Lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Deze paragraaf geeft een overzicht van de diverse lokale heffingen en belastingen.
Na de Algemene uitkering uit het gemeentefonds vormen de lokale heffingen (belastingen, leges en rechten) de belangrijkste inkomstenbronnen van de gemeente.

Gemeenten zijn beperkt in de belastingen die ze mogen heffen. Deze zijn limitatief opgesomd in de wet. Naast belastingen heft de gemeente rechten (leges) voor individuele diensten aan haar inwoners. De tarieven van deze rechten dienen zo te worden gesteld dat de opbrengsten de kosten niet te boven gaan. De opbrengsten hebben een directe relatie met de kosten voor de dienstverlening (gebonden heffingen) en zijn daarmee maximaal 100% kostendekkend.

In deze paragraaf wordt ingegaan op de kaders, de ontwikkelingen van de verschillende belastingen en heffingen en de consequenties daarvan voor onze inwoners. Verder wordt inzicht gegeven in de kostendekkendheid van een heffing en wordt het kwijtscheldingsbeleid kort toegelicht.

Beleid

Terug naar navigatie - Beleid

Voor 2021 hanteren we de volgende uitgangspunten voor het berekenen van de tarieven:

  • De lokale heffingen stijgen niet meer dan de inflatiecorrectie. Voor 2021 houden we rekening met een stijging van 1,8%.
  • Bij afvalstoffen- en rioolheffing streven wij naar 100% kostendekkendheid. Bij het berekenen van de kostendekkendheid houden we rekening met de directe kosten, de kosten van overhead en btw. Het streven naar 100% kostendekkendheid kan betekenen dat de tarieven met meer dan de inflatiecorrectie stijgen.

Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen

Terug naar navigatie - Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen

Onderstaand een overzicht van de lokale heffingen voor de begroting 2021 afgezet tegen de begrote bedragen in 2020 en de realisatie 2019.

Opbrengsten lokale belastingen, heffingen en retributies (x € 1.000)

realisatie 2019

begroot 2020

begroot 2021

Verschil 2021 - 2020

Onroerende zaakbelastingen

8.772

8.773

9.338

565

Afvalstoffenheffingen

3.079

3.191

3.248

57

Rioolheffing

6.657

6.883

7.141

258

Begraafrechten

237

266

270

4

Leges omgevingsvergunning

744

750

783

33

Reclamebelasting

161

160

160

0

Toeristenbelastingen

368

355

355

0

Secretarieleges

541

654

537

-117

Marktgelden

40

32

32

0

Overige heffingen

36

9

6

-3

Totaal

20.635

21.073

21.870

797

Ontwikkeling lastendruk

Terug naar navigatie - Ontwikkeling lastendruk

De belastingen en heffingen die inwoners betalen, verschillen per gemeenten. Toch bestaat de behoefte om gemeenten te vergelijken. Voor het vergelijk maken we gebruik van de gegevens van de provincie Gelderland. Hierbij wordt de belastingdruk per inwoner vergeleken met de gemiddelde woonlasten van de gemeenten in de provincie. Onder woonlasten wordt verstaan de OZB, riool- en afvalstoffenheffing.

  2018 2019 2020 2021
Gemiddelde provincie Gelderland 441 419 441  
Gemiddelde gemeente Berkelland 405 416 422 450

De woonlasten stijgen vooral door de OZB verhoging en stijging van de rioolheffing.

Belastingen

Terug naar navigatie - Belastingen

De opbrengsten van de algemene belastingen komen ten goede aan de algemene middelen van de gemeente. Dit betekent dat de opbrengsten vrij te besteden zijn. Het gaat om de onroerende zaakbelastingen, toeristenbelasting en reclamebelasting. De opbrengsten uit reclamebelasting worden overgedragen aan het ondernemersfonds.

Onroerende zaakbelastingen.
Onroerende zaakbelastingen (OZB) zijn de belastingen op de waarde van een woning of bedrijf. De hoogte van de OZB is afhankelijk van de waarde van de onroerende zaak. Voor de gemeente zijn het de belangrijkste vrij besteedbare gemeentelijke belastingen. Sinds 2009 zijn de tarieven van de OZB vastgesteld op een percentage van de waarde van de onroerende zaak. Dit betekent dat de tarieven mee moeten bewegen met de waarde ontwikkeling van de onroerende zaak. Stijgt de waarde dan moeten de tarieven neerwaarts worden bijgesteld om de opbrengst niet meer te laten stijgen dan de inflatiecorrectie. Dit voorkomt dat bij waardestijgingen de eigenaren onevenredig worden belast. Bij waardedaling geldt het omgekeerde.

De komende jaren stijgen de onroerende zaakbelastingen fors. De komende 4 jaren worden de lasten jaarlijks met 6% verhoogd volgens de besluitvorming in de perspectiefnota 2021. Dit leidt tot de volgende voorlopige tarieven op basis van het prijspeil 1-1-2019:

Categorie Tarief 2020 Tarief 2021
Eigenaar woning   0,001297% 0,001375%
Gebruiker niet woning  0,001548% 0,001641%
Eigenaar niet woning  0,001958% 0,002075%

De tarieven worden in december definitief vastgesteld op basis van gegevens van het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente.  Voor 2021 zijn de te verwachten opbrengsten uit onroerende zaakbelastingen begroot op € 9.338.000.

Toeristenbelasting
Onder de naam ‘toeristenbelasting’ wordt een directe belasting geheven voor het houden van verblijf met overnachting binnen de gemeente tegen een vergoeding.
Het tarief is blijft ongewijzigd ten opzichte van 2020 en bedraagt € 1,25 per persoon per nacht.
We verwachten een opbrengst in 2021 van € 355.000.

Reclamebelasting
Onder de naam ‘reclamebelasting’ wordt een directe belasting geheven over openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg.
We heffen reclamebelasting als dienstverlening voor de ondernemers van Berkelland. De opbrengsten van de reclamebelasting worden na aftrek van onze kosten overgedragen aan het ondernemersfonds. Vanuit dit fonds kunnen ondernemers activiteiten financieren.
We verwachten in 2021 een bedrag van € 160.000 aan het ondernemersfonds te kunnen overdragen.

Bestemmingsheffingen

Terug naar navigatie - Bestemmingsheffingen

Bestemmingsheffingen zijn belastingen waarvan de opbrengsten zijn bestemd voor specifieke
voorzieningen. Onder deze categorie vallen de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Deze heffingen mogen op begrotingsbasis maximaal kostendekkend zijn.

Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing is bedoeld om de kosten van afvalinzameling en afvalverwijdering te dekken. Wij streven naar 100% kostendekking bij de afvalstoffenheffing.

De totale te dekken kosten van de afvalstoffenheffing  zijn als volgt opgebouwd:

  2020 2021
Taakveld afval lasten 3.096.792 3.194.218
Taakveld afval opbrengsten 774.200 827.700
Nettolasten taakveld afval 2.322.592 2.366.518
     
Toe te rekenen lasten 189.154 221.154
Taakveld overhead 145.477 177.435
Btw (compensabel) 536.928 540.642
Totaal lasten 3.194.151 3.305.749
     
Opbrengsten heffing 3.190.570 3.248.000
     
Dekkingspercentage 100% 98%

Voor 2021 is de begrote dekking wat lager dan de streefwaarde van 100%. Het verschil wordt onttrokken aan de egalisatiereserve afval. Na aanpassing met de inflatiecorrectie gelden voor 2021 de volgende tarieven:

Maatstaven 2020 2021

basispakket 140 grijs

136,90 139,32
basispakket 240 grijs 187,60 190,92
verzamelcontainers 136,90 139,32

Rioolheffingen

De gemeente heeft de zorg voor het stedelijk afvalwater, hemelwater en de structurele nadelige gevolgen van de grondwaterstand. De kosten hiervan worden betaald uit de rioolheffing. Er is een bewuste keuze gemaakt om de heffing te splitsen in een gebruikersdeel en een eigenarendeel. De gebruiker betaalt, omdat hij/zij afvalwater op het riool loost. De eigenaar omdat de aansluiting op de riolering de gebruikswaarde van zijn pand verhoogt.

Het uitgangspunt voor de rioolheffing is 100% kostendekkende tarieven op termijn. Op basis van het watertakenplan 2018 is de inschatting gemaakt dat de tarieven de komende jaren, naast de inflatiecorrectie, met 2% extra moeten stijgen om op een kostendekkend niveau te komen.
Tekorten of overschotten op het taakveld riolering worden verrekend met de voorziening riolering. Deze voorziening dient om tegenvallers op te vangen en voorkomt grote schommelingen in de tarieven.

De totale te dekken kosten van de rioolheffing zijn als volgt opgebouwd:

  2020 2021

Taakveld riolering lasten

4.677.941 5.390.410
Taakveld riolering opbrengsten 36.000 36.000
Nettolasten taakveld riolering 4.641.941 5.354.410
     
Toe te rekenen lasten 272.909 312.909
Taakveld overhead 660.609 612.370
Btw (compensabel) 1.182.470 1.175.000
Totaal lasten 6.757.929 7.454.689
     
Opbrengsten heffing 6.883.440 7.141.440
     
Dekkingspercentage 102% 96%

De cijfers uit 2020 betreffen de aangepaste cijfers na de bestuursrapportage 2020. Door een neerwaartse bijstelling van de kapitaalslasten (vertraging in de uitvoering van projecten) is het dekkingspercentage hoger dan 100%. In 2021 ligt het verwachte percentage onder de 100%. Dit komt vooral door de hoger geraamde kapitaallasten (+ € 800.000) in verband met uitvoering van lopende en geplande projecten.

Na aanpassing met de inflatiecorrectie van 1,8% en de extra verhoging van 2% conform watertakenplan zijn de tarieven voor 2021:

Overzicht tarieven in €

Maatstaven 2020 2021

Eigenarendeel

198,50 206,04
0 m³ - 1000 m³ bedrag per m³ 1,20 1,25
1001 m³ - 2500 m³ bedrag per m³ 1,15 1,19
2501 m³ - 5000 m³ bedrag per m³ 1,04 1,08
2501 m³ - 5000 m³ bedrag per m³ 0,61 0,63
Maximum 60.000 60.000

Retributies/rechten
Een retributie kan alleen worden geheven voor het gebruik van bezittingen, werken of inrichtingen van de gemeente, bv. begraafrechten en marktgelden, en het verlenen van diensten.
De verwachte opbrengst mag niet hoger zijn dan de kosten die met het gebruik of de dienstverlening verbonden zijn.

 

Begraafrechten
Begraafrechten worden geheven voor het gebruik van de begraafplaats en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaats. De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel voor wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
De tarieven voor 2021 worden verhoogd met de inflatiecorrectie van 1,8%.

  2020 2021

Taakveld begraafplaatsen lasten

248.190 234.493
Taakveld begraafplaatsen opbrengsten 4.843 4.843
Nettolasten taakveld begraafplaatsen 243.347 229.650
     
Toe te rekenen lasten 20 20
Taakveld overhead 74.434 76.324
Btw (compensabel) 33.171 29.170
Totaal lasten 350.972 335.164
     
Opbrengsten begraafrechten 265.000 270.000
     
Dekkingspercentage 76% 81%

 

Marktgelden 

Marktgelden worden geheven voor het ter beschikking stellen van een standplaats op een markt als bedoeld in de marktverordening gemeente Berkelland en voor het genot van de diensten die in verband daarmee worden verleend. 

 

2020

2021

Markten lasten

           58.301

           57.170

Markten opbrengsten

             4.250

             4.250

Nettolasten markten

           54.051

           52.920

 

 

 

Toe te rekenen lasten

             1.285

             1.285

Taakveld overhead

           29.622

           29.197

Btw (compensabel)

             3.246

             3.070

Totaal lasten

           88.204

           86.472

 

 

 

Opbrengsten marktgelden

           32.000

           32.000

 

 

 

Dekkingspercentage

36%

37%

 

Leges

De gemeente heft leges voor het verlenen van diensten die in het individuele belang van de aanvrager van de dienst zijn. De leges dekken de kosten van de dienstverlening.
Voor bepaalde diensten zijn door het Rijk maximum tarieven vastgesteld, bv. rijbewijzen, reisdocumenten.

Hoofd- stuk

Onderwerp

Taakveld

Toe te rekenen lasten

Overhead

Totaal lasten

Baten

Dekking in %

Titel 1

Algemene dienstverlening

         

 

1

Burgerlijke stand

Burgerzaken

     44.316

     13.523

     57.839

     40.000

69%

2

Reisdocumenten

Burgerzaken

   318.656

   140.795

   459.451

219.000

48%

3

Rijbewijzen

Burgerzaken

   199.566

     91.370

   290.936

   212.000

73%

4

Verstrekkingen uit basisregistratie personen

Burgerzaken

    19.828

     11.969

     31.797

     30.000

94%

5

Verstrekkingen uit het kiezersregister

Burgerzaken

 

-

  -

  -

100%

6

Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

Burgerzaken

 

-

  -

  -

100%

7

Bestuursstukken

   

-

  -

  -

100%

8

Vastgoedinformatie

Burgerzaken

     19.318

     12.778

     32.096

     21.000

65%

9 t/m 19

Diversen

Openbare orde en veiligheid

     15.000

       6.790

     21.790

     15.000

69%

 

Subtotaal

 

  616.684

   277.225

   893.909

   537.000

60%

             

 

Titel 2

Omgevingsvergunning

Wonen en bouwen

1.840.780

1.249.890

3.090.669

   782.500

25%

             

 

Titel 3

Dienstverlening

 

       5.000

       1.000

       6.000

       6.000

100%

Totaal

 

 

2.462.464

1.528.115

3.990.578

1.325.500

33%

 

 

 

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingsbeleid

Voor mensen met een minimuminkomen bestaat de mogelijkheid gehele of gedeeltelijke kwijtschelding te krijgen voor de volgende gemeentelijke belastingen:
a. OZB;
b. Reinigingsheffingen;
c. Rioolheffing.
Wij verlenen gehele kwijtschelding als er aan alle voorwaarden voor kwijtschelding is voldaan. In onze gemeente hanteren wij de zogenaamde 100% kwijtscheldingsnorm. Dit betekent dat mensen met een inkomen op bijstandsniveau, zonder vermogen, altijd in aanmerking komen voor kwijtschelding.