-
Blz. 1
Programmabegroting 2018
-
Blz. 2
Programmabegroting 2018
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Ontwikkelprogramma Veranderende samenleving, vernieuwd bestuur
-
Blz. 5
Ontwikkelprogramma Veranderende samenleving, vernieuwd bestuur
-
Blz. 6
Wat speelt er?
-
Blz. 7
Speerpunten
-
Blz. 8
1. Dienstbaarheid
-
Blz. 9
Bij alle projecten evalueren we onze rol (houding en gedrag) met behulp van de Participatiemonitor.
-
Blz. 10
Gemeentelijke projecten pakken we samen met inwoners, bedrijven en organisaties op
-
Blz. 11
Met samenleving, college, raad en de gemeentelijke organisatie in contact over de nieuwe rol van de gemeente in de veranderende samenleving.
-
Blz. 12
Toekomstgericht, effectief en innovatief leren omgaan met veranderde posities en dagelijkse dilemma’s van de participatiemaatschappij door mee te doen in de leerkring/het onderzoek "Ambtelijk vakmanschap in de participatiemaatschappij".
-
Blz. 13
2. Samenwerking
-
Blz. 14
Leren met voorbeeldprojecten en deze evalueren.
-
Blz. 15
We gaan de dialoog met inwoners en maatschappelijke organisaties aan.
-
Blz. 16
Wat mag het kosten?
-
Blz. 17
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 18
Ontwikkelprogramma Demografische ontwikkelingen
-
Blz. 19
Ontwikkelprogramma Demografische ontwikkelingen
-
Blz. 20
Wat speelt er?
-
Blz. 21
Speerpunten
-
Blz. 22
1. Bewustwording en erkenning van de effecten van de demografische ontwikkelingen
-
Blz. 23
We sluiten aan bij actuele projecten en onderzoeken over de demografische ontwikkelingen in de Achterhoek, om zo ook als regio de leefbaarheid te vergroten
-
Blz. 24
We verbinden verschillende beleidsterreinen op onderwijs-arbeidsmarkt en wonen-zorg met als doel afstemming over gevolgen van de demografische ontwikkelingen.
-
Blz. 25
We zorgen voor actuele cijfers over de bevolkingsprognose van Berkelland en analyseren per thema de gevolgen van de demografische ontwikkelingen
-
Blz. 26
2. De kansen die de demografische ontwikkelingen biedt worden actief en integraal opgepakt
-
Blz. 27
De komende twee jaar ligt het accent in ondersteuning van activiteiten op de terreinen: daling ledenaantal verenigingen, arbeidsmarkt en langer zelfstandig thuis wonen.
-
Blz. 28
Samen met inwoners, ondernemers en organisaties maken we de ontwikkelagenda’s van de grote kernen concreet.
-
Blz. 29
We ondersteunen betrokkenen, vanuit (dorps-)organisaties, bedrijven en inwoners, in het zoeken naar oplossingen en sturingsmogelijkheden.
-
Blz. 30
We werken met een herstructureringsfonds om nadelige gevolgen van krimp tegen te gaan. Investeren in de openbare ruimte en bestaand vastgoed is noodzakelijk.
-
Blz. 31
Wat mag het kosten?
-
Blz. 32
Beleidsindicatoren
-
Blz. 33
Wat mag het kosten?
-
Blz. 34
Ontwikkelprogramma Plattelandsontwikkeling
-
Blz. 35
Ontwikkelprogramma Plattelandsontwikkeling
-
Blz. 36
Wat speelt er?
-
Blz. 37
Speerpunten
-
Blz. 38
1. (Agrarisch) ondernemen is basis voor een vitaal buitengebied
-
Blz. 39
Initiatiefnemers van nieuwe activiteiten in het buitengebied helpen bij de ontwikkeling hiervan.
-
Blz. 40
Toepassen van het sloopfonds.
-
Blz. 41
We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat zo veel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkeling.
-
Blz. 42
We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied.
-
Blz. 43
2. Het platteland blijft sociaal vitaal
-
Blz. 44
Alle kleine kernen en Neede hebben een dorpsvisie met uitvoeringsprogramma.
-
Blz. 45
Bevorderen van het indienen van LEADERprojecten.
-
Blz. 46
We bevorderen een jaarlijkse kennisuitwisseling tussen dorpsbelangenorganisaties en lokale verenigingen en stichtingen.
-
Blz. 47
We faciliteren de jaarlijkse netwerkbijeenkomst van dorpsorganisaties.
-
Blz. 48
We maken nieuwe afspraken over de samenwerking met de dorpsorganisaties.
-
Blz. 49
We voeren de strategische agenda van de P10 uit op de thema’s Aantrekkelijk Platteland, Maatwerk Platteland, Samenspel met Stad.
-
Blz. 50
3. Initiatieven versterken ons prachtige landschap
-
Blz. 51
Beschermen van de cultuurhistorische en landschappelijke waarden.
-
Blz. 52
Delen van gemeente-eigendom (b.v. bermen) die in gebruik zijn bij de landbouw terugbrengen naar hun oorspronkelijke functie.
-
Blz. 53
Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschapsbeheer.
-
Blz. 54
Wat mag het kosten?
-
Blz. 55
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 56
Ontwikkelprogramma Jeugd en Zorg
-
Blz. 57
Ontwikkelprogramma Jeugd en Zorg
-
Blz. 58
Wat speelt er?
-
Blz. 59
Speerpunten
-
Blz. 60
1. Welzijn nieuwe stijl
-
Blz. 61
Uitvoering geven aan de maatschappelijke agenda.
-
Blz. 62
Via algemene voorzieningen stimuleren wij onze inwoners om tot een actieve en gezonde levensstijl te komen.
-
Blz. 63
Wij geven invulling aan mantelzorgwaardering.
-
Blz. 64
2. Aanjagen verdere innovatie vanuit het sociaal domein
-
Blz. 65
De gemeente biedt maatwerk voor inwoners met een chronische ziekte en/of beperking.
-
Blz. 66
Een laagdrempelige vorm van cliëntenparticipatie opzetten met ouders en jongeren die gebruik maken van jeugdzorg om hun behoeftes en ideeën mee te nemen in beleid en uitvoering van beleid.
-
Blz. 67
Een slimme infrastructuur organiseren van inwoners en partners die problematiek vroegtijdig kunnen signaleren.
-
Blz. 68
Het vormgeven van een onafhankelijk meldpunt voor alle vormen van onvrede in het sociale domein.
-
Blz. 69
In 2018 geven we een impuls aan het contractmanagement en wordt sterker gestuurd op de kwaliteit van de geleverderde zorg.
-
Blz. 70
In 2018 wordt de (regionale) inkoop voor de jaren 2019 en verder voorbereid.
-
Blz. 71
Meer samenwerking realiseren op de uitvoering van Participatiewet, Wmo en Jeugdwet en gerelateerde terreinen, zoals Sport, Onderwijs, Cultuur en Gezondheidszorg.
-
Blz. 72
Ondersteuning Thuis wordt ook in 2018 voortgezet.
-
Blz. 73
Vergroten van de eigen opvoedingskracht en –vaardigheden van ouders.
-
Blz. 74
Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet – pgb).
-
Blz. 75
Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo – pgb).
-
Blz. 76
Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura).
-
Blz. 77
Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura).
-
Blz. 78
3. De nieuwe Jeugdbescherming
-
Blz. 79
Wij dragen bij een intensivering van de samenwerking tussen de partners binnen het veld van jeugdbescherming, o.a. gecertificeerde instellingen en Veilig Thuis. Zowel op regionale als lokale schaal
-
Blz. 80
Wat mag het kosten?
-
Blz. 81
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 82
Beleidsindicatoren
-
Blz. 83
Ontwikkelprogramma Economie en werkgelegenheid
-
Blz. 84
Ontwikkelprogramma Economie en werkgelegenheid
-
Blz. 85
Wat speelt er?
-
Blz. 86
Speerpunten
-
Blz. 87
1. Aansluiting onderwijs op arbeidsmarkt is goed
-
Blz. 88
Bewaken dat er een goede verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt is.
-
Blz. 89
Doorontwikkelen van het Onderwijsplein
-
Blz. 90
Investeren in mensen en kennis voor de toekomst.
-
Blz. 91
Promoten van technische beroepen.
-
Blz. 92
2. Bedrijventerreinen en winkelgebieden hebben aantrekkingskracht
-
Blz. 93
Doorontwikkelen Regionaal Programma Bedrijventerreinen (RPB).
-
Blz. 94
Investeren in bedrijventerrein de Laarberg.
-
Blz. 95
Lokale winkelgebieden compact en aantrekkelijk maken.
-
Blz. 96
Stimuleren van duurzame, innovatieve en zelfvoorzienende bedrijventerreinen.
-
Blz. 97
Versterken van industrieterreinen.
-
Blz. 98
3. Bereikbaarheid, fysiek en digitaal, is sterk verbeterd
-
Blz. 99
Bereikbaarheid winkelgebieden en bedrijventerreinen verbeteren.
-
Blz. 100
Inzetten op snelle uitwisseling van data.
-
Blz. 101
Ontsluiten van bedrijventerrein “De Laarberg”.
-
Blz. 102
4. Goede samenwerking tussen de drie O’s (Ondernemers, maatschappelijke Organisaties en Overheden)
-
Blz. 103
Faciliteren van een ondernemersfonds in 2018.
-
Blz. 104
Profileren en stimuleren van de maakindustrie (en andere sectoren) via Smart Industry.
-
Blz. 105
Samenwerken met Duitsland.
-
Blz. 106
Stimuleren van onderzoek en ontwikkeling op het gebied van duurzame economie.
-
Blz. 107
Stimuleren van ontwikkeling van bestaande en nieuwe bedrijven.
-
Blz. 108
5. Kwetsbare groepen doen mee
-
Blz. 109
Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering).
-
Blz. 110
We bewaken dat de SDOA voor de inwoners met een sociale werkvoorziening indicatie een goede werkplek vindt.
-
Blz. 111
We zien er op toe dat de SDOA de nieuwe instroom van inwoners met een arbeidsbeperking op een passende wijze begeleidt naar werk.
-
Blz. 112
We zoeken o.a. samen met andere partijen naar werkplekken liefst in de eigen woonomgeving voor medewerkers die voorheen bij Hameland, Beschut Binnen, werkten.
-
Blz. 113
Wat mag het kosten?
-
Blz. 114
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 115
Beleidsindicatoren
-
Blz. 116
Ontwikkelprogramma Energie en duurzaamheid
-
Blz. 117
Ontwikkelprogramma Energie en duurzaamheid
-
Blz. 118
Wat speelt er?
-
Blz. 119
Speerpunten
-
Blz. 120
1. De gemeente neemt haar rol door een voorbeeld te zijn voor energiebesparing en energieopwekking te faciliteren.
-
Blz. 121
Verlengen van de uitbreiding van de formatie (met 1,0 fte) voor de periode juni tot december 2018.
-
Blz. 122
Vervangen van extra 690 lantaarnpalen met LED en dimmers tot 2019.
-
Blz. 123
We onderzoeken welke gemeentelijke gronden ingezet kunnen worden voor de opwekking van duurzame energie.
-
Blz. 124
We stellen een nieuw Energie Uitvoeringsprogramma op voor de periode vanaf 1 januari 2019 inclusief een bijbehorend formatieplan.
-
Blz. 125
We voeren een energieaudit uit voor het energieneutraal maken van de gemeentelijke gebouwen die we nodig hebben voor onze bedrijfsvoering
-
Blz. 126
2. Vliegwiel in beweging zetten bij energiebesparing en opwekking van duurzame energie in woningen, instellingen en bedrijven
-
Blz. 127
Faciliteren van energie initiatieven op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame Energie).
-
Blz. 128
Optimaliseren van regels en wettelijke kaders voor realisatie van installaties voor duurzame energieopwekking met als doel deze sneller en goedkoper realiseerbaar te maken, maar wel goed ruimtelijk ingepast.
-
Blz. 129
Uitvoeren energiescans bedrijven en instellingen.
-
Blz. 130
We stimuleren door subsidie duurzame technische innovaties bij en door Berkellandse bedrijven.
-
Blz. 131
3. Hergebruik van afval/grondstoffen
-
Blz. 132
We werken samen met onze inwoners het nieuwe grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding bevorderen.
-
Blz. 133
We zorgen er voor dat inwoners hun afval gescheiden kunnen aanbieden.
-
Blz. 134
4. Zwerfafval terugdringen
-
Blz. 135
Adaptatie van afvalbakken in de openbare ruimte door inwoners
-
Blz. 136
Halfjaarlijks monitoren wij het zwerfafval in de openbare ruimte
-
Blz. 137
Terugdringen hondenpoep in de openbare ruimte
-
Blz. 138
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 139
Beleidsindicatoren
-
Blz. 140
Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 141
Ontwikkelprogramma Omgevingswet
-
Blz. 142
Ontwikkelprogramma Omgevingswet
-
Blz. 143
Wat speelt er?
-
Blz. 144
Speerpunten
-
Blz. 145
1. Werken volgens de nieuwe wet
-
Blz. 146
We overleggen en stemmen af met ketenpartners (zoals buurgemeenten, VNOG, ODA, provincie, Waterschap, GGD).
-
Blz. 147
We richten werkprocessen waar nodig opnieuw in.
-
Blz. 148
2. Ontwikkelen visie en plan voor de hele gemeente
-
Blz. 149
We experimenteren met een Omgevingsplan en/of -visie voor een bepaald gebied om van te leren.
-
Blz. 150
We treffen voorbereidingen voor een nota van uitgangspunten voor het opstellen van een Omgevingsvisie (reikwijdte, planning, samenwerking andere overheden, betrekken stakeholders en inwoners)
-
Blz. 151
3. Cultuur, gedrag en competenties
-
Blz. 152
We maken een communicatieplan en zorgen ervoor dat inwoners, bedrijven, partners en medewerkers op tijd geïnformeerd worden.
-
Blz. 153
We organiseren bijeenkomsten voor gemeentebestuur en medewerkers.
-
Blz. 154
We zorgen dat medewerkers en (nieuwe) raad en college ervaringen opdoen en indien nodig bijgeschoold worden.
-
Blz. 155
4. Digitalisering; de gemeentelijke informatievoorziening moet aansluiten op de landelijke voorziening.
-
Blz. 156
We brengen de gevolgen van verplichting tot digitaal werken in beeld en passen onze systemen op tijd aan.
-
Blz. 157
We stemmen informatie-uitwisseling en archivering met ketenpartners af op de (nieuwe) taakverdeling.
-
Blz. 158
Wat mag het kosten?
-
Blz. 159
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 160
Cultuur
-
Blz. 161
Cultuur
-
Blz. 162
Wat speelt er?
-
Blz. 163
Speerpunten
-
Blz. 164
1. Alle kinderen maken kennis met en beleven cultuur
-
Blz. 165
Door samenwerking in combinatiefuncties realiseren we samen met onze partners een goede vorm van (basis)muziekonderwijs, kunstzinnige vorming en leesbevordering van 0 t/m 12 jarigen.
-
Blz. 166
Met de Bibliotheek Oost Achterhoek subsidiëren om een fysieke en digitale 2.0 bibliotheek op te zetten voor leesvaardige, mediawijze kinderen en voor participerende burgers.
-
Blz. 167
Ondersteunen en faciliteren vrijwilligers van de dorpsböke om leesbevordering met het basisonderwijs tot stand te brengen en ontmoetingsplek voor gemeenschap te zijn.
-
Blz. 168
Voortzetten van de samenwerking tussen scholen en met Stichting Muziek en KunstWijs waarin de scholen samenwerken per 01-08-2017, na het schooljaar ’16-’17.
-
Blz. 169
2. Inwoners en hun verbanden blijven culturele initiatieven ontwikkelen
-
Blz. 170
Behouden van kennisoverdracht en communicatie over (de waarde van) erfgoed en het subsidiëren van het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers.
-
Blz. 171
Deelnemen aan het Cultuur– en Erfgoedpact.
-
Blz. 172
In stand houden van gemeentelijke monumenten, archeologische monumenten en Rijksmonumenten.
-
Blz. 173
Nieuwe en onverwachte verbindingen en projecten van de diverse lokale partners aanjagen en faciliteren op zowel maatschappelijke cohesie als ook verdiencapaciteit.
-
Blz. 174
Toegankelijk maken / ontsluiten van de cultuurhistorische en archeologische waardenkaarten.
-
Blz. 175
We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden.
-
Blz. 176
Wat mag het kosten?
-
Blz. 177
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 178
Sport
-
Blz. 179
Sport
-
Blz. 180
Wat speelt er?
-
Blz. 181
Speerpunten
-
Blz. 182
1. Er is een actieve en gezonde leefstijl onder alle inwoners
-
Blz. 183
Inzet van sport en beweging om gezondheidsachterstanden in Berkelland te verkleinen.
-
Blz. 184
We faciliteren combinatiefuncties op het gebied van sport.
-
Blz. 185
We subsidiëren jeugdleden van sportverenigingen.
-
Blz. 186
Wij faciliteren Achterhoek in Beweging (AiB).
-
Blz. 187
2. Gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties zijn verzelfstandigd
-
Blz. 188
Beheren van gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties.
-
Blz. 189
Voor binnensport zoeken we per kern naar maatwerkoplossingen.
-
Blz. 190
3. Iedereen kan meedoen aan een leven lang actief sporten en bewegen
-
Blz. 191
De gemeente neemt deel aan het Jeugdsportfonds Nederland.
-
Blz. 192
In het minimabeleid is ruimte voor sportdeelname.
-
Blz. 193
Wij onderzoeken of wij In 2018 gaan deelnemen aan het Meedoen-arrangement, een initiatief van de gemeente Doetinchem.
-
Blz. 194
4. Toekomstbestendige sportverenigingen
-
Blz. 195
Wij faciliteren de Sport Federatie Berkelland (SFB).
-
Blz. 196
Wij faciliteren de verenigingsondersteuning.
-
Blz. 197
Wat mag het kosten?
-
Blz. 198
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 199
Beleidsindicatoren
-
Blz. 200
Recreatie en toerisme
-
Blz. 201
Recreatie en toerisme
-
Blz. 202
Wat speelt er?
-
Blz. 203
Speerpunten
-
Blz. 204
1. Uitvoeren van de vrijetijdsagenda
-
Blz. 205
We dragen bij aan het project digitale beleving in de Achterhoek.
-
Blz. 206
2. Het versterken van het kwaliteitsniveau van het vrijetijdsaanbod
-
Blz. 207
We dragen financieel en inhoudelijk bij aan het project Mobiliteit als beleving met de E-Kar.
-
Blz. 208
We dragen financieel en inhoudelijk bij aan projecten op het gebied van routestructuren.
-
Blz. 209
We faciliteren financieel en inhoudelijk een cursus ambassadeurs voor het landschap van IVN voor inwoners en recreatieondernemers.
-
Blz. 210
3. Meerwaarde door samenwerking
-
Blz. 211
Jaarlijks organiseren wij een ontmoetingsdag voor vrijetijdsondernemers.
-
Blz. 212
We doen mee in het Duits-Nederlandse netwerk ‘Grensoverschrijdende Euregionale samenwerking’.
-
Blz. 213
We faciliteren Achterhoek Toerisme financieel en inhoudelijk.
-
Blz. 214
We faciliteren de regiocoördinator inhoudelijk en financieel.
-
Blz. 215
We faciliteren een makelaar Vrijetijdseconomie die de regionale Vrijetijdsagenda uitvoert.
-
Blz. 216
We faciliteren het Berkeldalproces.
-
Blz. 217
Wat mag het kosten?
-
Blz. 218
Wonen
-
Blz. 219
Wonen
-
Blz. 220
Wat speelt er?
-
Blz. 221
Speerpunten
-
Blz. 222
1. Een toekomstbestendige bestaande woningvoorraad
-
Blz. 223
Beschikbaar stellen blijverslening voor particulieren. Hiermee kunnen zij ingrijpende verbouwingen/aanpassingen aan de eigen woning financieren.
-
Blz. 224
Beschikbaar stellen van een starterslening voor starters om op de woningmarkt de overbrugging tussen de koopprijs en de maximale hypotheek bij banken te overbruggen.
-
Blz. 225
Voor meer informatie over energierenovaties in de particuliere woningvoorraad zie ontwikkelprogramma Energie en Duurzaamheid.
-
Blz. 226
Voor meer informatie over het herstructureringsfonds voor investeringen in bestaand vastgoed en openbare ruimte zie ontwikkelprogramma demografische ontwikkelingen.
-
Blz. 227
We onderzoeken of en waar er kleinschalige (extramurale) woonvormen voor ouderen gerealiseerd kunnen worden.
-
Blz. 228
2. Het aantal en type woningen past bij de behoefte
-
Blz. 229
Ondersteuning van projecten en onderzoeken rondom wonen
-
Blz. 230
We bewaken de gemeentelijke grondexploitaties. Voor het afwaarderen van plannen treffen we maatregelen.
-
Blz. 231
We houden woonbehoefte onderzoeken in de kleine kernen in 2018
-
Blz. 232
We monitoren regionaal en lokaal de ontwikkelingen op de woningmarkt.
-
Blz. 233
We vertalen de uitkomsten van het stoplichtmodel in Structuurvisies Wonen per kern en voor het buitengebied. Deze vormen het kader voor nieuwe bestemmingsplannen.
-
Blz. 234
Woningmarktonderzoek: hieruit blijkt woningbouwbehoefte naar type en locatie. Analyseren of huidige woningbouwplannen hierbij passen met het regionaal stoplichtmodel.
-
Blz. 235
Wat mag het kosten?
-
Blz. 236
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 237
Beleidsindicatoren
-
Blz. 238
Leefomgeving
-
Blz. 239
Leefomgeving
-
Blz. 240
Wat speelt er?
-
Blz. 241
Speerpunten
-
Blz. 242
1. Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen
-
Blz. 243
Bij de aanpassing van de bestaande N18 en de N315 brengen we de belangen van de inwoners en wegverbindingen van Berkelland in.
-
Blz. 244
Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren.
-
Blz. 245
Particuliere initiatieven de ruimte geven.
-
Blz. 246
Vrijwilligersvervoer stimuleren en helpen ontwikkelen, ook in de doorontwikkeling.
-
Blz. 247
2. Inwoners voelen zich verantwoordelijk voor eigen buurt of wijk
-
Blz. 248
Dorpsnetwerken leggen aan de dorpsgemeenschap verantwoording af over voortgang van hun activiteiten en werken aan een duurzame positie van dorpsnetwerken in de kernen.
-
Blz. 249
Dorpsnetwerken maken een gebiedsagenda en handelen initiatieven uit eigen gebied af. Gemeente stelt samen met dorpsnetwerken spelregels op om initiatieven te stimuleren.
-
Blz. 250
We faciliteren de start van dorpsnetwerken en geven de kernen de ruimte om zichzelf te organiseren in representatieve dorpsnetwerken.
-
Blz. 251
We overleggen met centrumondernemers over het (groen)onderhoud.
-
Blz. 252
We overleggen met inwoners en maatschappelijke organisaties over vormen van buurtverantwoordelijkheid.
-
Blz. 253
We overleggen met inwoners over speelplekken.
-
Blz. 254
3. Onderhouden gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 255
We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente.
-
Blz. 256
We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
-
Blz. 257
4. Een veilige en goed functionerende (afval)waterkringloop
-
Blz. 258
Opstellen van een visie voor het op te stellen Watertakenplan
-
Blz. 259
We beheren, onderhouden, vernieuwen of renoveren de riolering.
-
Blz. 260
5. Begraafmogelijkheden
-
Blz. 261
We onderhouden de gemeentelijke begraafplaatsen en zorgen voor ruimte voor nieuwe begravingen.
-
Blz. 262
We steunen initiatieven van inwoners om zelf actief betrokken te zijn bij het onderhoud van gemeentelijke begraafplaatsen.
-
Blz. 263
6. Onderhouden openbaar groen
-
Blz. 264
We beheren en onderhouden het openbaar groen.
-
Blz. 265
We geven ruimte voor groenonderhoud door inwoners, bedrijven of instellingen in buurt en-/of de wijk.
-
Blz. 266
7. Onderhouden wegen, straten en pleinen
-
Blz. 267
We brengen samen met inwoners en gebruikers in beeld of huidige wegfuncties nog passen bij het huidige gebruik.
-
Blz. 268
We evalueren en actualiseren het Gladheidsbestrijdingsplan.
-
Blz. 269
We houden de Wegenlegger actueel.
-
Blz. 270
We onderhouden onze infrastructuur.
-
Blz. 271
Wat mag het kosten?
-
Blz. 272
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 273
Integrale veiligheid
-
Blz. 274
Integrale veiligheid
-
Blz. 275
Wat speelt er?
-
Blz. 276
Speerpunten
-
Blz. 277
1. De inwoners en de BOA´s zijn onze ogen en oren van de wijk voor veiligheid
-
Blz. 278
Onze BOA’s (Bevoegd OpsporingsAmbtenaar) en de politie doen de witte voetjes actie.
-
Blz. 279
We blijven ons inzetten om zoveel mogelijk mensen aan te sluiten bij burgernet en het burgerinitatief WhatsApp groepen
-
Blz. 280
We ondersteunen de politie bij het inzetten van lokfietsen om het aantal fietsdiefstallen te verminderen.
-
Blz. 281
We versturen preventiebrieven in straten waar ingebroken is om het oplossingspercentage omhoog te krijgen en omdat er vaak meerdere keren in één buurt ingebroken wordt.
-
Blz. 282
2. Integere ambtenaren en bestuurders
-
Blz. 283
Voor alle medewerkers bijeenkomsten organiseren over integriteit. De integriteitsrichtlijnen worden voortdurend gecheckt of ze bijdragen aan integer handelen.
-
Blz. 284
3. Veiligheid bij bedrijven is in orde
-
Blz. 285
Invoering Keurmerk Veilig Ondernemen ondersteunen, stimuleren en inkoopregistratie controleren in Digitaal Opsporingsregister ter voorkoming handel in gestolen goederen.
-
Blz. 286
4. Terugdringen ondermijning
-
Blz. 287
BIBOB (wet Bevordering IntegriteitsBeoordelingen door het Openbaar Bestuur) toets vaker uitvoeren
-
Blz. 288
Controleren inkoopregistratie in het Digitaal Opsporingsregister (DOR)
-
Blz. 289
Het opstellen van een nieuw IVP (integraal veiligheidsplan)
-
Blz. 290
Opzetten van een Veiligheidsknoopount (VIK)
-
Blz. 291
Wat mag het kosten?
-
Blz. 292
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 293
Beleidsindicatoren
-
Blz. 294
Financiën
-
Blz. 295
Wat speelt er?
-
Blz. 296
Speerpunten
-
Blz. 297
1. Financieel structureel gezonde gemeente
-
Blz. 298
We besparen € 3.200.000 door budgetten te verlagen en inkomsten te verhogen.
-
Blz. 299
We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
-
Blz. 300
We beheren onze financiële middelen.
-
Blz. 301
We heffen andere belastingen en leges.
-
Blz. 302
We heffen Onroerende zaakbelasting.
-
Blz. 303
We ontvangen een algemene uitkering.
-
Blz. 304
We storten in en onttrekken aan reserves.
-
Blz. 305
Overzicht Overhead (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 306
Overzicht baten en lasten per taakveld (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 307
Balansen 2018 - 2021 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 308
Emu-saldi 2017 - 2019 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 309
Wat mag het kosten?
-
Blz. 310
Beleidsindicatoren
-
Blz. 311
Bedrijfsvoering
-
Blz. 312
Bedrijfsvoering
-
Blz. 313
Wat speelt er?
-
Blz. 314
Speerpunten
-
Blz. 315
1. Een professionele bedrijfsvoering
-
Blz. 316
Ontwikkelen opdrachtgeverschap.
-
Blz. 317
Professionaliseren projectmatig werken.
-
Blz. 318
Uitvoeren interne audits.
-
Blz. 319
Verbeteren juridische kwaliteit.
-
Blz. 320
Verminderen fiscale risico's.
-
Blz. 321
We evalueren onze dienstverlening aan derden.
-
Blz. 322
2. Herijking van de besparing op de organisatiekosten
-
Blz. 323
We stellen de omvang van de formatie vast op 287,9 fte (huidige omvang 276 fte)
-
Blz. 324
We zetten in op een meervoudige ontwikkelstrategie voor de organisatie.
-
Blz. 325
3. ICT innovatie een belangrijk hulpmiddel dat leidt tot een moderne en voorspelbare dienstverlening en bedrijfsvoering.
-
Blz. 326
Mogelijkheden 'datagedreven gemeenten' verkennen
-
Blz. 327
Het openbaar beschikbaar maken van informatie.
-
Blz. 328
Aansluiten op de generieke digitale infrastructuur.
-
Blz. 329
4. De gegevens die we beheren zijn goed beschermd en worden zorgvuldig behandeld.
-
Blz. 330
Voldoen aan de normen die worden gesteld in de Baseline Informatiebeveiliging.
-
Blz. 331
Voldoen aan de eisen die worden gesteld in de AVG en bescherming van persoonsgegevens.
-
Blz. 332
Grondbeleid
-
Blz. 333
Grondbeleid
-
Blz. 334
Wat speelt er?
-
Blz. 335
Speerpunten
-
Blz. 336
3. Een geactualiseerd Regionaal Programma Bedrijventerreinen
-
Blz. 337
Actualiseren Regionaal Programma Bedrijventerreinen
-
Blz. 338
1. Voldoen aan de regionale afspraken om minder woningen toe te voegen
-
Blz. 339
Opstellen van een structuurvisies wonen voor iedere kern
-
Blz. 340
2. Optimale financiële resultaten
-
Blz. 341
Beoordelen weerstandsvermogen reserve grondexploitatie
-
Blz. 342
Beoordeling voorziening afwaardering bouwgrondexploitaties
-
Blz. 343
Inschatten risico's grondexploitaties
-
Blz. 344
Kosten van bouwplannen verhalen
-
Blz. 345
Kostenneutraal verwerken grondexploitaties
-
Blz. 346
Optimaal uitvoering geven aan de fiscale wetgeving
-
Blz. 347
Verbeteren inzicht in financiële resultaten van lopende grondexploitaties
-
Blz. 348
Lokale heffingen
-
Blz. 349
Lokale heffingen
-
Blz. 350
Wat speelt er?
-
Blz. 351
Kaders
-
Blz. 352
Speerpunten
-
Blz. 353
1. Een verantwoorde gemeentelijke belastingdruk
-
Blz. 354
Heffen Reinigingsheffingen.
-
Blz. 355
Heffen Rioolheffing.
-
Blz. 356
Heffen van Onroerende zaakbelastingen.
-
Blz. 357
2. Verantwoorde tarieven voor onze dienstverlening
-
Blz. 358
Heffen begraafrechten.
-
Blz. 359
Heffen Leges.
-
Blz. 360
Heffen marktgelden.
-
Blz. 361
Heffen Toeristenbelasting.
-
Blz. 362
3. Kwijtschelding van belasting voor mensen met een minimuminkomen
-
Blz. 363
Kwijtschelden gemeentelijke belastingen.
-
Blz. 364
Weerstandsvermogen
-
Blz. 365
Weerstandsvermogen
-
Blz. 366
Wat speelt er?
-
Blz. 367
Speerpunten
-
Blz. 368
1. Een weerstandvermogen dat voldoende is om de risico's op te vangen
-
Blz. 369
Beoordelen weerstandsvermogen.
-
Blz. 370
Inventariseren risico's.
-
Blz. 371
Kengetallen financiële positie
-
Blz. 372
Samenwerkingspartijen
-
Blz. 373
Samenwerkingspartijen
-
Blz. 374
Speerpunten
-
Blz. 375
1. Goede (nuts)voorzieningen door deelnemingen
-
Blz. 376
Aandeelhouderschap van Alliander N.V. goed uitoefenen.
-
Blz. 377
Aandeelhouderschap van Vitens N.V. goed uitoefenen.
-
Blz. 378
Aandeelhouderschap van AGEM goed uitoefenen.
-
Blz. 379
Aandeelhouderschap van BNG Bank goed uitoefenen.
-
Blz. 380
Aandeelhouderschap van Gebiedsonderneming Laarberg B.V. goed uitoefenen.
-
Blz. 381
Aandeelhouderschap van Gebiedsonderneming Laarberg C.V. goed uitoefenen.
-
Blz. 382
Aandeelhouderschap van Twence goed uitoefenen.
-
Blz. 383
2. Goede dienstverlening door samenwerking
-
Blz. 384
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Achterhoek.
-
Blz. 385
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Crematoria Twente.
-
Blz. 386
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Achterhoek en Liemers.
-
Blz. 387
Deelnemen in het samenwerkingsverband Euregio.
-
Blz. 388
Deelnemen in het samenwerkingsverband ZOOV.
-
Blz. 389
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers.
-
Blz. 390
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling GGD Noord- en Oost Gelderland.
-
Blz. 391
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek.
-
Blz. 392
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Sociale Dienst Oost Achterhoek.
-
Blz. 393
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Stadsbank Oost Nederland.
-
Blz. 394
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland.
-
Blz. 395
Deelnemen in het Openbaar Lichaam vuilverwerking Noord Oost Achterhoek.
-
Blz. 396
Deelnemen in het samenwerkingsverband Bestuurlijke Begeleidingsgroep Beekvliet - Stelkampsveld.
-
Blz. 397
Deelnemen in het samenwerkingsverband Leisurelands.
-
Blz. 398
Deelnemen in het samenwerkingsverband N18.
-
Blz. 399
Deelnemen in het samenwerkingsverband NUVAL Platform.
-
Blz. 400
Deelnemen in het samenwerkingsverband P10.
-
Blz. 401
Deelnemen in het samenwerkingsverband Stichting Achterhoek Toerisme.
-
Blz. 402
Deelnemen in het samenwerkingsverband Stichting Hambroek.
-
Blz. 403
3. Goede dienstverlening door andere partijen
-
Blz. 404
Afspraken maken over dienstverlening met het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT).
-
Blz. 405
Financiering
-
Blz. 406
Financiering
-
Blz. 407
Wat speelt er?
-
Blz. 408
Speerpunten
-
Blz. 409
1. Beperken van de risico's op het te lenen en uit te lenen geld
-
Blz. 410
Beoordelen koersrisico.
-
Blz. 411
Beoordelen renterisico.
-
Blz. 412
Beoordelen uitstaande leningen.
-
Blz. 413
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 414
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 415
Wat speelt er?
-
Blz. 416
Speerpunten
-
Blz. 417
1. Een verantwoord beheer van onze kapitaalgoederen
-
Blz. 418
Onderhouden gebouwen.
-
Blz. 419
Onderhouden groen.
-
Blz. 420
Onderhouden van riolering
-
Blz. 421
Onderhouden van wegen.
-
Blz. 422
Investeringslijst 2018
-
Blz. 423
Investeringslijst 2018
-
Blz. 424
Doelstellingen
-
Blz. 425
1. Investeringen 2018
-
Blz. 426
3 Bussen
-
Blz. 427
Garvelinkskamp
-
Blz. 428
Ruwenhofstraat Neede
-
Blz. 429
Openbare verlichting
-
Blz. 430
Klein onderhoud riolering en re-linen 2020
-
Blz. 431
Renoveren rioolgemalen
-
Blz. 432
Rioolvervanging volgens GRP
-
Blz. 433
Semiverharding tussen stuw bij Mallumse Molen en Brinkweg
-
Blz. 434
Trekker
-
Blz. 435
Twistdijk
-
Blz. 436
Vervangen brug over de Meibeek
-
Blz. 437
Vervangen brug over de Middelhuisgoot
-
Blz. 438
Vervangen damwand langs Lange wal
-
Blz. 439
Vervangen riolering/herinrichten wegen Gelselaar
-
Blz. 440
Vervanging riolering en herinrichting Kremerstraat en Doktersbleek
-
Blz. 441
Vervanging vrachtwagen
-
Blz. 442
Verwijderen zieke essen
-
Blz. 443
Wegschaaf
-
Blz. 444
Werkbudget wonen
-
Blz. 445
Wat mag het kosten?
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap