Omschrijving (toelichting)

Het uitgangspunt bij onze ondersteuning rondom re-integratie en toeleiding naar werk is duurzame uitstroom naar betaald werk. Hierin kijken we naar het individu en houden we rekening met kansen en belemmeringen. Onze inzet op toeleiding naar werk heeft de afgelopen jaren zijn vruchten afgeworpen. Berkelland kende een hoge uitstroom naar betaald werk en veel inwoners werken naast hun uitkering, hetzij betaald, hetzij vrijwillig. Dit komt mede door onze bovengemiddelde inzet op loonkostensubsidie. Deze inzet continueren wij dan ook. Samen met onder andere Fijnder, het Werkgeversservicepunt, UWV en de Arbeidsmarktregio, werken wij aan innovatieve methoden en projecten die de uitstroom verder bevorderen en verduurzamen. Denk hierbij aan het Actieplan Achterhoekse Jongeren 2022-2025, de Rode Loper Aanpak en Opijver. 
Via Fijnder zal er uitvoering worden gegeven aan de uitvoering van de ontwikkelopdrachten in het kader van de bestemmingsreserve re-integratie. Voorbeelden van deze ontwikkelopdrachten zijn het nader invullen van Simpel Switchen en de inzet van een taal/ jobcoach.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Dit speerpunt betreft de activiteiten en uitgaven die betrekking op de uitvoering van de Participatiewet. De uitvoering van de Participatiewet is voor het grootste gedeelte belegd bij uitvoeringsorganisatie Fijnder. Zij voeren de wettelijke taken uit namens de gemeente Berkelland. Hierbij gaat het in ieder geval om het verstrekken van bijstandsuitkeringen en ondersteuning bij re-integratie en arbeidsmarkttoeleiding. 
De uitgaven van Fijnder en daarmee de uitgaven, van de gemeente Berkelland als deelnemer binnen gemeenschappelijke regeling (GR) van Fijnder, zijn een stuk hoger dan begroot. Hiervoor zijn verschillende redenen, namelijk:

•    De hoogte van de bijstandsuitkeringen is voor een belangrijk deel gekoppeld aan de hoogte van het Wettelijke Minimumloon (WML). Aangezien het WML per 1 januari 2023 is verhoogd, stijgen de lasten voor de bijstandsuitkeringen mee. 
•    Het kaderpersoneel van Fijnder valt onder de cao Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties. Deze cao is vernieuwd, waarbij de lonen zijn gestegen. 
•    Er is al enige jaren sprake van een krapte op de arbeidsmarkt. Deze krapte houdt nog steeds aan. Het gevolg is dat het overgrote deel van Berkellandse inwoners met een bijstandsuitkering die geen of slechts een korte afstand tot de arbeidsmarkt reeds zijn bemiddeld naar een werkgever. Inwoners die nu nog een bijstandsuitkering ontvangen hebben vaak een grote afstand tot de arbeidsmarkt. De redenen voor de afstand tot de arbeidsmarkt zijn uiteenlopend, maar gedacht kan worden aan arbeidsbeperkingen, niet aansluitende arbeidsmarktrelevante kennis en vaardigheden of problemen met gezondheid, financiën (schulden) en moeizame relaties in de sociale sfeer. Dit leidt tot hogere uitgaven in termen van inzet van instrumenten, trajecten, begeleiding en loonkostensubsidies. 


Voor de stijging in uitkeringslasten is de gemeente Berkelland, volgens verwachting, zeer recent gecompenseerd. Hier wordt de begroting middels deze bestuursrapportage op aangepast. Voor de verhoogde uitgaven aangaande de uitvoerings- en traject(/instrument)kosten wordt de gemeente gecompenseerd via de algemene uitkering. Dit is nog niet verwerkt in deze bestuursrapportage en volgt later dit jaar bij de 2e bestuursrapportage van Fijnder. 

Geld (indicator)

R

Geld (toelichting)

Voor deze activiteit geldt per saldo een overschrijding van € 261.700. De overschrijding wordt met name veroorzaakt door een sterke overschrijding van loonkostensubsidies van in totaal ongeveer € 200.000. In 2022 is duidelijk geworden dat gemeenten separaat middelen gaan ontvangen voor loonkostensubsidie op grond van realisatie (ten opzichte van andere gemeenten). Naast de overschrijding op loonkostensubsidie is er sprake van een overschrijding van ruim € 400.000 op de uitvoeringskosten. Voor een belangrijk deel worden deze overschrijdingen gecompenseerd doordat de gemeente Berkelland, via de gebundelde uitkering van het rijk voor de bekostiging van uitkeringen (BUIG budget), meer middelen voor bijstandsuitkeringen binnen krijgt dan dat er aan bijstandslasten wordt verwacht. Dit betreft een kleine € 400.000. Verder gelden een aantal kleinere over- en onderschrijdingen die leiden tot een financieel nadeel van € 261.700.