-
Blz. 1
Programmabegroting 2021
-
Blz. 2
Programmabegroting 2021
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Incidenteel structureel
-
Blz. 7
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 8
Leeswijzer
-
Blz. 9
Opzet begroting
-
Blz. 10
Doorontwikkeling P&C documenten
-
Blz. 11
Lezen van tabellen
-
Blz. 12
Beleidsindicatoren
-
Blz. 13
Plezierig Wonen
-
Blz. 14
Kwalitatief goede woningvoorraad nu en in de toekomst
-
Blz. 15
Wat speelt er?
-
Blz. 16
Speerpunten
-
Blz. 17
Toekomstgerichte bestaande woningen en wijken.
-
Blz. 18
We stimuleren met verschillende (financiële) instrumenten particuliere eigenaren om te investeren in het verbeteren van de woning.
-
Blz. 19
We continueren prestatieafspraken met ProWonen en huurdersvertegenwoordiging voor verdere verduurzaming van sociale huurwoningen en duurzame nieuwbouw.
-
Blz. 20
We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis. (010.060)
-
Blz. 21
We starten met een pilot integrale wijkaanpak voor transformatie van woningen en het toekomstbestendig maken van wijken.
-
Blz. 22
Aantrekkelijke nieuwe woningen.
-
Blz. 23
We blijven ruimte bieden voor goede, innovatieve woningbouwplannen die aansluiten bij de behoefte van onze inwoners. (010.080)
-
Blz. 24
We stimuleren (pilots) voor innovatieve woningen en woonvormen.
-
Blz. 25
We bieden ruimte aan flexwoonconcepten.
-
Blz. 26
We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners. (010.030 en 010.090)
-
Blz. 27
We monitoren regionaal en lokaal de ontwikkelingen op de woningmarkt. (010.045)
-
Blz. 28
We bewaken de gemeentelijke grondexploitatie. (010.020)
-
Blz. 29
We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (010.100)
-
Blz. 30
Ouderen en mensen met een zorgvraag voelen zich thuis in een geschikte woning en in een fijne leefomgeving.
-
Blz. 31
We zetten de Regietafel Wonen en Zorg voort.
-
Blz. 32
We geven ruimte aan nieuwe woonzorginitiatieven.
-
Blz. 33
We koppelen actief zorgaanbieders en ontwikkelaars aan geschikte locaties nabij voorzieningen.
-
Blz. 34
We staan open voor (CPO-)initiatieven van ouderen.
-
Blz. 35
We realiseren maatwerk voor bijzondere doelgroepen op basis van actuele behoefte en taakstellingen.
-
Blz. 36
Wat mag het kosten
-
Blz. 37
Projecten
-
Blz. 38
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 39
Beleidsindicatoren
-
Blz. 40
Fijn Leven
-
Blz. 41
Een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving
-
Blz. 42
Wat speelt er?
-
Blz. 43
Speerpunt
-
Blz. 44
Investeren in de samenleving.
-
Blz. 45
Samen met inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen stellen we wijkagenda’s op en voeren ze uit.
-
Blz. 46
We ondersteunen initiatieven uit wijken, buurten en kernen. (020.100)
-
Blz. 47
We ontwikkelen het gebiedswethouderschap verder door.
-
Blz. 48
We verstevigen onze netwerken in wijken en kernen en hebben oog voor die groepen die nog niet zo betrokken of in beeld zijn.
-
Blz. 49
Een uitnodigende leefomgeving.
-
Blz. 50
Bij plannen en onderhoud zetten we in op het stimuleren van ‘bewegen’ in onze leefomgeving.
-
Blz. 51
We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen. (020.020)
-
Blz. 52
We investeren extra in verbetering van de kwaliteit van het groen(onderhoud). (020.120)
-
Blz. 53
We passen waar mogelijk ecologisch beheer toe, niet alleen bij bermen, maar ook andere terreinen, zoals parken, in gemeentelijk bezit. (020.010)
-
Blz. 54
We realiseren groen/-blauwe parels (aantrekkelijke plekken met groen en water) in de kernen.
-
Blz. 55
Leefomgeving aangepast aan het veranderende klimaat.
-
Blz. 56
We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan) inclusief klimaatstresstest. (020.030)
-
Blz. 57
Veilige en makkelijk berijdbare wegen en paden.
-
Blz. 58
We bepalen waar mogelijk samen met inwoners en ondernemers de (her)inrichting van onze wegen en paden.
-
Blz. 59
We investeren extra in onderhoud van wegen en paden in het buitengebied op basis van een plan van aanpak. (020.110)
-
Blz. 60
We onderhouden onze infrastructuur. (020.040)
-
Blz. 61
Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen.
-
Blz. 62
Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren. (020.050)
-
Blz. 63
Hergebruik van grondstoffen (Van Afval Naar Grondstof).
-
Blz. 64
Onderzoek doen naar de maier waarop de afgesproken doelstellingen uit ‘Van Afval Naar Grondstof’ (VANG) bereikt kunnen worden inclusief financiële consequenties hiervan.
-
Blz. 65
We nemen gerichte actie om zwerfafval terug te dringen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval. (020.060)
-
Blz. 66
We werken samen met onze inwoners het grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding (grondstofscheiding) bevorderen. (020.070)
-
Blz. 67
Gemeentelijke gebouwen en scholen.
-
Blz. 68
We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met onder andere demografische ontwikkelingen. (020.80)
-
Blz. 69
We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente. (020.090)
-
Blz. 70
We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
-
Blz. 71
Wat mag het kosten?
-
Blz. 72
Projecten
-
Blz. 73
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 74
Beleidsindicatoren
-
Blz. 75
Vitaal Platteland
-
Blz. 76
Een vitaal en innovatief buitengebied
-
Blz. 77
Wat speelt er?
-
Blz. 78
Speerpunt
-
Blz. 79
Toekomstgericht ondernemen in het buitengebied.
-
Blz. 80
We ondersteunen boeren en andere initiatiefnemers bij vragen over duurzaamheid.
-
Blz. 81
We voeren het project korte ketens in de Achterhoek uit.
-
Blz. 82
We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat binnen de wettelijke mogelijkheden zoveel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkelingen. (030.070)
-
Blz. 83
We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied. (030.010)
-
Blz. 84
We doorlopen een kavelruilproces om een betere landbouwstructuur te organiseren. (030.080)
-
Blz. 85
Mooi Landschap.
-
Blz. 86
We voeren het plan van aanpak voor de aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing uit. (030.050)
-
Blz. 87
We voeren het plan van aanpak voor de stimulering van de sanering van asbestdaken uit. (030.060)
-
Blz. 88
We gaan door met het oplossen van knelpunten in bestaande wandel- en fietsroutes in afstemming met Stichting Achterhoek toerisme.
-
Blz. 89
We zetten samen met het Waterschap en de Euregio in op concrete plannen voor de beleefbaarheid van het stroomgebied van de Berkel tussen Borculo en Lochem.
-
Blz. 90
We ondersteunen de mogelijkheid om een cursus Gastheer van het landschap te volgen.
-
Blz. 91
Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap. (030.020)
-
Blz. 92
Sociaal vitaal.
-
Blz. 93
We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten. (030.030)
-
Blz. 94
De Voormekaar teams hebben extra oog voor de situatie bij agrariërs en stoppers.
-
Blz. 95
Voor meer informatie over maatregelen om onze inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen zie programma Plezierig Wonen.
-
Blz. 96
We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader. (030.090)
-
Blz. 97
Wat mag het kosten
-
Blz. 98
Projecten
-
Blz. 99
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 100
Zorg voor wie dat nodig heeft
-
Blz. 101
Samen denken, samen doen
-
Blz. 102
Wat speelt er?
-
Blz. 103
Speerpunt
-
Blz. 104
Zorg zoveel mogelijk voorkomen.
-
Blz. 105
Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk.
-
Blz. 106
We stimuleren nieuwe vormen van ondersteuning, hulp en zorg. Vernieuwingen proberen wij kleinschalig uit en stellen deze bij in nauwe samenwerking met direct betrokkenen. Dit doen we in een experimentele aanpak met minder regels.
-
Blz. 107
Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo - pgb). (040.025)
-
Blz. 108
Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura). (040.010)
-
Blz. 109
De jeugd ontwikkelt zich positief.
-
Blz. 110
We organiseren algemene voorzieningen en preventieve activiteiten voor jeugd en/of hun ouders/verzorgers.
-
Blz. 111
Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet - pgb). (040.020)
-
Blz. 112
Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura). (040.030)
-
Blz. 113
Iedereen doet mee in Berkelland.
-
Blz. 114
We bieden ruimte aan inwoners en professionals om in te zetten op innovatieve oplossingen voor een gezonde leefstijl. Voorbeeldinitiatieven van buurten, scholen en verenigingen krijgen extra aandacht.
-
Blz. 115
We geven samen invulling aan de Lokaal Inclusie Agenda.
-
Blz. 116
Wij verbeteren de toegang tot onze regelingen die zich richten op meedoen aan de samenleving, vroegsignalering van schulden en schuldhulpverlening.
-
Blz. 117
Nieuwkomers burgeren in.
-
Blz. 118
Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering. (040.050)
-
Blz. 119
Voldoende en krachtige vrijwilligers en mantelzorgers die worden gesteund waar het nodig is.
-
Blz. 120
Wij realiseren een steunpunt voor mantelzorgers waar informatie, advies en ondersteuning samen komen.
-
Blz. 121
Wij realiseren een vrijwilligerspunt Berkelland waar vraag en aanbod elkaar bereiken.
-
Blz. 122
Wat mag het kosten?
-
Blz. 123
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 124
Beleidsindicatoren
-
Blz. 125
Werken en ondernemen in een sterke regio
-
Blz. 126
Een warm welkom voor werk
-
Blz. 127
Wat speelt er?
-
Blz. 128
Speerpunt
-
Blz. 129
Promotie van Berkelland (en de Achterhoek).
-
Blz. 130
Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken.
-
Blz. 131
Goed vestigingsklimaat voor ondernemers.
-
Blz. 132
We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
-
Blz. 133
We denken snel en actief mee met ondernemers. (We leggen de rode loper uit.)
-
Blz. 134
We voeren de economische agenda 2020-2024 uit.
-
Blz. 135
We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1.
-
Blz. 136
We zetten in op meer samenwerking met Duitsland, om kansen voor ondernemers en inwoners te benutten. (050.020)
-
Blz. 137
Vitale winkelcentra.
-
Blz. 138
Faciliteren van het ondernemersfonds. (050.030)
-
Blz. 139
Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde task forces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra.
-
Blz. 140
We blijven inzetten op compacte centra waarin het fijn verblijven is, onder andere door het creëren van groen/blauwe parels (zie ook programma ‘Fijn leven’). (050.035)
-
Blz. 141
We sluiten aan op ‘natuurlijke’ momenten van verandering.
-
Blz. 142
We spelen in op ontwikkelingen en kansen die voorbijkomen, bijvoorbeeld Museum More en de ontwikkeling van de Hambroekplas, en maken waar mogelijk verbindingen met de centra.
-
Blz. 143
Iedereen doet mee met werk, betaald of onbetaald.
-
Blz. 144
Samen met SDOA en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag.
-
Blz. 145
Voor de doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt zorgen we voor een doorgaande ontwikkellijn, waarin zij integraal ondersteund worden.
-
Blz. 146
Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering). (050.040)
-
Blz. 147
We gaan meer inzetten op ‘social return’: beter gebruik maken van de mogelijkheden om bij aanbestedingen bedrijven en organisaties een sociale bijdrage te laten leveren.
-
Blz. 148
We maken duurzame verbindingen met ondernemers en organisaties gericht op de inzet van kwetsbare medewerkers onder de Participatiewet. (050.050)
-
Blz. 149
Goed onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt.
-
Blz. 150
Bewaken dat er goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
-
Blz. 151
Promoten van technische beroepen.
-
Blz. 152
Vrijetijdsaanbod het hele jaar door.
-
Blz. 153
We ondersteunen (lokale en regionale) projecten onder andere voor productontwikkeling op het gebied van verblijfs- en dagrecreatie. (050.070)
-
Blz. 154
Wat mag het kosten?
-
Blz. 155
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 156
Beleidsindicatoren
-
Blz. 157
Actief met duurzaamheid en energie
-
Blz. 158
Alle hens aan dek!
-
Blz. 159
Wat speelt er?
-
Blz. 160
Speerpunt
-
Blz. 161
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Wonen. (060.011)
-
Blz. 162
We gaan door met 'Achterhoek Bespaart' en het aanbieden van gunstige leningen.
-
Blz. 163
We informeren en adviseren via het Achterhoekse energieloket.
-
Blz. 164
We laten onderzoek doen naar een subsidieregeling asbestdakbeschot en dakisolatie.
-
Blz. 165
We ontwikkelen een follow up van de Achterhoekse pilot gebouwgebonden financiering.
-
Blz. 166
We voeren steekproeven uit ter controle van de getroffen maatregelen.
-
Blz. 167
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Bedrijven. (060.012)
-
Blz. 168
We bieden DOE scans aan voor het MKB.
-
Blz. 169
We doen mee met stimuleringsacties voor zon op dak zodra de infrastructuur dat weer mogelijk maakt.
-
Blz. 170
We stimuleren het gezamenlijk optrekken van bedrijven bij de energietransitie.
-
Blz. 171
We zorgen ervoor dat de Omgevingsdienst bedrijven controleert (EML controles).
-
Blz. 172
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Maatschappelijke Organisaties en verenigingen. (060.013)
-
Blz. 173
We gaan door met de subsidieregeling maatschappelijke initiatieven.
-
Blz. 174
We promoten energiebesparing bij maatschappelijke organisaties.
-
Blz. 175
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Grootschalige opwek. (060.014)
-
Blz. 176
We begeleiden initiatiefnemers voor energieopwek op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame energie).
-
Blz. 177
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Regionale samenwerking. (060.015)
-
Blz. 178
We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie (RES).
-
Blz. 179
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Communicatie en bewustwording. (060.016)
-
Blz. 180
We zorgen voor communicatie en bewustwording.
-
Blz. 181
Van het aardgas af. (060.050)
-
Blz. 182
We maken een transitievisie warmte
-
Blz. 183
We benutten de kansen die voorbij komen om haalbaarheid van warmteplannen te onderzoeken.
-
Blz. 184
Gemeente als voorbeeld. (060.017)
-
Blz. 185
We doen een innovatief circulair/duurzaam aanbestedingstraject om van te leren.
-
Blz. 186
We voeren motie M19-08 uit (eigen gemeentelijk initiatief voor grootschalige energieopwek).
-
Blz. 187
We investeren versneld in verduurzaming van ons eigen vastgoed.
-
Blz. 188
Wij vergroenen ons energieverbruik.
-
Blz. 189
Wij monitoren onze organisatie/bedrijfsvoering met de CO2 prestatieladder.
-
Blz. 190
Wij voeren de reductiemaatregelen uit van de CO2 prestatieladder.
-
Blz. 191
Wat mag het kosten?
-
Blz. 192
Projecten
-
Blz. 193
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 194
Beleidsindicatoren
-
Blz. 195
Sport is meer!
-
Blz. 196
Een leven lang sporten en bewegen
-
Blz. 197
Wat speelt er?
-
Blz. 198
Speerpunt
-
Blz. 199
Een leven lang sport en bewegen voor iedereen.
-
Blz. 200
Voor volwassenen uit minima-gezinnen zijn er de regelingen gericht op meedoen waardoor zij kunnen sporten en bewegen.
-
Blz. 201
We faciliteren ‘Achterhoek in beweging' en ondersteunen initiatieven uit de samenleving. (070.070)
-
Blz. 202
We zetten combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn. (070.010)
-
Blz. 203
We ondersteunen de uitvoering van het lokale sportakkoord.
-
Blz. 204
Toekomstbestendige verenigingen en sportinfrastructuur.
-
Blz. 205
We beheren gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties. (070.020)
-
Blz. 206
We faciliteren de Sport Federatie Berkelland. (070.030)
-
Blz. 207
We ondersteunen de exploitatie van zwembaden en de bijbehorende sportaccommodaties. (070.040 en 070.041)
-
Blz. 208
We subsidiëren jeugdleden van sportverenigingen. (070.050)
-
Blz. 209
We stellen € 200.000 beschikbaar voor transformatieplannen. (070.080)
-
Blz. 210
Wat mag het kosten?
-
Blz. 211
Projecten
-
Blz. 212
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 213
Beleidsindicatoren
-
Blz. 214
Cultuur is van iedereen
-
Blz. 215
Cultuur beleef je in Berkelland
-
Blz. 216
Wat speelt er?
-
Blz. 217
Speerpunt
-
Blz. 218
Een samenhangende cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma.
-
Blz. 219
We zorgen voor het onderhoud van kunst in de openbare ruimte. (080.022)
-
Blz. 220
We helpen culturele organisaties bij de (door)ontwikkeling naar toekomstbestendigheid. (080.120)
-
Blz. 221
Aan de slag met het uitvoeringsprogramma cultuur- en erfgoed. (080.022, 080.090 en 080.110)
-
Blz. 222
We ondersteunen de (vrijwilligers van de) dorpsböke. (080.010)
-
Blz. 223
We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden. 080.020)
-
Blz. 224
We subsidiëren de lokale omroep. (080.021)
-
Blz. 225
We subsidiëren de bibliotheek Oost-Achterhoek. (080.040)
-
Blz. 226
We subsidiëren de instandhouding van monumenten. (080.050)
-
Blz. 227
We subsidiëren het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers (ECAL). (080.060)
-
Blz. 228
We subsidiëren musea. (080.051)
-
Blz. 229
We zorgen voor cultuureducatie voor ieder kind in het basisonderwijs. (080.041)
-
Blz. 230
Wat mag het kosten?
-
Blz. 231
Projecten
-
Blz. 232
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 233
Samen veilig
-
Blz. 234
Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
-
Blz. 235
Wat speelt er?
-
Blz. 236
Speerpunt
-
Blz. 237
Een veilige woon- en leefomgeving voor alle inwoners.
-
Blz. 238
We bevorderen brandveilig wonen van niet-zelfredzamen. Daarnaast gaan we inwoners bewust maken over wat zij kunnen doen om (mogelijke) calamiteiten als gevolg van brand te voorkomen door snel en adequaat handelen. (090.010)
-
Blz. 239
We maken een breed plan om problemen als gevolg van overmatig alcohol- en drugsgebruik van jeugd aan te pakken. (090.020)
-
Blz. 240
We vragen inwoners naar hun onveiligheidsgevoel (bijvoorbeeld via het internetpanel) en ondernemen daarop gericht actie.
-
Blz. 241
We zorgen voor passende en gerichte inzet samen met inwoners en andere betrokken partners (zoals politie, woningcorporaties, maatschappelijke instellingen, vastgoedeigenaren, uitzendbureaus en omgevingsdienst).
-
Blz. 242
Dienstverlening Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s).
-
Blz. 243
Geen ruimte voor ‘ondermijning’.
-
Blz. 244
We maken kaders en richtlijnen voor de huisvesting van arbeidsmigranten en zorgen ervoor dat deze worden nageleefd, om zo negatieve aspecten van arbeidsmigratie (zoals mensenhandel, slechte woonomstandigheden en overlast) te beperken.
-
Blz. 245
We maken onze inwoners en collega’s bewust van situaties die met ondermijning te maken kunnen hebben.
-
Blz. 246
We werken nog meer samen met onze inwoners en betrokken partners door informatie uit te wisselen, verbindingen te maken en het makkelijk te maken melding te doen van mogelijke situaties van ondermijning.
-
Blz. 247
Verminderen criminaliteit in buitengebied en kernen.
-
Blz. 248
We ondersteunen (onder andere met financiële middelen) het Keurmerk Veilig Ondernemen voor het hele buitengebied.
-
Blz. 249
We zetten in op intensieve gerichte daderaanpak, een gebiedsgerichte aanpak, preventie én aandacht voor het slachtoffer.
-
Blz. 250
Wat mag het kosten?
-
Blz. 251
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 252
Beleidsindicatoren
-
Blz. 253
Aan de slag met de Omgevingswet
-
Blz. 254
Een nieuwe manier van (samen)werken
-
Blz. 255
Wat speelt er?
-
Blz. 256
Speerpunt
-
Blz. 257
Concreet aan de slag met een Omgevingsvisie. (120.010)
-
Blz. 258
We maken een leidraad voor participatie.
-
Blz. 259
We oefenen met een aantal pilots.
-
Blz. 260
We volgen het plan van aanpak uit 2019 om te komen tot een Omgevingsvisie.
-
Blz. 261
Werken volgens de nieuwe wet.
-
Blz. 262
We passen - waar nodig - onze regelgeving aan.
-
Blz. 263
We passen onze systemen op tijd aan afhankelijk van de voortgang van het Digitaal stelsel Omgevingswet.
-
Blz. 264
We richten onze werkprocessen opnieuw in.
-
Blz. 265
We zorgen op tijd voor afspraken over de benodigde informatie-uitwisseling en archivering tussen ketenpartners.
-
Blz. 266
We zorgen voor opleiding en training.
-
Blz. 267
Wat mag het kosten?
-
Blz. 268
Projecten
-
Blz. 269
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 270
Financiën
-
Blz. 271
Wat speelt er?
-
Blz. 272
Speerpunt
-
Blz. 273
Financieel structureel gezonde gemeente.
-
Blz. 274
We beheren onze financiële middelen.
-
Blz. 275
We heffen andere belastingen en leges.
-
Blz. 276
We heffen Onroerende zaakbelastingen.
-
Blz. 277
We ontvangen een algemene uitkering.
-
Blz. 278
We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
-
Blz. 279
We storten in en onttrekken aan reserves.
-
Blz. 280
We voeren de Wet waardering onroerende zaken uit.
-
Blz. 281
Overige baten en lasten en onvoorzien.
-
Blz. 282
Wat mag het kosten?
-
Blz. 283
Beleidsindicatoren
-
Blz. 284
Overzicht van de kosten van overhead
-
Blz. 285
Overzicht van algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 286
Financiële begroting
-
Blz. 287
Baten en lasten 2021 per programma
-
Blz. 288
Saldi per programma 2016-2024
-
Blz. 289
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 290
Overzicht van incidentele baten en lasten 2021 - 2024 per programma
-
Blz. 291
Balansen
-
Blz. 292
EMU saldi
-
Blz. 293
Overzicht baten en lasten per taakveld
-
Blz. 294
Overzicht van baten en lasten voor het taakveld overhead
-
Blz. 295
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
-
Blz. 296
Uitgangspunten
-
Blz. 297
Investeringen
-
Blz. 298
Doelstellingen
-
Blz. 299
Investeringen 2019
-
Blz. 300
2 Auto's voor BOA's
-
Blz. 301
Renoveren rioolgemalen 2019
-
Blz. 302
Revitalisering bedrijventerrein Jukkenbarg
-
Blz. 303
Rittenregistratiesysteem
-
Blz. 304
Uitvoeren klimaatscan/afkoppelkansen oudere wijken Ruurlo
-
Blz. 305
Voorbereiding en uitvoering plan Nieuwboer laatste fase
-
Blz. 306
Investeringen 2020
-
Blz. 307
3 Bussen
-
Blz. 308
Garvelinkskamp
-
Blz. 309
Haverweg Neede
-
Blz. 310
Klein onderhoud riolering en re-linen 2020
-
Blz. 311
Kwaliteitsslag kolken
-
Blz. 312
Materieel Buitendienst
-
Blz. 313
Onderzoek communicatie watertakenplan
-
Blz. 314
Openbare verlichting
-
Blz. 315
Renovatie drukrioolunits
-
Blz. 316
Renovatie rioolgemalen 2020
-
Blz. 317
Rozenkamp Eibergen
-
Blz. 318
Ruwenhofstraat Neede
-
Blz. 319
Schoemaker Ruurlo
-
Blz. 320
Transformatie Oudestraat
-
Blz. 321
Voshaarweg/Willem Sluiterweg Haarlo
-
Blz. 322
Investeringen 2021
-
Blz. 323
Borculoseweg Neede
-
Blz. 324
Brug over de Bolksbeek
-
Blz. 325
Burgemeester Bloemersstraat
-
Blz. 326
Huenderstraat
-
Blz. 327
Lochemseweg
-
Blz. 328
Renovatie drukrioolunits 2021
-
Blz. 329
Renovatie rioolgemalen 2021
-
Blz. 330
Ruwenhofstraat Neede
-
Blz. 331
Sporthal Ruurlo
-
Blz. 332
Tulpstraat en Anemonenstraat
-
Blz. 333
Vijvers Ruurlo
-
Blz. 334
Materieel Buitendienst 2021
-
Blz. 335
Relinen 2021
-
Blz. 336
Staring College
-
Blz. 337
Paragrafen
-
Blz. 338
Bedrijfsvoering
-
Blz. 339
Berkelland goed georganiseerd!
-
Blz. 340
Versterken van het fundament
-
Blz. 341
Interne controle en rechtmatigheid
-
Blz. 342
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 343
Ombuigingen/Bezuinigingen
-
Blz. 344
Inleiding
-
Blz. 345
Programma Plezierig wonen
-
Blz. 346
Programma Fijn leven
-
Blz. 347
Programma Vitaal platteland
-
Blz. 348
Programma Zorg voor wie dat nodig heeft
-
Blz. 349
Programma Werken en ondernemen in een sterke regio
-
Blz. 350
Programma Actief met duurzame energie
-
Blz. 351
Programma Sport is meer!
-
Blz. 352
Programma Cultuur is van iedereen
-
Blz. 353
Programma Samen veilig
-
Blz. 354
Programma Financiën
-
Blz. 355
Grondbeleid
-
Blz. 356
Wat speelt er?
-
Blz. 357
Wat zijn de kosten?
-
Blz. 358
Lokale heffingen
-
Blz. 359
Lokale heffingen
-
Blz. 360
Inleiding
-
Blz. 361
Beleid
-
Blz. 362
Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen
-
Blz. 363
Ontwikkeling lastendruk
-
Blz. 364
Belastingen
-
Blz. 365
Bestemmingsheffingen
-
Blz. 366
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 367
Weerstandsvermogen
-
Blz. 368
Weerstandsvermogen
-
Blz. 369
Wat speelt er?
-
Blz. 370
Wettelijk kader
-
Blz. 371
Inventarisatie risico's
-
Blz. 372
Inventarisatie weerstandscapaciteit
-
Blz. 373
Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 374
Risicobeheersing
-
Blz. 375
Kengetallen financiële positie
-
Blz. 376
Verbonden partijen
-
Blz. 377
Samenwerkingspartijen
-
Blz. 378
Inleiding
-
Blz. 379
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 380
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 381
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 382
Overige verbonden partijen
-
Blz. 383
Financiering
-
Blz. 384
Financiering
-
Blz. 385
Inleiding
-
Blz. 386
Ontwikkelingen
-
Blz. 387
Risicobeheer
-
Blz. 388
Rentelasten en baten
-
Blz. 389
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 390
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 391
Inleiding
-
Blz. 392
Riolering en water
-
Blz. 393
Onderhouden van wegen
-
Blz. 394
Groen en speelvoorzieningen
-
Blz. 395
Onderhoud gebouwen
-
Blz. 396
Reserves
-
Blz. 397
Wat speelt er?
-
Blz. 398
Overzicht reserves
-
Blz. 399
Algemene reserve
-
Blz. 400
Bestuurlijke claims
-
Blz. 401
Egalisatiereserve afval
-
Blz. 402
Egalisatiereserve investeringen
-
Blz. 403
Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
-
Blz. 404
Onderwijshuisvesting
-
Blz. 405
Wegen
-
Blz. 406
Herstructurering
-
Blz. 407
Nadelen decentralisaties
-
Blz. 408
Meerjarenoverzicht reserves
-
Blz. 409
Voorzieningen
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap