Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering. (040.050)
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Op basis van het implementatieplan voor de nieuwe inburgeringswet zijn we per 1 januari 2022 gestart met de nieuwe werkwijze. Door een landelijke fout bij DUO konden we nog niet daadwerkelijk starten met de Brede intake en het opstellen van Persoonlijke Plannen voor Inburgering en Participatie (PIP), met daarin de keuze voor een van de drie leerroutes. Hiermee konden we pas in het einde van het twee kwartaal starten. Een deel van de uitvoering van het traject wordt op basis van een Dienstverleningsovereenkomst gedaan door Fijnder Werkleerbedrijf. Het inburgeringsprogramma wordt in Berkelland verzorgd door Interbeek Support (Zelfredzaamheidsroute en B1-route) en door GraafschapCollege, HAN en Radboud Universiteit (Onderwijsroute MBO, HBO, WO).
Aanvullend maken we gebruik van de vrijwilligerspoot van de Berkellandse aanpak, bestaande uit maatjes, sleutelpersonen, cultuurverbinders en maatschappelijke organisaties.
Geld (indicator)
Geld (toelichting)
Nu de Wet inburgering is ingevoerd en de aanpak statushouders volgend jaar in de staande organisatie wordt ondergebracht is het tijd om de balans op te maken. Inmiddels is een projectreserve opgebouwd van € 234.000 en € 248.000 in de reserve voor de inhaalslag inburgering. We zien verschillende redenen waardoor we deze reserve willen behouden.
- De eerste begroting is gemaakt op basis van het plan Vluchtelingen in Berkelland. Hierin stonden diverse ambitieuze plannen die niet direct konden worden uitgevoerd, bijvoorbeeld de regisseursfunctie en de aanschaf van een klantvolgsysteem. We willen deze ambities echter nog wel waarmaken.
- De taakstelling huisvesting wisselt sterk en dit maakt het nodig om een buffer te hebben voor een eventuele hoge taakstelling.
- Door stagnatie bij de IND en COA/AZC werden minder statushouders gekoppeld waardoor wij de taakstelling niet konden halen. Dit geldt ook voor de stagnatie op de woningmarkt, stagnatie door reisbeperkingen en dichte ambassades in de coronaperiode. Een inhaalslag op deze punten brengt extra kosten met zich mee.
- Berkelland heeft als plattelandsgemeente met veel kernen hogere kosten voor de uitvoering van het inburgeringsprogramma. Door een aantal factoren (uitstel van de inburgeringswet, vertraging van het inburgeringsprogramma) is dit tekort nog niet naar voren gekomen.
- Onze bewezen succesvolle aanpak (volgens de pilot Powervrouwen) met individuele coaching, maatwerk, cultuurverbinders) brengt meer kosten dan gedekt door de bijdrage vanuit het Rijk.
- De niet wettelijke activiteiten uit de Berkellandse aanpak willen we wel graag in stand houden (vrijwilligers, maatjes, weggeefwinkel, ontmoetingsruimte)
- De crisisbenadering van de huisvesting van statushouders vanuit de AZC's: wij kunnen een inspanningsverplichting krijgen om extra -tijdelijke- woningen te bouwen om de AZC’s van COA te ontlasten.. Het is verstandig om ook hier geld voor te reserveren.
Op basis bovenstaande willen we de resterende middelen op deze activiteit reserveren.