Portefeuillehouder
Anjo Bosman

Er is € 2.000.000 extra geld (eenmalig) beschikbaar gesteld om een impuls te geven aan het onderhoud van wegen en paden in het buitengebied. We hebben een plan opgesteld voor uitvoering van deze impuls. Op basis van een gedegen analyse weten we waar we moeten investeren in het wegenonderhoud met de extra tijdelijke middelen. Deze extra middelen stellen ons in staat om de komende jaren op onderhoudskosten wat te kunnen besparen zonder dat we daarmee het afgesproken onderhoudsniveau (overwegend laag) geweld aan doen (zie ook activiteit ‘We onderhouden onze infrastructuur’).



Toelichting

G

Kwaliteit

Er is éénmalig € 2.000.000 aan extra geld beschikbaar gesteld om een impuls te geven aan het onderhoud van wegen en paden in (met name) het buitengebied. We hebben een plan opgesteld voor uitvoering van deze impuls. Daarbij hebben we naast onderhoud aan asfaltverhardingen een extra focus op de bestrate wegen en paden buiten de bebouwde kommen. Op basis van een gedegen analyse weten we waar we moeten investeren in het wegenonderhoud met de extra tijdelijke middelen. Bij de prioritering hebben we ook rekening gehouden met het maatschappelijk effect van een weg zoals hoeveelheid verkeer, schoolroutes, recreatieve routes en cultuurhistorie.

De extra middelen stellen ons in staat om in ieder geval tot en met 2023 op onderhoudskosten wat te kunnen besparen zonder dat we daarmee het afgesproken onderhoudsniveau (overwegend laag) geweld aan doen (zie ook activiteit ‘We onderhouden onze infrastructuur’).

We zijn nu halverwege het tweede van drie kalenderjaren waarin we het impulsbudget inzetten. In het eerste jaar (2020) is ruim 8 ton van het impulsbudget besteed. Het inzetten van de overige gelden zit goed op schema en eind 2022 is het gehele impulsbudget ingezet. In november 2021 komen de resultaten van een nieuwe globale visuele weginspectie beschikbaar. Daaruit blijkt welke impact de inzet van het impulsbudget heeft op de kwaliteit van de verhardingen.     

G

Tijd

G

Geld