- 
			Blz. 1
		
			
			Programmabegroting 2021
		
			
	- 
			Blz. 2
		
			
			Programmabegroting 2021
		
	
 
	- 
			Blz. 3
		
			
			Programma’s
		
			
	- 
			Blz. 4
		
			
			Inleiding
		
			
	- 
			Blz. 5
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 6
		
			
			Incidenteel structureel
		
	
 
	- 
			Blz. 7
		
			
			Overzicht van baten en lasten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 8
		
			
			Leeswijzer
		
			
	- 
			Blz. 9
		
			
			Opzet begroting
		
	
 
	- 
			Blz. 10
		
			
			Doorontwikkeling P&C documenten
		
	
 
	- 
			Blz. 11
		
			
			Lezen van tabellen
		
	
 
	- 
			Blz. 12
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 13
		
			
			Plezierig Wonen
		
			
	- 
			Blz. 14
		
			
			Kwalitatief goede woningvoorraad nu en in de toekomst
		
	
 
	- 
			Blz. 15
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 16
		
			
			Speerpunten
		
			
	- 
			Blz. 17
		
			
			Toekomstgerichte bestaande woningen en wijken.
		
			
	- 
			Blz. 18
		
			
			We stimuleren met verschillende (financiële) instrumenten particuliere eigenaren om te investeren in het verbeteren van de woning.
		
	
 
	- 
			Blz. 19
		
			
			We continueren prestatieafspraken met ProWonen en huurdersvertegenwoordiging voor verdere verduurzaming van sociale huurwoningen en duurzame nieuwbouw.
		
	
 
	- 
			Blz. 20
		
			
			We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis. (010.060)
		
	
 
	- 
			Blz. 21
		
			
			We starten met een pilot integrale wijkaanpak voor transformatie van woningen en het toekomstbestendig maken van wijken.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 22
		
			
			Aantrekkelijke nieuwe woningen.
		
			
	- 
			Blz. 23
		
			
			We blijven ruimte bieden voor goede, innovatieve woningbouwplannen die aansluiten bij de behoefte van onze inwoners. (010.080)
		
	
 
	- 
			Blz. 24
		
			
			We stimuleren (pilots) voor innovatieve woningen en woonvormen.
		
	
 
	- 
			Blz. 25
		
			
			We bieden ruimte aan flexwoonconcepten.
		
	
 
	- 
			Blz. 26
		
			
			We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners. (010.030 en 010.090)
		
	
 
	- 
			Blz. 27
		
			
			We monitoren regionaal en lokaal de ontwikkelingen op de woningmarkt. (010.045)
		
	
 
	- 
			Blz. 28
		
			
			We bewaken de gemeentelijke grondexploitatie. (010.020)
		
	
 
	- 
			Blz. 29
		
			
			We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (010.100)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 30
		
			
			Ouderen en mensen met een zorgvraag voelen zich thuis in een geschikte woning en in een fijne leefomgeving.
		
			
	- 
			Blz. 31
		
			
			We zetten de Regietafel Wonen en Zorg voort.
		
	
 
	- 
			Blz. 32
		
			
			We geven ruimte aan nieuwe woonzorginitiatieven.
		
	
 
	- 
			Blz. 33
		
			
			We koppelen actief zorgaanbieders en ontwikkelaars aan geschikte locaties nabij voorzieningen.
		
	
 
	- 
			Blz. 34
		
			
			We staan open voor (CPO-)initiatieven van ouderen.
		
	
 
	- 
			Blz. 35
		
			
			We realiseren maatwerk voor bijzondere doelgroepen op basis van actuele behoefte en taakstellingen.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 36
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
 
	- 
			Blz. 37
		
			
			Projecten
		
	
 
	- 
			Blz. 38
		
			
			Kaders die de raad heeft vastgesteld
		
	
 
	- 
			Blz. 39
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 40
		
			
			Fijn Leven
		
			
	- 
			Blz. 41
		
			
			Een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving
		
	
 
	- 
			Blz. 42
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 43
		
			
			Speerpunt
		
			
	- 
			Blz. 44
		
			
			Investeren in de samenleving.
		
			
	- 
			Blz. 45
		
			
			Samen met inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen stellen we wijkagenda’s op en voeren ze uit.
		
	
 
	- 
			Blz. 46
		
			
			We ondersteunen initiatieven uit wijken, buurten en kernen. (020.100)
		
	
 
	- 
			Blz. 47
		
			
			We ontwikkelen het gebiedswethouderschap verder door.
		
	
 
	- 
			Blz. 48
		
			
			We verstevigen onze netwerken in wijken en kernen en hebben oog voor die groepen die nog niet zo betrokken of in beeld zijn.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 49
		
			
			Een uitnodigende leefomgeving.
		
			
	- 
			Blz. 50
		
			
			Bij plannen en onderhoud zetten we in op het stimuleren van ‘bewegen’ in onze leefomgeving.
		
	
 
	- 
			Blz. 51
		
			
			We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen. (020.020)
		
	
 
	- 
			Blz. 52
		
			
			We investeren extra in verbetering van de kwaliteit van het groen(onderhoud). (020.120)
		
	
 
	- 
			Blz. 53
		
			
			We passen waar mogelijk ecologisch beheer toe, niet alleen bij bermen, maar ook andere terreinen, zoals parken, in gemeentelijk bezit. (020.010)
		
	
 
	- 
			Blz. 54
		
			
			We realiseren groen/-blauwe parels (aantrekkelijke plekken met groen en water) in de kernen.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 55
		
			
			Leefomgeving aangepast aan het veranderende klimaat.
		
			
	- 
			Blz. 56
		
			
			We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan) inclusief klimaatstresstest. (020.030)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 57
		
			
			Veilige en makkelijk berijdbare wegen en paden.
		
			
	- 
			Blz. 58
		
			
			We bepalen waar mogelijk samen met inwoners en ondernemers de (her)inrichting van onze wegen en paden.
		
	
 
	- 
			Blz. 59
		
			
			We investeren extra in onderhoud van wegen en paden in het buitengebied op basis van een plan van aanpak. (020.110)
		
	
 
	- 
			Blz. 60
		
			
			We onderhouden onze infrastructuur. (020.040)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 61
		
			
			Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen.
		
			
	- 
			Blz. 62
		
			
			Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren. (020.050)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 63
		
			
			Hergebruik van grondstoffen (Van Afval Naar Grondstof).
		
			
	- 
			Blz. 64
		
			
			Onderzoek doen naar de maier waarop de afgesproken doelstellingen uit ‘Van Afval Naar Grondstof’ (VANG) bereikt kunnen worden inclusief financiële consequenties hiervan.
		
	
 
	- 
			Blz. 65
		
			
			We nemen gerichte actie om zwerfafval terug te dringen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval. (020.060)
		
	
 
	- 
			Blz. 66
		
			
			We werken samen met onze inwoners het grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding (grondstofscheiding) bevorderen. (020.070)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 67
		
			
			Gemeentelijke gebouwen en scholen.
		
			
	- 
			Blz. 68
		
			
			We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met onder andere demografische ontwikkelingen. (020.80)
		
	
 
	- 
			Blz. 69
		
			
			We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente. (020.090)
		
	
 
	- 
			Blz. 70
		
			
			We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 71
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 72
		
			
			Projecten
		
	
 
	- 
			Blz. 73
		
			
			Kaders die de raad heeft vastgesteld
		
	
 
	- 
			Blz. 74
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 75
		
			
			Vitaal Platteland
		
			
	- 
			Blz. 76
		
			
			Een vitaal en innovatief buitengebied
		
	
 
	- 
			Blz. 77
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 78
		
			
			Speerpunt
		
			
	- 
			Blz. 79
		
			
			Toekomstgericht ondernemen in het buitengebied.
		
			
	- 
			Blz. 80
		
			
			We ondersteunen boeren en andere initiatiefnemers bij vragen over duurzaamheid.
		
	
 
	- 
			Blz. 81
		
			
			We voeren het project korte ketens in de Achterhoek uit.
		
	
 
	- 
			Blz. 82
		
			
			We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat binnen de wettelijke mogelijkheden zoveel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkelingen. (030.070)
		
	
 
	- 
			Blz. 83
		
			
			We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied. (030.010)
		
	
 
	- 
			Blz. 84
		
			
			We doorlopen een kavelruilproces om een betere landbouwstructuur te organiseren. (030.080)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 85
		
			
			Mooi Landschap.
		
			
	- 
			Blz. 86
		
			
			We voeren het plan van aanpak voor de aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing uit. (030.050)
		
	
 
	- 
			Blz. 87
		
			
			We voeren het plan van aanpak voor de stimulering van de sanering van asbestdaken uit. (030.060)
		
	
 
	- 
			Blz. 88
		
			
			We gaan door met het oplossen van knelpunten in bestaande wandel- en fietsroutes in afstemming met Stichting Achterhoek toerisme.
		
	
 
	- 
			Blz. 89
		
			
			We zetten samen met het Waterschap en de Euregio in op concrete plannen voor de beleefbaarheid van het stroomgebied van de Berkel tussen Borculo en Lochem.
		
	
 
	- 
			Blz. 90
		
			
			We ondersteunen de mogelijkheid om een cursus Gastheer van het landschap te volgen.
		
	
 
	- 
			Blz. 91
		
			
			Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap. (030.020)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 92
		
			
			Sociaal vitaal.
		
			
	- 
			Blz. 93
		
			
			We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten. (030.030)
		
	
 
	- 
			Blz. 94
		
			
			De Voormekaar teams hebben extra oog voor de situatie bij agrariërs en stoppers.
		
	
 
	- 
			Blz. 95
		
			
			Voor meer informatie over maatregelen om onze inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen zie programma Plezierig Wonen.
		
	
 
	- 
			Blz. 96
		
			
			We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader. (030.090)
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 97
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
 
	- 
			Blz. 98
		
			
			Projecten
		
	
 
	- 
			Blz. 99
		
			
			Kaders die de raad heeft vastgesteld
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 100
		
			
			Zorg voor wie dat nodig heeft
		
			
	- 
			Blz. 101
		
			
			Samen denken, samen doen
		
	
 
	- 
			Blz. 102
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 103
		
			
			Speerpunt
		
			
	- 
			Blz. 104
		
			
			Zorg zoveel mogelijk voorkomen.
		
			
	- 
			Blz. 105
		
			
			Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk.
		
	
 
	- 
			Blz. 106
		
			
			We stimuleren nieuwe vormen van ondersteuning, hulp en zorg. Vernieuwingen proberen wij kleinschalig uit en stellen deze bij in nauwe samenwerking met direct betrokkenen. Dit doen we in een experimentele aanpak met minder regels.
		
	
 
	- 
			Blz. 107
		
			
			Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo - pgb). (040.025)
		
	
 
	- 
			Blz. 108
		
			
			Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura). (040.010)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 109
		
			
			De jeugd ontwikkelt zich positief.
		
			
	- 
			Blz. 110
		
			
			We organiseren algemene voorzieningen en preventieve activiteiten voor jeugd en/of hun ouders/verzorgers.
		
	
 
	- 
			Blz. 111
		
			
			Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet - pgb). (040.020)
		
	
 
	- 
			Blz. 112
		
			
			Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura). (040.030)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 113
		
			
			Iedereen doet mee in Berkelland.
		
			
	- 
			Blz. 114
		
			
			We bieden ruimte aan inwoners en professionals om in te zetten op innovatieve oplossingen voor een gezonde leefstijl. Voorbeeldinitiatieven van buurten, scholen en verenigingen krijgen extra aandacht.
		
	
 
	- 
			Blz. 115
		
			
			We geven samen invulling aan de Lokaal Inclusie Agenda.
		
	
 
	- 
			Blz. 116
		
			
			Wij verbeteren de toegang tot onze regelingen die zich richten op meedoen aan de samenleving, vroegsignalering van schulden en schuldhulpverlening.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 117
		
			
			Nieuwkomers burgeren in.
		
			
	- 
			Blz. 118
		
			
			Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering. (040.050)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 119
		
			
			Voldoende en krachtige vrijwilligers en mantelzorgers die worden gesteund waar het nodig is.
		
			
	- 
			Blz. 120
		
			
			Wij realiseren een steunpunt voor mantelzorgers waar informatie, advies en ondersteuning samen komen.
		
	
 
	- 
			Blz. 121
		
			
			Wij realiseren een vrijwilligerspunt Berkelland waar vraag en aanbod elkaar bereiken.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 122
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 123
		
			
			Kaders die de raad heeft vastgesteld
		
	
 
	- 
			Blz. 124
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 125
		
			
			Werken en ondernemen in een sterke regio
		
			
	- 
			Blz. 126
		
			
			Een warm welkom voor werk
		
	
 
	- 
			Blz. 127
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 128
		
			
			Speerpunt
		
			
	- 
			Blz. 129
		
			
			Promotie van Berkelland (en de Achterhoek).
		
			
	- 
			Blz. 130
		
			
			Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 131
		
			
			Goed vestigingsklimaat voor ondernemers.
		
			
	- 
			Blz. 132
		
			
			We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
		
	
 
	- 
			Blz. 133
		
			
			We denken snel en actief mee met ondernemers. (We leggen de rode loper uit.)
		
	
 
	- 
			Blz. 134
		
			
			We voeren de economische agenda 2020-2024 uit.
		
	
 
	- 
			Blz. 135
		
			
			We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1.
		
	
 
	- 
			Blz. 136
		
			
			We zetten in op meer samenwerking met Duitsland, om kansen voor ondernemers en inwoners te benutten. (050.020)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 137
		
			
			Vitale winkelcentra.
		
			
	- 
			Blz. 138
		
			
			Faciliteren van het ondernemersfonds. (050.030)
		
	
 
	- 
			Blz. 139
		
			
			Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde task forces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra.
		
	
 
	- 
			Blz. 140
		
			
			We blijven inzetten op compacte centra waarin het fijn verblijven is, onder andere door het creëren van groen/blauwe parels (zie ook programma ‘Fijn leven’). (050.035)
		
	
 
	- 
			Blz. 141
		
			
			We sluiten aan op ‘natuurlijke’ momenten van verandering.
		
	
 
	- 
			Blz. 142
		
			
			We spelen in op ontwikkelingen en kansen die voorbijkomen, bijvoorbeeld Museum More en de ontwikkeling van de Hambroekplas, en maken waar mogelijk verbindingen met de centra.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 143
		
			
			Iedereen doet mee met werk, betaald of onbetaald.
		
			
	- 
			Blz. 144
		
			
			Samen met SDOA en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag.
		
	
 
	- 
			Blz. 145
		
			
			Voor de doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt zorgen we voor een doorgaande ontwikkellijn, waarin zij integraal ondersteund worden.
		
	
 
	- 
			Blz. 146
		
			
			Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering). (050.040)
		
	
 
	- 
			Blz. 147
		
			
			We gaan meer inzetten op ‘social return’: beter gebruik maken van de mogelijkheden om bij aanbestedingen bedrijven en organisaties een sociale bijdrage te laten leveren.
		
	
 
	- 
			Blz. 148
		
			
			We maken duurzame verbindingen met ondernemers en organisaties gericht op de inzet van kwetsbare medewerkers onder de Participatiewet. (050.050)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 149
		
			
			Goed onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt.
		
			
	- 
			Blz. 150
		
			
			Bewaken dat er goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
		
	
 
	- 
			Blz. 151
		
			
			Promoten van technische beroepen.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 152
		
			
			Vrijetijdsaanbod het hele jaar door.
		
			
	- 
			Blz. 153
		
			
			We ondersteunen (lokale en regionale) projecten onder andere voor productontwikkeling op het gebied van verblijfs- en dagrecreatie. (050.070)
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 154
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 155
		
			
			Kaders die de raad heeft vastgesteld
		
	
 
	- 
			Blz. 156
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 157
		
			
			Actief met duurzaamheid en energie
		
			
	- 
			Blz. 158
		
			
			Alle hens aan dek!
		
	
 
	- 
			Blz. 159
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 160
		
			
			Speerpunt
		
			
	- 
			Blz. 161
		
			
			Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Wonen. (060.011)
		
			
	- 
			Blz. 162
		
			
			We gaan door met 'Achterhoek Bespaart' en het aanbieden van gunstige leningen.
		
	
 
	- 
			Blz. 163
		
			
			We informeren en adviseren via het Achterhoekse energieloket.
		
	
 
	- 
			Blz. 164
		
			
			We laten onderzoek doen naar een subsidieregeling asbestdakbeschot en dakisolatie.
		
	
 
	- 
			Blz. 165
		
			
			We ontwikkelen een follow up van de Achterhoekse pilot gebouwgebonden financiering.
		
	
 
	- 
			Blz. 166
		
			
			We voeren steekproeven uit ter controle van de getroffen maatregelen.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 167
		
			
			Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Bedrijven. (060.012)
		
			
	- 
			Blz. 168
		
			
			We bieden DOE scans aan voor het MKB.
		
	
 
	- 
			Blz. 169
		
			
			We doen mee met stimuleringsacties voor zon op dak zodra de infrastructuur dat weer mogelijk maakt.
		
	
 
	- 
			Blz. 170
		
			
			We stimuleren het gezamenlijk optrekken van bedrijven bij de energietransitie.
		
	
 
	- 
			Blz. 171
		
			
			We zorgen ervoor dat de Omgevingsdienst bedrijven controleert (EML controles).
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 172
		
			
			Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Maatschappelijke Organisaties en verenigingen. (060.013)
		
			
	- 
			Blz. 173
		
			
			We gaan door met de subsidieregeling maatschappelijke initiatieven.
		
	
 
	- 
			Blz. 174
		
			
			We promoten energiebesparing bij maatschappelijke organisaties.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 175
		
			
			Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Grootschalige opwek. (060.014)
		
			
	- 
			Blz. 176
		
			
			We begeleiden initiatiefnemers voor energieopwek op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame energie).
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 177
		
			
			Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Regionale samenwerking. (060.015)
		
			
	- 
			Blz. 178
		
			
			We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie (RES).
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 179
		
			
			Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Communicatie en bewustwording. (060.016)
		
			
	- 
			Blz. 180
		
			
			We zorgen voor communicatie en bewustwording.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 181
		
			
			Van het aardgas af. (060.050)
		
			
	- 
			Blz. 182
		
			
			We maken een transitievisie warmte
		
	
 
	- 
			Blz. 183
		
			
			We benutten de kansen die voorbij komen om haalbaarheid van warmteplannen te onderzoeken.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 184
		
			
			Gemeente als voorbeeld. (060.017)
		
			
	- 
			Blz. 185
		
			
			We doen een innovatief circulair/duurzaam aanbestedingstraject om van te leren.
		
	
 
	- 
			Blz. 186
		
			
			We voeren motie M19-08 uit (eigen gemeentelijk initiatief voor grootschalige energieopwek).
		
	
 
	- 
			Blz. 187
		
			
			We investeren versneld in verduurzaming van ons eigen vastgoed.
		
	
 
	- 
			Blz. 188
		
			
			Wij vergroenen ons energieverbruik.
		
	
 
	- 
			Blz. 189
		
			
			Wij monitoren onze organisatie/bedrijfsvoering met de CO2 prestatieladder.
		
	
 
	- 
			Blz. 190
		
			
			Wij voeren de reductiemaatregelen uit van de CO2 prestatieladder.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 191
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 192
		
			
			Projecten
		
	
 
	- 
			Blz. 193
		
			
			Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
		
	
 
	- 
			Blz. 194
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 195
		
			
			Sport is meer!
		
			
	- 
			Blz. 196
		
			
			Een leven lang sporten en bewegen
		
	
 
	- 
			Blz. 197
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 198
		
			
			Speerpunt
		
			
	- 
			Blz. 199
		
			
			Een leven lang sport en bewegen voor iedereen.
		
			
	- 
			Blz. 200
		
			
			Voor volwassenen uit minima-gezinnen zijn er de regelingen gericht op meedoen waardoor zij kunnen sporten en bewegen.
		
	
 
	- 
			Blz. 201
		
			
			We faciliteren ‘Achterhoek in beweging' en ondersteunen initiatieven uit de samenleving. (070.070)
		
	
 
	- 
			Blz. 202
		
			
			We zetten combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn. (070.010)
		
	
 
	- 
			Blz. 203
		
			
			We ondersteunen de uitvoering van het lokale sportakkoord.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 204
		
			
			Toekomstbestendige verenigingen en sportinfrastructuur.
		
			
	- 
			Blz. 205
		
			
			We beheren gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties. (070.020)
		
	
 
	- 
			Blz. 206
		
			
			We faciliteren de Sport Federatie Berkelland. (070.030)
		
	
 
	- 
			Blz. 207
		
			
			We ondersteunen de exploitatie van zwembaden en de bijbehorende sportaccommodaties. (070.040 en 070.041)
		
	
 
	- 
			Blz. 208
		
			
			We subsidiëren jeugdleden van sportverenigingen. (070.050)
		
	
 
	- 
			Blz. 209
		
			
			We stellen € 200.000 beschikbaar voor transformatieplannen. (070.080)
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 210
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 211
		
			
			Projecten
		
	
 
	- 
			Blz. 212
		
			
			Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
		
	
 
	- 
			Blz. 213
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 214
		
			
			Cultuur is van iedereen
		
			
	- 
			Blz. 215
		
			
			Cultuur beleef je in Berkelland
		
	
 
	- 
			Blz. 216
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 217
		
			
			Speerpunt
		
			
	- 
			Blz. 218
		
			
			Een samenhangende cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma.
		
			
	- 
			Blz. 219
		
			
			We zorgen voor het onderhoud van kunst in de openbare ruimte. (080.022)
		
	
 
	- 
			Blz. 220
		
			
			We helpen culturele organisaties bij de (door)ontwikkeling naar toekomstbestendigheid. (080.120)
		
	
 
	- 
			Blz. 221
		
			
			Aan de slag met het uitvoeringsprogramma cultuur- en erfgoed. (080.022, 080.090 en 080.110)
		
	
 
	- 
			Blz. 222
		
			
			We ondersteunen de (vrijwilligers van de) dorpsböke. (080.010)
		
	
 
	- 
			Blz. 223
		
			
			We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden. 080.020)
		
	
 
	- 
			Blz. 224
		
			
			We subsidiëren de lokale omroep. (080.021)
		
	
 
	- 
			Blz. 225
		
			
			We subsidiëren de bibliotheek Oost-Achterhoek. (080.040)
		
	
 
	- 
			Blz. 226
		
			
			We subsidiëren de instandhouding van monumenten. (080.050)
		
	
 
	- 
			Blz. 227
		
			
			We subsidiëren het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers (ECAL). (080.060)
		
	
 
	- 
			Blz. 228
		
			
			We subsidiëren musea. (080.051)
		
	
 
	- 
			Blz. 229
		
			
			We zorgen voor cultuureducatie voor ieder kind in het basisonderwijs. (080.041)
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 230
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 231
		
			
			Projecten
		
	
 
	- 
			Blz. 232
		
			
			Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 233
		
			
			Samen veilig
		
			
	- 
			Blz. 234
		
			
			Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
		
	
 
	- 
			Blz. 235
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 236
		
			
			Speerpunt
		
			
	- 
			Blz. 237
		
			
			Een veilige woon- en leefomgeving voor alle inwoners.
		
			
	- 
			Blz. 238
		
			
			We bevorderen brandveilig wonen van niet-zelfredzamen. Daarnaast gaan we inwoners bewust maken over wat zij kunnen doen om (mogelijke) calamiteiten als gevolg van brand te voorkomen door snel en adequaat handelen. (090.010)
		
	
 
	- 
			Blz. 239
		
			
			We maken een breed plan om problemen als gevolg van overmatig alcohol- en drugsgebruik van jeugd aan te pakken. (090.020)
		
	
 
	- 
			Blz. 240
		
			
			We vragen inwoners naar hun onveiligheidsgevoel (bijvoorbeeld via het internetpanel) en ondernemen daarop gericht actie.
		
	
 
	- 
			Blz. 241
		
			
			We zorgen voor passende en gerichte inzet samen met inwoners en andere betrokken partners (zoals politie, woningcorporaties, maatschappelijke instellingen, vastgoedeigenaren, uitzendbureaus en omgevingsdienst).
		
	
 
	- 
			Blz. 242
		
			
			Dienstverlening Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s).
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 243
		
			
			Geen ruimte voor ‘ondermijning’.
		
			
	- 
			Blz. 244
		
			
			We maken kaders en richtlijnen voor de huisvesting van arbeidsmigranten en zorgen ervoor dat deze worden nageleefd, om zo negatieve aspecten van arbeidsmigratie (zoals mensenhandel, slechte woonomstandigheden en overlast) te beperken.
		
	
 
	- 
			Blz. 245
		
			
			We maken onze inwoners en collega’s bewust van situaties die met ondermijning te maken kunnen hebben.
		
	
 
	- 
			Blz. 246
		
			
			We werken nog meer samen met onze inwoners en betrokken partners door informatie uit te wisselen, verbindingen te maken en het makkelijk te maken melding te doen van mogelijke situaties van ondermijning.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 247
		
			
			Verminderen criminaliteit in buitengebied en kernen.
		
			
	- 
			Blz. 248
		
			
			We ondersteunen (onder andere met financiële middelen) het Keurmerk Veilig Ondernemen voor het hele buitengebied.
		
	
 
	- 
			Blz. 249
		
			
			We zetten in op intensieve gerichte daderaanpak, een gebiedsgerichte aanpak, preventie én aandacht voor het slachtoffer.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 250
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 251
		
			
			Kaders die de raad heeft vastgesteld
		
	
 
	- 
			Blz. 252
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 253
		
			
			Aan de slag met de Omgevingswet
		
			
	- 
			Blz. 254
		
			
			Een nieuwe manier van (samen)werken
		
	
 
	- 
			Blz. 255
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 256
		
			
			Speerpunt
		
			
	- 
			Blz. 257
		
			
			Concreet aan de slag met een Omgevingsvisie. (120.010)
		
			
	- 
			Blz. 258
		
			
			We maken een leidraad voor participatie.
		
	
 
	- 
			Blz. 259
		
			
			We oefenen met een aantal pilots.
		
	
 
	- 
			Blz. 260
		
			
			We volgen het plan van aanpak uit 2019 om te komen tot een Omgevingsvisie.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 261
		
			
			Werken volgens de nieuwe wet.
		
			
	- 
			Blz. 262
		
			
			We passen - waar nodig - onze regelgeving aan.
		
	
 
	- 
			Blz. 263
		
			
			We passen onze systemen op tijd aan afhankelijk van de voortgang van het Digitaal stelsel Omgevingswet.
		
	
 
	- 
			Blz. 264
		
			
			We richten onze werkprocessen opnieuw in.
		
	
 
	- 
			Blz. 265
		
			
			We zorgen op tijd voor afspraken over de benodigde informatie-uitwisseling en archivering tussen ketenpartners.
		
	
 
	- 
			Blz. 266
		
			
			We zorgen voor opleiding en training.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 267
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 268
		
			
			Projecten
		
	
 
	- 
			Blz. 269
		
			
			Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 270
		
			
			Financiën
		
			
	- 
			Blz. 271
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 272
		
			
			Speerpunt
		
			
	- 
			Blz. 273
		
			
			Financieel structureel gezonde gemeente.
		
			
	- 
			Blz. 274
		
			
			We beheren onze financiële middelen.
		
	
 
	- 
			Blz. 275
		
			
			We heffen andere belastingen en leges.
		
	
 
	- 
			Blz. 276
		
			
			We heffen Onroerende zaakbelastingen.
		
	
 
	- 
			Blz. 277
		
			
			We ontvangen een algemene uitkering.
		
	
 
	- 
			Blz. 278
		
			
			We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
		
	
 
	- 
			Blz. 279
		
			
			We storten in en onttrekken aan reserves.
		
	
 
	- 
			Blz. 280
		
			
			We voeren de Wet waardering onroerende zaken uit.
		
	
 
	- 
			Blz. 281
		
			
			Overige baten en lasten en onvoorzien.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 282
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 283
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 284
		
			
			Overzicht van de kosten van overhead
		
	
 
	- 
			Blz. 285
		
			
			Overzicht van algemene dekkingsmiddelen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 286
		
			
			Financiële begroting
		
			
	- 
			Blz. 287
		
			
			Baten en lasten 2021 per programma
		
	
 
	- 
			Blz. 288
		
			
			Saldi per programma 2016-2024
		
	
 
	- 
			Blz. 289
		
			
			Algemene dekkingsmiddelen
		
	
 
	- 
			Blz. 290
		
			
			Overzicht van incidentele baten en lasten 2021 - 2024 per programma
		
	
 
	- 
			Blz. 291
		
			
			Balansen
		
	
 
	- 
			Blz. 292
		
			
			EMU saldi
		
	
 
	- 
			Blz. 293
		
			
			Overzicht baten en lasten per taakveld
		
	
 
	- 
			Blz. 294
		
			
			Overzicht van baten en lasten voor het taakveld overhead
		
	
 
	- 
			Blz. 295
		
			
			Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
		
	
 
	- 
			Blz. 296
		
			
			Uitgangspunten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 297
		
			
			Investeringen
		
			
	- 
			Blz. 298
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 299
		
			
			Investeringen 2019
		
			
	- 
			Blz. 300
		
			
			2 Auto's voor BOA's
		
	
 
	- 
			Blz. 301
		
			
			Renoveren rioolgemalen 2019
		
	
 
	- 
			Blz. 302
		
			
			Revitalisering bedrijventerrein Jukkenbarg
		
	
 
	- 
			Blz. 303
		
			
			Rittenregistratiesysteem
		
	
 
	- 
			Blz. 304
		
			
			Uitvoeren klimaatscan/afkoppelkansen oudere wijken Ruurlo
		
	
 
	- 
			Blz. 305
		
			
			Voorbereiding en uitvoering plan Nieuwboer laatste fase
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 306
		
			
			Investeringen 2020
		
			
	- 
			Blz. 307
		
			
			3 Bussen
		
	
 
	- 
			Blz. 308
		
			
			Garvelinkskamp
		
	
 
	- 
			Blz. 309
		
			
			Haverweg Neede
		
	
 
	- 
			Blz. 310
		
			
			Klein onderhoud riolering en re-linen 2020
		
	
 
	- 
			Blz. 311
		
			
			Kwaliteitsslag kolken
		
	
 
	- 
			Blz. 312
		
			
			Materieel Buitendienst
		
	
 
	- 
			Blz. 313
		
			
			Onderzoek communicatie watertakenplan
		
	
 
	- 
			Blz. 314
		
			
			Openbare verlichting
		
	
 
	- 
			Blz. 315
		
			
			Renovatie drukrioolunits
		
	
 
	- 
			Blz. 316
		
			
			Renovatie rioolgemalen 2020
		
	
 
	- 
			Blz. 317
		
			
			Rozenkamp Eibergen
		
	
 
	- 
			Blz. 318
		
			
			Ruwenhofstraat Neede
		
	
 
	- 
			Blz. 319
		
			
			Schoemaker Ruurlo
		
	
 
	- 
			Blz. 320
		
			
			Transformatie Oudestraat
		
	
 
	- 
			Blz. 321
		
			
			Voshaarweg/Willem Sluiterweg Haarlo
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 322
		
			
			Investeringen 2021
		
			
	- 
			Blz. 323
		
			
			Borculoseweg Neede
		
	
 
	- 
			Blz. 324
		
			
			Brug over de Bolksbeek
		
	
 
	- 
			Blz. 325
		
			
			Burgemeester Bloemersstraat
		
	
 
	- 
			Blz. 326
		
			
			Huenderstraat
		
	
 
	- 
			Blz. 327
		
			
			Lochemseweg
		
	
 
	- 
			Blz. 328
		
			
			Renovatie drukrioolunits 2021
		
	
 
	- 
			Blz. 329
		
			
			Renovatie rioolgemalen 2021
		
	
 
	- 
			Blz. 330
		
			
			Ruwenhofstraat Neede
		
	
 
	- 
			Blz. 331
		
			
			Sporthal Ruurlo
		
	
 
	- 
			Blz. 332
		
			
			Tulpstraat en Anemonenstraat
		
	
 
	- 
			Blz. 333
		
			
			Vijvers Ruurlo
		
	
 
	- 
			Blz. 334
		
			
			Materieel Buitendienst 2021
		
	
 
	- 
			Blz. 335
		
			
			Relinen 2021
		
	
 
	- 
			Blz. 336
		
			
			Staring College
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 337
		
			
			Paragrafen
		
			
	- 
			Blz. 338
		
			
			Bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 339
		
			
			Berkelland goed georganiseerd!
		
	
 
	- 
			Blz. 340
		
			
			Versterken van het fundament
		
	
 
	- 
			Blz. 341
		
			
			Interne controle en rechtmatigheid
		
	
 
	- 
			Blz. 342
		
			
			Trends en ontwikkelingen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 343
		
			
			Ombuigingen/Bezuinigingen
		
			
	- 
			Blz. 344
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 345
		
			
			Programma Plezierig wonen
		
	
 
	- 
			Blz. 346
		
			
			Programma Fijn leven
		
	
 
	- 
			Blz. 347
		
			
			Programma Vitaal platteland
		
	
 
	- 
			Blz. 348
		
			
			Programma Zorg voor wie dat nodig heeft
		
	
 
	- 
			Blz. 349
		
			
			Programma Werken en ondernemen in een sterke regio
		
	
 
	- 
			Blz. 350
		
			
			Programma Actief met duurzame energie
		
	
 
	- 
			Blz. 351
		
			
			Programma Sport is meer!
		
	
 
	- 
			Blz. 352
		
			
			Programma Cultuur is van iedereen
		
	
 
	- 
			Blz. 353
		
			
			Programma Samen veilig
		
	
 
	- 
			Blz. 354
		
			
			Programma Financiën
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 355
		
			
			Grondbeleid
		
			
	- 
			Blz. 356
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 357
		
			
			Wat zijn de kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 358
		
			
			Lokale heffingen
		
			
	- 
			Blz. 359
		
			
			Lokale heffingen
		
	
 
	- 
			Blz. 360
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 361
		
			
			Beleid
		
	
 
	- 
			Blz. 362
		
			
			Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen
		
	
 
	- 
			Blz. 363
		
			
			Ontwikkeling lastendruk
		
	
 
	- 
			Blz. 364
		
			
			Belastingen
		
	
 
	- 
			Blz. 365
		
			
			Bestemmingsheffingen
		
	
 
	- 
			Blz. 366
		
			
			Kwijtscheldingsbeleid
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 367
		
			
			Weerstandsvermogen
		
			
	- 
			Blz. 368
		
			
			Weerstandsvermogen
		
	
 
	- 
			Blz. 369
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 370
		
			
			Wettelijk kader
		
	
 
	- 
			Blz. 371
		
			
			Inventarisatie risico's
		
	
 
	- 
			Blz. 372
		
			
			Inventarisatie weerstandscapaciteit
		
	
 
	- 
			Blz. 373
		
			
			Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
		
	
 
	- 
			Blz. 374
		
			
			Risicobeheersing
		
	
 
	- 
			Blz. 375
		
			
			Kengetallen financiële positie
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 376
		
			
			Verbonden partijen
		
			
	- 
			Blz. 377
		
			
			Samenwerkingspartijen
		
	
 
	- 
			Blz. 378
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 379
		
			
			Gemeenschappelijke regelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 380
		
			
			Vennootschappen en coöperaties
		
	
 
	- 
			Blz. 381
		
			
			Stichtingen en verenigingen
		
	
 
	- 
			Blz. 382
		
			
			Overige verbonden partijen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 383
		
			
			Financiering
		
			
	- 
			Blz. 384
		
			
			Financiering
		
	
 
	- 
			Blz. 385
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 386
		
			
			Ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 387
		
			
			Risicobeheer
		
	
 
	- 
			Blz. 388
		
			
			Rentelasten en baten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 389
		
			
			Onderhoud kapitaalgoederen
		
			
	- 
			Blz. 390
		
			
			Onderhoud kapitaalgoederen
		
	
 
	- 
			Blz. 391
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 392
		
			
			Riolering en water
		
	
 
	- 
			Blz. 393
		
			
			Onderhouden van wegen
		
	
 
	- 
			Blz. 394
		
			
			Groen en speelvoorzieningen
		
	
 
	- 
			Blz. 395
		
			
			Onderhoud gebouwen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 396
		
			
			Reserves
		
			
	- 
			Blz. 397
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 398
		
			
			Overzicht reserves
		
	
 
	- 
			Blz. 399
		
			
			Algemene reserve
		
	
 
	- 
			Blz. 400
		
			
			Bestuurlijke claims
		
	
 
	- 
			Blz. 401
		
			
			Egalisatiereserve afval
		
	
 
	- 
			Blz. 402
		
			
			Egalisatiereserve investeringen
		
	
 
	- 
			Blz. 403
		
			
			Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
		
	
 
	- 
			Blz. 404
		
			
			Onderwijshuisvesting
		
	
 
	- 
			Blz. 405
		
			
			Wegen
		
	
 
	- 
			Blz. 406
		
			
			Herstructurering
		
	
 
	- 
			Blz. 407
		
			
			Nadelen decentralisaties
		
	
 
	- 
			Blz. 408
		
			
			Meerjarenoverzicht reserves
		
	
 
	- 
			Blz. 409
		
			
			Voorzieningen
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
		
			
			Activiteiten
		
	
 
	- 
		
			
			Zoeken
		
	
 
	- 
		
			
			Publicatie bijlagen
		
	
 
	- 
		
			
			Contact
		
	
 
	- 
		
			
			PrivacyStatement
		
	
 
	- 
		
			
			Sitemap