026 2027 2028 2029
Lasten 0 0 0 0
Baten 0 0 0 0
Saldo van baten en lasten 0 0 0 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Onttrekkingen aan reserves 0 0 0 0
Saldo mutatie reserves 0 0 0 0
Geraamd resultaat 0 0 0 0
Incidentele lasten (inclusief reservemutaties) 2.957 218 218
Incidentele baten (inclusief reservemutaties) 2.994
Saldo incidentele baten en lasten -37 218 218 0
STRUCTUREEL RESULTAAT -37 218 218 0

Baten en lasten 2026 per programma

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Baten en lasten 2026 per programma
Bedragen x €1.000
Overzicht van baten en lasten per programma 2026 (primitief)
Lasten Baten Onttrekkingen Stortingen Saldo
010 Onze aantrekkelijke leefomgeving -23.760 13.579 1.194 0 -8.988
020 Passend wonen -5.204 2.008 0 0 -3.195
030 Vitaal platteland -826 1 0 0 -825
040 Nieuwe energie -3.016 2.600 0 0 -416
050 Een toekomstbestendig sociaal domein -42.818 1.575 43 0 -41.200
060 Sport en Cultuur -5.926 478 30 -19 -5.437
070 Werken en leren -32.331 13.097 0 -91 -19.325
080 Veiligheid -6.542 312 0 0 -6.229
090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering -26.260 2.517 315 0 -23.429
100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien -5.126 116.084 0 0 110.958

Saldi per programma 2024-2029

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Saldi per programma 2024-2029
Bedragen x €1.000
Meerjarenoverzicht van baten en lasten per programma Realisatie 2024 2025 (primitief) 2025 (Na bestuursrapportage) 2026 (primitief) 2027 (primitief) 2028 (primitief) 2029 (primitief)
010 Onze aantrekkelijke leefomgeving
Lasten -22.318 -23.163 -25.660 -23.760 -22.575 -22.350 -22.062
Baten 12.924 12.596 13.852 13.579 13.627 13.628 13.629
Onttrekkingen 743 0 1.650 1.194 0 0 0
Stortingen -574 0 0 0 0 0 0
Totaal 010 Onze aantrekkelijke leefomgeving -9.225 -10.567 -10.158 -8.988 -8.948 -8.721 -8.432
020 Passend wonen
Lasten -5.621 -6.013 -14.802 -5.204 -5.204 -5.204 -5.179
Baten 2.413 2.728 8.167 2.008 2.008 2.082 2.156
Onttrekkingen 29 0 3.442 0 0 0 0
Stortingen -525 0 0 0 0 0 0
Totaal 020 Passend wonen -3.703 -3.284 -3.193 -3.195 -3.195 -3.122 -3.023
030 Vitaal platteland
Lasten -1.554 -2.259 -2.522 -826 -826 -826 -693
Baten 890 1 1 1 1 1 1
Onttrekkingen 260 1.849 1.958 0 0 0 0
Stortingen -99 0 0 0 0 0 0
Totaal 030 Vitaal platteland -503 -409 -564 -825 -825 -825 -692
040 Nieuwe energie
Lasten -1.204 -1.167 -2.863 -3.016 -516 -516 -516
Baten 884 820 1.952 2.600 100 100 100
Onttrekkingen 76 0 564 0 0 0 0
Stortingen -48 0 0 0 0 0 0
Totaal 040 Nieuwe energie -291 -347 -347 -416 -416 -416 -416
050 Een toekomstbestendig sociaal domein
Lasten -48.618 -41.557 -49.960 -42.818 -42.794 -42.514 -42.514
Baten 9.792 1.575 7.428 1.575 2.475 2.475 2.476
Onttrekkingen 308 748 2.093 43 0 0 0
Stortingen -118 0 0 0 0 0 0
Totaal 050 Een toekomstbestendig sociaal domein -38.637 -39.234 -40.439 -41.200 -40.320 -40.039 -40.039
060 Sport en Cultuur
Lasten -6.425 -5.911 -7.077 -5.926 -5.970 -5.864 -5.789
Baten 831 470 696 478 552 552 552
Onttrekkingen 342 30 629 30 0 0 0
Stortingen -69 -9 -241 -19 -19 -19 -19
Totaal 060 Sport en Cultuur -5.321 -5.420 -5.993 -5.437 -5.437 -5.331 -5.256
070 Werken en leren
Lasten -31.541 -30.172 -30.723 -32.331 -32.212 -31.930 -31.930
Baten 13.641 12.691 13.361 13.097 12.971 12.971 12.971
Onttrekkingen 2.176 0 191 0 0 0 0
Stortingen -422 -21 -162 -91 -91 -91 -91
Totaal 070 Werken en leren -16.146 -17.502 -17.333 -19.325 -19.332 -19.050 -19.050
080 Veiligheid
Lasten -6.396 -5.927 -6.052 -6.542 -6.731 -6.809 -6.809
Baten 583 141 141 312 312 312 312
Onttrekkingen 0 0 48 0 0 0 0
Totaal 080 Veiligheid -5.813 -5.786 -5.863 -6.229 -6.418 -6.496 -6.496
090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering
Lasten -25.738 -24.762 -28.609 -26.260 -26.558 -26.701 -26.474
Baten 3.811 2.082 3.136 2.517 2.517 2.541 2.566
Onttrekkingen 587 304 2.207 315 315 315 315
Stortingen -134 -60 -60 0 0 0 0
Totaal 090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering -21.475 -22.436 -23.325 -23.429 -23.726 -23.845 -23.593
100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Lasten -2.162 -5.854 -4.944 -5.126 -5.316 -5.317 -5.441
Baten 111.365 111.038 114.834 116.084 114.949 112.448 113.693
Totaal 100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien 109.204 105.184 109.890 110.958 109.633 107.131 108.253

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Algemene dekkingsmiddelen

In onderstaand overzicht is een specificatie opgenomen van de algemene dekkingsmiddelen zoals die in het overzicht van baten en lasten zijn verwerkt. Onvoorzien bestaat voor € 100.000 uit een budget voor onvoorziene uitgaven en voor de rest uit budgetten voor loon- en prijsstijging, budgetten die op voorhand nog niet zijn toe te delen aan programma's en budgetten voor taken waarvoor het Rijk middelen beschikbaar stelt.

 

Bedragen x €1.000
Overzicht van bate en lasten per activiteit Realisatie 2024 2025 (primitief) 2025 (Na bestuursrapportage) 2026 (primitief) 2027 (primitief) 2028 (primitief) 2029 (primitief)
100.010.010 We zorgen voor voldoende liquiditeit 398 -129 42 -269 -519 -769 -769
100.010.020 We beheren onze financiële middelen 2.073 1.258 1.501 1.258 1.258 1.258 1.258
100.020.010 We innen belastingen 11.417 11.503 11.503 11.836 11.866 12.226 12.591
100.020.020 We ontvangen algemene uitkering 95.341 95.348 99.605 101.319 100.159 97.298 98.178
100.020.030 We betalen vennootschapsbelasting 11 -25 -25 -25 -25 -25 -25
100.030.010 Onvoorzien 45 -2.591 -2.649 -2.997 -2.942 -2.692 -2.817
100.500.010 Loonkosten -82 -88 -88 -122 -122 -122 -122
100.700.010 Rente en afschrijving 0 -92 0 -42 -42 -42 -42

Overzicht van incidentele baten en lasten 2026-2029 per programma

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Overzicht van incidentele baten en lasten 2026-2029 per programma

Een gedeelte van de incidentele lasten in onze begroting dekken we met incidentele baten. In onderstaand overzicht zijn de incidentele lasten van groter dan € 150.000 benoemd. Een gedeelte van deze lasten dekken we uit reserves. Dit is in de toelichting weergegeven.

 

Lasten gedekt door onttrekking uit de reserves. 

  • Groot onderhoud wegen: het op 8 juli 2025 vastgestelde wegenbeleidsplan geeft aan dat voor het onderhoud wegen meer geld nodig is dan nu beschikbaar is. Dit wordt voor 2026 tijdelijk opgelost door een onttrekking aan de reserve wegen.

Lasten niet gedekt uit reserves.

  • Vrijetijdssector en toerisme en recreatie: de lasten hebben betrekking op incidentele subsidies die verstrekt kunnen worden ter uitvoering van de uitvoeringsagenda vrijetijdsagenda en het lokale recreatie en toerismebeleid.
  • Uitoeringskosten energietransitie (SPUK): de lasten vloeien voort uit projectbegeleiders voor het begeleiden van de energietransitie.
  • Openbare bibliotheken: de lasten hebben betrekking op de verhuizing van de vestiging Borculo van de Bibliotheek Oost Achterhoek volgens het raadsbesluit van 1 april 2025.
  • Regiodeal: de Regio Achterhoek heeft met het Rijk een regiodeal gesloten met een beperkte looptijd. De cofinanciering die wij hiervoor in moeten brengen zien wij vooralsnog als incidenteel. 

Baten

  • Bij huishoudelijk afval wordt eenmalig € 300.000 onttrokken aan de voorziening egalisatie tarieven afval om de tarieven geleidelijk te laten stijgen.
  • Uitvoeringskosten energietransitie (SPUK): we ontvangen van het Rijk een extra bijdrage voor de energietransitie in de vorm van een Specifieke Uitkering (SPUK). Omdat deze SPUK eindig is zien wij deze als incidenteel.

 

Bedragen x €1.000
Exploitatie 2026 (incidenteel) New Imported K1B2027NTST New Imported K1B2028NTST New Imported K1B2029NTST
010 Onze aantrekkelijke leefomgeving
Lasten
62100200 Groot onderhoud wegen GW -1.194 0 0 0
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -1.194 0 0 0
Totaal Lasten -1.194 0 0 0
Baten
67210100 Huishoudelijk afval 300 0 0 0
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 300 0 0 0
Totaal Baten 300 0 0 0
Onttrekkingen
60100020 Reserve Fijn leven 1.194 0 0 0
Mutaties reserves 1.194 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 1.194 0 0 0
Totaal 010 Onze aantrekkelijke leefomgeving 300 0 0 0
030 Vitaal platteland
Lasten
60310904 PRJCT uitvoeringsagenda vrijetijdssector -58 0 0 0
65600220 Toerisme en recreatie lokaal -75 0 0 0
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -133 0 0 0
Totaal Lasten -133 0 0 0
Totaal 030 Vitaal platteland -133 0 0 0
040 Nieuwe energie
Lasten
60740030 Uitvoeringskosten energie transitie (SPUK) -1.500 0 0 0
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -1.500 0 0 0
Totaal Lasten -1.500 0 0 0
Baten
60740030 Uitvoeringskosten energie transitie (SPUK) 1.500 0 0 0
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 1.500 0 0 0
Totaal Baten 1.500 0 0 0
Totaal 040 Nieuwe energie 0 0 0 0
060 Sport en Cultuur
Lasten
65100000 Openbare bibliotheken -130 0 0 0
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -130 0 0 0
Totaal Lasten -130 0 0 0
Totaal 060 Sport en Cultuur -130 0 0 0
090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering
Lasten
60040907 PRJCT Regiodeal 0 -218 -218 0
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 0 -218 -218 0
Totaal Lasten 0 -218 -218 0
Totaal 090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering 0 -218 -218 0

Meerjaren balansprognose

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Meerjaren balansprognose
Activa Eind 2024 Eind 2025 Eind 2026 Eind 2027 Eind 2028 Eind 2029
Vaste Activa
Immateriële vaste activa 248 198 149 99 50 0
Materiële vaste activa 122.879 131.918 140.708 149.250 157.543 165.588
Financiële vaste activa 45.615 45.567 45.064 45.064 45.064 45.064
Kapitaalverstrekkingen 9.836 9.959 12.840 12.840 12.840 12.840
Verstrekte leningen 31.719 31.594 28.740 28.740 28.740 28.740
Overige langlopende leningen 4.060 4.014 3.484 3.484 3.484 3.484
Uitzettingen in 's Rijks schatkist > 1 jaar
Uitzettingen Nederlands schuldpapier > 1 jaar
Overige uitzettingen > 1 jaar
Vlottende Activa
Voorraden 1.754 1.754 1.754 1.754 1.754 1.654
Bouwgronden in exploitatie 1.654 1.654 1.654 1.654 1.654 1.654
Overige voorraden 100 100 100 100 100
Uitzettingen < 1 jaar 26.065 23.171 23.171 23.171 23.171 23.171
Liquide middelen 136
Overlopende activa 3.081 5.739 5.739 5.739 5.739 5.739
Totaal Activa 199.778 208.347 216.585 225.077 233.321 241.216
Passiva
Vaste Passiva
Eigen Vermogen 106.654 97.011 92.864 92.659 92.454 92.249
Algemene reserves 26.320 28.938 28.938 28.938 28.938 28.938
Bestemmingsreserves 72.245 65.398 63.926 63.721 63.516 63.311
Nog te bestemmen resultaat 8.089 2.675
Vreemd Vermogen 64.549 82.868 95.253 103.950 112.399 120.499
Voorzieningen 12.287 12.604 12.941 13.347 13.726 14.007
Vaste schulden > 1 jaar 52.262 70.264 82.312 90.603 98.673 106.492
Vlottende Passiva
Vlottende schulden < 1 jaar 7.275 12.787 12.787 12.787 12.787 12.787
Overlopende passiva 21.299 15.681 15.681 15.681 15.681 15.681
Totaal Passiva 199.777 208.347 216.585 225.077 233.321 241.216

Toelichting
(Im)materiële vaste activa:
Deze balansposten zijn geprognosticeerd op basis van de jaarrekening 2024 uit de activamodule. Hier zijn de toekomstig geplande investeringen aan toegevoegd.

 

Financiële vaste activa:
De prognose voor de financiële vaste activa is opgesteld op basis van de gegevens uit de activamodule.

 

Voorraden:
De prognose voor de financiële vaste activa is opgesteld op basis van de gegevens uit de activamodule.

 

Vorderingen:
De prognose voor de vorderingen is gebaseerd op het gemiddelde van de vijf voorliggende jaren.

 

Liquide middelen:
De liquide middelen bevat normaal gesproken het positieve netto effect van alle overige geprognosticeerde activa- en passivaposten (voor deze balans is deze sluitpost opgenomen onder vaste schulden > 1 jaar).

 

Overlopende activa:
De prognose voor de vorderingen is gebaseerd op het gemiddelde van de vijf voorliggende jaren.

 

Eigen vermogen:
De balanspost reserves is meerjarig begroot op basis van de gegevens uit de begrotingsadministratie (conform besluitvorming van de raad). Een specificatie van deze post is terug te vinden in het hoofdstuk Reserves en voorzieningen van deze begroting.

 

Voorzieningen:
De balanspost voorzieningen is begroot op basis van de gegevens uit de begrotingsadministratie en het Watertakenplan 2024-2034. Een specificatie van deze post is terug te vinden in het hoofdstuk Reserve en voorzieningen van deze begroting.

 

Vaste schulden > 1 jaar:
De prognose voor de financiële vaste passiva is opgesteld op basis van de gegevens uit de leningenadministratie. Daarnaast bevatten deze post het negatieve netto-effect van alle overige geprognosticeerde activa- en passivaposten (sluitpost voor de jaren 2025 tot en met 2029).

 

Vlottende schulden:
De prognose voor de vlottende schulden is gebaseerd op het gemiddelde van de vijf voorliggende jaren.

 

Overlopende passiva:
De prognose voor de overlopende passiva is gebaseerd op het gemiddelde van de vijf voorliggende jaren.

EMU saldi

Terug naar navigatie - Financiële begroting - EMU saldi

Berekening EMU-saldo

In het Verdrag van Maastricht is afgesproken dat het EMU-tekort van een bij de euro aangesloten land maximaal 3% van het Bruto Binnenlands Product (BBP) mag bedragen. Het EMU-saldo wordt bepaald door een gezamenlijk saldo van het Rijk, lokale overheden en sociale fondsen. Gemeenten dienen in de begroting een raming van het eigen EMU-saldo op te nemen. De Nederlandse gemeenten mogen gezamenlijk maximaal 0,27% van het tekort veroorzaken. Dit is vastgelegd in de Wet Houdbare Overheidsfinanciën.

In de onderstaande tabel is het EMU-saldo van Berkelland berekend. In de septembercirculaire 2024 zijn de individuele referentiewaarden per gemeente opgenomen. Met name in 2025 zitten we ruimschoots onder de referentiewaarde van 7,107 miljoen euro, maar ook voor 2026 blijven we onder deze waarde. Dat betekent dat we meer leningen aantrekken.  

We hebben meer financiering nodig, omdat er naast de gebruikelijke investeringen in de infrastructuur, grote projecten gepland zijn als sporthal Ruurlo, sporthal 't Timpke en centrumplan Ruurlo. Daarnaast zijn er wijkaanpakken in Oost Beltrum, Rekken, Neede Noord Oost en Garvelinkkamp. 

Vanaf 2027 komen we dichter bij de referentiewaarde.

2025 2026 2027 2028 2029
EMU-saldo -18.314 -12.551 -8.291 -8.070 -7.819
EMU-saldo referentiewaarde 2022 -7.107 -7.107 -7.107 -7.107 -7.107
Verschil EMU-saldo en referentiewaarde -11.207 -5.444 -1.184 -963 -712
Activa Financiële vaste activa Kapitaalverstrekkingen en leningen -48 -503
Uitzettingen
Vlottende activa Uitzettingen -2.894
Liquide middelen -136
Overlopende activa 2.658
Passiva Vaste passiva Vaste schuld 18.001 12.048 8.291 8.070 7.819
Vlottende passiva Vlottende schuld 5.511
Overlopende passiva -5.618
Eventuele boekwinst bij verkoop effecten en (im)materiële vaste activa

Overzicht baten en lasten per taakveld

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Overzicht baten en lasten per taakveld
Bedragen x €1.000
Exploitatie 2025 (Na bestuursrapportage) 2026 (primitief)
Lasten Baten Onttrekkingen Stortingen Saldo Lasten Baten Onttrekkingen Stortingen Saldo
0.1 Bestuur -2.916 0 0 0 -2.916 -2.930 0 0 0 -2.930
0.10 Mutaties reserves 0 0 12.782 -463 12.319 0 0 1.582 -110 1.472
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten -2.675 0 0 0 -2.675 0 0 0 0 0
0.2 Burgerzaken -1.307 1.125 0 0 -182 -733 557 0 0 -176
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -62 1 0 0 -61 -109 1 0 0 -107
0.4 Overhead -23.583 2.012 0 0 -21.571 -22.577 1.960 0 0 -20.617
0.5 Treasury -1.283 2.961 0 0 1.678 -1.083 2.164 0 0 1.081
0.61 OZB woningen -689 7.474 0 0 6.785 -683 7.688 0 0 7.005
0.62 OZB niet-woningen -11 4.166 0 0 4.155 -5 4.284 0 0 4.279
0.64 Belastingen overig -23 203 0 0 179 -22 203 0 0 180
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds -3 99.605 0 0 99.603 -3 101.319 0 0 101.316
0.8 Overige baten en lasten -2.850 89 0 0 -2.762 -3.198 89 0 0 -3.109
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) -25 0 0 0 -25 -25 0 0 0 -25
1.1 Crisisbeheersing en brandweer -3.404 124 0 0 -3.281 -3.353 145 0 0 -3.208
1.2 Openbare orde en veiligheid -936 0 0 0 -936 -1.349 0 0 0 -1.349
2.1 Verkeer en vervoer -9.548 758 0 0 -8.790 -8.400 344 0 0 -8.056
2.2 Parkeren -99 11 0 0 -88 -96 12 0 0 -84
2.4 Economische havens en waterwegen -1 0 0 0 -1 -1 0 0 0 -1
3.1 Economische ontwikkeling -667 0 0 0 -667 -537 0 0 0 -537
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -412 461 0 0 49 -170 251 0 0 81
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -846 59 0 0 -787 -192 59 0 0 -133
3.4 Economische promotie -592 538 0 0 -54 -510 538 0 0 28
4.1 Openbaar basisonderwijs -217 0 0 0 -217 -230 0 0 0 -230
4.2 Onderwijshuisvesting -2.033 7 0 0 -2.026 -2.173 16 0 0 -2.157
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -1.697 503 0 0 -1.194 -1.623 323 0 0 -1.300
5.1 Sportbeleid en activering -2.542 34 0 0 -2.509 -2.026 0 0 0 -2.026
5.2 Sportaccommodaties -1.051 184 0 0 -867 -914 191 0 0 -723
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -596 0 0 0 -596 -789 0 0 0 -789
5.4 Musea -710 20 0 0 -690 -543 21 0 0 -523
5.5 Cultureel erfgoed -141 0 0 0 -141 -68 0 0 0 -68
5.6 Media -1.449 226 0 0 -1.223 -998 6 0 0 -992
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -5.166 66 0 0 -5.099 -4.498 67 0 0 -4.431
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -9.350 6.556 0 0 -2.794 -3.358 928 0 0 -2.429
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO -300 0 0 0 -300 0 0 0 0 0
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal -5.330 0 0 0 -5.330 -4.398 0 0 0 -4.398
6.3 Inkomensregelingen -15.252 11.802 0 0 -3.450 -16.925 12.270 0 0 -4.655
6.4 WSW en beschut werk -12.732 1.332 0 0 -11.400 -13.014 1.295 0 0 -11.719
6.5 Arbeidsparticipatie -305 0 0 0 -305 -269 0 0 0 -269
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) -15.399 592 0 0 -14.807 -13.748 574 0 0 -13.175
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal -1.267 0 0 0 -1.267 -414 0 0 0 -414
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal -8.690 0 0 0 -8.690 -9.608 0 0 0 -9.608
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk -20 0 0 0 -20 -20 0 0 0 -20
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal -3.787 0 0 0 -3.787 -4.941 0 0 0 -4.941
6.791 PGB WMO -386 0 0 0 -386 -413 0 0 0 -413
6.792 PGB Jeugd -264 0 0 0 -264 -264 0 0 0 -264
6.821 Jeugdbescherming -1.034 0 0 0 -1.034 -1.059 0 0 0 -1.059
6.91 Coördinatie en beleid WMO -332 0 0 0 -332 -1.199 0 0 0 -1.199
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd -430 0 0 0 -430 -415 0 0 0 -415
7.1 Volksgezondheid -2.570 0 0 0 -2.570 -2.070 0 0 0 -2.070
7.2 Riolering -6.765 8.447 0 0 1.682 -6.406 8.088 0 0 1.682
7.3 Afval -4.227 4.309 0 0 82 -4.125 4.807 0 0 682
7.4 Milieubeheer -3.630 1.441 0 0 -2.189 -3.906 1.771 0 0 -2.135
7.5 Begraafplaatsen en crematoria -347 271 0 0 -75 -215 272 0 0 56
8.1 Ruimte en leefomgeving -1.270 117 0 0 -1.153 -1.762 120 0 0 -1.641
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) -1.344 2.301 0 0 957 -363 652 0 0 290
8.3 Wonen en bouwen -13.325 5.775 0 0 -7.549 -3.080 1.235 0 0 -1.844

Overzicht van baten en lasten voor het taakveld overhead

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Overzicht van baten en lasten voor het taakveld overhead
Bedragen x € 1.000 2026 2027 2028 2029
Baten Lasten Saldo Saldo Saldo Saldo
Salarissen en sociale lasten -12.634 -12.634 -12.634 -12.634 -12.634
Belastingen -5 -5 -5 -5 -5
Duurzame goederen -64 -64 -64 -64 -64
Ingeleend personeel -12 -12 -12 -12 -12
Uitgeleend personeel 1.115 1.115 1.115 1.115 1.115
Leges en andere rechten 0 0 0 0
Overige goederen en diensten 335 -8.004 -7.669 -5.984 -6.019 -6.019
Inkomensoverdrachten - Rijk -12 -12 -12 -12 -12
Inkomensoverdrachten - gemeenten -383 -383 -383 -383 -383
Inkomensoverdrachten - overige overheden -241 -241 -241 -241 -241
Inkomensoverdrachten - overige instellingen en personen 35 -21 14 14 14 14
Afschrijvingen -865 -865 -1.000 -841 -841
Mutatie voorzieningen -144 -144 -144 -144 -144
Toegerekende en bespaarde rente -32 -32 -32 -32 -32
Overige verrekeningen 475 -163 312 312 312 312
Totaal 1.960 -22.580 -20.620 -19.070 -18.946 -18.946

Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume

Het besluit begroting en verantwoording (BBV) verplicht de gemeente om afzonderlijk in te gaan op de zogenoemde ‘jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume’. Bij deze arbeidsgerelateerde verplichtingen is het doorslaggevend of het verloop van de uitgaven gedurende een aantal begrotingsjaren, in de regel betreft dit de begrotingsperiode van 4 jaar, gelijkmatig dan wel ongelijkmatig is. Bij een gelijkmatig verloop zoals bijvoorbeeld lonen, premies en vakantiegeld moeten de uitgaven in de begroting worden geraamd. Is er sprake van een sterke omvangwisseling in het uitgavenpatroon dan moeten de uitgaven ten laste van een voorziening worden gebracht. De kosten van voormalig personeel en wethouderspensioenen worden gedekt uit voorzieningen omdat hier sprake is van een ongelijk volume. De hoogte van de voorzieningen moet afgestemd zijn op de achterliggende verplichtingen. Jaarlijks vindt er daarom bij het opstellen van de jaarrekening een doorrekening plaats.

Uitgangspunten

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Uitgangspunten
Omschrijving uitgangspunt
Lasten
Prijsstijging 2,6%
Subsidies 2,12% op basis van 80% loonvoet, 20% prijsstijging.
Gemeenschappelijke regelingen Begroting gemeenschappelijke regeling
Salarissen Op basis CAO
Kapitaallasten 1e afschrijving in het jaar na gereedkoming
Baten
Belasting onroerende zaken (OZB) 2,6%
Overige belastingen 2,6%
Rioolrecht Kostendekkend
Afvalstoffenheffing Kostendekkend
Leges Kostendekkend
Overige opbrengsten 2,6%
Huren Driejaarsgemiddelde inflatie 3,1%
Overige uitgangspunten
Onvoorzien € 100.000
Prijspeil meerjarenbegroting Constante prijzen, prijspeil 2026
Algemene uitkering gemeentefonds Op basis van meicirculaire
BUIG Op basis van voorlopige beschikking