Financiering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf wordt ingegaan op het treasurybeleid en de wijze waarop dit in de begroting is opgenomen. De financieringsparagraaf geeft daarnaast inzicht in de rentelasten, het renteresultaat, de financieringsbehoefte en de wijze waarop de rente aan grondexploitaties en taakvelden wordt toegerekend.
Het gemeentelijke treasurybeleid is opgenomen in de financiële verordening 2020 en het treasurystatuut 2018.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Verwachte renteontwikkeling
Verwachtingen uitspreken over de renteontwikkeling waarin een 2e coronagolf op de loer ligt is gevaarlijk. De groeiverwachtingen zijn laag. Dit is een voedingsbodem voor een lage rente. De Europese Centrale Bank (ECB) blijft een ruim monetair beleid voeren. Zowel de interbancaire als lange rentetarieven blijven laag volgens de prognose. In de tabel hieronder een gemiddelde verwachting van een aantal systeembanken. (bron: Thesor Marktperspectief aug. 2020)

Ontwikkeling 3 maands euribor 10 jaars rente
huidige situatie -0.48% -0,17%
verwachting markt over 1 jaar -0,50% -0,09%

Verwachte liquiditeitsontwikkeling
In de liquiditeitsplanning is een daling van ongeveer 17 miljoen te zien over 2021 (zie hieronder). Dit is een forse daling die vooral wordt veroorzaakt door uitgaven op geplande investeringen. In de praktijk zien we vaak dat de daadwerkelijke lasten verder in de tijd komen te liggen. Gezien de verwachte renteontwikkeling (constant laag) gaan we de daling van de liquiditeitspositie zoveel mogelijk met kort geld financieren. Indien de kasgeldlimiet te vaak wordt overschreden zullen we ook financiering zoeken op de kapitaalmarkt. Gezien de financieringsbehoefte is de verwachting dat we in 2021 hier gebruik van maken. Ook deze tarieven blijven volgens de verwachting gunstig in 2021 Dus zo veel mogelijk opvangen met korte financiering en anders lang. Bij de huidige rentestanden en verwachting levert dit extra rentebaten op en blijven we binnen de renterisiconorm

Risicobeheer

Terug naar navigatie - Risicobeheer

In het treasurystatuut staat dat de financieringsfunctie dient tot het beschermen tegen ongewenste financiële risico’s zoals renterisico’s, koersrisico’s, kredietrisico’s, liquiditeitsrisico’s en valutarisico’s. Hierna wordt aangegeven in welke mate deze risico’s zich voordoen en op welke wijze deze risico’s worden beheerst.

Rente risico
Voor het renterisicobeheer worden de normen gehanteerd conform de Wet FIDO. Het gaat hierbij om de kasgeldlimiet en de renterisiconorm. De kasgeldlimiet en de renterisiconorm hebben allebei als doel de leningenportefeuille te behoeden voor een onverantwoord grote gevoeligheid voor rente fluctuaties.

Met de kasgeldlimiet wordt een beperking opgelegd aan de omvang van de netto vlottende schuld. Deze bedraagt 8,5% van het begrotingstotaal bij aanvang van het begrotingsjaar. Voor 2021 is dat: 9,9 miljoen euro (123 miljoen x 8,5%). Gezien de zeer lage en soms zelf negatieve rente op kortlopend geld wordt bij de financiering zo veel mogelijk gebruik gemaakt van de ruimte onder de kasgeldlimiet.

De renterisiconorm bepaalt het maximum aan leningen met een rente typische looptijd van één jaar of langer die geherfinancierd moeten worden of waarvan de rente herzien moet worden. Deze bedraagt 20% van het begrotingstotaal bij aanvang van het begrotingsjaar. De ontwikkeling van de renterisiconorm is in onderstaand overzicht weergegeven.

Stap Variabelen Renterisiconorm 2021 2022 2023 2024
1 Renteherzieningen        
2 Aflossingen 3.747 3.747 3.747 3.747
3 Renterisico (1+2) 3.747 3.747 3.747 3.747
4 Renterisiconorm 24.600 24.600 24.600 24.600
5 = 4>3 Ruimte onder risiconorm 20.853 20.853 20.853 20.853
5a= 4<3) Overschrijding renterisiconorm        
           
  Renterisiconorm        
4a Begrotingstotaal 123.000 123.000 123.000 123.000
4b Percentage regeling 20 20 20 20
4=(4ax4b/100) Renterisiconorm 24.600 24.600 24.600 24.600

De ruimte onder de risiconorm is ruim voldoende.

Koersrisico’s
Koersrisico’s worden gelopen op deelneming door daling van de waarde van de aandelen. Ultimo 2020 bezat de gemeente aandelen in de volgende partijen:
Twence, AGEM. BNG Bank, Alliander, de Laarberg

De koersrisico’s op deze deelnemingen worden laag ingeschat.

Kredietrisico’s
Kredietrisico’s worden gelopen bij het uitzetten van overtollige middelen en het verstrekken van leningen en garantstellingen. Kredietrisico’s worden beperkt door de eisen die de Wet financiering decentrale overheden (Wet FIDO) stelt en door de specifieke eisen die de gemeente stelt aan de partij waaraan middelen worden verstrekt.

Eventuele tijdelijke overtollige kasmiddelen zullen worden uitgezet conform de wettelijke kaders voor het schatkistbankieren.

Hieronder een overzicht van de verwachting van de verstrekte leningen in 2021.

Overzicht verstrekte leningen (bedrag x € 1.000) Verwachte stand per 1-1-2021 Verwachte stand per 31-12-2021
Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen 72 72
Kapitaalverstrekkingen aan overige verbonden partijen 5.539 5.000
Leningen aan deelnemingen 20.000 20.012
Leningen aan overige verbonden partijen 8.082 8.500
Overige langlopende leningen 7.436 6.664
Leningen aan openbare lichamen 4.204 3.180
Totaal 45.333 43.416

Liquiditeitsrisico’s
De gemeente beperkt haar interne liquiditeitsrisico’s door haar treasuryactiviteiten te baseren op de liquiditeitsplanning

Valutarisico’s
Valutarisico’s worden in de gemeente uitgesloten door uitsluitend leningen te verstrekken, aan te gaan of te garanderen in euro’s.

Rentelasten en baten

Terug naar navigatie - Rentelasten en baten

Rentelasten
De rentelasten in de begroting zijn gebaseerd op de langlopende leningen en geraamde financieringsbehoefte. De financieringsbehoefte wordt bepaald door de ontwikkeling van de reguliere exploitatie, het investeringsplan en de mutaties op de grondexploitatie.
In de begroting is een bedrag opgenomen van € 1.782 voor verwachte rentelasten. Hieronder de verwachte stand van de lening portefeuille begin en eind 2021.

Lening (x € 1.000) Looptijd Rente Saldo 1-1-2021 Aflossing Saldo 31-12-2021
BNG Bank 30 jaar lineair 4,580 41.207 2.747 38.460
BNG Bank 10 jaar lineair -0,05 10.000 1.000 9.000
Nieuwe lening 10 jaar lineair 0,000     20.000
Totaal     51.207 3.747 67.460

Rentebaten
De rentebaten betreffen de inkomsten uit: 

  • personeelshypotheken 95.000
  • verstrekte leningen: 775.000

Doorberekende rente/renteresultaat
In de begroting wordt rente doorberekend aan de grondexploitatie en aan taakvelden. Er wordt uitgegaan van totaal financiering. Dit houdt in dat aangetrokken leningen betrekking hebben op alle activiteiten van de gemeente. De wijze waarop er wordt doorberekend is als volgt:

Grondexploitatie
De aan de grondexploitatie doorberekende rente is volgens de voorschriften van het BBV. Het percentage wordt berekend op basis van het gewogen gemiddelde rentepercentage van de bestaande leningenportefeuille, naar verhouding vreemd vermogen/totaal vermogen. Voor 2021 is deze ongeveer 1,5%.

Taakvelden
Aan taakvelden wordt rente toegerekend op basis van een omslagpercentage.
Het begrote omslagpercentage wordt berekend door de totale begrote rentelasten te delen door het begrote saldo van de investering op 1 januari van het begrotingsjaar. Indien de afwijking bij realisatie tussen de werkelijke rentelasten en de voor gecalculeerde toegerekende rentelasten groter is dan 25% moet er gecorrigeerd worden.

Renteresultaat
Het renteresultaat geeft het saldo weer van rentelasten en toegerekende rente aan taakvelden. Het renteresultaat maakt onderdeel uit van de algemene dekkingsmiddelen.

Schema rentetoerekening Begroting 2021 Bedragen 
Externe rente korte en lange financiering 1.782.000
Externe rentebaten -775.000
Totaal door te rekenen externe rente 1.007.000
Rente grondexploitatie 100.000
Rente projectfinanciering  
Saldo door te rekenen externe rente 907.000
Rente eigen vermogen  
Rente voorzieningen  
Totaal geraamde aan taakvelden toe te rekenen rente 907.000
Werkelijk aan taakvelden toegerekend -1.086.820
Renteresultaat op taakveld Treasury -179.820