Rente / minder behoefte vreemd vermogen
In relatie met de verwachtte investeringen (de eerder genoemde wegen en riolering maar ook onderwijs- en sportaccommodaties) houden we in onze renteraming voor vijf jaar rekening met het per jaar aantrekken van € 10 miljoen extra vreemd vermogen. Gezien het werkelijke investeringstempo tot nu toe kan dat voorlopig met € 10 miljoen minder.
Afromen stelpost prijs / kaasschaaf
We hanteren een techniek waarbij we bij de perspectiefnota de verwachte loon- en prijs-stijgingen meerjarig op een stelpost ramen. Bij de daaropvolgende programmabegroting en bestuursrapportage worden deze stelposten verdeeld over de concrete begrotingsposten waar deze nodig zijn. Soms wordt niet de hele stelpost verdeeld omdat bijvoorbeeld de loon- of prijsstijging meevalt of niet wordt aangevraagd. Soms valt deze ook tegen. Per saldo resteert er nog een deel van de stelpost van voorgaande jaren.
Overigens wordt de prijsindex op de Algemene Uitkering bepaald op basis van prognoses van het CPB. De laatste jaren is helaas de werkelijke prijsstijging hoger dan de raming. Dit wordt niet gecompenseerd in de Algemene Uitkering. Ondanks dat we de stelpost loon- / prijs goed kunnen gebruiken kan er ook een deel van vrijvallen om de meerjarenraming sluitender te maken.
OZB verhoging met cumulatief 2% meer dan inflatie
De OZB behoort tot onze algemene dekkingsmiddelen en hoeft niet specifiek besteed te worden zoals bijvoorbeeld de afvalstoffenheffing. Ook een lastenverhoging kan bijdragen aan een sluitende meerjarenraming. Omdat het verhogen van de OZB geen bezuiniging is in de zin van minder uitgeven is wordt deze apart gepresenteerd. Een procentuele stijging bovenop de inflatie is een optie waar we ook in eerdere bezuinigingsrondes gebruik van hebben gemaakt. We hebben gerekend met 2%. Er kan ook een ander percentage worden gekozen
In de paragraaf lokale lasten van onze Programmabegroting is te zien dat onze gemeentelijke woonlasten de laatste paar jaar toch ongeveer € 20 per inwoner onder het Gelders gemiddelde lagen. Omdat alle gemeenten met het ravijnjaar te maken hebben verwachten we dat ook andere gemeenten de komende jaren tot belastingverhogingen zullen besluiten. We zullen in ieder geval onze gemeentelijke woonlasten ten opzichte van het Gelders gemiddelde blijven monitoren.
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|
Rente/minder behoefte vreemd vermogen | 250 | 250 | 250 | 250 |
Afromen stelpost prijs/kaasschaaf | 200 | 400 | 600 | 600 |
OZB verhoging met cumulatief 2% meer dan inflatie | 230 | 465 | 700 | 700 |
Totaal | 680 | 1.115 | 1.550 | 1.550 |
Loon en prijscompensatie
Voor 2026 gaan we uit van de meest recente raming van het CPB voor het consumenten prijs indexcijfer. Het cijfer van maart 2025 is 2,6%.
Correctie algemene uitkering loon-prijscompensatie
Omdat we ramen in constante prijzen weten we dat we bij de overgang van constante naar lopende prijzen een deel loon/prijscompensatie krijgen.
Bedragen x € 1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Loon/prijscompensatie | -2.463 | -2.836 | -2.836 | -2.836 |
Correctie algemene uitkering | 2.300 | 2.300 | 2.300 | 2.300 |
Meerjaren saldo | -163 | -536 | -536 | -536 |