Wij bieden onze jonge inwoners en hun ouders/verzorgers jeugdhulp. (050.040.010)

Kwaliteit (toelichting)
Ondersteuning is nadrukkelijk gericht op versterking van de eigen kracht en het benutten van het eigen netwerk. Daarmee blijft onze focus gericht op onze integrale toegang (Voormekaar en Fijnder), het resultaatgerichte werken en de samenwerking tussen voorliggende voorzieningen en zorgaanbieders. Landelijk, regionaal en lokaal wordt er gewerkt aan de uitwerking en implementatie van de Hervormingsagenda Jeugd. De Hervormingsagenda Jeugd bevat een omvangrijk pakket afspraken met als doel de jeugdzorg te verbeteren en financieel gezond te maken. Naast de opdracht vanuit de HVA hebben gemeenten ook binnen het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming een opdracht en richtinggevend kader voor de toegang, lokale teams en integrale dienstverlening ontvangen. De aanpak van onveiligheid in afhankelijkheidsrelaties en ontwikkelingsbedreigingen van minderjarige is een wettelijke verplichting en niet verblijvend voor gemeenten, zo ook voor de gemeente Berkelland. De HVA, Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming en de Leidraad Werken aan veiligheid stellen samen een basisniveau vast wat gemeenten kunnen doen om toegang tot hulp en ondersteuning voor inwoners te realiseren.
Eind januari 2024 namen de Achterhoekse gemeenten het besluit om de huidige contracten voor Wmo/Jeugdhulp niet te verlengen. Dit betekent dat er inmiddels een nieuwe inkoopprocedure is gestart en per 1 januari 2026 is de nieuwe aanbesteding van kracht.
De gemeente Berkelland heeft zich samen met het SDA aangesloten bij de G7 Gelderse jeugdhulpregio's om de beschikbaarheid en bereikbaarheid van hoog specialistische jeugdhulp (ook wel essentiële functies genoemd) te verbeteren qua kwaliteit en nabijheid.
Landelijk zien we dat het aantal jeugdigen dat een beroep doet op zorg toeneemt. Het aantal jeugdigen met een hulpvraag voor geïndiceerde zorg stijgt binnen Berkelland op dit moment niet noemenswaardig, wel de zorgvraag qua duur en intensiteit. Er is een aantal redenen dat de kosten zijn gestegen het afgelopen jaar. Allereerst de indexering van de tarieven als gevolg van de aanpassing van de CAO's in de jeugdhulp. Daarnaast zien we dat de kosten voor hulpverleningstrajecten per jeugdige stijgen. Dit komt o.a. door de lasten van hoog complexe zorg met verblijf (HCV). Het aantal jeugdigen dat gebruik maakt van HVC is gestegen van 7 jeugdigen in 2022 naar 12 jeugdigen in 2024. De lasten per jeugdige zijn binnen deze zorgvorm dus fors gestegen. Hier is vooral de ombouw/afschaling naar kleinschalige voorzieningen debet aan. Deze zijn veel duurder dan de (grotere) groepen in traditionele instellingen, zoals JeugdzorgPlus, die worden afgebouwd of al afgebouwd zijn. Daarnaast zijn de trajecten (in de regionale inkoop) van een groot aantal jongeren dat ambulante psychiatrische hulp ontvangt niet korter geworden, eerder langer. Ook zijn de plekprijzen herijkt, hetgeen een nadelig effect heeft op de kosten, en heeft er een verrekening in de regio plaatsgevonden, die eveneens nadelig uitpakte.
Geld (toelichting)
Ook binnen de Regionale Inkoop voor de jeugd hanteren we een contractuele indexering. Voor jeugdzorg en woonvormen wordt een totaalbedrag van € 806.000 aan de begroting toegevoegd.
Bij PGB Jeugd verwachten wij lagere bestedingen van € 26.500 op basis van een prognose van de Sociale Verzekeringsbank.