Inleiding

De bestuursrapportage 2023 is het tussentijdse rapportagemoment voor 2023. Net als vorig jaar geven wij in de bestuursrapportage een stand van zaken op basis van de ons bekende gegevens per 1 juli. De bestuursrapportage richt zich ook alleen op het jaar 2023.  

 

In de bestuursrapportage is bij alle programma's sprake van een stijging van de loonkosten. Dit is een doorwerking van de CAO en in enkele gevallen van het overhevelen van projectbudget. We lichten dit bij de programma's niet afzonderlijk toe. De afwijkingen met een structureel karakter die in deze bestuursrapportage staan zijn al opgenomen in de perspectiefnota en op die manier al verwerkt in het meerjarenperspectief. 

 

In de bestuursrapportage zijn alleen die activiteiten opgenomen waarop een afwijking te melden is. 

Financiële samenvatting

Terug naar navigatie - Financiële samenvatting

Hieronder geven we de aanpassingen groter dan € 250.000 aan. Omdat de bestuursrapportage ook veel wijzigingen bevat die budgettair neutraal zijn sluiten de hieronder genoemde bedragen veelal niet aan op de bedragen in de tabellen.  Per saldo is de verwachting dat we € 590.000 minder uitgeven.

 

Nadelen

  • Bestemmen voor verwachte prijsstijgingen en extra taken in 2023 (€ 2.802.000) 
    De algemene uitkering laat een voordeel zien dat bestaat uit compensatie voor loon- en prijsstijging. Omdat we nog prijsstijgingen verwachten in 2023 reserveren we het overschot voor dit doel.
  • Energiearmoede (€ 413.000)
    Door de motie om het extra dividend Twence in te zetten voor de energiearmoede is hier sprake van een extra last. Deze wordt wel gedekt door een extra inkomst uit dividend.
  • WMO voorspelmodel (€ 380.000)
    Het aantal mensen dat gebruik maakt van de WMO neemt toe. Dit jaar gebruiken we voor het eerst het WMO voorspelmodel waardoor we dichter op de werkelijkheid zitten. De lasten nemen hierdoor wel verder toe.
  • Rente doorbelasting (€ 339.000)
    In de begroting is rekening gehouden met een rentelast voor afval en riolering van 1%. Door de rente die we ontvangen van de BNG en de vertraging in investeringen valt dit percentage lager uit. Hierdoor ontstaat een voordeel op afval en riolering. Volgens het geldend beleid voegen we dit voordeel toe aan de voorzieningen. Daardoor ontstaat een nadeel voor de exploitatie.


Voordelen

  • Algemene uitkering (€ 3.050.000)
    Als gevolg van loon en prijscompensatie ontvangen we voor 2023 extra middelen.
  • Dividend (€ 618.000)
    Zowel de BNG als Twence keren over 2022 een hoger dividend uit dan verwacht. Het extra dividend van Twence (€ 413.000) wordt ingezet als dekking voor de extra lasten energiearmoede.
  • Vrijval ombuigingsreserve (€ 550.000)
    Om eenmalige investeringen te kunnen doen bij het realiseren van bezuinigingen was een bedrag van € 600.000 beschikbaar. Hiervan is slechts voor € 50.000 gebruik gemaakt. Het restant kan vrijvallen.
  • NABO Ruurlo (€ 400.000)
    Voor het realiseren van de NABO Ruurlo is een subsidie ontvangen.
  • Rente (€ 296.000)
    De BNG lost de eeuwig durende lening dit jaar niet af. Dit levert een rentevoordeel op. Voor de bedrijfsvoering lenen we regelmatig kortdurend geld. Door de gestegen rente op de kapitaalmarkt zijn de lasten voor het lenen van geld ook gestegen, hierdoor valt het voordeel lager uit. 

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten

Onderstaande tabel is een samenvattende tabel waarin de cijfers van alle programma's bij elkaar zijn gebracht. Voor een toelichting op de verschillen verwijzen we u naar de programma's.

 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 2023 (vastgesteld) Raadsbesluiten Wijzigingen 2023 Bestuursrapportage 2023 (Na bestuursrapportage)
010 Onze aantrekkelijke leefomgeving
Lasten -21.550 -21.578 -20 1 -2.763 -24.360
Baten 10.396 11.785 0 -1 871 12.655
Onttrekkingen 4.846 828 20 0 1.980 2.828
Stortingen -493 -397 0 0 397 0
Totaal 010 Onze aantrekkelijke leefomgeving -6.801 -9.362 0 0 485 -8.877
020 Passend wonen
Lasten -6.200 -7.082 0 5 -523 -7.599
Baten 4.054 3.194 0 -5 121 3.310
Onttrekkingen 363 102 0 0 268 370
Stortingen -659 0 0 0 0 0
Totaal 020 Passend wonen -2.443 -3.786 0 0 -134 -3.919
030 Vitaal platteland
Lasten -1.148 -1.501 0 -488 -2.278 -4.267
Baten 689 1 0 488 612 1.100
Onttrekkingen 192 15 0 0 1.594 1.609
Stortingen -74 0 0 0 0 0
Totaal 030 Vitaal platteland -341 -1.486 0 0 -72 -1.558
040 Nieuwe energie
Lasten -956 -1.978 0 -526 -2.132 -4.637
Baten 106 0 0 526 1.709 2.236
Onttrekkingen 660 0 0 0 0 0
Totaal 040 Nieuwe energie -190 -1.978 0 0 -423 -2.401
050 Een toekomstbestendig sociaal domein
Lasten -36.515 -32.813 -483 0 -4.873 -38.169
Baten 5.993 1.399 0 0 3.445 4.844
Onttrekkingen 1.108 45 483 0 601 1.129
Stortingen -872 0 0 0 -609 -609
Totaal 050 Een toekomstbestendig sociaal domein -30.286 -31.368 0 0 -1.435 -32.804
060 Sport en Cultuur
Lasten -6.279 -5.963 -225 -2 -642 -6.832
Baten 477 85 0 2 827 913
Onttrekkingen 863 1.032 225 0 -312 945
Stortingen -50 0 0 0 -26 -26
Totaal 060 Sport en Cultuur -4.989 -4.846 0 0 -154 -5.000
070 Werken en leren
Lasten -29.928 -28.879 -1.133 68 -1.349 -31.292
Baten 12.433 10.811 0 -68 1.280 12.023
Onttrekkingen -3 2.632 1.133 0 326 4.091
Stortingen -506 0 0 0 -799 -799
Totaal 070 Werken en leren -18.004 -15.436 0 0 -541 -15.977
080 Veiligheid
Lasten -4.894 -5.376 0 0 -396 -5.772
Baten 162 114 0 0 0 114
Onttrekkingen 20 0 0 0 167 167
Totaal 080 Veiligheid -4.712 -5.263 0 0 -229 -5.492
090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering
Lasten -21.237 -21.623 -831 -96 -2.981 -25.531
Baten 2.616 1.877 0 96 50 2.023
Onttrekkingen 2.393 474 831 0 1.827 3.132
Stortingen -4.042 -192 0 0 0 -192
Totaal 090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering -20.270 -19.464 0 0 -1.104 -20.569
100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Lasten -2.737 -5.024 0 0 -67 -5.091
Baten 98.510 98.114 0 0 4.267 102.381
Totaal 100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien 95.772 93.091 0 0 4.199 97.290