Wat willen we bereiken?
- Promotie van Berkelland: waar je je snel thuis voelt, met fijne, gastvrije mensen, waar het prettig wonen, recreëren en werken is.
Met stip op één staat onze aandacht voor onze ondernemers met vragen en wensen onder andere via Platform Berkelland en ons ‘loket’ team EZ (onze ‘rode loper’ aanpak). We denken voortdurend met hen mee en kijken naar mogelijkheden als bedrijven willen groeien of verplaatsen. We hebben als hulpmiddel hierbij de atlas voor bedrijven geïmplementeerd zodat (nieuwe) ondernemers precies kunnen zien wat er (al) mogelijk is binnen onze gemeente. Op basis van de samen met onze ondernemers opgestelde nieuwe economische agenda 2020-2024 geven we richting aan onze acties.
De afgelopen periode zijn veel stappen gezet in de vitalisering van onze winkelcentra. Zo zijn we in Eibergen, Neede en Borculo aan de slag via zogenaamde task forces waarin ondernemers en inwoners aan zet zijn. Ook in Ruurlo is inmiddels een werkgroep actief. Als gemeente participeren we en faciliteren we zo nodig en zo mogelijk de gewenste ontwikkelingen. We richten niet alleen de openbare ruimte zo aantrekkelijk mogelijk in, maar denken ook mee bij herinrichting of herontwikkeling van ‘onaantrekkelijke’ locaties. Indien nodig maken we daarbij gebruik van de extra middelen die we daarvoor beschikbaar hebben (herstructureringsreserve of de extra impulsgelden).
Regionaal slaat de Achterhoek de handen ineen om zijn aantrekkelijkheid voor ondernemers en potentiële werknemers te vergroten. De Achterhoek profileert zich als smarthub Achterhoek (www.smarthub.nl) met kansen voor de Achterhoekse smart industry. Dit biedt niet alleen kansen voor de (hightech) maakindustrie, maar ook voor sectoren als agro/food, zorg en vrijetijdseconomie.
De economische vooruitzichten zijn door de coronapandemie flink verslechterd. Daardoor komen er meer mensen aan de zijlijn te staan. Toch is in verschillende sectoren de vraag naar goedgeschoolde medewerkers zo groot dat het niet lukt om vacatures te vervullen. Dat maakt extra inzet en creatief samenwerken van alle betrokken partijen noodzakelijk. De juiste mensen op de juiste plek en werk voor iedereen! Ook voor mensen die hierbij een extra steuntje nodig hebben.
Om te komen tot een breed en samenhangend aanbod voor inwoners met een achterstand op de arbeidsmarkt, stelden we in 2019 de visie doorgaande ontwikkellijn vast. Hierin is met nadruk plaats voor lokale initiatieven (in 2019 geëvalueerd). In 2019 werden door een bestuursopdracht aan SDOA de contouren geschetst voor het traject ‘Samen aan het stuur’. Dit traject heeft grote gevolgen voor de verdere taakinvulling van de SDOA en de rol die we als gemeente hebben. Meldingen van inwoners komen binnen bij de gemeente en wanneer het nodig is, vindt een doorverwijzing plaats naar de tweedelijns uitvoeringsorganisatie werk en inkomen. De ondersteuning aan inwoners wordt integraal en zo veel mogelijk lokaal georganiseerd.
Op het gebied van armoedebestrijding is een aantal projecten uit het uitvoeringsprogramma gaande. Er is een digitale financiële wegwijzer gelanceerd, er is een breed platform voor schuldhulpverlening en we starten in 2020 met een traject rondom de vroegsignalering van schulden. In het kader van Berkelland in Balans (BiB) gaan wij actief met inwoners, bedrijven, deurwaarders en bewindvoerders in gesprek om tot betere werkwijzen te komen op het gebied van schuldhulpverlening, armoede en kwijtschelding gemeentelijke belasting.
We werken aan een goed vrijetijdsaanbod het hele jaar door op basis van het beleid ‘Beleef het in Berkelland’. We blijven aangesloten bij de regionale vrijetijdsagenda en zijn ervan overtuigd dan onze lokale ondernemers meeprofiteren van het sterke merk Achterhoek.
Wat willen we bereiken?
Wat willen we bereiken?
Wat willen we bereiken?
Wat willen we bereiken?
Wat willen we bereiken?
Wat willen we bereiken?
Bij activiteit 050.040 betreffen de wijziging aan de lasten zijde de lagere lasten (€ 491.000) voor de SDOA en het werkgeversservicepunt en hogere lasten (€ 1,897 miljoen) door de TOZO regeling. Deze laatste krijgen we vergoed van het Rijk en leidt ook tot een mutatie aan de baten zijde. Daarnaast ontvangen we een lagere uitkering voor de BUIG (€ 1,393 miljoen).
De wijziging op activiteit 050.050 betreft hogere lasten door loonkostensubsidie (€ 286.000) en lagere lasten (€ 150.000) door een lager aantal SW-ers. Door derving van detacheringsinkomsten vanwege corona worden de verwachte baten naar benenden bijgesteld (€ 136.000).
Op activiteit 050.070 zijn zowel de baten als lasten verhoogd met € 145.000. Het gaat hierbij om de uitvoering van projecten uit de regionale Vrijetijdsagenda die worden gefinancierd vanuit de vrijetijdsagenda.
De kapitaallasten (050.700) zijn lager dan geraamd door vertraging in de uitvoering van projecten en een lagere rente toerekening (0.35% ipv 1%).
Op taakveld 050.500 zijn de lasten lager (€355.000) voor SW medewerkers in dienst van de gemeente.
De onttrekking aan de reserves (050.710) is lager door vertraging in de uitvoering van projecten die gedekt zijn door reserves.
Exploitatie | Realisatie 2020 | 2021 | Wijzigingen | Overige wijzigingen 2021 | Gewijzigde begroting | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||||
050.010 Onderzoek en ontwikkeling duurz. en innovatieve bedr.terr. | -263 | -390 | 0 | 0 | -391 | -390 | -390 | -390 | |
050.020 Samenwerken met Duitsland | -11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
050.026 Stimuleren ontwikkelingen bedrijven | -17 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
050.028 Stimuleren maakindustrie | -2 | -5 | 0 | 0 | -5 | -5 | -5 | -5 | |
050.029 stimuleren onderzoek/ontwikkeling duurzame bedrijven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
050.030 Ondernemersfonds | -210 | -185 | 0 | 0 | -185 | -185 | -185 | -185 | |
050.035 Compact centra (groen/blauwe parels) | -41 | -21 | 0 | -5 | -26 | -15 | -15 | -15 | |
050.040 Participatie en werkgeversbenadering | -22.348 | -16.537 | -1.406 | 0 | -17.943 | -16.487 | -16.437 | -16.437 | |
050.050 Verbindingen ondernemers voor participatiewet | -1.543 | -1.612 | -137 | 0 | -1.749 | -1.612 | -1.612 | -1.612 | |
050.060 Onderwijs en arbeidsmarkt | -8 | -11 | 0 | 0 | -11 | -11 | -11 | -11 | |
050.070 Vrije tijdseconomie | -348 | -209 | -145 | -68 | -422 | -209 | -156 | -144 | |
050.120 Effectief inzetten promotie | -6 | -35 | 0 | -29 | -64 | -35 | 0 | 0 | |
050.130 Revitalisering Centra | 0 | -1.000 | 0 | 0 | -1.000 | -1.000 | 0 | 0 | |
050.500 Loonkosten programma Werken en ondernemen in de regio | -7.419 | -6.942 | 355 | 0 | -6.587 | -6.942 | -6.942 | -6.942 | |
050.700 Rente en afschrijving programma Werken en ondernemen in de regio | -1.289 | -218 | 218 | 0 | -1 | -218 | -218 | -218 | |
Totaal Lasten | -33.504 | -27.165 | -1.116 | -102 | -28.383 | -27.109 | -25.971 | -25.959 | |
Baten | |||||||||
050.010 Onderzoek en ontwikkeling duurz. en innovatieve bedr.terr. | 513 | 501 | 0 | 0 | 501 | 501 | 501 | 501 | |
050.030 Ondernemersfonds | 195 | 170 | 0 | 0 | 170 | 170 | 170 | 170 | |
050.035 Compact centra (groen/blauwe parels) | 57 | 54 | 0 | 5 | 59 | 54 | 54 | 54 | |
050.040 Participatie en werkgeversbenadering | 16.514 | 9.460 | 504 | 0 | 9.964 | 9.460 | 9.460 | 9.460 | |
050.050 Verbindingen ondernemers voor participatiewet | 1.318 | 1.505 | -136 | 0 | 1.369 | 1.464 | 1.464 | 1.464 | |
050.060 Onderwijs en arbeidsmarkt | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
050.070 Vrije tijdseconomie | 199 | 2 | 145 | 0 | 147 | 2 | 2 | 2 | |
050.500 Loonkosten programma Werken en ondernemen in de regio | 840 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
050.700 Rente en afschrijving programma Werken en ondernemen in de regio | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | 19.638 | 11.692 | 513 | 5 | 12.210 | 11.651 | 11.651 | 11.651 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -13.866 | -15.473 | -603 | -97 | -16.173 | -15.458 | -14.320 | -14.308 | |
Onttrekkingen | |||||||||
050.710 Reserves | 186 | 1.668 | -380 | 97 | 1.385 | 1.668 | 668 | 668 | |
Totaal Onttrekkingen | 186 | 1.668 | -380 | 97 | 1.385 | 1.668 | 668 | 668 | |
Mutaties reserves | 186 | 1.668 | -380 | 97 | 1.385 | 1.668 | 668 | 668 | |
Gerealiseerd resultaat | -13.680 | -13.805 | -983 | 0 | -14.788 | -13.791 | -13.653 | -13.641 |