Omschrijving (toelichting)

Met behulp van het vastgestelde Integraal Veiligheidsplan (IVP) Achterhoek Oost 2023-2026 en aanvullingen van de gemeenteraad van Berkelland middels een amendement, wordt er de komende jaren ingezet op de beschreven veiligheidsthema’s uit het IVP. Het IVP geeft sturing aan de prioriteiten van het veiligheidsbeleid voor een langere periode in samenwerking met de partners. 

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Voor de resterende maanden van 2023 wordt er, conform planning, een uitvoeringsplan opgesteld voor de gemeente Berkelland met daarin aandacht voor de prioritaire thema’s. 
Het integraal risicoprofiel dat is opgesteld samen met vele veiligheidsdeskundigen speelt een belangrijke rol. Net zoals het Integraal Veiligheidsplan worden de uitvoeringsplannen opgesteld op basis van expert judgements, data, op termijn aangevuld met de subjectieve veiligheidsgevoelens van bestuur en inwoners. 

Deze informatie halen we op middels de Veiligheidsmonitor. Deze enquête maakt dit jaar onderdeel uit van het dienstenpakket van Datalab GO meet de veiligheidsgevoelens van inwoners uit de gemeente. De eerste ruwe uitkomsten worden door Datalab GO begin 2024 verwacht. 

Om ook als basis te kunnen dienen als input voor de uitvoeringsplannen van de komende jaren zal het onderzoek periodiek herhaald moeten worden, bij voorkeur jaarlijks. 
In het amendement is aangegeven dat de genoemde uitvoeringsplannen moeten voorzien in een kerngerichte aanpak binnen de gemeente Berkelland. Dit zal in 2024 vorm krijgen, waarbij het uitvoeringsplan 2025 in de tweede helft van 2023 al ambtelijk opgesteld moet worden. Dit om de bestuurlijke inbreng in het voorjaar van 2024 te kunnen inventariseren en te verwerken. Daarnaast zal, om de inzet op de verschillende thema’s te meten, er gebruik worden gemaakt van data om de inzet te monitoren. Ten slotte heeft de gemeenteraad verzocht om te onderzoeken of een gemeentelijk Integraal Veiligheidsplan, losgekoppeld van de andere gemeenten in Achterhoek Oost, meerwaarde heeft. De hierboven genoemde werkzaamheden zijn aanvullend op de huidige beleidsinzet. Daarom is het noodzakelijk om 0,5 fte beleidsmedewerker extra in te zetten in het veiligheidsdomein om uitvoering te geven aan de in het amendement genoemde wensen. Startende in de tweede helft van 2023.

Eind 2023, 2024 ev.
We willen samen met de gemeenteraad of een werkgroep uit de gemeenteraad aan de slag met het abstractieniveau voor de kernen 
Als aanpak stellen wij voor te starten met een schets van de positie van de gemeente in de veiligheidsketen en rol en taak van het IVP.
daarna gaan we gezamenlijk aan de slag met de basis thema’s van een Integraal Veiligheidsplan; Met kennisoverdracht, input vanuit deskundigen per thema, dataoverzicht en bespreken causaliteit gemeentelijke inzet.

Dit vormt de basis voor een opzet naar een uitvoeringsprogramma gemeente breed met bijbehorende indicatoren/dashboard en een discussie over opzet, vertaling en uitwerking naar eigen gemeentelijk IVP en kern uitvoeringsprogramma’s. 

De benodigde extra beleidsmedewerker (0,5 fte) zetten we in voor het begeleiden en de opzet van de sessies met de raad(swerkgroep), het opstellen van indicatoren, het opstellen van een uitvoeringsplan op kernniveau, evaluatie van de uitvoering van het veiligheidsbeleid en het onderzoek naar een zelfstandig Integraal Veiligheidsplan.

Geld (indicator)

O

Geld (toelichting)

De kosten die nodig zijn voor de tweede helft van 2023 bedragen minimaal € 35.000 voor de inzet van 0,5fte beleidscapaciteit voor veiligheid. Zonder deze capaciteit kunnen we dit jaar niet starten met de gevraagde verdieping. 


Kosten opgenomen in de perspectiefnota
In de perspectiefnota 2024 en verder is structureel geld opgenomen voor 0,5 fte beleidscapaciteit (€ 75.000), 1,0 fte BOA (€ 55.000) en het jaarlijks uitvoeren van de veiligheidsmonitor a € 15.000 per jaar.