Tijdens de politieke avond op 18 april 2023 is het Integraal Veiligheidsplan van Achterhoek Oost behandeld en zijn er voorwaarden gesteld aan de vaststelling van het genoemde plan. Er is aangegeven dat het uitvoeringsplan Integrale Veiligheid jaarlijks geëvalueerd moet worden, met betrokkenheid van de gemeenteraad. Daarnaast moet er extra aandacht komen voor polarisatie, radicalisering, verkeersveiligheid, veilig uitgaan en aanspreekpunten in de wijk. Ook werd gesteld dat er daarbij meer ingezet moet worden op preventie. Ten slotte is de opdracht gegeven om te onderzoeken of een zelfstandig gemeentelijk Integraal Veiligheidsplan beter past bij de gemeente Berkelland dan het huidige basisteamgerichte veiligheidsplan. Om gehoor te kunnen geven aan de nadrukkelijke wensen van de gemeenteraad moet er kritisch worden gekeken naar de huidige capaciteit van het team Dienstverlening Openbare Orde en Veiligheid. De huidige BOA- en beleidscapaciteit voorziet niet in het uitvoeren van de benoemde extra aandachtspunten. Een minimale extra inzet van 1,0fte BOA en 0,5fte beleidscapaciteit is daarom strikt noodzakelijk. Daarnaast is er nu geen budgettaire ruimte voor het jaarlijks uitvoeren van een Veiligheidsmonitor om de veiligheidsgevoelens bij onze inwoners te onderzoeken.
Veiligheid
Autonome ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Autonome ontwikkelingenVNOG
Op basis van de begroting van de VNOG stijgt de bijdrage aan de VNOG. Een deel van de verhoging wordt veroorzaakt door de demarcatie van de kazernes.
Omgevingsdienst Achterhoek
De Omgevingsdienst Achterhoek heeft een begroting voor 2024 ingediend die leidt tot een hogere bijdrage. De hogere bijdrage is het gevolg van loon en prijsstijgingen.
Bedragen x € 1.000 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
VNOG | -213 | -213 | -213 | -213 |
VNOG demarcatie | -56 | -56 | -56 | -56 |
Omgevingsdienst Achterhoek | -52 | -52 | -52 | -52 |
Meerjaren saldo | -321 | -321 | -321 | -321 |
Nieuw Beleid
Terug naar navigatie - Nieuw BeleidIntegraal Veiligheidsplan
Om gehoor te kunnen geven aan de nadrukkelijke wensen van de gemeenteraad moet er kritisch worden gekeken naar de huidige capaciteit van het team Dienstverlening Openbare Orde en Veiligheid. De huidige BOA- en beleidscapaciteit voorziet niet in het uitvoeren van de benoemde extra aandachtspunten. Een minimale extra inzet van 1,0 fte BOA en 0,5 fte beleidscapaciteit is daarom strikt noodzakelijk. Daarnaast is er nu geen budgettaire ruimte voor het jaarlijks uitvoeren van een Veiligheidsmonitor om de veiligheidsgevoelens bij onze inwoners te onderzoeken.
Bedragen x € 1.000 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Extra inzet BOA's 1 fte | -75 | -75 | -75 | -75 |
Extra beleidscapaciteit 0,5 fte | -55 | -55 | -55 | -55 |
Jaarlijks uitvoeren Veiligheidsmonitor | -15 | -15 | -15 | -15 |
Meerjaren saldo | -145 | -145 | -145 | -145 |