Onderhoud kapitaalgoederen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf staat hoe we met onze kapitaalgoederen omgaan. Kapitaalgoederen zijn goederen met een meerjarig nut. Denk aan wegen, gebouwen, riolering en openbaar groen. Zoals wettelijk is voorgeschreven worden investeringen met een meerjarig nut afgeschreven. De afschrijvingstermijn die daarbij wordt gebruikt komt overeen met de economische levensduur van de investering. Wij hanteren wel een ondergrens. Investeringen met een waarde van minder dan € 20.000 worden niet geactiveerd maar komen direct ten laste van de exploitatie.
Het onderhoud van de kapitaalgoederen wordt zoveel mogelijk in samenhang uitgevoerd in integrale projecten, bijvoorbeeld bij wegen en riolering.

Wij streven naar een verantwoord beheer van onze kapitaalgoederen In deze paragraaf geven we een indicatie over de staat van onderhoud en welke middelen voor het onderhoud in de begroting zijn opgenomen.

Daarbij gaan wij uit van:

  • Een rioolstelsel dat wordt beheerd overeenkomstig het watertakenplan.
  • Een kwaliteitsniveau van de wegen volgens scenario 3 overwegend laag.
  • Een kwaliteitsniveau voor openbaar groen dat past bij het budget.
  • Een gedifferentieerd onderhoudsniveau voor gemeentelijke gebouwen.

Riolering en water

Terug naar navigatie - Riolering en water

In het watertakenplan 2019 - 2023 is de inrichting en het beheer van de afvalwaterketen (riolering en zuivering) en het watersysteem beschreven. Met het watertakenplan geven wij invulling aan de planverplichting uit de Wet milieubeheer. Met de inhoud van dit plan wordt de basis gelegd voor de zorgplichten van de gemeente en de zorgplichten van het waterschap. Naast onze zorgplichten spelen wij met dit watertakenplan in op het veranderende klimaat, de duurzaamheidsopgaven en technologische ontwikkelingen. Zo kunnen we ook in de toekomst een veilig en goed functionerende afvalwaterketen en watersysteem waarborgen.

Kerncijfers

  • 283 kilometer vrijverval riool
  • 665 kilometer persleiding
  • 88 gemalen en 1760 drukriool units
  • 8000 inspectieputten
  • 16.000 kolken en 2.3 kilometer lijngoten

Beleid/kaders:

  • Watervisie Berkelland 2030 (is samenwerking met het waterschap opgesteld)
  • Watertakenplan 2019 – 2023
  • Beheerplan riolering

Huidige staat en ontwikkelingen
Binnen taakveld riolering kennen wij alleen onderhoudsniveau goed, anders kunnen er gevolgen voor de volksgezondheid ontstaan.
Met het watertakenplan 2019-2023 is een stap gemaakt in het toepassen van risico gestuurd beheer. Bij risico gestuurd beheer wordt afgestapt van een louter cyclisch beheer. Wij reinigen, inspecteren, renoveren of vervangen dan niet meer alleen omdat het zoveel jaar geleden is gedaan, maar kijken naar de noodzaak.

Uitvoeringsplannen komend jaar

Voor komend jaar is de start van de volgende investeringsprojecten gepland:

rioolvervanging: Borculoseweg 1.350.000
rioolvervanging: Lochemseweg 477.000
rioolvervanging: Ruwenhofstraat 480.000
rioolvervanging: Rozenkamp 75.000
Realiseren natuurpark/waterberging Tulpstraat en Anemonenstraat 225.000
Vijvers Ruurlo 205.200
Renovatie rioolgemalen 581.000
Renovatie drukrioolunits 1.500.000
Totaal nieuwe projecten 4.893.200

De eerste 4 projecten worden uitgevoerd in combinatie van de herinrichting van de weg/straat. Het verantwoorde bedrag heeft betrekking op riolering.

Financiën:
In de paragraaf lokale heffingen wordt een totaaloverzicht gegeven van de kosten die worden toegerekend aan riolering. De jaarlijkse lasten voor beheer en onderhoud worden gedekt door tarieven. De tarieven zijn nog niet kostendekkend. Een tekort wordt aangevuld door een onttrekking aan de voorziening voor rioolheffing.

Onderhouden van wegen

Terug naar navigatie - Onderhouden van wegen

De gemeente Berkelland heeft in totaal 770 km verharde wegen met een oppervlakte van 3,9 miljoen m2, ofwel bijna 400 hectare. Hiervan ligt 54% buiten de bebouwde kom en 46% binnen de bebouwde kom. Het grootste deel van het areaal bestaat uit asfaltverharding (circa 60%). Daarnaast is er 39 % elementenverharding (tegels, betonstraatstenen, klinkers. etc.) en een klein gedeelte (circa 1%) cementbetonverharding. Onderstaande tabel geeft verder inzicht.

Wegenareaal Berkelland Verhardings-type Rijbaanlengte [m] Oppervlakte [m2]  Percentage [%]
Binnen bebouwde kom Elementen 112.162 1.251.805 32
  Asfaltbeton 107.586 550.680 14
  Cementbeton 12 1.769 0
  Totaal 219.760 1.804.254 46
Buiten bebouwde kom Asfaltbeton 480.687 1.843.970 47
  Elementen 62.474 258.853 7
  Cementbeton 7.239 23.690 1
  Totaal 550.400 2.126.513 54

  
De volgende kenmerken zijn van invloed op het onderhoud van het wegenareaal:

  • Groot areaal (met name asfalt)wegen gelegen in het buitengebied.
  • Intensivering van de agrarische activiteit zorgt voor toename zwaar verkeer.
  • Huidige profilering van wegen voldoet niet overal meer aan huidige eisen.
  • Veel bomen dicht langs de wegen.
  • Binnen de verschillende kernen zijn de wegen voornamelijk uitgevoerd in elementen.
  • De gemiddelde leeftijd van het areaal loopt op, vele wegen zijn reeds meermaals onderhouden

Beleid/kaders

  • Herijking wegbeheer 2021-2025

Met de raad is afgesproken om voor de onderhoudskwaliteit van de wegen het scenario 'overwegend laag' te hanteren. In deze ambitie is voor grotere delen van het areaal gekozen voor kwaliteitsniveau Laag. De meer doorgaande wegen en de wegen in het centrum worden onderhouden op kwaliteitsniveau Basis. Voor de fietspaden is gekozen voor kwaliteitsniveau Hoog.

Gewenste kwaliteit   Centrum-gebied Wijkontslui-tingswegen Woon-straten Industrie-wegen Erftoegangs-wegen buiten de kom Overige wegen buiten de kom
Asfalt Rijbaan Basis Basis Laag Laag Basis Laag
  Fietspaden Hoog Hoog Hoog Hoog Hoog Hoog
  Voetpaden Basis Basis Laag Laag Basis Laag
  Overige Basis Basis Laag Laag Basis Laag
Elementen Rijbaan Basis Basis Laag Laag Basis Laag
  Fietspaden Hoog Hoog Hoog Hoog Hoog Hoog
  Voetpaden Basis Basis Laag Laag Basis Laag
  Overige Basis Basis Laag Laag Basis Laag

     
Huidige staat en ontwikkelingen
Op basis van de in 2019 uitgevoerde inspectie is de huidige kwaliteit vergeleken met het vastgestelde kwaliteitsscenario ‘overwegend laag’. In onderstaande figuur is dit per deelareaal weergegeven.

Gemeten kwaliteit t.o.v. gewenste kwaliteit   Centrum-gebied Wijkontslui-tingswegen Woon-straten Industrie-wegen Erftoegangs-wegen buiten de kom Overige wegen buiten de kom
Asfalt Rijbaan ok ok ok te hoog te hoog ok
  Fietspaden te hoog te hoog te hoog te hoog te laag ok
  Voetpaden n.v.t. n.v.t. te hoog n.v.t. n.v.t. n.v.t.
  Overige n.v.t. te hoog n.v.t. n.v.t. n.v.t. n.v.t.
Elementen Rijbaan ok te hoog te hoog te hoog te laag ok
  Fietspaden n.v.t. te laag te laag n.v.t. n.v.t. te hoog
  Voetpaden ok ok te hoog te hoog n.v.t. te hoog
  Overige te hoog ok te hoog te hoog n.v.t. ok

Het grootste gedeelte van het areaal scoort op of hoger dan het afgesproken kwaliteitsniveau. Alleen het kwaliteitsniveau Hoog op de fietspaden wordt op meerdere plaatsen niet bereikt (totaal ca. 75.000 m2) en het areaal elementen rijbanen in de ‘Erftoegangswegen buiten de kom’ (ca. 2.300 m2) scoort te laag. Deze arealen zullen in de komende periode aandacht behoeven.

Elke 2 jaar worden alle wegen binnen de gemeente conform de CROW-systematiek geïnspecteerd. Op basis daarvan worden jaarlijks onderhoudsplanningen gemaakt en uitgevoerd. Daarnaast wordt er elke 5 jaar een herijking uitgevoerd om te toetsen welk budget er jaarlijks nodig is om de vastgestelde onderhoudskwaliteit te kunnen handhaven.

Uitvoeringsplannen komend jaar
Voor komend jaar is de start van de volgende investeringsprojecten gepland:

herinrichting: Borculoseweg 1.000.000
herinrichting: Lochemseweg 318.000
herinrichting: Ruwenhofstraat 300.000
herinrichting: Rozenkamp 45.000
verkeersluw herinrichten: Burg. Bloemersstraat 250.000
herinrichting: Huenderstraat 65.000
brug Burg. Bloemersstraat 450.000
Vervanging brug over Bolksbeek /Esweg 450.000
Totaal nieuwe projecten 2.878.000

De eerste 4 projecten worden uitgevoerd in combinatie van de herinrichting van de weg/straat. Het verantwoorde bedrag heeft betrekking op wegen.

Financiën
Op basis van de in 2020 uitgevoerde herijking is in theorie jaarlijks voor onderhoud een bedrag nodig van € 1,92 miljoen om het kwaliteitsscenario ‘overwegend laag’ te handhaven.
Voor de verhoging van de kwaliteit van wegen in het buitengebied is vanuit het collegeprogramma 2018 - 2022 eenmalig € 2 miljoen beschikbaar gesteld. Tevens is via de perspectiefnota 2021 de raad voorgesteld om in 2021 € 750.000 beschikbaar te stellen uit het egalisatiefonds wegen. Via dezelfde perspectiefnota is de raad voorgesteld om met ingang van 2021 een structurele bezuiniging van 10% (€ 130.000) op het uitvoeren van onderhoud aan wegen. Het voor de komende jaren beschikbare budget voor het uitvoeren van onderhoud aan wegen ziet er dan als volgt uit:

Budget onderhoud wegen 2020 2021 2022 2023
Begroting € 1.234.500 € 1.234.500 € 1.234.500 € 1.234.500
Toevoeging uit reserve onderhoud wegen € 250.000 € 250.000 € 250.000 € 250.000
Impulsbudget (€ 2 miljoen in 3 jaar) € 666.667 € 666.667 € 666.667  
Bezuiniging vanaf 2021 (10%)    -€ 130.000  -€ 130.000  -€ 130.000
Beschikbaar budget € 2.151.167 € 2.021.167 € 2.021.167 € 1.354.500

Het structureel beschikbare budget binnen de exploitatiebegroting voor het uitvoeren van onderhoud aan wegen is nu al te laag om het door de gemeenteraad vastgestelde niveau ‘overwegend laag’ te kunnen bestendigen. Een bezuiniging van 10% op het onderhoudsbudget voor wegen zal uiteindelijk leiden tot een verlaging van de gemiddelde onderhoudskwaliteit. De verwachting is echter dat deze besparing de komende 3 jaar niet zal leiden tot kwaliteitsniveaus die zich buiten de bandbreedte van het huidige scenario (overwegend laag) bevinden, doordat we de komende jaren de kwaliteitsimpuls voor wegen en paden in het buitengebied (€ 2.000.000) vanuit Samen Investeren in Berkelland gaan inzetten. We blijven uitgaan van het kwaliteitsniveau ‘overwegend laag’. Bij een lager kwaliteitsniveau zullen we naar een onderhoudsniveau afzakken waarbij er sprake is van kapitaalsvernietiging en zullen we op termijn komen te staan voor hoge kosten/investeringen. Over een paar jaar zullen we het jaarlijkse onderhoudsbudget wel weer moeten verhogen om op het niveau ‘overwegend laag’ te kunnen blijven. We monitoren het kwaliteitsverloop door elke 2 jaar alle wegen te inspecteren op de aanwezigheid van schade. De volgende herijking van het benodigde onderhoudsbudget zal plaatsvinden in 2025.

Groen en speelvoorzieningen

Terug naar navigatie - Groen en speelvoorzieningen

Berkelland heeft 163 hectare groen in de bebouwde kommen. Hiervan is ongeveer 50 hectare gazon, 55 hectare ruw/bloemrijk gras, 32 hectare bosplantsoen en 16 hectare heesters, hagen en vaste planten, 10 hectare overig.
Gemeente Berkelland is eigenaar van 16.000 bomen in de bebouwde kom. Daarnaast zijn er 75.000 bomen buiten de bebouwde kom.
Er zijn 454 speeltoestellen inclusief doeltjes en dergelijke in Berkelland in de openbare ruimte. Dit is verdeeld over 104 speelplekken. Relatief veel toestellen zijn oud (ouder dan 15 jaar).

Uit de analyse die vanuit wijk- en kerngericht werken is gemaakt (2019), blijkt dat inwoners de groenvoorzieningen waarderen met een rapportcijfer van gemiddeld 6,8 en de speelvoorzieningen gemiddeld 6,3.
Voor de analyse is de gemeente opgedeeld in 39 wijken. Een kleine kern is 1 wijk, een grote kern is opgedeeld in meerdere wijken.
De wijk die voor groen het laagste cijfer gaf betrof een 6,2 voor groen, voor spelen is dit een 5,0. 13 van de 39 wijken geven de speelvoorzieningen een cijfer onder de 6,0.

Beleid/kaders

  • Groenbeleid 2009.
  • Speelruimtebeleid 2009.
  • Collegeprogramma 2018-2022 ‘Samen investeren in Berkelland’.

Huidige staat en ontwikkelingen
De staat van het onderhoud is wisselend: over het algemeen is de staat van het groen redelijk tot goed, maar er zijn ook diverse locaties die verouderd zijn. Dit gaat zowel om groen- als speelvoorzieningen. De budgetten voor het onderhoud zijn echter beperkt. Er worden plannen gemaakt om met een aantal wijzigingen toch het groen binnen de beschikbare budgetten te kunnen onderhouden. Hiervoor zijn wel aanpassingen nodig in de openbare ruimte, waarvoor een deel van het budget vanuit 'Investeren in Berkelland' zal worden ingezet.

Het Groenbeleid en het Speelruimtebeleid zijn beide meer dan 10 jaar oud en zijn aan vernieuwing toe. De bedoeling is om het nieuwe beleid in samenspraak met inwoners vorm te geven. Daarbij gebruiken we de uitgangspunten in het collegeprogramma 2018-2022. Dit zijn:

  • Inwoners krijgen meer ruimte om zelf initiatieven te nemen. Ook kijken we naar de signalen vanuit de samenleving om prioriteiten te stellen.
  • Meer ecologisch groenbeheer ten behoeve van een grotere biodiversiteit. Waar mogelijk kleurrijke zaadmengsels inzaaien.
  • Groene en blauwe parels realiseren, dit zijn aantrekkelijke plekken in de kernen.
  • We willen de kwaliteit van het groenonderhoud verbeteren.
  • Het groen moet duurzaam, schoon en kleurrijk zijn.
  • Het groen moet meer uitnodigen om te bewegen, voor jong en oud.

Financiën
Het structurele budget voor onderhoud bedraagt € 672.000 (exclusief. loonkosten en kapitaallasten).
Daarnaast is er voor de verbetering van de kwaliteit van het groen(onderhoud) € 1,5 miljoen beschikbaar gesteld voor de periode van 4 jaar in het collegeprogramma. Voor 2021 betekent dit een extra budget van € 375.000.

Onderhoud gebouwen

Terug naar navigatie - Onderhoud gebouwen

Het onderhoud aan gebouwen wordt uitgevoerd op basis van het meerjarenonderhoudsplan. Het onderhoudsplan heeft betrekking op de volgende gebouwen:

Gebouw Aantal
Gebouwen op begraafplaatsen 4
Kerktoren 6
Brandweerkazernes 3
Verzamelgebouw Borculo (politie/brandweer/GGD) 1
Gymzalen 5
Muziekkoepel 1
Bibliotheek 1
Woonwagenstandplaats 1
Museum 3
Molens 2
Parkeergarage 1
Sporthallen (inclusief Oranjelaan Neede) 3
Woningen 2
Gemeentewerven 2
Leegstaande panden 6
Bakspieker Neede 1
Gemeentehuis 1

Beleid

In 2020 heeft er een inspectie plaatsgevonden van de gemeentelijk gebouwen. Hierbij is de actuele onderhoudsstaat van de gebouwen vastgelegd. Voor het onderhoud onderscheiden we de volgende onderhoudsniveau’s:

Niveau 1

Uitstekend

Nieuwbouwkwaliteit en/of met nieuwbouw vergelijkbare kwaliteit.

Niveau 2

Goed

Nieuwbouwkwaliteit met de eerste tekenen van feitelijke veroudering.

Niveau 3

Redelijk

Het verouderingsproces is over vrijwel de gehele linie duidelijk op gang gekomen.

Niveau 4

Matig

Het verouderingsproces heeft het bouwdeel duidelijk in zijn greep.

Niveau 5

Slecht

Het verouderingsproces is min of meer onomkeerbaar geworden.

Niveau 6

Zeer slecht

Een zodanig slechte toestand dat dit niet meer te classificeren valt onder conditie 5.

 

Om een goed en veilig gebouw te kunnen bieden is ervoor gekozen om de gemeentelijke gebouwen in onderhoudsniveau 3 te houden/krijgen. Uitzondering hierop is het gemeentehuis en de gemeentewerf. Hiervoor is onderhoudsniveau 2 aangehouden.

Uitvoeringsplannen 2021
Op basis van het meerjarenonderhoudsplan wordt het uitvoeringsplan voor groot onderhoud in 2021 opgesteld en uitgevoerd. Daarnaast wordt ook het dagelijks/regulier onderhoud aan de gebouwen uitgevoerd.

Financiën
In de begroting is jaarlijks € 412.000,- gereserveerd om het groot onderhoud dat uit de meerjarenonderhoudsplanning volgt uit te voeren. Voor het dagelijks onderhoud  is er per gebouwsoort een budget beschikbaar.