Wat willen we bereiken?
- We ondersteunen initiatieven vanuit de samenleving op de manier die het beste bij dat initiatief past.
Het is fijn leven in Berkelland. Inwoners geven met bijna het cijfer 8 aan dat ze erg fijn wonen. Zij willen ook in de toekomst tevreden blijven over hun woon- en leefomgeving. Dat betekent dat we moeten blijven investeren in een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving. Er is volop ingezet op het benutten van de kracht van de samenleving en dat blijven we doen. Zo zijn we met onze inwoners doorontwikkeld in het wijk- en kerngericht werken en spelen we in op de wijk-/kernspecifieke behoeften van de bewoners, zowel qua fysieke als sociale leefomgeving. Er zijn woon-/leefplannen gemaakt in kleine kernen en in de grote kernen maken we ook goede stappen. Met behulp van de integrale analyse die we van heel Berkelland (op kern-/wijkniveau) gemaakt hebben weten we bijvoorbeeld bij de grote kernen in welke wijken we het eerste nog verder willen verdiepen in het wijk- en kerngericht werken. Samen met onze inwoners blijven we hieraan werken en onze gebiedscontactpersonen en gebiedswethouder houden voortdurend contact. Onze inwoners weten ons steeds beter te vinden en wij hen. Er nog veel te doen en uit te proberen met elkaar.
We hebben de afgelopen periode een nieuwe werkwijze in de openbare ruimte geïmplementeerd, ‘ambitie gericht beheer’, waar inwoners, wijken en buurten een centrale rol in spelen. We kijken op basis van verschillende thema’s (zoals schoon en veilig, biodiversiteit, klimaatadaptatie en bewegen, recreatie en ontmoeten) wat inwoners het belangrijkst vinden in hun wijk of buurt. We bepalen samen hoe we hun leefomgeving inrichten. De komende periode moeten we de tering naar de nering zetten en kunnen het extra (tijdelijke) geld voor het wijk- en kerngericht werken goed gebruiken voor doorontwikkeling en voor (het verder op weg helpen van) concrete projecten uit de samenleving. Ook het opgerichte Berkellands Naoberfonds helpt ons hierbij.
We gaan de komende periode ook de extra middelen voor het verbeteren van het groenonderhoud verder aanwenden. Er is een uitvoeringsplan opgesteld om deze middelen zo effectief en efficiënt mogelijk in te zetten. We gebruiken deze middelen ook om het groen zo vorm te geven dat het onderhoud structureel goedkoper kan. Binnen de huidige werkwijze is ook veel aandacht voor ecologie. Daar waar mogelijk richten we de openbare ruimte ecologisch in en passen we ecologisch beheer toe.
Wij moeten onze leefomgeving voorbereiden op de klimaatverandering. We zullen moeten leren omgaan met grote hoeveelheden water (hevige regenval en binnenkomend water vanuit het buitenland), droogteperioden en hoge temperaturen.
Nederland wil naar een circulaire economie (een economie waarin reststoffen volledig opnieuw worden hergebruikt). Voorbeeld daarvan is het landelijke programma Van Afval Naar Grondstof ‘VANG’. Gemeenten zijn daarbij belangrijke partners, omdat zij verantwoordelijk zijn voor inzameling van het huishoudelijk afval. Berkelland wil voldoen aan de landelijke doelstelling uit het programma en minder dan 100 kilogram restafval per inwoner inzamelen.
Wat willen we bereiken?
Wat willen we bereiken?
Wat willen we bereiken?
Wat willen we bereiken?
Wat willen we bereiken?
Wat willen we bereiken?
Wat willen we bereiken?
Verklaring bij de kolom "Wijzigingen":
Bij activiteit 020.020 stijgen de lasten door het herstel van storm- en droogteschade (€ 170.000) en door de noodzakelijke aanpassing van het budget vanwege areaaluitbreiding en prijsstijgingen (€ 72.000). Het overige verschil op deze activiteit betreft de verdeling van de algemene post onderhoudskosten (€ 18.000).
De wijziging in de baten en lasten op activiteit 020.030 wordt veroorzaakt door hogere uitvoeringslasten, met name vanwege 2 calamiteiten, en een toevoeging aan de voorziening riolering. Door lagere kapitaalslasten (verantwoord op activiteit 020.700) is er per saldo een positief saldo op riolering dat wordt toegevoegd aan de voorziening riolering ten behoeve van tarief egalisatie. Bij de begroting werd nog uitgegaan van een negatief saldo en daardoor onttrekking aan de voorziening.
Bij activiteit 020.040 is het budget voor onderhoud wegen met € 250.000 verhoogd ten laste van de reserve onderhoud wegen. Ook de budgetten voor straatvegen (€ 50.000) en gladheidsbestrijding (€ 100.000) zijn aangepast. Een budget van € 23.000 voor de huur van parkeerplaatsen is overgeheveld naar programma Financiën.
De lasten voor afval (020.070) worden € 200.000 lager geraamd door lagere verwerkingskosten restafval. Voordelen op afval worden verrekend met de egalisatiereserve afval.
De lasten voor leerplicht, onder activiteit 020.080, zullen naar verwachting € 15.000 hoger zijn in verband met de regionalisering van de leerplicht. Daarnaast is er € 11.000 projectgeld doorgeschoven van 2020 naar 2021 (zie ook onttrekking reserves).
De wijziging op activiteit 020.090 betreft de verdeling van de algemene post onderhoudskosten.
De kapitaallasten (020.700) zijn lager dan geraamd door vertraging in de uitvoering van projecten en een lagere rente toerekening (0.35% ipv 1%). De lagere kapitaallast op riolering (€ 961.000) wordt toegevoegd aan de voorziening riolering en heeft daarmee geen invloed op het begrotingssaldo. De overige verschillen zitten op het taakveld verkeer (€602.000) en onderwijs (€ 307.000).
De mutaties op de reserves (020.710) betreffen:
Stortingen: hogere storting (€ 340.000) op de reserve afval (zie toelichting bij activiteit 020.070) en hogere toevoeging reserve onderwijshuisvesting € 19.000 door vrijval afschrijvingslasten.
Onttrekkingen: lagere onttrekking reserve ter dekking kapitaalslasten (€ 264.000) door vertraging in uitvoering projecten, opnemen onttrekking reserve wegen (€ 250.000), overheveling gereserveerde middelen 2020 tbv projecten die doorlopen in 2021 (€ 11.000) en hogere onttrekking reserve onderwijshuisvesting door hogere voorbereidingskosten (€ 29.000).
Exploitatie | Realisatie 2020 | 2021 | Wijzigingen | Overige wijzigingen 2021 | Gewijzigde begroting | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||||
020.010 Zaaien van kleurrijke zaadmengsels | -166 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
020.020 Openbaar groen en begraafplaatsen | -882 | -853 | -260 | -80 | -1.193 | -823 | -798 | -798 | |
020.030 Beh onderh vern renov riolering | -3.178 | -2.093 | -648 | 0 | -2.741 | -2.093 | -2.066 | -2.066 | |
020.040 We onderhouden onze infrastructuur | -2.962 | -2.869 | -378 | 0 | -3.247 | -2.844 | -2.844 | -2.844 | |
020.050 Doelgroepenvervoer-openbaar verv | -693 | -653 | 0 | 0 | -653 | -653 | -653 | -653 | |
020.060 Zwerfafval | -82 | -54 | 0 | 0 | -54 | -54 | -54 | -54 | |
020.070 Afval scheiden | -2.566 | -2.743 | 200 | 0 | -2.543 | -2.743 | -2.743 | -2.743 | |
020.080 Onderwijs en huisvesting | -1.027 | -1.126 | -26 | -200 | -1.353 | -1.126 | -1.126 | -1.126 | |
020.090 Onderhoud gemeentelijke gebouwen | -445 | -351 | -184 | -9 | -544 | -351 | -351 | -351 | |
020.100 Ontwikkeling wijken, buurten en kernen | -233 | -625 | 0 | 0 | -625 | -625 | 0 | 0 | |
020.110 Onderhoud wegen en paden buitengebied | -811 | -500 | 0 | 0 | -500 | -500 | 0 | 0 | |
020.120 Verbetering kwaliteit groen(onderhoud) | -262 | -375 | 0 | 0 | -375 | -375 | 0 | 0 | |
020.500 Loonkosten programma Fijn leven | -5.297 | -5.494 | 0 | 0 | -5.494 | -5.494 | -5.494 | -5.494 | |
020.700 Rente en afschrijving programma Fijn leven | -2.852 | -6.022 | 1.891 | 0 | -4.131 | -6.078 | -6.383 | -6.383 | |
Totaal Lasten | -21.455 | -23.758 | 595 | -289 | -23.452 | -23.759 | -22.512 | -22.512 | |
Baten | |||||||||
020.010 Zaaien van kleurrijke zaadmengsels | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
020.020 Openbaar groen en begraafplaatsen | 406 | 340 | 0 | 0 | 340 | 340 | 340 | 340 | |
020.030 Beh onderh vern renov riolering | 6.914 | 7.491 | -313 | 0 | 7.177 | 7.491 | 7.464 | 7.464 | |
020.040 We onderhouden onze infrastructuur | 339 | 205 | 0 | 0 | 205 | 205 | 205 | 205 | |
020.050 Doelgroepenvervoer-openbaar verv | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
020.060 Zwerfafval | 101 | 54 | 0 | 0 | 54 | 54 | 54 | 54 | |
020.070 Afval scheiden | 2.484 | 3.547 | 0 | 0 | 3.547 | 3.707 | 3.707 | 3.707 | |
020.080 Onderwijs en huisvesting | 209 | 343 | 0 | 0 | 343 | 343 | 343 | 343 | |
020.090 Onderhoud gemeentelijke gebouwen | 345 | 146 | 0 | 9 | 156 | 211 | 211 | 211 | |
Totaal Baten | 10.808 | 12.127 | -313 | 9 | 11.823 | 12.352 | 12.325 | 12.325 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -10.647 | -11.631 | 282 | -280 | -11.629 | -11.407 | -10.187 | -10.187 | |
Onttrekkingen | |||||||||
020.710 Reserves | 8.701 | 1.990 | 26 | 280 | 2.296 | 1.830 | 369 | 369 | |
Totaal Onttrekkingen | 8.701 | 1.990 | 26 | 280 | 2.296 | 1.830 | 369 | 369 | |
Stortingen | |||||||||
020.710 Reserves | -5.900 | -66 | -359 | 0 | -425 | -66 | -66 | -66 | |
Totaal Stortingen | -5.900 | -66 | -359 | 0 | -425 | -66 | -66 | -66 | |
Mutaties reserves | 2.801 | 1.924 | -333 | 280 | 1.871 | 1.764 | 303 | 303 | |
Gerealiseerd resultaat | -7.846 | -9.707 | -51 | 0 | -9.757 | -9.643 | -9.884 | -9.884 |
Exploitatie | Oorspronkelijk begroot | Uitgaven/Inkomsten tot begrotingsjaar | Realisatie 2021 | Restant | |
---|---|---|---|---|---|
60210000 Onderhoud wegen en paden buitengebied | -2.000 | -811 | 0 | -1.189 | |
60570100 Verbeteren kwaliteit groen(onderhoud) | -1.500 | -283 | -105 | -1.112 | |
60610100 Ontwikkelen wijken, buurten en kernen | -2.500 | -735 | -104 | -1.661 | |
Gerealiseerd resultaat | -6.000 | -1.829 | -209 | -3.962 |