We onderhouden onze infrastructuur (wegen en paden). (020.040)
Omschrijving (toelichting)
De Berkellandse wegen- en padenstructuur is niet alleen mooi, zij moet ook veilig zijn. We hebben als grote plattelandsgemeente een relatief groot aantal kilometers wegen en paden te onderhouden en te vervangen (rehabiliteren). We doen dat op basis van het door de gemeenteraad vastgestelde kwaliteitsniveau ‘Overwegend laag’.
De laatste jaren is het gemiddelde kwaliteitsniveau nipt op peil gehouden door onderhoud te plegen met incidentele middelen. Dat vinden we niet langer verantwoord. We willen een plus maken in het wegenbeheer om op het afgesproken kwaliteitsniveau te blijven. Daarom willen we het budget voor structureel onderhoud verhogen met € 500.000 per jaar. Bij meevallers in de gemeentelijke begroting willen we het budget verder aanvullen met € 300.000 per jaar. We maken een omslag naar een vorm van beheer waarbij de keuze voor een investering of onderhoud altijd gebaseerd is op een goede afweging tussen kosten (langjarig bezien), prestaties (o.a. gebruik en aanzien van de weg) en risico’s (o.a. hoe lang kan de weg nog veilig gebruikt worden). De komende jaren richten we ons niet alleen op onderhoud, maar ook op rehabilitatie van wegen, fietsverbindingen en paden.
Van klompen- en kerkenpaden wordt veel gebruikgemaakt en ze worden gevonden en gewaardeerd door toeristen. We zetten in op voortzetting van de ondersteuning aan klompenpaden. We hebben aandacht voor de positie van de oude en nieuwe N18 in Eibergen, met oog voor het onderliggende wegennet. Veranderend weggebruik, bijvoorbeeld veroorzaakt door groter wordende landbouwvoertuigen en elektrische fietsen, vraagt om aandacht voor verkeersveiligheid. We gaan het bermbeheer buitengebied op een nieuwe leest schoeien. De bermpalen worden overbodig zodra het RVO, zoals afgesproken, gebruik gaat maken van de gedigitaliseerde kadastrale grenzen.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Onderhoud wegen
We onderhouden onze infrastructuur op het kwaliteitsniveau ‘overwegend laag’. De onderhoudsvraag stijgt echter uit boven de beschikbare middelen. Over 2023 groeit dat verschil en is er sprake van een aanzienlijke onderhoudsachterstand ondanks de structurele toevoeging aan het onderhoudsbudget van € 500.000. De inflatie heeft dat proces versneld.
Geld (indicator)
Geld (toelichting)
Er is een structureel tekort op het budget groot onderhoud wegen om het gekozen onderhoudsniveau te kunnen handhaven. Daarnaast is er sprake van prijsstijgingen. We vullen het budget nu aan voor compensatie van de prijsstijgingen ter hoogte van € 190.500. Dit dekken we uit de stelpost prijsstijgingen. Daarnaast vullen we het budget voor 2023 aan met de vrijvallende kapitaallasten voor wegen van € 104.000.
Het volledig resterende bedrag in de egalisatiereserve groot onderhoud wegen ter hoogte van € 759.000 wordt onttrokken voor het uitvoeren van groot onderhoud wegen. Dat zorgt er direct voor dat de onderhoudsachterstand in 2023 minder erg oploopt en het voorkomt dat er vroegtijdig hoge(re) vervangingskosten ontstaan.