-
Blz. 1
Bestuursrapportage 2019
-
Blz. 2
Bestuursrapportage 2019
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Samenvatting
-
Blz. 5
Leeswijzer
-
Blz. 6
Samenvatting afwijkingen
-
Blz. 7
Samenvatting Financiën
-
Blz. 8
Plezierig Wonen
-
Blz. 9
Kwalitatief goede woningvoorraad nu en in de toekomst
-
Blz. 10
Wat speelt er?
-
Blz. 11
Speerpunten
-
Blz. 12
Toekomstgerichte bestaande woningvoorraad.
-
Blz. 13
Voor meer informatie over energierenovaties in de particuliere woningvoorraad zie programma Actief met Duurzaamheid en Energie
-
Blz. 14
We starten met een pilot integrale wijkaanpak voor transformatie van woningen en het toekomstbestendig maken van wijken
-
Blz. 15
We werken aan een regionale woonagenda en aansluitend aan een nieuwe lokale woonagenda
-
Blz. 16
We werken aan een transformatiefonds om sloop van woningen in de toekomst te bekostigen.
-
Blz. 17
We werken met een herstructureringsfonds om nadelige gevolgen van demografische veranderingen tegen te gaan. Investeren in de openbare ruimte en bestaand vastgoed is noodzakelijk.
-
Blz. 18
We zetten de Regietafel Wonen en Zorg voort
-
Blz. 19
We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis
-
Blz. 20
Het aantal en type woningen past bij de behoefte.
-
Blz. 21
We bewaken de gemeentelijke grondexploitatie. Voor het afwaarderen van plannen treffen we maatregelen
-
Blz. 22
We blijven ruimte bieden voor goede, tijdelijke en innovatieve woningbouwplannen die aansluiten bij de behoefte van onze inwoners
-
Blz. 23
We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners.
-
Blz. 24
We monitoren de toekomstige sloopopgave
-
Blz. 25
We monitoren regionaal en lokaal de ontwikkelingen op de woningmarkt.
-
Blz. 26
We ontwikkelen een kader om woningsplitsing in het buitengebied onder voorwaarden weer toe te staan om de leefbaarheid in het buitengebied te behouden en te versterken.
-
Blz. 27
We vertalen de structuurvisies Wonen voor de 4 grote kernen in nieuwe bestemmingsplannen
-
Blz. 28
Wat mag het kosten?
-
Blz. 29
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 30
Fijn Leven
-
Blz. 31
Een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving
-
Blz. 32
Wat speelt er?
-
Blz. 33
Speerpunt
-
Blz. 34
Investeren in de samenleving
-
Blz. 35
Bij projecten en activiteiten beginnen we en gaan we zoveel mogelijk uit van de samenleving.
-
Blz. 36
Samen met inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen stellen we wijkagenda’s op en voeren ze uit.
-
Blz. 37
We ondersteunen ontwikkeling van en waar nodig initiatieven uit wijken, buurten en kernen en ontwikkelen een financieel instrument dat hierbij helpt.
-
Blz. 38
We verstevigen onze netwerken in wijken en kernen en hebben oog voor die groepen die nog niet zo betrokken of in beeld zijn.
-
Blz. 39
We werken met gebiedswethouders.
-
Blz. 40
Een uitnodigende leefomgeving
-
Blz. 41
Bij plannen en onderhoud zetten we in op het stimuleren van ‘bewegen’ in onze leefomgeving.
-
Blz. 42
We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen.
-
Blz. 43
We investeren extra in verbetering van de kwaliteit van het groen(onderhoud)
-
Blz. 44
We overleggen met inwoners en ondernemers over hun eigen (gezamenlijke) inbreng en verantwoordelijkheid bij het inrichten en onderhouden van hun/onze openbare ruimte.
-
Blz. 45
We passen ecologisch beheer toe, niet alleen bij bermen, maar zo mogelijk ook op andere terreinen, zoals parken, in gemeentelijk bezit.
-
Blz. 46
We realiseren groen/blauwe parels (aantrekkelijke plekken met groen en water) in de kernen.
-
Blz. 47
We zaaien daar waar mogelijk bermen/terreinen in met kleurrijke zaadmengsels.
-
Blz. 48
Leefomgeving aangepast aan het veranderende klimaat.
-
Blz. 49
We voeren een bewustwordingscampagne voor inwoners en bedrijven over wat zij zelf kunnen doen aan gevolgen van de klimaatverandering.
-
Blz. 50
We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan) inclusief klimaatstresstest.
-
Blz. 51
Veilige en makkelijk berijdbare wegen en paden.
-
Blz. 52
We bepalen waar mogelijk samen met inwoners en ondernemers de (her)inrichting van onze wegen en paden.
-
Blz. 53
We investeren extra in onderhoud van wegen en paden in het buitengebied op basis van een plan van aanpak.
-
Blz. 54
We onderhouden onze infrastructuur.
-
Blz. 55
Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen
-
Blz. 56
Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren.
-
Blz. 57
Vrijwilligersvervoer stimuleren en helpen ontwikkelen, ook in de doorontwikkeling.
-
Blz. 58
Hergebruik van grondstoffen (Van Afval Naar Grondstof)
-
Blz. 59
We nemen gerichte actie om zwerfafval terug te dringen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval.
-
Blz. 60
We werken samen met onze inwoners het nieuwe grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding (grondstofscheiding) bevorderen.
-
Blz. 61
Gemeentelijke gebouwen en scholen
-
Blz. 62
We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met o.a. demografische ontwikkelingen.
-
Blz. 63
We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente.
-
Blz. 64
We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
-
Blz. 65
Wat mag het kosten?
-
Blz. 66
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 67
Vitaal Platteland
-
Blz. 68
Een vitaal en innovatief buitengebied
-
Blz. 69
Wat speelt er?
-
Blz. 70
Speerpunt
-
Blz. 71
Toekomstgericht ondernemen in het buitengebied
-
Blz. 72
Inzicht krijgen in de duurzaamheidsdoelen van boeren tijdens de coachingsgesprekken.
-
Blz. 73
We faciliteren initiatieven van nieuwe ondernemers in het buitengebied, we maken hierbij gebruik van een rode loper aanpak.
-
Blz. 74
We maken een nieuw bestemmingsplan Buitengebied dat zoveel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkelingen.
-
Blz. 75
We onderzoeken samen met de Wageningen Universiteit de mogelijkheden van verticale landbouw.
-
Blz. 76
We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de BerkelLanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied.
-
Blz. 77
We stellen het plussenbeleid vast in 2019.
-
Blz. 78
Mooi Landschap
-
Blz. 79
Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschapsbeheer.
-
Blz. 80
Voor meer informatie over ecologisch bermbeheer zie programma Fijn Leven
-
Blz. 81
We gaan samen met Achterhoek Toerisme aan de slag om knelpunten in bestaande wandel- en fietsroutes op te lossen.
-
Blz. 82
We gaan samen met het Waterschap kansen voor de beleefbaarheid van het stroomgebied van de Berkel verkennen
-
Blz. 83
We maken een plan van aanpak voor aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing.
-
Blz. 84
We maken een plan van aanpak voor een campagne en ontwikkelen instrumentarium om de asbestverwijdering te versnellen.
-
Blz. 85
We ondersteunen de mogelijkheid om een cursus gastheer van het landschap te volgen
-
Blz. 86
Sociaal vitaal
-
Blz. 87
De Voormekaar teams hebben extra oog voor de situatie bij agrariërs en stoppers
-
Blz. 88
Er worden coachingsgesprekken gevoerd met agrariërs waarin ook gekeken wordt naar hun financiële situatie.
-
Blz. 89
Voor meer informatie over maatregelen om onze inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen zie programma Plezierig Wonen.
-
Blz. 90
We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader
-
Blz. 91
We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten.
-
Blz. 92
Wat mag het kosten?
-
Blz. 93
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 94
Zorg voor wie dat nodig heeft
-
Blz. 95
Samen denken, Samen doen
-
Blz. 96
Wat speelt er?
-
Blz. 97
Speerpunt
-
Blz. 98
Zorg zoveel mogelijk voorkomen
-
Blz. 99
Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk.
-
Blz. 100
We stimuleren het gebruik van technologische innovatie bij zorgaanbieders en inwoners.
-
Blz. 101
We stimuleren nieuwe vormen van ondersteuning, hulp en zorg. Vernieuwingen proberen wij kleinschalig uit en stellen deze bij in nauwe samenwerking met direct betrokkenen. Dit doen we in een experimentele aanpak met minder regels.
-
Blz. 102
Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura)
-
Blz. 103
De jeugd ontwikkelt zich positief
-
Blz. 104
Integrale jeugdregie, overleg en afstemming met de maatschappelijke partners.
-
Blz. 105
We breiden de praktijkondersteuners Jeugd bij huisartsen uit.
-
Blz. 106
Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet – pgb)
-
Blz. 107
Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura).
-
Blz. 108
Iedereen doet mee in Berkelland
-
Blz. 109
We bieden ruimte aan inwoners en professionals om in te zetten op innovatieve oplossingen voor een gezonde leefstijl. Voorbeeldinitiatieven van buurten, scholen en verenigingen krijgen extra aandacht. We voeren het Mee Doen Arrangement in.
-
Blz. 110
We geven samen invulling aan de algemene voorzieningen, initiatieven van inwoners, de Lokale Inclusie Agenda en het minimabeleid.
-
Blz. 111
We voeren het project ‘dementievriendelijke samenleving’ uit.
-
Blz. 112
Nieuwkomers burgeren in
-
Blz. 113
Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering
-
Blz. 114
Voldoende en krachtige vrijwilligers en mantelzorgers die worden gesteund waar het nodig is.
-
Blz. 115
Wij realiseren een vrijwilligerspunt Berkelland waar vraag en aanbod elkaar bereiken.
-
Blz. 116
Wij realiseren een steunpunt voor mantelzorgers waar informatie, advies en ondersteuning samen komen.
-
Blz. 117
Wat mag het kosten?
-
Blz. 118
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 119
Werken en ondernemen in een sterke regio
-
Blz. 120
Een warm welkom voor werk
-
Blz. 121
Wat speelt er?
-
Blz. 122
Speerpunt
-
Blz. 123
Promotie van Berkelland (en de Achterhoek)
-
Blz. 124
Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken.
-
Blz. 125
Goed vestigingsklimaat voor ondernemers
-
Blz. 126
We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
-
Blz. 127
We denken snel en actief mee met ondernemers. (We leggen de rode loper uit.)
-
Blz. 128
We stellen een nieuwe economische agenda 2020-2024 op.
-
Blz. 129
We stimuleren de ontwikkeling van duurzame en innovatieve bedrijventerreinen in samenwerking met ondernemers (in navolging op de pilot Ruurlo).
-
Blz. 130
We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1.
-
Blz. 131
We zetten in op meer samenwerking met Duitsland, om kansen voor ondernemers en inwoners te benutten.
-
Blz. 132
Vitale winkelcentra
-
Blz. 133
Faciliteren van het ondernemersfonds.
-
Blz. 134
Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde taskforces voor elke kern (en centrum) gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra.
-
Blz. 135
We blijven inzetten op compacte centra waarin het fijn verblijven is onder andere door het creëren van groen/blauwe parels (zie ook programma ‘Fijn leven’).
-
Blz. 136
We pakken ‘lege/rotte’ plekken aan.
-
Blz. 137
We sluiten aan op ‘natuurlijke’ momenten van verandering.
-
Blz. 138
We spelen in op ontwikkelingen en kansen die voorbij komen, bijvoorbeeld Museum More en de ontwikkeling van de Hambroekplas, en maken waar mogelijk verbindingen met de centra.
-
Blz. 139
Iedereen doet mee met werk, betaald of onbetaald.
-
Blz. 140
Samen met de andere gemeenten van de SDOA (Sociale Dienst Oost Achterhoek) en andere betrokken partijen creëren we een compleet, samenhangend en zo lokaal mogelijk werkaanbod voor inwoners met een achterstand tot de arbeidsmarkt.
-
Blz. 141
Samen met SDOA en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag.
-
Blz. 142
Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering)
-
Blz. 143
We gaan meer inzetten op ‘social return’: beter gebruik maken van de mogelijkheden om bij aanbestedingen bedrijven en organisaties een sociale bijdrage te laten leveren.
-
Blz. 144
We maken duurzame verbindingen met ondernemers en organisaties gericht op de inzet van kwetsbare medewerkers onder de Participatiewet.
-
Blz. 145
Goed onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt.
-
Blz. 146
Bewaken dat er een goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
-
Blz. 147
Promoten van technische beroepen.
-
Blz. 148
Vrijetijdsaanbod het hele jaar door.
-
Blz. 149
We ondersteunen (lokale en regionale) producten en productontwikkeling voor verblijfs- en dagrecreatie.
-
Blz. 150
We stimuleren projecten op het gebied van duurzame maatregelen en op het gebied van toegankelijkheid voor mensen met een beperking.
-
Blz. 151
Wat mag het kosten?
-
Blz. 152
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 153
Actief met duurzaamheid en energie
-
Blz. 154
Alle hens aan dek!
-
Blz. 155
Wat speelt er?
-
Blz. 156
Speerpunt
-
Blz. 157
40% energieneutraal in 2022 en in de kopgroep van de Achterhoek
-
Blz. 158
We faciliteren Energie-initiatieven op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame energie) en gaan aan de slag met de aanbevelingen.
-
Blz. 159
We maken een nieuw Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 en voeren dat uit.
-
Blz. 160
We ondersteunen initiatiefnemers met kennis en haalbaarheidstrajecten
-
Blz. 161
We onderzoeken of er financiële of andere drempels zijn waar initiatiefnemers tegen aanlopen.
-
Blz. 162
We werken samen met andere gemeenten aan de Achterhoekse opgave voor energieopwekking
-
Blz. 163
Van het gas af
-
Blz. 164
We gaan met minimaal 1 wijk (pilot) in gesprek over de concrete invulling van een warmteplan
-
Blz. 165
We inventariseren de huidige stand van zaken van het gasnet, de warmtevraag, het warmte-aanbod, de planningen van beheer en onderhoud.
-
Blz. 166
We verzamelen kennis en informatie over de toekomstige energie-infrastructuur.
-
Blz. 167
Gemeente als voorbeeld
-
Blz. 168
Duurzaam inkopen en aanbesteden
-
Blz. 169
We houden het vervangingsschema van ons wagenpark tegen het licht
-
Blz. 170
We maken een plan hoe we ons eigen vastgoed verduurzamen en in welk tempo
-
Blz. 171
We plaatsen laadpalen bij het gemeentehuis
-
Blz. 172
Wij laten onze organisatie/bedrijfsvoering onafhankelijk monitoren.
-
Blz. 173
Wij ondersteunen het gebruik van elektrische auto’s. We laten het neerzetten van een laadpunt op de openbare weg zo soepel mogelijk verlopen
-
Blz. 174
Wat mag het kosten?
-
Blz. 175
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 176
Sport is meer!
-
Blz. 177
Een leven lang sporten en bewegen
-
Blz. 178
Wat speelt er?
-
Blz. 179
Specifieke Uitkering (SPUK) Sport
-
Blz. 180
Speerpunt
-
Blz. 181
Een leven lang sport en bewegen voor iedereen
-
Blz. 182
Via bijzondere bijstand zorgen we ervoor dat kinderen uit minima-gezinnen kunnen blijven sporten en bewegen.
-
Blz. 183
Voor volwassenen uit minima-gezinnen is er het meedoenarrangement.
-
Blz. 184
We bepalen welk structureel budget nodig is voor de vliegwielfunctie sport
-
Blz. 185
We doen mee aan het Jeugdsportfonds Nederland
-
Blz. 186
We faciliteren ‘Achterhoek in beweging'
-
Blz. 187
We zetten 11,7 fte combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn.
-
Blz. 188
Toekomstbestendige verenigingen en sportinfrastructuur
-
Blz. 189
We beheren gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties
-
Blz. 190
We faciliteren de Sport Federatie Berkelland
-
Blz. 191
We grijpen natuurlijke momenten aan om de gemeentelijke sportaccommodaties toekomstbestendig te maken.
-
Blz. 192
We ondersteunen, adviseren en begeleiden verenigingen om toekomstbestendig te worden.
-
Blz. 193
We subsidiëren jeugdleden van sportverenigingen.
-
Blz. 194
Wat mag het kosten?
-
Blz. 195
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 196
Cultuur is van iedereen
-
Blz. 197
Cultuur beleef je in Berkelland
-
Blz. 198
Wat speelt er?
-
Blz. 199
Speerpunt
-
Blz. 200
Een samenhangende cultuurnota met uitvoeringsprogramma
-
Blz. 201
We maken een cultuurnota met uitvoeringsprogramma.
-
Blz. 202
We ondersteunen de (vrijwilligers van de) Dorpsböke.
-
Blz. 203
We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden.
-
Blz. 204
We subsidiëren de bibliotheek Oost-Achterhoek.
-
Blz. 205
We subsidiëren de instandhouding van monumenten.
-
Blz. 206
We subsidiëren het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers en nemen deel aan het Cultuur– en Erfgoedpact.
-
Blz. 207
We zorgen voor cultuureducatie voor ieder kind in het basisonderwijs.
-
Blz. 208
Wat mag het kosten?
-
Blz. 209
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 210
Samen veilig
-
Blz. 211
Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
-
Blz. 212
Wat speelt er?
-
Blz. 213
Speerpunt
-
Blz. 214
Een veilige woon- en leefomgeving voor alle inwoners.
-
Blz. 215
We bevorderen brandveilig wonen van niet-zelfredzamen. Daarnaast gaan we inwoners bewust maken over wat zij kunnen doen om (mogelijke) calamiteiten als gevolg van brand te voorkomen door snel en adequaat handelen.
-
Blz. 216
We vragen inwoners naar hun onveiligheidsgevoel (bijvoorbeeld via het internetpanel) en ondernemen daarop gericht actie.
-
Blz. 217
We zorgen voor passende en gerichte inzet samen met inwoners en andere betrokken partners (zoals politie, woningcorporaties, maatschappelijke instellingen, vastgoedeigenaren, uitzendbureaus en omgevingsdienst).
-
Blz. 218
Geen ruimte voor ‘ondermijning’
-
Blz. 219
We gaan samen met het RIEC en politie aan de slag met het opstellen van een ondermijningsbeeld in onze gemeente.
-
Blz. 220
We maken kaders en richtlijnen voor de huisvesting van arbeidsmigranten en zorgen ervoor dat deze worden nageleefd, om zo negatieve aspecten van arbeidsmigratie (zoals mensenhandel, slechte woonomstandigheden en overlast) te beperken.
-
Blz. 221
We maken onze inwoners en collega’s bewust van situaties die met ondermijning te maken kunnen hebben.
-
Blz. 222
We werken nog meer samen met onze inwoners en betrokken partners door informatie uit te wisselen, verbindingen te maken en het makkelijk te maken melding te doen van mogelijke situaties van ondermijning.
-
Blz. 223
Verminderen criminaliteit in buitengebied en kernen
-
Blz. 224
We ondersteunen (o.a. met financiële middelen) het Keurmerk Veilig Ondernemen voor het hele buitengebied.
-
Blz. 225
We zetten in op intensieve gerichte daderaanpak, een gebiedsgerichte aanpak, preventie én aandacht voor het slachtoffer
-
Blz. 226
Wat mag het kosten?
-
Blz. 227
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 228
Aan de slag met de Omgevingswet
-
Blz. 229
Een nieuwe manier van (samen)werken
-
Blz. 230
Wat speelt er?
-
Blz. 231
Speerpunt
-
Blz. 232
Concreet aan de slag met Omgevingsvisie en Omgevingsplan
-
Blz. 233
We doen inspiratie op met voorbeelden van andere gemeenten op proces en inhoud
-
Blz. 234
We starten in 2019 met een plan van aanpak voor de Omgevingsvisie op basis van de door de gemeenteraad bepaalde ambitie
-
Blz. 235
Cultuur, gedrag en competenties veranderen
-
Blz. 236
Samen met de Raadswerkgroep Omgevingswet zorgen we ervoor dat de gemeenteraad is voorbereid.
-
Blz. 237
We organiseren bijeenkomsten voor gemeentebestuur en medewerkers.
-
Blz. 238
We zorgen ervoor dat inwoners, bedrijven, partners en medewerkers op tijd geïnformeerd worden.
-
Blz. 239
Digitalisering voorbereiden
-
Blz. 240
We oriënteren ons op de benodigde informatie-uitwisseling en archivering tussen ketenpartners.
-
Blz. 241
We passen onze systemen op tijd aan afhankelijk van de voortgang van het Digitaal stelsel Omgevingswet.
-
Blz. 242
Leren werken volgens de nieuwe wet
-
Blz. 243
We analyseren waar het nodig is om onze werkprocessen opnieuw in te richten
-
Blz. 244
Wat mag het kosten?
-
Blz. 245
Financiën
-
Blz. 246
Wat speelt er?
-
Blz. 247
Speerpunt
-
Blz. 248
Financieel structureel gezonde gemeente
-
Blz. 249
Lagere lasten voor inwoners, bedrijven en verenigingen in de periode 2019-2022
-
Blz. 250
We beheren onze financiële middelen.
-
Blz. 251
We dragen bij aan verbonden partijen
-
Blz. 252
We heffen andere belastingen en leges.
-
Blz. 253
We heffen Onroerende zaakbelasting.
-
Blz. 254
We ontvangen een algemene uitkering.
-
Blz. 255
We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
-
Blz. 256
We storten in en onttrekken aan reserves.
-
Blz. 257
We voeren de wet onroerende zaken uit.
-
Blz. 258
Wat mag het kosten?
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap