Begrotingsuitgangspunten zijn nodig om de begroting 2025-2028 op een consistente manier op te bouwen. Door de begrotingsuitgangspunten vast te leggen is ook voor iedereen terug te vinden waar bij het opstellen van de begroting rekening mee is gehouden. De uitgangspunten passen we toe op de begroting 2025. Voor de jaren erna hanteren we het principe van constante prijzen. Dit betekent dat we voor de jaren na 2025 uitgaan van een situatie waarin de kosten niet stijgen door loon, prijs of rente aanpassingen. Datzelfde geldt ook voor de inkomsten.
Uitgangspunten
Uitgangspunten in het kort
Terug naar navigatie - Uitgangspunten in het kort
Uitgangspunt | |
---|---|
Lasten | |
Prijsstijging 2025 | Op basis van de meicirculaire voorlopig 2,8% |
Subsidies | Op basis van meicirculaire 80% loonvoet, 20% prijsstijging. Voorlopig 3,6% |
Gemeenschappelijke regelingen | Begroting gemeenschappelijke regeling |
Salarissen | Op basis van meicirculaire. Voorlopig 3,8% |
Kapitaallasten | 1e afschrijving in het jaar na gereedkoming |
Baten | |
Belasting onroerende zaken (OZB) | Op basis van meicirculaire. Voorlopig 2,8% |
Toeristenbelasting | Stijging van € 1,25 naar € 1,50 |
Overige belastingen | Op basis van meicirculaire. Voorlopig 2,8% |
Rioolrecht | Kostendekkend |
Afvalstoffenheffing | Kostendekkend |
Leges | Kostendekkend |
Overige opbrengsten | Op basis van meicirculaire. Voorlopig 2,8% |
Overige uitgangspunten | |
Onvoorzien | € 100.000 |
Prijspeil meerjarenbegroting | Constante prijzen, prijspeil 2025 |
Algemene uitkering gemeentefonds | Op basis van meicirculaire |
Eenheden algemene uitkering | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|
Inwoners | 43.820 | 43.450 | 43.265 | 43.075 | 42.960 |
Huishouden | 19.400 | 19.380 | 19.360 | 19.340 | 19.320 |
Woonruimten | 20.596 | 20.700 | 20.810 | 20.920 | 21.030 |
Bedrijven | 5.250 | 5.250 | 5.250 | 5.250 | 5.250 |
Toelichting uitgangspunten
Terug naar navigatie - Toelichting uitgangspuntenPrijsstijging
Het inflatiepercentage halen we ieder jaar uit de gemeentefondscirculaire. Dit is het door het Centraal Planbureau (CPB) bepaalde percentage voor het komende begrotingsjaar (2025) voor overheidsbestedingen.
Salarissen
De salarissen rekenen we door naar de formatie zoals die op 1 juni 2024 (begroting) bekend is. We gaan uit van een percentage van 3,8%.
Gemeenschappelijke regelingen
Een groot deel van onze taken wordt uitgevoerd door gemeenschappelijke regelingen. Voor het uitvoeren van deze taken zijn wij een bijdrage verschuldigd. De bijdrage wordt jaarlijks door het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling vastgesteld door de vaststelling van de begroting van de gemeenschappelijke regeling. Voor de perspectiefnota volgen wij de conceptbegrotingen van de verschillende gemeenschappelijke regelingen.
Kapitaallasten
De kapitaallasten van de gerealiseerde en lopende investeringen rekenen we voor de programmabegroting door na vaststelling van de jaarstukken. In de begroting 2025 nemen we het investeringsplan voor 2025 op.
Belastingen (OZB)
Voor de OZB en overige belastingen hanteren we de volgende uitgangspunten:
• Vanaf 2022 wordt de autonome groei van het aantal woningen en bedrijven verwerkt in de begroting om hiermee extra lasten die vanuit deze groei ontstaan op te vangen;
• De tarieven worden gecorrigeerd voor de stijging van de waarde van woningen en bedrijven.
Toeristenbelasting
De toeristenbelasting wordt aangepast zoals vastgesteld in het raadsbesluit van 5 september 2023.
Reclamebelasting
Het tarief voor de reclamebelasting wordt afgestemd met de Stichting Ondernemersfonds Berkelland. De opbrengst van de reclamebelasting wordt, na aftrek van de perceptiekosten, aan de stichting doorbetaald.
Riolering
De tarieven zijn kostendekkend.
Afval
De tarieven voor afval zijn kostendekkend. Dit betekent dat het tarief moet stijgen. Op basis van de jaarrekening 2023 is het dekkingspercentage voor de afvalstoffenheffing 88%. Bij gelijkblijvende kosten als in 2023 zal het tarief met 12% moeten stijgen om kostendekkend te worden. Dalende kosten dragen bij aan een hoger dekkingspercentage, de verwachting is niet dat de lasten op korte termijn dusdanig dalen dat we al naar een 100% kostendekkend tarief gaan. De stijging kan nu nog gefaseerd worden doorgevoerd door de gedeeltelijke inzet van de voorziening afval. Bij de jaarrekening 2023 was de omvang van de voorziening € 774.000. In 2024 verwachten we rond de € 400.000 uit de voorziening te halen.
Leges
Het beleid is om kostendekkende tarieven te hanteren voor leges, overige diensten en overige opbrengsten. In de praktijk hanteren we een prijsindexering omdat er geen regels zijn op basis waarvan we de kostendekkendheid kunnen berekenen.
Overige opbrengsten
Onder overige opbrengsten valt bijvoorbeeld de verhuur van gebouwen en gronden.
Stelpost onvoorzien
In de financiële verordening van de gemeente Berkelland is opgenomen dat we € 100.000 ramen voor onvoorziene kosten. Dit is niet bedoeld om alle wijzigingen in de begroting op te vangen. Het gaat hier alleen om de onvoorziene, onvermijdbare en onuitstelbare uitgaven (de 3 O’s).
Prijspeil meerjarenperspectief
Voor het meerjarenperspectief hanteren we constante prijzen en lonen. Het prijspeil in de begroting is dat van 2025. Dit betekent dat we prijsstijgingen niet doorrekenen aan de lastenkant in de volgende 3 jaren, maar ook niet aan de batenkant. Ook het meerjarenperspectief van de Algemene uitkering benaderen we op die manier.
Algemene uitkering gemeentefonds
De Algemene uitkering krijgen we van het Rijk. Deze Algemene uitkering hangt aan de ene kant samen met de omvang van de overheidsuitgaven en aan de andere kant met de taken die ermee gemoeid zijn. De ontwikkelingen hierin meldt het Rijk via (gemeentefonds)circulaires. Voor de perspectiefnota gebruiken we de septembercirculaire 2023. Voor de primaire begroting baseren we ons op de informatie uit de meicirculaire 2024. Ontwikkelingen die vervolgens in de septembercirculaire 2024 worden genoemd, benoemen we bij de behandeling van de begroting in november 2024.
Eenheden Algemene uitkering
De berekende eenheden in de Algemene uitkering zijn van belang bij het onderbouwen van begrotingsbudgetten. Naast eigen prognoses, maken we ook gebruik van schattingen van het Rijk en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Uitgangspunten beschikbaarstelling reserves en kredieten
Terug naar navigatie - Uitgangspunten beschikbaarstelling reserves en kredietenBeschikking over reserves
Het instellen van, het beschikken over en het toevoegen aan reserves is de bevoegdheid van de raad. Dit gebeurt via een afzonderlijk raadsvoorstel. Het kan ook onderdeel vormen van de begroting, een tussenrapportage of de jaarrekening.
Investeringskredieten
Bij de vaststelling van de begroting stelt de raad de investeringskredieten voor de betreffende jaarschijf beschikbaar. Na een collegebesluit over het feitelijke uitvoeringsplan worden kredieten definitief beschikbaar gesteld en kan de daadwerkelijke uitvoering starten.