1. Blz. 1 Bestuursrapportage 2021
    1. Blz. 2 Bestuursrapportage 2021
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Inleiding
        1. Blz. 5 Inleiding
        2. Blz. 6 Samenvattend overzicht afwijkingen
        3. Blz. 7 Financiële samenvatting
        4. Blz. 8 Incidenteel structureel
        5. Blz. 9 Overzicht van baten en lasten
      2. Blz. 10 Leeswijzer
        1. Blz. 11 Opzet bestuursrapportage
        2. Blz. 12 Verklaring kwaliteit
        3. Blz. 13 Verklaring geld
        4. Blz. 14 Doorontwikkeling P&C documenten
        5. Blz. 15 Lezen van tabellen
      3. Blz. 16 Plezierig Wonen
        1. Blz. 17 Kwalitatief goede woningvoorraad nu en in de toekomst
        2. Blz. 18 Wat speelt er?
        3. Blz. 19 Speerpunten
          1. Blz. 20 Toekomstgerichte bestaande woningen en wijken.
            1. Blz. 21 We continueren prestatieafspraken met ProWonen en huurdersvertegenwoordiging voor verdere verduurzaming van sociale huurwoningen en duurzame nieuwbouw.
            2. Blz. 22 We starten met een pilot integrale wijkaanpak voor transformatie van woningen en het toekomstbestendig maken van wijken. (010.070)
            3. Blz. 23 We stimuleren met verschillende (financiële) instrumenten particuliere eigenaren om te investeren in het verbeteren van de woning.
            4. Blz. 24 We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis. (010.060)
          2. Blz. 25 Aantrekkelijke nieuwe woningen.
            1. Blz. 26 We bewaken de gemeentelijke grondexploitatie. (010.020)
            2. Blz. 27 We bieden ruimte aan flexwoonconcepten.
            3. Blz. 28 We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (010.100)
            4. Blz. 29 We blijven ruimte bieden voor goede, innovatieve woningbouwplannen die aansluiten bij de behoefte van onze inwoners. (010.080)
            5. Blz. 30 We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners. (010.030 en 010.090)
            6. Blz. 31 We monitoren regionaal en lokaal de ontwikkelingen op de woningmarkt. (010.045)
            7. Blz. 32 We stimuleren (pilots) voor innovatieve woningen en woonvormen.
          3. Blz. 33 Ouderen en mensen met een zorgvraag voelen zich thuis in een geschikte woning en in een fijne leefomgeving.
            1. Blz. 34 We geven ruimte aan nieuwe woonzorginitiatieven.
            2. Blz. 35 We koppelen actief zorgaanbieders en ontwikkelaars aan geschikte locaties nabij voorzieningen.
            3. Blz. 36 We realiseren maatwerk voor bijzondere doelgroepen op basis van actuele behoefte en taakstellingen.
            4. Blz. 37 We staan open voor (CPO-)initiatieven van ouderen.
            5. Blz. 38 We zetten de Regietafel Wonen en Zorg voort.
        4. Blz. 39 Wat mag het kosten
        5. Blz. 40 Projecten
        6. Blz. 41 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      4. Blz. 42 Fijn Leven
        1. Blz. 43 Een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving
        2. Blz. 44 Wat speelt er?
        3. Blz. 45 Speerpunt
          1. Blz. 46 Investeren in de samenleving.
            1. Blz. 47 Samen met inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen stellen we wijkagenda’s op en voeren ze uit.
            2. Blz. 48 We ondersteunen initiatieven uit wijken, buurten en kernen. (020.100)
            3. Blz. 49 We ontwikkelen het gebiedswethouderschap verder door.
            4. Blz. 50 We verstevigen onze netwerken in wijken en kernen en hebben oog voor die groepen die nog niet zo betrokken of in beeld zijn.
          2. Blz. 51 Een uitnodigende leefomgeving.
            1. Blz. 52 Bij plannen en onderhoud zetten we in op het stimuleren van ‘bewegen’ in onze leefomgeving.
            2. Blz. 53 We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen. (020.020)
            3. Blz. 54 We investeren extra in verbetering van de kwaliteit van het groen(onderhoud). (020.120)
            4. Blz. 55 We passen waar mogelijk ecologisch beheer toe, niet alleen bij bermen, maar ook andere terreinen, zoals parken, in gemeentelijk bezit.
            5. Blz. 56 We realiseren groen/-blauwe parels (aantrekkelijke plekken met groen en water) in de kernen.
          3. Blz. 57 Leefomgeving aangepast aan het veranderende klimaat.
            1. Blz. 58 We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan) inclusief klimaatstresstest. (020.030)
          4. Blz. 59 Veilige en makkelijk berijdbare wegen en paden.
            1. Blz. 60 We bepalen waar mogelijk samen met inwoners en ondernemers de (her)inrichting van onze wegen en paden.
            2. Blz. 61 We investeren extra in onderhoud van wegen en paden in het buitengebied op basis van een plan van aanpak. (020.110)
            3. Blz. 62 We onderhouden onze infrastructuur. (020.040)
          5. Blz. 63 Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen.
            1. Blz. 64 Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren. (020.050)
          6. Blz. 65 Hergebruik van grondstoffen (Van Afval Naar Grondstof).
            1. Blz. 66 Onderzoek doen naar de manier waarop de afgesproken doelstellingen uit ‘Van Afval Naar Grondstof’ (VANG) bereikt kunnen worden inclusief financiële consequenties hiervan.
            2. Blz. 67 We nemen gerichte actie om zwerfafval terug te dringen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval. (020.060)
            3. Blz. 68 We werken samen met onze inwoners het grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding (grondstofscheiding) bevorderen. (020.070)
          7. Blz. 69 Gemeentelijke gebouwen en scholen.
            1. Blz. 70 We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met onder andere demografische ontwikkelingen. (020.080)
            2. Blz. 71 We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente. (020.090)
            3. Blz. 72 We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
        4. Blz. 73 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 74 Projecten
        6. Blz. 75 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      5. Blz. 76 Vitaal Platteland
        1. Blz. 77 Een vitaal en innovatief buitengebied
        2. Blz. 78 Wat speelt er?
        3. Blz. 79 Speerpunt
          1. Blz. 80 Toekomstgericht ondernemen in het buitengebied.
            1. Blz. 81 We doorlopen een kavelruilproces om een betere landbouwstructuur te organiseren. (030.080)
            2. Blz. 82 We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat binnen de wettelijke mogelijkheden zoveel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkelingen. (030.070)
            3. Blz. 83 We ondersteunen boeren en andere initiatiefnemers bij vragen over duurzaamheid.
            4. Blz. 84 We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied. (030.010)
            5. Blz. 85 We voeren het project korte ketens in de Achterhoek uit.
          2. Blz. 86 Mooi Landschap.
            1. Blz. 87 Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap. (030.020)
            2. Blz. 88 We gaan door met het oplossen van knelpunten in bestaande wandel- en fietsroutes in afstemming met Stichting Achterhoek toerisme.
            3. Blz. 89 We ondersteunen de mogelijkheid om een cursus Gastheer van het landschap te volgen. (030.020)
            4. Blz. 90 We voeren het plan van aanpak voor de aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing uit. (030.050)
            5. Blz. 91 We voeren het plan van aanpak voor de stimulering van de sanering van asbestdaken uit. (030.060)
            6. Blz. 92 We zetten samen met het Waterschap en de Euregio in op concrete plannen voor de beleefbaarheid van het stroomgebied van de Berkel tussen Borculo en Lochem.
          3. Blz. 93 Sociaal vitaal.
            1. Blz. 94 De Voormekaar teams hebben extra oog voor de situatie bij agrariërs en stoppers.
            2. Blz. 95 Voor meer informatie over maatregelen om onze inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen zie programma Plezierig Wonen.
            3. Blz. 96 We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader. (030.090)
            4. Blz. 97 We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten. (030.030)
        4. Blz. 98 Wat mag het kosten
        5. Blz. 99 Projecten
        6. Blz. 100 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      6. Blz. 101 Zorg voor wie dat nodig heeft
        1. Blz. 102 Samen denken, samen doen
        2. Blz. 103 Wat speelt er?
        3. Blz. 104 Speerpunt
          1. Blz. 105 Zorg zoveel mogelijk voorkomen.
            1. Blz. 106 Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk.
            2. Blz. 107 We stimuleren nieuwe vormen van ondersteuning, hulp en zorg. Vernieuwingen proberen wij kleinschalig uit en stellen deze bij in nauwe samenwerking met direct betrokkenen. Dit doen we in een experimentele aanpak met minder regels.
            3. Blz. 108 Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo - pgb). (040.025)
            4. Blz. 109 Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura). (040.010)
          2. Blz. 110 De jeugd ontwikkelt zich positief.
            1. Blz. 111 We organiseren algemene voorzieningen en preventieve activiteiten voor jeugd en/of hun ouders/verzorgers.
            2. Blz. 112 Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet - pgb). (040.020)
            3. Blz. 113 Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura). (040.030)
          3. Blz. 114 Iedereen doet mee in Berkelland.
            1. Blz. 115 We bieden ruimte aan inwoners en professionals om in te zetten op innovatieve oplossingen voor een gezonde leefstijl. Voorbeeldinitiatieven van buurten, scholen en verenigingen krijgen extra aandacht.
            2. Blz. 116 We geven samen invulling aan de Lokaal Inclusie Agenda.
            3. Blz. 117 Wij verbeteren de toegang tot onze regelingen die zich richten op meedoen aan de samenleving, vroegsignalering van schulden en schuldhulpverlening.
          4. Blz. 118 Nieuwkomers burgeren in.
            1. Blz. 119 Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering. (040.050)
          5. Blz. 120 Voldoende en krachtige vrijwilligers en mantelzorgers die worden gesteund waar het nodig is.
            1. Blz. 121 Wij realiseren een steunpunt voor mantelzorgers waar informatie, advies en ondersteuning samen komen.
            2. Blz. 122 Wij realiseren een vrijwilligerspunt Berkelland waar vraag en aanbod elkaar bereiken.
        4. Blz. 123 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 124 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      7. Blz. 125 Werken en ondernemen in een sterke regio
        1. Blz. 126 Een warm welkom voor werk
        2. Blz. 127 Wat speelt er?
        3. Blz. 128 Speerpunt
          1. Blz. 129 Promotie van Berkelland (en de Achterhoek).
            1. Blz. 130 Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken.
          2. Blz. 131 Goed vestigingsklimaat voor ondernemers.
            1. Blz. 132 We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
            2. Blz. 133 We denken snel en actief mee met ondernemers. (We leggen de rode loper uit.)
            3. Blz. 134 We voeren de economische agenda 2020-2024 uit.
            4. Blz. 135 We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1.
            5. Blz. 136 We zetten in op meer samenwerking met Duitsland, om kansen voor ondernemers en inwoners te benutten. (050.020)
          3. Blz. 137 Vitale winkelcentra.
            1. Blz. 138 Faciliteren van het ondernemersfonds. (050.030)
            2. Blz. 139 Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde task forces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra.
            3. Blz. 140 We blijven inzetten op compacte centra waarin het fijn verblijven is, onder andere door het creëren van groen/blauwe parels (zie ook programma ‘Fijn leven’). (050.035)
            4. Blz. 141 We sluiten aan op ‘natuurlijke’ momenten van verandering.
            5. Blz. 142 We spelen in op ontwikkelingen en kansen die voorbijkomen, bijvoorbeeld Museum More en de ontwikkeling van de Hambroekplas, en maken waar mogelijk verbindingen met de centra.
          4. Blz. 143 Iedereen doet mee met werk, betaald of onbetaald.
            1. Blz. 144 Samen met SDOA en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag.
            2. Blz. 145 Voor de doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt zorgen we voor een doorgaande ontwikkellijn, waarin zij integraal ondersteund worden.
            3. Blz. 146 Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering). (050.040)
            4. Blz. 147 We gaan meer inzetten op ‘social return’: beter gebruik maken van de mogelijkheden om bij aanbestedingen bedrijven en organisaties een sociale bijdrage te laten leveren.
            5. Blz. 148 We maken duurzame verbindingen met ondernemers en organisaties gericht op de inzet van kwetsbare medewerkers onder de Participatiewet. (050.050)
          5. Blz. 149 Goed onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt.
            1. Blz. 150 Bewaken dat er goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
            2. Blz. 151 Promoten van technische beroepen.
          6. Blz. 152 Vrijetijdsaanbod het hele jaar door.
            1. Blz. 153 We ondersteunen (lokale en regionale) projecten onder andere voor productontwikkeling op het gebied van verblijfs- en dagrecreatie. (050.070)
        4. Blz. 154 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 155 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      8. Blz. 156 Actief met duurzaamheid en energie
        1. Blz. 157 Alle hens aan dek!
        2. Blz. 158 Wat speelt er?
        3. Blz. 159 Speerpunt
          1. Blz. 160 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Wonen. (060.011)
            1. Blz. 161 We gaan door met 'Achterhoek Bespaart' en het aanbieden van gunstige leningen.
            2. Blz. 162 We informeren en adviseren via het Achterhoekse energieloket.
            3. Blz. 163 We laten onderzoek doen naar een subsidieregeling asbestdakbeschot en dakisolatie.
            4. Blz. 164 We ontwikkelen een follow up van de Achterhoekse pilot gebouwgebonden financiering.
            5. Blz. 165 We voeren steekproeven uit ter controle van de getroffen maatregelen.
          2. Blz. 166 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Bedrijven. (060.012)
            1. Blz. 167 We bieden DOE scans aan voor het MKB. (060.012)
            2. Blz. 168 We doen mee met stimuleringsacties voor zon op dak zodra de infrastructuur dat weer mogelijk maakt.
            3. Blz. 169 We stimuleren het gezamenlijk optrekken van bedrijven bij de energietransitie. (060.012)
            4. Blz. 170 We zorgen ervoor dat de Omgevingsdienst bedrijven controleert (EML controles). (060.012)
          3. Blz. 171 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Maatschappelijke Organisaties en verenigingen. (060.013)
            1. Blz. 172 We gaan door met de subsidieregeling maatschappelijke initiatieven.
            2. Blz. 173 We promoten energiebesparing bij maatschappelijke organisaties.
          4. Blz. 174 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Grootschalige opwek. (060.014)
            1. Blz. 175 We begeleiden initiatiefnemers voor energieopwek op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame energie).
          5. Blz. 176 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Regionale samenwerking. (060.015)
            1. Blz. 177 We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie (RES). (060.015)
          6. Blz. 178 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Communicatie en bewustwording. (060.016)
            1. Blz. 179 We zorgen voor communicatie en bewustwording. (060.016)
          7. Blz. 180 Van het aardgas af. (060.050)
            1. Blz. 181 We benutten de kansen die voorbij komen om haalbaarheid van warmteplannen te onderzoeken.
            2. Blz. 182 We maken een transitievisie warmte
          8. Blz. 183 Gemeente als voorbeeld. (060.017)
            1. Blz. 184 We doen een innovatief circulair/duurzaam aanbestedingstraject om van te leren. (060.017)
            2. Blz. 185 We investeren versneld in verduurzaming van ons eigen vastgoed.
            3. Blz. 186 We voeren motie M19-08 uit (eigen gemeentelijk initiatief voor grootschalige energieopwek).
            4. Blz. 187 Wij monitoren onze organisatie/bedrijfsvoering met de CO2 prestatieladder. (060.017)
            5. Blz. 188 Wij vergroenen ons energieverbruik.
            6. Blz. 189 Wij voeren de reductiemaatregelen uit van de CO2 prestatieladder. (060.017)
        4. Blz. 190 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 191 Projecten
        6. Blz. 192 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      9. Blz. 193 Sport is meer!
        1. Blz. 194 Een leven lang sporten en bewegen
        2. Blz. 195 Wat speelt er?
        3. Blz. 196 Speerpunt
          1. Blz. 197 Een leven lang sport en bewegen voor iedereen.
            1. Blz. 198 Voor volwassenen uit minima-gezinnen zijn er de regelingen gericht op meedoen waardoor zij kunnen sporten en bewegen.
            2. Blz. 199 We faciliteren ‘Achterhoek in beweging' en ondersteunen initiatieven uit de samenleving. (070.070)
            3. Blz. 200 We ondersteunen de uitvoering van het lokale sportakkoord. (070.090)
            4. Blz. 201 We zetten combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn. (070.010)
          2. Blz. 202 Toekomstbestendige verenigingen en sportinfrastructuur.
            1. Blz. 203 We beheren gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties. (070.020)
            2. Blz. 204 We faciliteren de Sport Federatie Berkelland. (070.030)
            3. Blz. 205 We ondersteunen de exploitatie van zwembaden en de bijbehorende sportaccommodaties. (070.040 en 070.041)
            4. Blz. 206 We stellen € 200.000 beschikbaar voor transformatieplannen. (070.080)
            5. Blz. 207 We subsidiëren jeugdleden van sportverenigingen. (070.050)
        4. Blz. 208 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 209 Projecten
        6. Blz. 210 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      10. Blz. 211 Cultuur is van iedereen
        1. Blz. 212 Cultuur beleef je in Berkelland
        2. Blz. 213 Wat speelt er?
        3. Blz. 214 Speerpunt
          1. Blz. 215 Een samenhangende cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma.
            1. Blz. 216 Aan de slag met het uitvoeringsprogramma cultuur- en erfgoed. (080.022, 080.090 en 080.110)
            2. Blz. 217 We helpen culturele organisaties bij de (door)ontwikkeling naar toekomstbestendigheid. (080.120)
            3. Blz. 218 We ondersteunen de (vrijwilligers van de) dorpsböke. (080.010)
            4. Blz. 219 We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden. 080.020)
            5. Blz. 220 We subsidiëren de bibliotheek Oost-Achterhoek. (080.040)
            6. Blz. 221 We subsidiëren de instandhouding van monumenten. (080.050)
            7. Blz. 222 We subsidiëren de lokale omroep. (080.021)
            8. Blz. 223 We subsidiëren het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers (ECAL). (080.060)
            9. Blz. 224 We subsidiëren musea. (080.051)
            10. Blz. 225 We zorgen voor cultuureducatie voor ieder kind in het basisonderwijs. (080.041)
            11. Blz. 226 We zorgen voor het onderhoud van kunst in de openbare ruimte. (080.022)
        4. Blz. 227 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 228 Projecten
        6. Blz. 229 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      11. Blz. 230 Samen veilig
        1. Blz. 231 Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
        2. Blz. 232 Wat speelt er?
        3. Blz. 233 Speerpunt
          1. Blz. 234 Een veilige woon- en leefomgeving voor alle inwoners.
            1. Blz. 235 Dienstverlening Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s).
            2. Blz. 236 We bevorderen brandveilig wonen van niet-zelfredzamen. Daarnaast gaan we inwoners bewust maken over wat zij kunnen doen om (mogelijke) calamiteiten als gevolg van brand te voorkomen door snel en adequaat handelen. (090.010)
            3. Blz. 237 We maken een breed plan om problemen als gevolg van overmatig alcohol- en drugsgebruik van jeugd aan te pakken. (090.020)
            4. Blz. 238 We vragen inwoners naar hun onveiligheidsgevoel (bijvoorbeeld via het internetpanel) en ondernemen daarop gericht actie.
            5. Blz. 239 We zorgen voor passende en gerichte inzet samen met inwoners en andere betrokken partners (zoals politie, woningcorporaties, maatschappelijke instellingen, vastgoedeigenaren, uitzendbureaus en omgevingsdienst).
          2. Blz. 240 Geen ruimte voor ‘ondermijning’.
            1. Blz. 241 We maken kaders en richtlijnen voor de huisvesting van arbeidsmigranten en zorgen ervoor dat deze worden nageleefd, om zo negatieve aspecten van arbeidsmigratie (zoals mensenhandel, slechte woonomstandigheden en overlast) te beperken.
            2. Blz. 242 We maken onze inwoners en collega’s bewust van situaties die met ondermijning te maken kunnen hebben.
            3. Blz. 243 We werken nog meer samen met onze inwoners en betrokken partners door informatie uit te wisselen, verbindingen te maken en het makkelijk te maken melding te doen van mogelijke situaties van ondermijning.
          3. Blz. 244 Verminderen criminaliteit in buitengebied en kernen.
            1. Blz. 245 We ondersteunen (onder andere met financiële middelen) het Keurmerk Veilig Ondernemen voor het hele buitengebied.
            2. Blz. 246 We zetten in op intensieve gerichte daderaanpak, een gebiedsgerichte aanpak, preventie én aandacht voor het slachtoffer.
        4. Blz. 247 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 248 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      12. Blz. 249 Aan de slag met de Omgevingswet
        1. Blz. 250 Een nieuwe manier van (samen)werken
        2. Blz. 251 Wat speelt er?
        3. Blz. 252 Speerpunt
          1. Blz. 253 Concreet aan de slag met een Omgevingsvisie. (120.010)
            1. Blz. 254 We maken een leidraad voor participatie.
            2. Blz. 255 We oefenen met een aantal pilots.
            3. Blz. 256 We volgen het plan van aanpak uit 2019 om te komen tot een Omgevingsvisie.
          2. Blz. 257 Werken volgens de nieuwe wet.
            1. Blz. 258 We passen - waar nodig - onze regelgeving aan.
            2. Blz. 259 We passen onze systemen op tijd aan afhankelijk van de voortgang van het Digitaal stelsel Omgevingswet.
            3. Blz. 260 We richten onze werkprocessen opnieuw in.
            4. Blz. 261 We zorgen op tijd voor afspraken over de benodigde informatie-uitwisseling en archivering tussen ketenpartners.
            5. Blz. 262 We zorgen voor opleiding en training.
        4. Blz. 263 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 264 Projecten
        6. Blz. 265 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      13. Blz. 266 Financiën
        1. Blz. 267 Wat speelt er?
        2. Blz. 268 Speerpunt
          1. Blz. 269 Financieel structureel gezonde gemeente.
            1. Blz. 270 Overige baten en lasten en onvoorzien. (110.090)
            2. Blz. 271 We beheren onze financiële middelen. (110.020)
            3. Blz. 272 We heffen andere belastingen en leges. (110.040)
            4. Blz. 273 We heffen Onroerende zaakbelastingen. (110.050)
            5. Blz. 274 We ontvangen een algemene uitkering. (110.060)
            6. Blz. 275 We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
            7. Blz. 276 We storten in en onttrekken aan reserves. (110.070)
            8. Blz. 277 We voeren de Wet waardering onroerende zaken uit. (110.080)
            9. Blz. 278 Bedrijfsvoeringskosten. (110.100)
        3. Blz. 279 Wat mag het kosten?
      14. Blz. 280 Bijlage 1: Overzicht overige wijzigingen
        1. Blz. 281 Overzicht
    3. Blz. 282 Paragrafen
      1. Blz. 283 Overzicht investeringen
        1. Blz. 284 Aanpassing investeringen
        2. Blz. 285 Openbare ruimte
        3. Blz. 286 Riolering
        4. Blz. 287 Gecombineerd openbare ruimte en riolering
        5. Blz. 288 Materieel buitendienst
        6. Blz. 289 Onderwijs
      2. Blz. 290 Ombuigingen/Bezuinigingen
        1. Blz. 291 Inleiding
        2. Blz. 292 Afwijkingen Berkelland in balans
        3. Blz. 293 Programma Plezierig wonen
        4. Blz. 294 Programma Fijn leven
        5. Blz. 295 Programma Vitaal platteland
        6. Blz. 296 Programma Zorg voor wie dat nodig heeft
        7. Blz. 297 Programma Werken en ondernemen in een sterke regio
        8. Blz. 298 Programma Actief met duurzame energie
        9. Blz. 299 Programma Sport is meer!
        10. Blz. 300 Programma Cultuur is van iedereen
        11. Blz. 301 Programma Samen veilig
        12. Blz. 302 Programma Financiën
      3. Blz. 303 Reserves
        1. Blz. 304 Wat speelt er?
        2. Blz. 305 Meerjarenoverzicht reserves
    4. Activiteiten
    5. Zoeken
    6. Publicatie bijlagen
    7. Contact
    8. PrivacyStatement
    9. Sitemap