Fijn Leven
Wat speelt er?
Terug naar navigatie - Wat speelt er?-
Het is fijn leven in Berkelland. Inwoners geven met bijna het cijfer 8 aan dat ze erg fijn wonen. Zij willen ook in de toekomst tevreden blijven over hun woon- en leefomgeving. Dat betekent dat we moeten blijven investeren in een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving. Er is volop ingezet op het benutten van de kracht van de samenleving en dat blijven we doen. Zo zijn we met onze inwoners doorontwikkeld in het wijk- en kerngericht werken en spelen we in op de wijk-/kernspecifieke behoeften van de bewoners, zowel qua fysieke als sociale leefomgeving. Er zijn woon-/leefplannen gemaakt in kleine kernen en in de grote kernen maken we ook goede stappen. Met behulp van de integrale analyse die we van heel Berkelland (op kern-/wijkniveau) gemaakt hebben weten we bijvoorbeeld bij de grote kernen in welke wijken we het eerste nog verder willen verdiepen in het wijk- en kerngericht werken. Samen met onze inwoners blijven we hieraan werken en onze gebiedscontactpersonen en gebiedswethouder houden voortdurend contact. Onze inwoners weten ons steeds beter te vinden en wij hen. Er nog veel te doen en uit te proberen met elkaar.
-
We hebben de afgelopen periode een nieuwe werkwijze in de openbare ruimte geïmplementeerd, ‘ambitie gericht beheer’, waar inwoners, wijken en buurten een centrale rol in spelen. We kijken op basis van verschillende thema’s (zoals schoon en veilig, biodiversiteit, klimaatadaptatie en bewegen, recreatie en ontmoeten) wat inwoners het belangrijkst vinden in hun wijk of buurt. We bepalen samen hoe we hun leefomgeving inrichten. De komende periode moeten we de tering naar de nering zetten en kunnen het extra (tijdelijke) geld voor het wijk- en kerngericht werken goed gebruiken voor doorontwikkeling en voor (het verder op weg helpen van) concrete projecten uit de samenleving. Ook het opgerichte Berkellands Naoberfonds helpt ons hierbij.
-
We gaan de komende periode ook de extra middelen voor het verbeteren van het groenonderhoud verder aanwenden. Er is een uitvoeringsplan opgesteld om deze middelen zo effectief en efficiënt mogelijk in te zetten. We gebruiken deze middelen ook om het groen zo vorm te geven dat het onderhoud structureel goedkoper kan. Binnen de huidige werkwijze is ook veel aandacht voor ecologie. Daar waar mogelijk richten we de openbare ruimte ecologisch in en passen we ecologisch beheer toe.
-
Wij moeten onze leefomgeving voorbereiden op de klimaatverandering. We zullen moeten leren omgaan met grote hoeveelheden water (hevige regenval en binnenkomend water vanuit het buitenland), droogteperioden en hoge temperaturen.
-
Nederland wil naar een circulaire economie (een economie waarin reststoffen volledig opnieuw worden hergebruikt). Voorbeeld daarvan is het landelijke programma Van Afval Naar Grondstof ‘VANG’. Gemeenten zijn daarbij belangrijke partners, omdat zij verantwoordelijk zijn voor inzameling van het huishoudelijk afval. Berkelland wil voldoen aan de landelijke doelstelling uit het programma en minder dan 100 kilogram restafval per inwoner inzamelen.
Speerpunt
Terug naar navigatie - SpeerpuntInvesteren in de samenleving.
Wat gaan we daarvoor doen?
Een uitnodigende leefomgeving.
Wat willen we bereiken?
- De kwaliteit van het groenonderhoud verbetert, met focus op duurzaam, schoon en kleurrijk.
- Een leefomgeving voor jong en oud die uitnodigt om te bewegen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Leefomgeving aangepast aan het veranderende klimaat.
Wat willen we bereiken?
- Een leefomgeving die aangepast is aan het veranderende klimaat.
Wat gaan we daarvoor doen?
Veilige en makkelijk berijdbare wegen en paden.
Wat gaan we daarvoor doen?
Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Hergebruik van grondstoffen (Van Afval Naar Grondstof).
Wat willen we bereiken?
- Huishoudelijk afval wordt op een duurzame wijze hergebruikt of verwerkt.
- We zamelen niet meer dan 100 kilogram restafval per inwoner in en de afvalscheiding is meer dan 75%.
- Minder zwerfafval.
Wat gaan we daarvoor doen?
Gemeentelijke gebouwen en scholen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Met ingang van de begroting 2021 wordt de activiteit 020.010 verantwoord onder activiteit 020.020 en 020.040. Het zaaien van kleurrijke zaadmengsels is geen doel op zich maar een wijze waarop invulling wordt geven aan de doelstellingen van het beheer van het openbaar beheer groen. Bij activiteit 020.020 is een gedeelte van het budget van activiteit 020.010 toegevoegd. Daarnaast vinden op deze activiteit een aantal bezuinigingen plaats. De begrote lasten op activiteit 020.030 zijn in 2021 lager dan in 2020. In de resultaatbestemming 2019 is voorgesteld het voordelige resultaat (€ 573.000) op riolering ook te bestemmen voor riolering. Dit is verwerkt door deze middelen in 2020 te storten in de voorziening riolering. De storting leidt tot een eenmalige last in 2020. De voorziening riolering wordt ingezet om via geleidelijke groei naar kostendekkende tarieven te komen. De raming van de baten op dit onderdeel is aangepast naar de verwachte opbrengst. De begrote lasten van de activiteit 020.040 zijn in 2021 € 789.000 lager dan in 2020 (inclusief deel 020.010). Dit komt doordat in 2020 sprake is van een extra last van € 647.000 voor het herstellen van asfaltschade en de afwaardering van het wegennet en de kosten voor hard- en software van verkeersregelinstallaties. Het resterende verschil wordt veroorzaakt door diverse ombuigingen opgenomen in de Perspectiefnota 2021. De stijging van de lasten bij activiteit 020.070 is het gevolg van de aanpassing van de dienstverleningsovereenkomst met het Gemeentelijk Belasting kantoor Twente (GBT) en stijging kosten afvalverwerking. De baten vallen hoger uit dan in 2020 doordat in 2020 een korting van € 1 miljoen is verleend op de afvalstoffenheffing. De stijging van de baten en de lasten bij activiteit 020.080 is het gevolg van aanpassing aan rijksbudget voor het onderwijsachterstanden beleid. Per saldo daalt het budget met € 52.000 als gevolg van ombuigingen zoals benoemd in de Perspectiefnota. Bij activiteit 020.090 kan het verschil verklaard worden door incidentele baten in 2020.
De kapitaallasten op dit programma zijn gestegen met € 2.982.000. Hiervan is € 1.200.000 het gevolg van een correctie van koppeling van lasten voor onderwijs die voorheen op het programma werken en ondernemen in de regio werden verantwoord. Daarnaast zijn er hogere kapitaallasten op riolering (€ 794.000), taakveld verkeer (€ 585.000) en onderwijs (€ 355.000).
Exploitatie | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Begroting na Berap | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||||||
020.010 Zaaien van kleurrijke zaadmengsels | -148 | -137 | -292 | -208 | -203 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
020.020 Openbaar groen en begraafplaatsen | -1.891 | -3.085 | -1.851 | -1.043 | -1.004 | -853 | -823 | -798 | -798 | |
020.030 Beh onderh vern renov riolering | -5.577 | -5.206 | -2.148 | -2.007 | -2.870 | -2.093 | -2.093 | -2.066 | -2.066 | |
020.040 We onderhouden onze infrastructuur | -4.546 | -5.643 | -3.496 | -3.353 | -3.537 | -2.869 | -2.844 | -2.844 | -2.844 | |
020.050 Doelgroepenvervoer-openbaar verv | -665 | -559 | -589 | -640 | -653 | -653 | -653 | -653 | -653 | |
020.060 Zwerfafval | -47 | -44 | -33 | -73 | -54 | -54 | -54 | -54 | -54 | |
020.070 Afval scheiden | -2.907 | -2.778 | -2.535 | -2.582 | -2.631 | -2.743 | -2.743 | -2.743 | -2.743 | |
020.080 Onderwijs en huisvesting | -3.700 | -3.010 | -947 | -990 | -956 | -1.126 | -1.126 | -1.126 | -1.126 | |
020.090 Onderhoud gemeentelijke gebouwen | -450 | -563 | -324 | -431 | -421 | -351 | -351 | -351 | -351 | |
020.100 Ontwikkeling wijken, buurten en kernen | 0 | 0 | 0 | -132 | -625 | -625 | -625 | 0 | 0 | |
020.110 Onderhoud wegen en paden buitengebied | 0 | 0 | 0 | 0 | -500 | -500 | -500 | 0 | 0 | |
020.120 Verbetering kwaliteit groen(onderhoud) | 0 | 0 | 0 | 0 | -375 | -375 | -375 | 0 | 0 | |
020.500 Loonkosten programma Fijn leven | 0 | 0 | -3.243 | -5.177 | -5.297 | -5.494 | -5.494 | -5.494 | -5.494 | |
020.700 Rente en afschrijving programma Fijn leven | 0 | 0 | -5.587 | -3.188 | -3.106 | -6.022 | -6.078 | -6.383 | -6.383 | |
Totaal Lasten | -19.932 | -21.025 | -21.046 | -19.825 | -22.232 | -23.758 | -23.759 | -22.512 | -22.512 | |
Baten | ||||||||||
020.020 Openbaar groen en begraafplaatsen | 347 | 436 | 498 | 403 | 336 | 340 | 340 | 340 | 340 | |
020.030 Beh onderh vern renov riolering | 6.141 | 6.384 | 6.449 | 8.134 | 7.045 | 7.491 | 7.491 | 7.464 | 7.464 | |
020.040 We onderhouden onze infrastructuur | 442 | 289 | 247 | 1.041 | 205 | 205 | 205 | 205 | 205 | |
020.050 Doelgroepenvervoer-openbaar verv | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
020.060 Zwerfafval | 47 | 44 | 42 | 73 | 54 | 54 | 54 | 54 | 54 | |
020.070 Afval scheiden | 3.432 | 3.613 | 3.523 | 3.507 | 2.400 | 3.707 | 3.707 | 3.707 | 3.707 | |
020.080 Onderwijs en huisvesting | 544 | 302 | 181 | 130 | 121 | 343 | 343 | 343 | 343 | |
020.090 Onderhoud gemeentelijke gebouwen | 143 | 385 | 587 | 121 | 345 | 146 | 211 | 211 | 211 | |
Totaal Baten | 11.096 | 11.453 | 11.527 | 13.410 | 10.507 | 12.287 | 12.352 | 12.325 | 12.325 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -8.836 | -9.572 | -9.519 | -6.415 | -11.726 | -11.471 | -11.407 | -10.187 | -10.187 | |
Onttrekkingen | ||||||||||
020.710 Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.830 | 1.830 | 369 | 369 | |
Stortingen | ||||||||||
020.710 Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -66 | -66 | -66 | -66 | |
Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.764 | 1.764 | 303 | 303 | |
Gerealiseerd resultaat | -8.836 | -9.572 | -9.519 | -6.415 | -11.726 | -9.707 | -9.643 | -9.884 | -9.884 |
Projecten
Terug naar navigatie - ProjectenExploitatie | Oorspronkelijk begroot | Uitgaven/Inkomsten tot begrotingsjaar | Realisatie 2020 | Restant | |
---|---|---|---|---|---|
60210000 Onderhoud wegen en paden buitengebied | -2.000 | 0 | 0 | -2.000 | |
60570100 Verbeteren kwaliteit groen(onderhoud) | -1.500 | 0 | -209 | -1.291 | |
60610100 Ontwikkelen wijken, buurten en kernen | -2.500 | -132 | -129 | -2.239 | |
Gerealiseerd resultaat | -6.000 | -132 | -338 | -5.530 |
Kaders die de raad heeft vastgesteld
Terug naar navigatie - Kaders die de raad heeft vastgesteldBeleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenIndicator | Eenheid | Periode | Berkelland | Nederland | Bron | Beschrijving |
---|---|---|---|---|---|---|
Absoluut verzuim | per 1.000 leerlingen | 2014 | 1,2 | 2,8 | DUO/Ingrado | Er wordt gesproken van absoluut verzuim als een leerplichtige en/of kwalificatieplichtige jongere niet op een school of instelling staat ingeschreven. De periodeaanduiding '2018' staat voor schooljaar '2017/2018'. |
2015 | 0,7 | 2,3 | ||||
2016 | 1 | 1,8 | ||||
2017 | 0,6 | 1,8 | ||||
Relatief verzuim | per 1.000 leerlingen | 2016 | 12 | 27 | DUO/Ingrado | Er is sprake van relatief verzuim als een jongere wel op een school staat ingeschreven, maar gedurende een bepaalde tijd de lessen/praktijk verzuimt. Ook veelvuldig te laat komen kan hiertoe worden gerekend. De periodeaanduiding '2018' staat voor schooljaar '2017/2018'. |
2017 | 15 | 27 | ||||
2018 | 19 | 23 | ||||
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | % | 2016 | 0,7 | 1,7 | DUO/Ingrado | Het percentage van het totaal aantal leerlingen van het VO en MBO (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. De periodeaanduiding "2018" staat voor schooljaar "2017/2018". |
2017 | 0,9 | 1,8 | ||||
2018 | 1,1 | 1,9 | ||||
Omvang huishoudelijk restafval | kg per inwoner | 2016 | 252 | 189 | CBS statistiek Huishoudelijk afval | Niet gescheiden ingezameld huishoudelijk afval. |
2017 | 252 | 178 | ||||
2018 | 268 | 172 |