Algemeen bestuur en bedrijfsvoering

Speerpunt

Terug naar navigatie - Algemeen bestuur en bedrijfsvoering - Speerpunt

Klantgerichte dienstverlening.

Terug naar navigatie - Algemeen bestuur en bedrijfsvoering - Speerpunt - Klantgerichte dienstverlening.
  • In 2026 werken we door aan het verbeteren van onze dienstverlening. Dit doen we op basis van de vastgestelde visie op dienstverlening welke in 2024 door het college is vastgesteld en aan de gemeenteraad is gepresenteerd. In 2026 zorgen we er nog meer dan anders voor dat landelijke trends en ontwikkelingen binnen gemeentelijke dienstverlening handen en voeten worden gegeven. Met name de versnelde digitalisering en de kansen die Artificial Intelligence (A.I.) ons biedt borgen we in onze bedrijfsprocessen. Inwoners en ondernemers kunnen zo sneller en makkelijker informatie vinden en producten en diensten aanvragen. We spelen daarmee verder in op de behoefte die er is om meer digitale dienstverlening te bieden, maar laten het niet ten koste gaan van de meer traditionele kanalen zoals het doen van een aanvraag aan de balie of het stellen van een vraag via de telefoon. We zorgen ervoor dat ongeacht het kanaal wat gekozen wordt, inwoners en ondernemen op een uniforme werkwijze bediend worden en blijven we investeren in het verbeteren van de dienstverlening en blijven hierop aanspreekbaar.? 
    Zo zorgen we ervoor dat de servicenormen die in de visie zijn vastgesteld niet alleen in de werkprocessen worden opgenomen, maar deze ook daadwerkelijk zo goed als mogelijk worden gehaald! We monitoren dit nauwlettend om zo onze inwoners en ondernemers zo veel mogelijk op de hoogte houden van hun de (aan)vraag van een product of dienst. We blijven als organisatie daarover met elkaar in gesprek en we laten in onze houding en gedrag zien dat we gaan voor een proactieve dienstverlening! 
  • We communiceren nog actiever naar onze inwoners en ondernemers over hoe en wanneer we bereikbaar zijn en hoe zij toch de juiste informatie kunnen vinden of een aanvraag kunnen doen wanneer het gemeentehuis gesloten is. Bovendien blijven we onze inwoners en ondernemers bevragen of zij tevreden zijn met onze dienstverlening. We vragen dan ook wat aandacht nodig heeft om zo niet alleen onze dienstverlening continu te blijven verbeteren, maar ook om te laten zien dat we gaan voor een optimale dienstverlening!

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Algemeen bestuur en bedrijfsvoering - Wat mag het kosten?

Toelichting verschillen groter dan € 250.000 tussen 2025 (na bestuursrapportage) en 2026

  • Activiteit 090.020.010: In 2025 hebben we te maken met de zogenaamde paspoortpiek. Door het verstrijken van de 10-jaarlijkse termijn moeten veel reisdocumenten worden vervangen. Dit leidt enerzijds tot hogere lasten. Anderzijds ontvangen we hier veel meer leges voor. Vanaf 2026 zal de aanvraag naar documenten weer terugkeren naar het normale niveau. 
  • Activiteit 090.030.010: Voor 2025 staan er diverse projecten op de rol zoals de Wet Open Overheid (WOO), Regiodeal en de organisatieontwikkeling. Hiervoor zijn deels eenmalige middelen geraamd en deels reserves voor aangewend. Mogelijk zullen deze projecten doorlopen naar 2026. Restantbudgetten hevelen we bij de jaarrekening 2025 over naar 2026.
  • Activiteit 090.030.020: Voor 2025 staan er diverse projecten op de rol zoals hybride werken de verdere implementatie van de Omgevingswet. Hiervoor zijn deels eenmalige middelen geraamd en deels reserves voor aangewend. Mogelijk zullen deze projecten doorlopen naar 2026. Restantbudgetten hevelen we bij de jaarrekening 2025 over naar 2026.
  • Activiteit 090.030.030: Het groot onderhoud en de aanpassing van de entree van het gemeentehuis zijn voor 2025 gepland. Deze lasten worden eenmalig gedekt door aanwending van reserves.
  • Activiteit 090.500.010: De loonkosten worden verdeeld over de programma's door te inventariseren aan welke taakvelden medewerkers hun tijd besteden. Deze inventarisatie vindt niet ieder jaar plaats, maar heeft voor de begroting 2026 wel plaatsgevonden. Ten opzichte van de laatste inventarisatie is de activiteit voor de omgevingswet naar dit programma verschoven.. 
  • Activiteit 090.710.010: De onttrekking in 2025 (Na bestuursrapportage) hebben betrekking op het doorschuiven van de projecten. Dit doorschuiven vindt plaats via de reserve bestuurslijke claims.

 

Bedragen x €1.000
Overzicht van baten en lasten per activiteit Realisatie 2024 2025 (primitief) 2025 (Na bestuursrapportage) 2026 (primitief) 2027 (primitief) 2028 (primitief) 2029 (primitief)
Lasten
090.010.010 Bestuur -344 -379 -384 -403 -403 -403 -403
090.010.020 Ondersteuning -376 -346 -416 -426 -376 -376 -376
090.020.010 Burgerzaken -537 -228 -546 -246 -246 -246 -246
090.020.030 Visie op dienstverlening -48 0 -19 0 0 0 0
090.030.010 Algemeen -3.682 -2.466 -3.047 -1.978 -2.196 -2.196 -1.978
090.030.020 Personeel -1.501 -2.684 -4.260 -3.219 -3.219 -3.219 -3.219
090.030.030 Huisvesting -839 -642 -948 -650 -650 -650 -650
090.030.040 Facilitair -537 -504 -419 -419 -419 -419 -419
090.030.050 ICT -3.107 -2.406 -3.435 -3.673 -3.892 -3.952 -3.952
090.500.010 Loonkosten -13.224 -13.951 -13.991 -14.344 -14.344 -14.344 -14.344
090.700.010 Rente en afschrijving -1.542 -1.155 -1.143 -903 -814 -897 -887
Totaal Lasten -25.738 -24.762 -28.609 -26.260 -26.558 -26.701 -26.474
Baten
090.010.010 Bestuur 215 0 0 0 0 0 0
090.020.010 Burgerzaken 993 526 1.125 557 557 582 606
090.020.020 DVO's 904 889 904 889 889 889 889
090.030.010 Algemeen 1.181 544 694 657 657 657 657
090.030.020 Personeel 52 0 0 0 0 0 0
090.030.040 Facilitair 3 4 4 4 4 4 4
090.030.050 ICT 463 119 410 410 410 410 410
Totaal Baten 3.811 2.082 3.136 2.517 2.517 2.541 2.566
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -21.927 -22.680 -25.472 -23.744 -24.041 -24.160 -23.908
Onttrekkingen
090.710.010 Reserves 587 304 2.207 315 315 315 315
Totaal Onttrekkingen 587 304 2.207 315 315 315 315
Stortingen
090.710.010 Reserves -134 -60 -60 0 0 0 0
Totaal Stortingen -134 -60 -60 0 0 0 0
Mutaties reserves 452 244 2.147 315 315 315 315