Ontwikkelingen 2025-2028

We zien dat de meerjarenbegroting onder druk blijft staan. Deels door externe ontwikkelingen en deels door het feit dat tegenover de taken die we van het Rijk krijgen onvoldoende middelen staan. Daar komen onze eigen ambities ook nog bij. 

Overzicht

Terug naar navigatie - Overzicht

In onderstaande tabellen hebben we de meerjarenbegroting geactualiseerd. Het beeld dat in de tabellen zichtbaar is gemaakt bouwt op van de begroting 2024 naar de stand van zaken zoals we die nu kennen. Onder de tabellen wordt per onderdeel een korte toelichting gegeven.

 

Bedragen x € 1.000 2025 2026 2027 2028
Begroting 2024 392 -8.053 -8.350 -8.851
2e Bestuursrapportage Fijnder 72 72 72 72
Versterken rekenkamer -32 -32 -32 -32
Ontwikkelingen uit jaarrekening 120 120 120 120
Autonome ontwikkelingen -1.022 -905 -616 -606
Nieuw beleid -526 -69 -69 -69
Meerjaren saldo -996 -8.867 -8.875 -9.366

Ontwikkelingen uit de jaarrekening

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen uit de jaarrekening

In de jaarrekening 2023 is een ontwikkeling terug te vinden die een structureel effect heeft van 620.000.  Op de lijst met mogelijke besparingen voor fase 1 is hiervan € 500.000 opgenomen. Het restant van € 120.000 nemen we op als ontwikkelingen uit de jaarrekening.

 

SPUK GALA

De kosten van de combinatiefunctionarissen zitten al in onze begroting. Via een specifieke uitkering (SPUK) GALA kunnen we deze kosten nu opvoeren en krijgen daar nu structureel een vergoeding voor.  Dit levert een structureel voordeel op van € 160.000.

 

Beheer en onderhoud gebouwen

De kosten voor het beheer en onderhoud van leegstaande gebouwen zijn in tegenstelling tot de verwachting niet afgenomen. We brengen de raming meer in overstemming met de werkelijkheid. Dit leidt tot extra lasten van € 65.000.

 

Toeristenbelasting

Bij de analyse van de jaarrekening is de eerste voorzichtige conclusie getrokken dat de raming voor de Toeristenbelasting structureel € 25.000 te laag is.

 

Bedragen x € 1.000 2024 2025 2026 2027
SPUK GALA combinatiefunctionarissen 160 160 160 160
Stelpost bezuinigingen gebouwen -65 -65 -65 -65
Toeristenbelasting 25 25 25 25
Meerjaren saldo 120 120 120 120

Autonome ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Autonome ontwikkelingen

Autonome ontwikkelingen zijn ontwikkelingen die onontkoombaar zijn. Als gemeente hebben we geen directe invloed op de ontwikkeling. De autonome ontwikkelingen zijn op te splitsten in 4 categorieën.

  1. Loon- en prijsontwikkelingen
    Deze ontwikkelingen doen zich voor doordat producenten hun prijzen verhogen en door afspraken in de CAO. Als basis gaan we uit van de cijfers van het CPB zoals deze gepubliceerd worden in de meicirculaire. 
  2. Begrotingen gemeenschappelijke regelingen
    De begrotingen van gemeenschappelijke regelingen zijn voor ons een autonome ontwikkeling. Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijk regeling stelt de begroting vast. Vervolgens is de bijdrage die daarin voor ons staat genoemd een feit. We kunnen in de algemeen bestuursvergadering wel invloed uitoefenen, maar deze is zeer beperkt.
  3. Gevolgen van besluiten
    In de loop van het jaar worden besluiten genomen, door ons maar ook door andere organisaties die een effect hebben op onze uitgaven.
  4. Algemene uitkering
    Omdat wij de meerjarenbegroting ramen in constante prijzen wordt er in onze raming geen rekening gehouden met een stijging van de algemene uitkering door loon- en prijsstijgingen. Op basis van de septembercirculaire 2023 houden we rekening met de loon- en prijscompensatie in de algemene uitkering voor 2025.

Het structurele effect van de autonome ontwikkelingen is € 611.000. In de programma's worden de autonome ontwikkelingen toegelicht.

 

Bedragen x € 1.000 2025 2026 2027 2028
Loon- en prijsstijging -2.900 -2.900 -2.900 -2.900
Gemeenschappelijke regelingen -500 -500 -500 -500
Gevolgen van besluiten -1.027 -905 -616 -606
Algemene uitkering 3.400 3.400 3.400 3.400
Meerjaren saldo -1.027 -905 -616 -606

Nieuw Beleid

Terug naar navigatie - Nieuw Beleid

In deze perspectiefnota hebben we het nieuw beleid geïnventariseerd. De ontwikkeling van het meerjarenperspectief biedt weinig ruimte voor nieuw beleid. We hebben het nieuw beleid zoveel mogelijk beperkt tot het nieuw beleid dat budgettair neutraal is of dat slechts leidt tot een uitgave in één enkel jaar. We maken één uitzondering voor het Team Zorg en Veiligheid. Dit team is als pilot opgezet en laat goede resultaten zien. We willen dit dan ook voortzetten.  Daarnaast is er nog een aantal onderwerpen waarvan we weten dat deze tot extra lasten kunnen leiden. Dit is nog afhankelijk van keuzes die gemaakt (moeten) worden. Omdat de keuzes nog niet gemaakt zijn zijn de onderwerpen nog niet verwerkt in deze perspectiefnota. Voor de volledigheid hebben we de onderwerpen wel opgenomen als onderdeel van deze lijst.

 

Bedragen x € 1.000 2025 2026 2027 2028
Mee te nemen nieuw beleid
Een toekomstbestendig sociaal domein
Team Zorg en Veiligheid -69 -69 -69 -69
Algemeen bestuur en bedrijfsvoering
80 jaar vrijheid -21
Regio Deal Achterhoek -436
Totaal mee te nemen nieuw beleid -526 -69 -69 -69
Niet mee te nemen nieuw beleid/onderwerpen
Onze aantrekkelijke leefomgeving
Wegen beheerplan
Vitaal Platteland
Bermen beheerplan
Een toekomstbestendig sociaal domein
SDA, toezichtstaken -40 -40 -40 -40
Sport en cultuur bewegen je!
Cultuur en erfgoedpact -15 -15 -15 -15
Huisvesting bibliotheek -570
Regionale omroep -31 -31 -31 -31
Sporthal Ruurlo (vanaf 2029)
Erfgoedcentrum Achterhoek Liemers
Veiligheid
Robuuste ODA -150 -150 -150
Algemeen bestuur en bedrijfsvoering
Bode bus -4 -4 -4
Totaal wensen en investeringen -656 -240 -240 -240

Mogelijke besparingen

Terug naar navigatie - Mogelijke besparingen
Bedragen x € 1.000 2025 2026 2027 2028
Passend wonen - Winst Grondexploitaties 400 400 400 400
Een toekomstbestendig Sociaal domein - Begroten met lef 400 400 400 400
Een toekomstbestendig Sociaal domein - Landelijke hervormingsagenda jeugd 600 600 600
Sport en cultuur bewegen je! - GALA vergoeding 100 100 100 100
Werken en leren - Participatiewet/Fijnder 100 100 100 100
Algemeen bestuur en bedrijfsvoering - Stelpost onderuitputting bedrijfsvoering 700 700 700 700
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien - Onvoorzien 100 100 100 100
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien - Meerjarige Algemene uitkering 200 200 200
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien - Renteinkomsten 500 500 500 500
Totaal 2.300 3.100 3.100 3.100

Financiële ontwikkelingen na de Perspectiefnota

Terug naar navigatie - Financiële ontwikkelingen na de Perspectiefnota

De bestendige gedragslijn die wij volgen bij het opstellen van de Perspectiefnota is, dat we uitgaan van de situatie zoals deze bekend is tot de meicirculaire. Er zijn grote onzekerheden rond het financiële meerjarenperspectief. Met name sterk oplopende prijzen als gevolg van de hoge energieprijzen en de krapte op de arbeidsmarkt zorgen dat de prijzen voor investeringen slecht te begroten zijn. Daarnaast blijft onduidelijk of de kosten voor de jeugdzorg gecompenseerd zullen worden en hoe er wordt omgegaan met de verlaging van de algemene uitkering vanaf 2026.