Algemeen bestuur en bedrijfsvoering

Speerpunt

Terug naar navigatie - Algemeen bestuur en bedrijfsvoering - Speerpunt

Klantgerichte dienstverlening. (090.020)

Terug naar navigatie - Algemeen bestuur en bedrijfsvoering - Speerpunt - Klantgerichte dienstverlening. (090.020)
  • In 2025 werken we door aan het verbeteren van onze dienstverlening. Dit doen we op basis van een vastgestelde visie op dienstverlening welke in 2024 door het college is vastgesteld en aan de gemeenteraad is gepresenteerd. Bij deze visie is ook de impact opgenomen die het de komende jaren heeft op onze dienstverlening. 
    In 2025 geven we verdere uitvoering van de projecten die in het uitvoeringsprogramma zijn opgenomen en starten we met de initiatieven die nog niet gestart zijn. Zo zorgen we ervoor dat de servicenormen die in de visie zijn vastgesteld niet alleen in de werkprocessen worden opgenomen, maar deze ook daadwerkelijk zo goed als mogelijk worden gehaald! We monitoren dit nauwlettend om zo onze inwoners en ondernemers zo veel mogelijk op de hoogte houden van hun de (aan)vraag van een product of dienst. We blijven als organisatie daarover met elkaar in gesprek en we laten in onze houding en gedrag zien dat we gaan voor een proactieve dienstverlening! 
    In de visie op dienstverlening hebben we ook aangegeven welke kanalen we bij voorkeur gebruiken voor het contact met onze inwoners en ondernemers, zoals baliebezoek, de telefoon, e-mail, de gemeentelijke website en social media. In 2025 zorgen we ervoor dat deze contactvormen op dezelfde wijze ingericht zijn zodat een inwoner of ondernemer geen verschil zal merken in de behandeling van zijn of haar (aan)vraag over een product of dienst. Oftewel: we gaan voor een uniforme werkwijze, ongeacht het kanaal wat gekozen wordt. Dit zal niet zomaar in een paar maanden gerealiseerd zijn, maar we blijven investeren in het verbeteren van de dienstverlening en blijven hierop aanspreekbaar. 
  • We communiceren nog actiever naar onze inwoners en ondernemers over hoe en wanneer we bereikbaar zijn. Bovendien blijven we onze inwoners en ondernemers bevragen of zij tevreden zijn met onze dienstverlening. We vragen dan ook wat aandacht nodig heeft om zo niet alleen onze dienstverlening continu te blijven verbeteren, maar ook om te laten zien dat we gaan voor een optimale dienstverlening!

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Algemeen bestuur en bedrijfsvoering - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Overzicht van baten en lasten per activiteit Realisatie 2024 2025 (primitief) Raadsbesluiten Berap 2025 (Na bestuursrapportage)
Lasten
090.010.010 Bestuur -344 -379 0 -5 -384
090.010.020 Ondersteuning -376 -346 0 -70 -416
090.020.010 Burgerzaken -537 -228 0 -300 -528
090.020.030 Visie op dienstverlening -48 0 0 -19 -19
090.030.010 Algemeen -3.682 -2.466 0 -770 -3.044
090.030.020 Personeel -1.501 -2.684 0 -1.575 -4.260
090.030.030 Huisvesting -839 -642 0 -158 -786
090.030.040 Facilitair -537 -504 0 85 -419
090.030.050 ICT -3.107 -2.406 0 -820 -3.432
090.500.010 Loonkosten -13.224 -13.951 -40 0 -13.991
090.700.010 Rente en afschrijving -1.542 -1.155 0 12 -1.143
Totaal Lasten -25.738 -24.762 -40 -3.621 -28.423
Baten
090.010.010 Bestuur 215 0 0 0 0
090.020.010 Burgerzaken 993 526 0 581 1.107
090.020.020 DVO's 904 889 0 15 904
090.030.010 Algemeen 1.181 544 0 150 694
090.030.020 Personeel 52 0 0 0 0
090.030.040 Facilitair 3 4 0 0 4
090.030.050 ICT 463 119 0 291 410
Totaal Baten 3.811 2.082 0 1.037 3.119
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -21.927 -22.680 -40 -2.584 -25.304
Onttrekkingen
090.710.010 Reserves 587 304 0 1.202 1.506
Totaal Onttrekkingen 587 304 0 1.202 1.506
Stortingen
090.710.010 Reserves -134 -60 0 0 -60
Totaal Stortingen -134 -60 0 0 -60
Mutaties reserves 452 244 0 1.202 1.446