Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2018
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2018
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Ontwikkelprogramma Veranderende samenleving, vernieuwd bestuur
        1. Blz. 5 Ontwikkelprogramma Veranderende samenleving, vernieuwd bestuur
        2. Blz. 6 Wat speelt er?
        3. Blz. 7 Speerpunten
          1. Blz. 8 1. Dienstbaarheid
            1. Blz. 9 Bij alle projecten evalueren we onze rol (houding en gedrag) met behulp van de Participatiemonitor.
            2. Blz. 10 Gemeentelijke projecten pakken we samen met inwoners, bedrijven en organisaties op
            3. Blz. 11 Met samenleving, college, raad en de gemeentelijke organisatie in contact over de nieuwe rol van de gemeente in de veranderende samenleving.
            4. Blz. 12 Toekomstgericht, effectief en innovatief leren omgaan met veranderde posities en dagelijkse dilemma’s van de participatiemaatschappij door mee te doen in de leerkring/het onderzoek "Ambtelijk vakmanschap in de participatiemaatschappij".
          2. Blz. 13 2. Samenwerking
            1. Blz. 14 Leren met voorbeeldprojecten en deze evalueren.
            2. Blz. 15 We gaan de dialoog met inwoners en maatschappelijke organisaties aan.
        4. Blz. 16 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 17 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      2. Blz. 18 Ontwikkelprogramma Demografische ontwikkelingen
        1. Blz. 19 Ontwikkelprogramma Demografische ontwikkelingen
        2. Blz. 20 Wat speelt er?
        3. Blz. 21 Speerpunten
          1. Blz. 22 1. Bewustwording en erkenning van de effecten van de demografische ontwikkelingen
            1. Blz. 23 We sluiten aan bij actuele projecten en onderzoeken over de demografische ontwikkelingen in de Achterhoek, om zo ook als regio de leefbaarheid te vergroten
            2. Blz. 24 We verbinden verschillende beleidsterreinen op onderwijs-arbeidsmarkt en wonen-zorg met als doel afstemming over gevolgen van de demografische ontwikkelingen.
            3. Blz. 25 We zorgen voor actuele cijfers over de bevolkingsprognose van Berkelland en analyseren per thema de gevolgen van de demografische ontwikkelingen
          2. Blz. 26 2. De kansen die de demografische ontwikkelingen biedt worden actief en integraal opgepakt
            1. Blz. 27 De komende twee jaar ligt het accent in ondersteuning van activiteiten op de terreinen: daling ledenaantal verenigingen, arbeidsmarkt en langer zelfstandig thuis wonen.
            2. Blz. 28 Samen met inwoners, ondernemers en organisaties maken we de ontwikkelagenda’s van de grote kernen concreet.
            3. Blz. 29 We ondersteunen betrokkenen, vanuit (dorps-)organisaties, bedrijven en inwoners, in het zoeken naar oplossingen en sturingsmogelijkheden.
            4. Blz. 30 We werken met een herstructureringsfonds om nadelige gevolgen van krimp tegen te gaan. Investeren in de openbare ruimte en bestaand vastgoed is noodzakelijk.
        4. Blz. 31 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 32 Beleidsindicatoren
        6. Blz. 33 Wat mag het kosten?
      3. Blz. 34 Ontwikkelprogramma Plattelandsontwikkeling
        1. Blz. 35 Ontwikkelprogramma Plattelandsontwikkeling
        2. Blz. 36 Wat speelt er?
        3. Blz. 37 Speerpunten
          1. Blz. 38 1. (Agrarisch) ondernemen is basis voor een vitaal buitengebied
            1. Blz. 39 Initiatiefnemers van nieuwe activiteiten in het buitengebied helpen bij de ontwikkeling hiervan.
            2. Blz. 40 Toepassen van het sloopfonds.
            3. Blz. 41 We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat zo veel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkeling.
            4. Blz. 42 We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied.
          2. Blz. 43 2. Het platteland blijft sociaal vitaal
            1. Blz. 44 Alle kleine kernen en Neede hebben een dorpsvisie met uitvoeringsprogramma.
            2. Blz. 45 Bevorderen van het indienen van LEADERprojecten.
            3. Blz. 46 We bevorderen een jaarlijkse kennisuitwisseling tussen dorpsbelangenorganisaties en lokale verenigingen en stichtingen.
            4. Blz. 47 We faciliteren de jaarlijkse netwerkbijeenkomst van dorpsorganisaties.
            5. Blz. 48 We maken nieuwe afspraken over de samenwerking met de dorpsorganisaties.
            6. Blz. 49 We voeren de strategische agenda van de P10 uit op de thema’s Aantrekkelijk Platteland, Maatwerk Platteland, Samenspel met Stad.
          3. Blz. 50 3. Initiatieven versterken ons prachtige landschap
            1. Blz. 51 Beschermen van de cultuurhistorische en landschappelijke waarden.
            2. Blz. 52 Delen van gemeente-eigendom (b.v. bermen) die in gebruik zijn bij de landbouw terugbrengen naar hun oorspronkelijke functie.
            3. Blz. 53 Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschapsbeheer.
        4. Blz. 54 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 55 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      4. Blz. 56 Ontwikkelprogramma Jeugd en Zorg
        1. Blz. 57 Ontwikkelprogramma Jeugd en Zorg
        2. Blz. 58 Wat speelt er?
        3. Blz. 59 Speerpunten
          1. Blz. 60 1. Welzijn nieuwe stijl
            1. Blz. 61 Uitvoering geven aan de maatschappelijke agenda.
            2. Blz. 62 Via algemene voorzieningen stimuleren wij onze inwoners om tot een actieve en gezonde levensstijl te komen.
            3. Blz. 63 Wij geven invulling aan mantelzorgwaardering.
          2. Blz. 64 2. Aanjagen verdere innovatie vanuit het sociaal domein
            1. Blz. 65 De gemeente biedt maatwerk voor inwoners met een chronische ziekte en/of beperking.
            2. Blz. 66 Een laagdrempelige vorm van cliëntenparticipatie opzetten met ouders en jongeren die gebruik maken van jeugdzorg om hun behoeftes en ideeën mee te nemen in beleid en uitvoering van beleid.
            3. Blz. 67 Een slimme infrastructuur organiseren van inwoners en partners die problematiek vroegtijdig kunnen signaleren.
            4. Blz. 68 Het vormgeven van een onafhankelijk meldpunt voor alle vormen van onvrede in het sociale domein.
            5. Blz. 69 In 2018 geven we een impuls aan het contractmanagement en wordt sterker gestuurd op de kwaliteit van de geleverderde zorg.
            6. Blz. 70 In 2018 wordt de (regionale) inkoop voor de jaren 2019 en verder voorbereid.
            7. Blz. 71 Meer samenwerking realiseren op de uitvoering van Participatiewet, Wmo en Jeugdwet en gerelateerde terreinen, zoals Sport, Onderwijs, Cultuur en Gezondheidszorg.
            8. Blz. 72 Ondersteuning Thuis wordt ook in 2018 voortgezet.
            9. Blz. 73 Vergroten van de eigen opvoedingskracht en –vaardigheden van ouders.
            10. Blz. 74 Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet – pgb).
            11. Blz. 75 Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo – pgb).
            12. Blz. 76 Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura).
            13. Blz. 77 Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura).
          3. Blz. 78 3. De nieuwe Jeugdbescherming
            1. Blz. 79 Wij dragen bij een intensivering van de samenwerking tussen de partners binnen het veld van jeugdbescherming, o.a. gecertificeerde instellingen en Veilig Thuis. Zowel op regionale als lokale schaal
        4. Blz. 80 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 81 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 82 Beleidsindicatoren
      5. Blz. 83 Ontwikkelprogramma Economie en werkgelegenheid
        1. Blz. 84 Ontwikkelprogramma Economie en werkgelegenheid
        2. Blz. 85 Wat speelt er?
        3. Blz. 86 Speerpunten
          1. Blz. 87 1. Aansluiting onderwijs op arbeidsmarkt is goed
            1. Blz. 88 Bewaken dat er een goede verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt is.
            2. Blz. 89 Doorontwikkelen van het Onderwijsplein
            3. Blz. 90 Investeren in mensen en kennis voor de toekomst.
            4. Blz. 91 Promoten van technische beroepen.
          2. Blz. 92 2. Bedrijventerreinen en winkelgebieden hebben aantrekkingskracht
            1. Blz. 93 Doorontwikkelen Regionaal Programma Bedrijventerreinen (RPB).
            2. Blz. 94 Investeren in bedrijventerrein de Laarberg.
            3. Blz. 95 Lokale winkelgebieden compact en aantrekkelijk maken.
            4. Blz. 96 Stimuleren van duurzame, innovatieve en zelfvoorzienende bedrijventerreinen.
            5. Blz. 97 Versterken van industrieterreinen.
          3. Blz. 98 3. Bereikbaarheid, fysiek en digitaal, is sterk verbeterd
            1. Blz. 99 Bereikbaarheid winkelgebieden en bedrijventerreinen verbeteren.
            2. Blz. 100 Inzetten op snelle uitwisseling van data.
            3. Blz. 101 Ontsluiten van bedrijventerrein “De Laarberg”.
          4. Blz. 102 4. Goede samenwerking tussen de drie O’s (Ondernemers, maatschappelijke Organisaties en Overheden)
            1. Blz. 103 Faciliteren van een ondernemersfonds in 2018.
            2. Blz. 104 Profileren en stimuleren van de maakindustrie (en andere sectoren) via Smart Industry.
            3. Blz. 105 Samenwerken met Duitsland.
            4. Blz. 106 Stimuleren van onderzoek en ontwikkeling op het gebied van duurzame economie.
            5. Blz. 107 Stimuleren van ontwikkeling van bestaande en nieuwe bedrijven.
          5. Blz. 108 5. Kwetsbare groepen doen mee
            1. Blz. 109 Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering).
            2. Blz. 110 We bewaken dat de SDOA voor de inwoners met een sociale werkvoorziening indicatie een goede werkplek vindt.
            3. Blz. 111 We zien er op toe dat de SDOA de nieuwe instroom van inwoners met een arbeidsbeperking op een passende wijze begeleidt naar werk.
            4. Blz. 112 We zoeken o.a. samen met andere partijen naar werkplekken liefst in de eigen woonomgeving voor medewerkers die voorheen bij Hameland, Beschut Binnen, werkten.
        4. Blz. 113 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 114 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 115 Beleidsindicatoren
      6. Blz. 116 Ontwikkelprogramma Energie en duurzaamheid
        1. Blz. 117 Ontwikkelprogramma Energie en duurzaamheid
        2. Blz. 118 Wat speelt er?
        3. Blz. 119 Speerpunten
          1. Blz. 120 1. De gemeente neemt haar rol door een voorbeeld te zijn voor energiebesparing en energieopwekking te faciliteren.
            1. Blz. 121 Verlengen van de uitbreiding van de formatie (met 1,0 fte) voor de periode juni tot december 2018.
            2. Blz. 122 Vervangen van extra 690 lantaarnpalen met LED en dimmers tot 2019.
            3. Blz. 123 We onderzoeken welke gemeentelijke gronden ingezet kunnen worden voor de opwekking van duurzame energie.
            4. Blz. 124 We stellen een nieuw Energie Uitvoeringsprogramma op voor de periode vanaf 1 januari 2019 inclusief een bijbehorend formatieplan.
            5. Blz. 125 We voeren een energieaudit uit voor het energieneutraal maken van de gemeentelijke gebouwen die we nodig hebben voor onze bedrijfsvoering
          2. Blz. 126 2. Vliegwiel in beweging zetten bij energiebesparing en opwekking van duurzame energie in woningen, instellingen en bedrijven
            1. Blz. 127 Faciliteren van energie initiatieven op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame Energie).
            2. Blz. 128 Optimaliseren van regels en wettelijke kaders voor realisatie van installaties voor duurzame energieopwekking met als doel deze sneller en goedkoper realiseerbaar te maken, maar wel goed ruimtelijk ingepast.
            3. Blz. 129 Uitvoeren energiescans bedrijven en instellingen.
            4. Blz. 130 We stimuleren door subsidie duurzame technische innovaties bij en door Berkellandse bedrijven.
          3. Blz. 131 3. Hergebruik van afval/grondstoffen
            1. Blz. 132 We werken samen met onze inwoners het nieuwe grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding bevorderen.
            2. Blz. 133 We zorgen er voor dat inwoners hun afval gescheiden kunnen aanbieden.
          4. Blz. 134 4. Zwerfafval terugdringen
            1. Blz. 135 Adaptatie van afvalbakken in de openbare ruimte door inwoners
            2. Blz. 136 Halfjaarlijks monitoren wij het zwerfafval in de openbare ruimte
            3. Blz. 137 Terugdringen hondenpoep in de openbare ruimte
        4. Blz. 138 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        5. Blz. 139 Beleidsindicatoren
        6. Blz. 140 Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
      7. Blz. 141 Ontwikkelprogramma Omgevingswet
        1. Blz. 142 Ontwikkelprogramma Omgevingswet
        2. Blz. 143 Wat speelt er?
        3. Blz. 144 Speerpunten
          1. Blz. 145 1. Werken volgens de nieuwe wet
            1. Blz. 146 We overleggen en stemmen af met ketenpartners (zoals buurgemeenten, VNOG, ODA, provincie, Waterschap, GGD).
            2. Blz. 147 We richten werkprocessen waar nodig opnieuw in.
          2. Blz. 148 2. Ontwikkelen visie en plan voor de hele gemeente
            1. Blz. 149 We experimenteren met een Omgevingsplan en/of -visie voor een bepaald gebied om van te leren.
            2. Blz. 150 We treffen voorbereidingen voor een nota van uitgangspunten voor het opstellen van een Omgevingsvisie (reikwijdte, planning, samenwerking andere overheden, betrekken stakeholders en inwoners)
          3. Blz. 151 3. Cultuur, gedrag en competenties
            1. Blz. 152 We maken een communicatieplan en zorgen ervoor dat inwoners, bedrijven, partners en medewerkers op tijd geïnformeerd worden.
            2. Blz. 153 We organiseren bijeenkomsten voor gemeentebestuur en medewerkers.
            3. Blz. 154 We zorgen dat medewerkers en (nieuwe) raad en college ervaringen opdoen en indien nodig bijgeschoold worden.
          4. Blz. 155 4. Digitalisering; de gemeentelijke informatievoorziening moet aansluiten op de landelijke voorziening.
            1. Blz. 156 We brengen de gevolgen van verplichting tot digitaal werken in beeld en passen onze systemen op tijd aan.
            2. Blz. 157 We stemmen informatie-uitwisseling en archivering met ketenpartners af op de (nieuwe) taakverdeling.
        4. Blz. 158 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 159 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      8. Blz. 160 Cultuur
        1. Blz. 161 Cultuur
        2. Blz. 162 Wat speelt er?
        3. Blz. 163 Speerpunten
          1. Blz. 164 1. Alle kinderen maken kennis met en beleven cultuur
            1. Blz. 165 Door samenwerking in combinatiefuncties realiseren we samen met onze partners een goede vorm van (basis)muziekonderwijs, kunstzinnige vorming en leesbevordering van 0 t/m 12 jarigen.
            2. Blz. 166 Met de Bibliotheek Oost Achterhoek subsidiëren om een fysieke en digitale 2.0 bibliotheek op te zetten voor leesvaardige, mediawijze kinderen en voor participerende burgers.
            3. Blz. 167 Ondersteunen en faciliteren vrijwilligers van de dorpsböke om leesbevordering met het basisonderwijs tot stand te brengen en ontmoetingsplek voor gemeenschap te zijn.
            4. Blz. 168 Voortzetten van de samenwerking tussen scholen en met Stichting Muziek en KunstWijs waarin de scholen samenwerken per 01-08-2017, na het schooljaar ’16-’17.
          2. Blz. 169 2. Inwoners en hun verbanden blijven culturele initiatieven ontwikkelen
            1. Blz. 170 Behouden van kennisoverdracht en communicatie over (de waarde van) erfgoed en het subsidiëren van het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers.
            2. Blz. 171 Deelnemen aan het Cultuur– en Erfgoedpact.
            3. Blz. 172 In stand houden van gemeentelijke monumenten, archeologische monumenten en Rijksmonumenten.
            4. Blz. 173 Nieuwe en onverwachte verbindingen en projecten van de diverse lokale partners aanjagen en faciliteren op zowel maatschappelijke cohesie als ook verdiencapaciteit.
            5. Blz. 174 Toegankelijk maken / ontsluiten van de cultuurhistorische en archeologische waardenkaarten.
            6. Blz. 175 We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden.
        4. Blz. 176 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 177 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      9. Blz. 178 Sport
        1. Blz. 179 Sport
        2. Blz. 180 Wat speelt er?
        3. Blz. 181 Speerpunten
          1. Blz. 182 1. Er is een actieve en gezonde leefstijl onder alle inwoners
            1. Blz. 183 Inzet van sport en beweging om gezondheidsachterstanden in Berkelland te verkleinen.
            2. Blz. 184 We faciliteren combinatiefuncties op het gebied van sport.
            3. Blz. 185 We subsidiëren jeugdleden van sportverenigingen.
            4. Blz. 186 Wij faciliteren Achterhoek in Beweging (AiB).
          2. Blz. 187 2. Gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties zijn verzelfstandigd
            1. Blz. 188 Beheren van gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties.
            2. Blz. 189 Voor binnensport zoeken we per kern naar maatwerkoplossingen.
          3. Blz. 190 3. Iedereen kan meedoen aan een leven lang actief sporten en bewegen
            1. Blz. 191 De gemeente neemt deel aan het Jeugdsportfonds Nederland.
            2. Blz. 192 In het minimabeleid is ruimte voor sportdeelname.
            3. Blz. 193 Wij onderzoeken of wij In 2018 gaan deelnemen aan het Meedoen-arrangement, een initiatief van de gemeente Doetinchem.
          4. Blz. 194 4. Toekomstbestendige sportverenigingen
            1. Blz. 195 Wij faciliteren de Sport Federatie Berkelland (SFB).
            2. Blz. 196 Wij faciliteren de verenigingsondersteuning.
        4. Blz. 197 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 198 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 199 Beleidsindicatoren
      10. Blz. 200 Recreatie en toerisme
        1. Blz. 201 Recreatie en toerisme
        2. Blz. 202 Wat speelt er?
        3. Blz. 203 Speerpunten
          1. Blz. 204 1. Uitvoeren van de vrijetijdsagenda
            1. Blz. 205 We dragen bij aan het project digitale beleving in de Achterhoek.
          2. Blz. 206 2. Het versterken van het kwaliteitsniveau van het vrijetijdsaanbod
            1. Blz. 207 We dragen financieel en inhoudelijk bij aan het project Mobiliteit als beleving met de E-Kar.
            2. Blz. 208 We dragen financieel en inhoudelijk bij aan projecten op het gebied van routestructuren.
            3. Blz. 209 We faciliteren financieel en inhoudelijk een cursus ambassadeurs voor het landschap van IVN voor inwoners en recreatieondernemers.
          3. Blz. 210 3. Meerwaarde door samenwerking
            1. Blz. 211 Jaarlijks organiseren wij een ontmoetingsdag voor vrijetijdsondernemers.
            2. Blz. 212 We doen mee in het Duits-Nederlandse netwerk ‘Grensoverschrijdende Euregionale samenwerking’.
            3. Blz. 213 We faciliteren Achterhoek Toerisme financieel en inhoudelijk.
            4. Blz. 214 We faciliteren de regiocoördinator inhoudelijk en financieel.
            5. Blz. 215 We faciliteren een makelaar Vrijetijdseconomie die de regionale Vrijetijdsagenda uitvoert.
            6. Blz. 216 We faciliteren het Berkeldalproces.
        4. Blz. 217 Wat mag het kosten?
      11. Blz. 218 Wonen
        1. Blz. 219 Wonen
        2. Blz. 220 Wat speelt er?
        3. Blz. 221 Speerpunten
          1. Blz. 222 1. Een toekomstbestendige bestaande woningvoorraad
            1. Blz. 223 Beschikbaar stellen blijverslening voor particulieren. Hiermee kunnen zij ingrijpende verbouwingen/aanpassingen aan de eigen woning financieren.
            2. Blz. 224 Beschikbaar stellen van een starterslening voor starters om op de woningmarkt de overbrugging tussen de koopprijs en de maximale hypotheek bij banken te overbruggen.
            3. Blz. 225 Voor meer informatie over energierenovaties in de particuliere woningvoorraad zie ontwikkelprogramma Energie en Duurzaamheid.
            4. Blz. 226 Voor meer informatie over het herstructureringsfonds voor investeringen in bestaand vastgoed en openbare ruimte zie ontwikkelprogramma demografische ontwikkelingen.
            5. Blz. 227 We onderzoeken of en waar er kleinschalige (extramurale) woonvormen voor ouderen gerealiseerd kunnen worden.
          2. Blz. 228 2. Het aantal en type woningen past bij de behoefte
            1. Blz. 229 Ondersteuning van projecten en onderzoeken rondom wonen
            2. Blz. 230 We bewaken de gemeentelijke grondexploitaties. Voor het afwaarderen van plannen treffen we maatregelen.
            3. Blz. 231 We houden woonbehoefte onderzoeken in de kleine kernen in 2018
            4. Blz. 232 We monitoren regionaal en lokaal de ontwikkelingen op de woningmarkt.
            5. Blz. 233 We vertalen de uitkomsten van het stoplichtmodel in Structuurvisies Wonen per kern en voor het buitengebied. Deze vormen het kader voor nieuwe bestemmingsplannen.
            6. Blz. 234 Woningmarktonderzoek: hieruit blijkt woningbouwbehoefte naar type en locatie. Analyseren of huidige woningbouwplannen hierbij passen met het regionaal stoplichtmodel.
        4. Blz. 235 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 236 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 237 Beleidsindicatoren
      12. Blz. 238 Leefomgeving
        1. Blz. 239 Leefomgeving
        2. Blz. 240 Wat speelt er?
        3. Blz. 241 Speerpunten
          1. Blz. 242 1. Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen
            1. Blz. 243 Bij de aanpassing van de bestaande N18 en de N315 brengen we de belangen van de inwoners en wegverbindingen van Berkelland in.
            2. Blz. 244 Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren.
            3. Blz. 245 Particuliere initiatieven de ruimte geven.
            4. Blz. 246 Vrijwilligersvervoer stimuleren en helpen ontwikkelen, ook in de doorontwikkeling.
          2. Blz. 247 2. Inwoners voelen zich verantwoordelijk voor eigen buurt of wijk
            1. Blz. 248 Dorpsnetwerken leggen aan de dorpsgemeenschap verantwoording af over voortgang van hun activiteiten en werken aan een duurzame positie van dorpsnetwerken in de kernen.
            2. Blz. 249 Dorpsnetwerken maken een gebiedsagenda en handelen initiatieven uit eigen gebied af. Gemeente stelt samen met dorpsnetwerken spelregels op om initiatieven te stimuleren.
            3. Blz. 250 We faciliteren de start van dorpsnetwerken en geven de kernen de ruimte om zichzelf te organiseren in representatieve dorpsnetwerken.
            4. Blz. 251 We overleggen met centrumondernemers over het (groen)onderhoud.
            5. Blz. 252 We overleggen met inwoners en maatschappelijke organisaties over vormen van buurtverantwoordelijkheid.
            6. Blz. 253 We overleggen met inwoners over speelplekken.
          3. Blz. 254 3. Onderhouden gemeentelijke gebouwen
            1. Blz. 255 We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente.
            2. Blz. 256 We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
          4. Blz. 257 4. Een veilige en goed functionerende (afval)waterkringloop
            1. Blz. 258 Opstellen van een visie voor het op te stellen Watertakenplan
            2. Blz. 259 We beheren, onderhouden, vernieuwen of renoveren de riolering.
          5. Blz. 260 5. Begraafmogelijkheden
            1. Blz. 261 We onderhouden de gemeentelijke begraafplaatsen en zorgen voor ruimte voor nieuwe begravingen.
            2. Blz. 262 We steunen initiatieven van inwoners om zelf actief betrokken te zijn bij het onderhoud van gemeentelijke begraafplaatsen.
          6. Blz. 263 6. Onderhouden openbaar groen
            1. Blz. 264 We beheren en onderhouden het openbaar groen.
            2. Blz. 265 We geven ruimte voor groenonderhoud door inwoners, bedrijven of instellingen in buurt en-/of de wijk.
          7. Blz. 266 7. Onderhouden wegen, straten en pleinen
            1. Blz. 267 We brengen samen met inwoners en gebruikers in beeld of huidige wegfuncties nog passen bij het huidige gebruik.
            2. Blz. 268 We evalueren en actualiseren het Gladheidsbestrijdingsplan.
            3. Blz. 269 We houden de Wegenlegger actueel.
            4. Blz. 270 We onderhouden onze infrastructuur.
        4. Blz. 271 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 272 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      13. Blz. 273 Integrale veiligheid
        1. Blz. 274 Integrale veiligheid
        2. Blz. 275 Wat speelt er?
        3. Blz. 276 Speerpunten
          1. Blz. 277 1. De inwoners en de BOA´s zijn onze ogen en oren van de wijk voor veiligheid
            1. Blz. 278 Onze BOA’s (Bevoegd OpsporingsAmbtenaar) en de politie doen de witte voetjes actie.
            2. Blz. 279 We blijven ons inzetten om zoveel mogelijk mensen aan te sluiten bij burgernet en het burgerinitatief WhatsApp groepen
            3. Blz. 280 We ondersteunen de politie bij het inzetten van lokfietsen om het aantal fietsdiefstallen te verminderen.
            4. Blz. 281 We versturen preventiebrieven in straten waar ingebroken is om het oplossingspercentage omhoog te krijgen en omdat er vaak meerdere keren in één buurt ingebroken wordt.
          2. Blz. 282 2. Integere ambtenaren en bestuurders
            1. Blz. 283 Voor alle medewerkers bijeenkomsten organiseren over integriteit. De integriteitsrichtlijnen worden voortdurend gecheckt of ze bijdragen aan integer handelen.
          3. Blz. 284 3. Veiligheid bij bedrijven is in orde
            1. Blz. 285 Invoering Keurmerk Veilig Ondernemen ondersteunen, stimuleren en inkoopregistratie controleren in Digitaal Opsporingsregister ter voorkoming handel in gestolen goederen.
          4. Blz. 286 4. Terugdringen ondermijning
            1. Blz. 287 BIBOB (wet Bevordering IntegriteitsBeoordelingen door het Openbaar Bestuur) toets vaker uitvoeren
            2. Blz. 288 Controleren inkoopregistratie in het Digitaal Opsporingsregister (DOR)
            3. Blz. 289 Het opstellen van een nieuw IVP (integraal veiligheidsplan)
            4. Blz. 290 Opzetten van een Veiligheidsknoopount (VIK)
        4. Blz. 291 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 292 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 293 Beleidsindicatoren
      14. Blz. 294 Financiën
        1. Blz. 295 Wat speelt er?
        2. Blz. 296 Speerpunten
          1. Blz. 297 1. Financieel structureel gezonde gemeente
            1. Blz. 298 We besparen € 3.200.000 door budgetten te verlagen en inkomsten te verhogen.
            2. Blz. 299 We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
            3. Blz. 300 We beheren onze financiële middelen.
            4. Blz. 301 We heffen andere belastingen en leges.
            5. Blz. 302 We heffen Onroerende zaakbelasting.
            6. Blz. 303 We ontvangen een algemene uitkering.
            7. Blz. 304 We storten in en onttrekken aan reserves.
        3. Blz. 305 Overzicht Overhead (bedragen x € 1.000)
        4. Blz. 306 Overzicht baten en lasten per taakveld (bedragen x € 1.000)
        5. Blz. 307 Balansen 2018 - 2021 (bedragen x € 1.000)
        6. Blz. 308 Emu-saldi 2017 - 2019 (bedragen x € 1.000)
        7. Blz. 309 Wat mag het kosten?
        8. Blz. 310 Beleidsindicatoren
      15. Blz. 311 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 312 Bedrijfsvoering
        2. Blz. 313 Wat speelt er?
        3. Blz. 314 Speerpunten
          1. Blz. 315 1. Een professionele bedrijfsvoering
            1. Blz. 316 Ontwikkelen opdrachtgeverschap.
            2. Blz. 317 Professionaliseren projectmatig werken.
            3. Blz. 318 Uitvoeren interne audits.
            4. Blz. 319 Verbeteren juridische kwaliteit.
            5. Blz. 320 Verminderen fiscale risico's.
            6. Blz. 321 We evalueren onze dienstverlening aan derden.
          2. Blz. 322 2. Herijking van de besparing op de organisatiekosten
            1. Blz. 323 We stellen de omvang van de formatie vast op 287,9 fte (huidige omvang 276 fte)
            2. Blz. 324 We zetten in op een meervoudige ontwikkelstrategie voor de organisatie.
          3. Blz. 325 3. ICT innovatie een belangrijk hulpmiddel dat leidt tot een moderne en voorspelbare dienstverlening en bedrijfsvoering.
            1. Blz. 326 Mogelijkheden 'datagedreven gemeenten' verkennen
            2. Blz. 327 Het openbaar beschikbaar maken van informatie.
            3. Blz. 328 Aansluiten op de generieke digitale infrastructuur.
          4. Blz. 329 4. De gegevens die we beheren zijn goed beschermd en worden zorgvuldig behandeld.
            1. Blz. 330 Voldoen aan de normen die worden gesteld in de Baseline Informatiebeveiliging.
            2. Blz. 331 Voldoen aan de eisen die worden gesteld in de AVG en bescherming van persoonsgegevens.
      16. Blz. 332 Grondbeleid
        1. Blz. 333 Grondbeleid
        2. Blz. 334 Wat speelt er?
        3. Blz. 335 Speerpunten
          1. Blz. 336 3. Een geactualiseerd Regionaal Programma Bedrijventerreinen
            1. Blz. 337 Actualiseren Regionaal Programma Bedrijventerreinen
          2. Blz. 338 1. Voldoen aan de regionale afspraken om minder woningen toe te voegen
            1. Blz. 339 Opstellen van een structuurvisies wonen voor iedere kern
          3. Blz. 340 2. Optimale financiële resultaten
            1. Blz. 341 Beoordelen weerstandsvermogen reserve grondexploitatie
            2. Blz. 342 Beoordeling voorziening afwaardering bouwgrondexploitaties
            3. Blz. 343 Inschatten risico's grondexploitaties
            4. Blz. 344 Kosten van bouwplannen verhalen
            5. Blz. 345 Kostenneutraal verwerken grondexploitaties
            6. Blz. 346 Optimaal uitvoering geven aan de fiscale wetgeving
            7. Blz. 347 Verbeteren inzicht in financiële resultaten van lopende grondexploitaties
      17. Blz. 348 Lokale heffingen
        1. Blz. 349 Lokale heffingen
        2. Blz. 350 Wat speelt er?
        3. Blz. 351 Kaders
        4. Blz. 352 Speerpunten
          1. Blz. 353 1. Een verantwoorde gemeentelijke belastingdruk
            1. Blz. 354 Heffen Reinigingsheffingen.
            2. Blz. 355 Heffen Rioolheffing.
            3. Blz. 356 Heffen van Onroerende zaakbelastingen.
          2. Blz. 357 2. Verantwoorde tarieven voor onze dienstverlening
            1. Blz. 358 Heffen begraafrechten.
            2. Blz. 359 Heffen Leges.
            3. Blz. 360 Heffen marktgelden.
            4. Blz. 361 Heffen Toeristenbelasting.
          3. Blz. 362 3. Kwijtschelding van belasting voor mensen met een minimuminkomen
            1. Blz. 363 Kwijtschelden gemeentelijke belastingen.
      18. Blz. 364 Weerstandsvermogen
        1. Blz. 365 Weerstandsvermogen
        2. Blz. 366 Wat speelt er?
        3. Blz. 367 Speerpunten
          1. Blz. 368 1. Een weerstandvermogen dat voldoende is om de risico's op te vangen
            1. Blz. 369 Beoordelen weerstandsvermogen.
            2. Blz. 370 Inventariseren risico's.
        4. Blz. 371 Kengetallen financiële positie
      19. Blz. 372 Samenwerkingspartijen
        1. Blz. 373 Samenwerkingspartijen
        2. Blz. 374 Speerpunten
          1. Blz. 375 1. Goede (nuts)voorzieningen door deelnemingen
            1. Blz. 376 Aandeelhouderschap van Alliander N.V. goed uitoefenen.
            2. Blz. 377 Aandeelhouderschap van Vitens N.V. goed uitoefenen.
            3. Blz. 378 Aandeelhouderschap van AGEM goed uitoefenen.
            4. Blz. 379 Aandeelhouderschap van BNG Bank goed uitoefenen.
            5. Blz. 380 Aandeelhouderschap van Gebiedsonderneming Laarberg B.V. goed uitoefenen.
            6. Blz. 381 Aandeelhouderschap van Gebiedsonderneming Laarberg C.V. goed uitoefenen.
            7. Blz. 382 Aandeelhouderschap van Twence goed uitoefenen.
          2. Blz. 383 2. Goede dienstverlening door samenwerking
            1. Blz. 384 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Achterhoek.
            2. Blz. 385 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Crematoria Twente.
            3. Blz. 386 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Achterhoek en Liemers.
            4. Blz. 387 Deelnemen in het samenwerkingsverband Euregio.
            5. Blz. 388 Deelnemen in het samenwerkingsverband ZOOV.
            6. Blz. 389 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers.
            7. Blz. 390 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling GGD Noord- en Oost Gelderland.
            8. Blz. 391 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek.
            9. Blz. 392 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Sociale Dienst Oost Achterhoek.
            10. Blz. 393 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Stadsbank Oost Nederland.
            11. Blz. 394 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland.
            12. Blz. 395 Deelnemen in het Openbaar Lichaam vuilverwerking Noord Oost Achterhoek.
            13. Blz. 396 Deelnemen in het samenwerkingsverband Bestuurlijke Begeleidingsgroep Beekvliet - Stelkampsveld.
            14. Blz. 397 Deelnemen in het samenwerkingsverband Leisurelands.
            15. Blz. 398 Deelnemen in het samenwerkingsverband N18.
            16. Blz. 399 Deelnemen in het samenwerkingsverband NUVAL Platform.
            17. Blz. 400 Deelnemen in het samenwerkingsverband P10.
            18. Blz. 401 Deelnemen in het samenwerkingsverband Stichting Achterhoek Toerisme.
            19. Blz. 402 Deelnemen in het samenwerkingsverband Stichting Hambroek.
          3. Blz. 403 3. Goede dienstverlening door andere partijen
            1. Blz. 404 Afspraken maken over dienstverlening met het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT).
      20. Blz. 405 Financiering
        1. Blz. 406 Financiering
        2. Blz. 407 Wat speelt er?
        3. Blz. 408 Speerpunten
          1. Blz. 409 1. Beperken van de risico's op het te lenen en uit te lenen geld
            1. Blz. 410 Beoordelen koersrisico.
            2. Blz. 411 Beoordelen renterisico.
            3. Blz. 412 Beoordelen uitstaande leningen.
      21. Blz. 413 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 414 Onderhoud kapitaalgoederen
        2. Blz. 415 Wat speelt er?
        3. Blz. 416 Speerpunten
          1. Blz. 417 1. Een verantwoord beheer van onze kapitaalgoederen
            1. Blz. 418 Onderhouden gebouwen.
            2. Blz. 419 Onderhouden groen.
            3. Blz. 420 Onderhouden van riolering
            4. Blz. 421 Onderhouden van wegen.
      22. Blz. 422 Investeringslijst 2018
        1. Blz. 423 Investeringslijst 2018
        2. Blz. 424 Doelstellingen
          1. Blz. 425 1. Investeringen 2018
            1. Blz. 426 3 Bussen
            2. Blz. 427 Garvelinkskamp
            3. Blz. 428 Ruwenhofstraat Neede
            4. Blz. 429 Openbare verlichting
            5. Blz. 430 Klein onderhoud riolering en re-linen 2020
            6. Blz. 431 Renoveren rioolgemalen
            7. Blz. 432 Rioolvervanging volgens GRP
            8. Blz. 433 Semiverharding tussen stuw bij Mallumse Molen en Brinkweg
            9. Blz. 434 Trekker
            10. Blz. 435 Twistdijk
            11. Blz. 436 Vervangen brug over de Meibeek
            12. Blz. 437 Vervangen brug over de Middelhuisgoot
            13. Blz. 438 Vervangen damwand langs Lange wal
            14. Blz. 439 Vervangen riolering/herinrichten wegen Gelselaar
            15. Blz. 440 Vervanging riolering en herinrichting Kremerstraat en Doktersbleek
            16. Blz. 441 Vervanging vrachtwagen
            17. Blz. 442 Verwijderen zieke essen
            18. Blz. 443 Wegschaaf
            19. Blz. 444 Werkbudget wonen
        3. Blz. 445 Wat mag het kosten?
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap