-
Blz. 1
Bestuursrapportage 2020
-
Blz. 2
Bestuursrapportage 2020
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Leeswijzer
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Financiële samenvatting
-
Blz. 7
Plezierig Wonen
-
Blz. 8
Kwalitatief goede woningvoorraad nu en in de toekomst
-
Blz. 9
Wat speelt er?
-
Blz. 10
Speerpunten
-
Blz. 11
Toekomstgerichte bestaande woningvoorraad.
-
Blz. 12
Voor meer informatie over energierenovaties in de particuliere woningvoorraad zie programma Actief met Duurzaamheid en Energie.
-
Blz. 13
We geven ruimte aan nieuwe woonzorginitiatieven.
-
Blz. 14
We starten met een pilot integrale wijkaanpak voor transformatie van woningen en het toekomstbestendig maken van wijken.
-
Blz. 15
We werken aan een regionale woonagenda en aansluitend aan een nieuwe lokale woonagenda
-
Blz. 16
We werken aan een transformatiefonds om sloop van woningen in de toekomst te bekostigen.
-
Blz. 17
We werken met een herstructureringsfonds om nadelige gevolgen van demografische veranderingen tegen te gaan. Investeren in de openbare ruimte en bestaand vastgoed is noodzakelijk.
-
Blz. 18
We zetten de Regietafel Wonen en Zorg voort.
-
Blz. 19
We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis.
-
Blz. 20
Het aantal en type woningen past bij de behoefte.
-
Blz. 21
We bewaken de gemeentelijke grondexploitatie.
-
Blz. 22
We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen.
-
Blz. 23
We blijven ruimte bieden voor goede, innovatieve woningbouwplannen die aansluiten bij de behoefte van onze inwoners.
-
Blz. 24
We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners.
-
Blz. 25
We monitoren regionaal en lokaal de ontwikkelingen op de woningmarkt.
-
Blz. 26
Wat mag het kosten
-
Blz. 27
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 28
Raadsbesluiten
-
Blz. 29
Fijn Leven
-
Blz. 30
Een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving
-
Blz. 31
Wat speelt er?
-
Blz. 32
Speerpunt
-
Blz. 33
Investeren in de samenleving.
-
Blz. 34
Samen met inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen stellen we wijkagenda’s op en voeren ze uit.
-
Blz. 35
We ondersteunen initiatieven uit wijken, buurten en kernen.
-
Blz. 36
We ontwikkelen het gebiedswethouderschap verder door.
-
Blz. 37
We verstevigen onze netwerken in wijken en kernen en hebben oog voor die groepen die nog niet zo betrokken of in beeld zijn.
-
Blz. 38
Een uitnodigende leefomgeving.
-
Blz. 39
Bij plannen en onderhoud zetten we in op het stimuleren van ‘bewegen’ in onze leefomgeving.
-
Blz. 40
We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen.
-
Blz. 41
We investeren extra in verbetering van de kwaliteit van het groen(onderhoud).
-
Blz. 42
We overleggen met inwoners en ondernemers over hun eigen (gezamenlijke) inbreng en verantwoordelijkheid bij het inrichten en onderhouden van hun/onze openbare ruimte.
-
Blz. 43
We passen waar mogelijk ecologisch beheer toe, niet alleen bij bermen, maar ook andere terreinen, zoals parken, in gemeentelijk bezit.
-
Blz. 44
We realiseren groen/-blauwe parels (aantrekkelijke plekken met groen en water) in de kernen.
-
Blz. 45
We zaaien daar waar mogelijk bermen/terreinen in met kleurrijke zaadmengsels.
-
Blz. 46
Leefomgeving aangepast aan het veranderende klimaat.
-
Blz. 47
We voeren een bewustwordingscampagne voor inwoners en bedrijven over wat zij zelf kunnen doen aan gevolgen van de klimaatverandering.
-
Blz. 48
We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan) inclusief klimaatstresstest.
-
Blz. 49
Veilige en makkelijk berijdbare wegen en paden.
-
Blz. 50
We bepalen waar mogelijk samen met inwoners en ondernemers de (her)inrichting van onze wegen en paden.
-
Blz. 51
We investeren extra in onderhoud van wegen en paden in het buitengebied op basis van een plan van aanpak.
-
Blz. 52
We onderhouden onze infrastructuur.
-
Blz. 53
Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen.
-
Blz. 54
Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren.
-
Blz. 55
Hergebruik van grondstoffen (Van Afval Naar Grondstof).
-
Blz. 56
Onderzoek uitvoeren naar de wijzen waarop de afgesproken doelstellingen uit ‘Van Afval Naar Grondstof’ (VANG) reikt kunnen worden inclusief financiële consequenties hiervan.
-
Blz. 57
We nemen gerichte actie om zwerfafval terug te dringen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval.
-
Blz. 58
We werken samen met onze inwoners het nieuwe grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding (grondstofscheiding) bevorderen.
-
Blz. 59
Gemeentelijke gebouwen en scholen.
-
Blz. 60
We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met o.a. demografische ontwikkelingen.
-
Blz. 61
We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente.
-
Blz. 62
We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
-
Blz. 63
Wat mag het kosten?
-
Blz. 64
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 65
Raadsbesluiten
-
Blz. 66
Vitaal Platteland
-
Blz. 67
Een vitaal en innovatief buitengebied
-
Blz. 68
Wat speelt er?
-
Blz. 69
Speerpunt
-
Blz. 70
Toekomstgericht ondernemen in het buitengebied.
-
Blz. 71
We doorlopen een kavelruilproces om een betere landbouwstructuur te organiseren.
-
Blz. 72
We faciliteren initiatieven van nieuwe ondernemers in het buitengebied, we maken hierbij gebruik van een rode loper aanpak.
-
Blz. 73
We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat binnen de wettelijke mogelijkheden zoveel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkelingen.
-
Blz. 74
We ondersteunen boeren en andere initiatiefnemers bij vragen over duurzaamheid.
-
Blz. 75
We onderzoeken samen met de Wageningen Universiteit de mogelijkheden van nieuwe verdienmodellen, waaronder verticale landbouw.
-
Blz. 76
We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied.
-
Blz. 77
Mooi Landschap.
-
Blz. 78
Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap.
-
Blz. 79
Voor meer informatie over ecologisch bermbeheer zie programma Fijn Leven.
-
Blz. 80
We blijven ons vraaggestuurd inzetten voor asbestverwijdering en houden de ontwikkelingen hierover landelijk in de gaten.
-
Blz. 81
We gaan aan de slag om knelpunten in bestaande wandel- en fietsroutes op te lossen.
-
Blz. 82
We maken een plan van aanpak voor aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing.
-
Blz. 83
We ondersteunen de mogelijkheid om een cursus Gastheer van het landschap te volgen.
-
Blz. 84
We stellen een biodiversiteitsplan op voor het buitengebied van Berkelland.
-
Blz. 85
We zetten samen met het Waterschap en de Euregio in op concrete plannen voor de beleefbaarheid van het stroomgebied van de Berkel tussen Borculo en Lochem.
-
Blz. 86
Sociaal vitaal.
-
Blz. 87
De Voormekaar teams hebben extra oog voor de situatie bij agrariërs en stoppers.
-
Blz. 88
Voor meer informatie over maatregelen om onze inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen zie programma Plezierig Wonen.
-
Blz. 89
We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader.
-
Blz. 90
We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten.
-
Blz. 91
Wat mag het kosten
-
Blz. 92
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 93
Raadsbesluiten
-
Blz. 94
Zorg voor wie dat nodig heeft
-
Blz. 95
Samen denken, samen doen
-
Blz. 96
Wat speelt er?
-
Blz. 97
Speerpunt
-
Blz. 98
Zorg zoveel mogelijk voorkomen.
-
Blz. 99
Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk.
-
Blz. 100
We stimuleren nieuwe vormen van ondersteuning, hulp en zorg. Vernieuwingen proberen wij kleinschalig uit en stellen deze bij in nauwe samenwerking met direct betrokkenen. Dit doen we in een experimentele aanpak met minder regels.
-
Blz. 101
Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo - pgb).
-
Blz. 102
Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura).
-
Blz. 103
De jeugd ontwikkelt zich positief.
-
Blz. 104
We organiseren algemene voorzieningen en preventieve activiteiten voor jeugd en/of hun ouders/verzorgers.
-
Blz. 105
Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet - pgb).
-
Blz. 106
Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura).
-
Blz. 107
Iedereen doet mee in Berkelland.
-
Blz. 108
We bieden ruimte aan inwoners en professionals om in te zetten op innovatieve oplossingen voor een gezonde leefstijl. Voorbeeldinitiatieven van buurten, scholen en verenigingen krijgen extra aandacht.
-
Blz. 109
We geven samen invulling aan de Lokaal Inclusie Agenda.
-
Blz. 110
Wij verbeteren de toegang tot onze regelingen die zich richten op meedoen aan de samenleving, vroegsignalering van schulden en schuldhulpverlening.
-
Blz. 111
Nieuwkomers burgeren in.
-
Blz. 112
Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering.
-
Blz. 113
Voldoende en krachtige vrijwilligers en mantelzorgers die worden gesteund waar het nodig is.
-
Blz. 114
Wij realiseren een steunpunt voor mantelzorgers waar informatie, advies en ondersteuning samen komen.
-
Blz. 115
Wij realiseren een vrijwilligerspunt Berkelland waar vraag en aanbod elkaar bereiken.
-
Blz. 116
Wat mag het kosten?
-
Blz. 117
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 118
Werken en ondernemen in een sterke regio
-
Blz. 119
Een warm welkom voor werk
-
Blz. 120
Wat speelt er?
-
Blz. 121
Speerpunt
-
Blz. 122
Promotie van Berkelland (en de Achterhoek).
-
Blz. 123
Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken.
-
Blz. 124
Goed vestigingsklimaat voor ondernemers.
-
Blz. 125
We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
-
Blz. 126
We denken snel en actief mee met ondernemers. (We leggen de rode loper uit.)
-
Blz. 127
We voeren de nieuwe economische agenda 2020-2024 uit.
-
Blz. 128
We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1.
-
Blz. 129
We zetten in op meer samenwerking met Duitsland, om kansen voor ondernemers en inwoners te benutten.
-
Blz. 130
Vitale winkelcentra.
-
Blz. 131
Faciliteren van het ondernemersfonds.
-
Blz. 132
Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde task forces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra.
-
Blz. 133
We blijven inzetten op compacte centra waarin het fijn verblijven is, onder andere door het creëren van groen/blauwe parels (zie ook programma ‘Fijn leven’).
-
Blz. 134
We sluiten aan op ‘natuurlijke’ momenten van verandering.
-
Blz. 135
We spelen in op ontwikkelingen en kansen die voorbijkomen, bijvoorbeeld Museum More en de ontwikkeling van de Hambroekplas, en maken waar mogelijk verbindingen met de centra.
-
Blz. 136
Iedereen doet mee met werk, betaald of onbetaald.
-
Blz. 137
Samen met SDOA en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag.
-
Blz. 138
Voor de doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt zorgen we voor een doorgaande ontwikkellijn, waarin zij integraal ondersteund worden.
-
Blz. 139
Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering)
-
Blz. 140
We gaan meer inzetten op ‘social return’: beter gebruik maken van de mogelijkheden om bij aanbestedingen bedrijven en organisaties een sociale bijdrage te laten leveren.
-
Blz. 141
We maken duurzame verbindingen met ondernemers en organisaties gericht op de inzet van kwetsbare medewerkers onder de Participatiewet.
-
Blz. 142
Goed onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt.
-
Blz. 143
Bewaken dat er een goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
-
Blz. 144
Promoten van technische beroepen.
-
Blz. 145
Vrijetijdsaanbod het hele jaar door.
-
Blz. 146
We ondersteunen (lokale en regionale) projecten onder andere voor productontwikkeling op het gebied van verblijfs- en dagrecreatie.
-
Blz. 147
Wat mag het kosten?
-
Blz. 148
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 149
Actief met duurzaamheid en energie
-
Blz. 150
Alle hens aan dek!
-
Blz. 151
Wat speelt er?
-
Blz. 152
Speerpunt
-
Blz. 153
40% energieneutraal in 2022 en in de kopgroep van de Achterhoek.
-
Blz. 154
We bedenken oplossingen voor de door het bedrijfsleven ervaren drempels voor de energietransitie.
-
Blz. 155
We bieden DOE scans aan voor het MKB.
-
Blz. 156
We blijven meedoen met en versterken de dienstverlening van het Achterhoekse energieloket.
-
Blz. 157
We controleren met steekproeven de getroffen maatregelen.
-
Blz. 158
We doen mee met de Achterhoekse pilot gebouwgebonden financiering.
-
Blz. 159
We doen mee met het project ‘Zonnige bedrijven in de Achterhoek’.
-
Blz. 160
We doen onderzoek naar een subsidieregeling asbestdakbeschot en dakisolatie.
-
Blz. 161
We faciliteren Energie-initiatieven op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame energie).
-
Blz. 162
We gaan door met 'Achterhoek Bespaart' en de SVn duurzaamheidslening.
-
Blz. 163
We gaan door met de subsidieregeling maatschappelijke initiatieven.
-
Blz. 164
We monitoren de voortgang van onze energiedoelstelling.
-
Blz. 165
We promoten DOE-scans bij maatschappelijke organisaties.
-
Blz. 166
We stimuleren het gezamenlijk optrekken van bedrijven bij de energietransitie.
-
Blz. 167
We stimuleren technische innovaties.
-
Blz. 168
We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie (RES).
-
Blz. 169
We zorgen ervoor dat de Omgevingsdienst bedrijven controleert (EML controles).
-
Blz. 170
We zorgen voor communicatie en bewustwording.
-
Blz. 171
Van het aardgas af.
-
Blz. 172
We inventariseren de huidige stand van zaken van het gasnet, de warmtevraag, het warmte-aanbod, de planningen van beheer en onderhoud.
-
Blz. 173
We maken een plan van aanpak om te komen tot een transitievisie warmte.
-
Blz. 174
Gemeente als voorbeeld.
-
Blz. 175
We doen een innovatief circulair/duurzaam aanbestedingstraject om van te leren.
-
Blz. 176
We onderzoeken de mogelijkheden en behoefte aan laadpalen in de centrumgebieden.
-
Blz. 177
We ontwikkelen een eigen gemeentelijk initiatief voor grootschalige en lokale energieopwek (Motie M19-08).
-
Blz. 178
We verduurzamen ons eigen vastgoed.
-
Blz. 179
Wij monitoren onze organisatie/bedrijfsvoering met de CO2 prestatieladder.
-
Blz. 180
Wij voeren de reductiemaatregelen uit van de CO2 prestatieladder.
-
Blz. 181
Wat mag het kosten?
-
Blz. 182
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 183
Sport is meer!
-
Blz. 184
Een leven lang sporten en bewegen
-
Blz. 185
Wat speelt er?
-
Blz. 186
Speerpunt
-
Blz. 187
Een leven lang sport en bewegen voor iedereen.
-
Blz. 188
Voor volwassenen uit minima-gezinnen zijn er de regelingen gericht op meedoen waardoor zij kunnen sporten en bewegen.
-
Blz. 189
We faciliteren ‘Achterhoek in beweging'.
-
Blz. 190
We zetten 11,7 fte combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn.
-
Blz. 191
Toekomstbestendige verenigingen en sportinfrastructuur.
-
Blz. 192
We beheren gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties.
-
Blz. 193
We faciliteren de Sport Federatie Berkelland.
-
Blz. 194
We grijpen natuurlijke momenten aan om de gemeentelijke sportaccommodaties toekomstbestendig te maken.
-
Blz. 195
We ondersteunen de exploitatie van zwembaden en sportaccommodaties.
-
Blz. 196
We subsidiëren jeugdleden van sportverenigingen.
-
Blz. 197
Wat mag het kosten?
-
Blz. 198
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 199
Cultuur is van iedereen
-
Blz. 200
Cultuur beleef je in Berkelland
-
Blz. 201
Wat speelt er?
-
Blz. 202
Speerpunt
-
Blz. 203
Een samenhangende cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma.
-
Blz. 204
We helpen culturele organisaties bij de (door)ontwikkeling naar toekomstbestendigheid.
-
Blz. 205
We maken een cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma.
-
Blz. 206
We nemen deel aan het Cultuur –en Erfgoedpact.
-
Blz. 207
We ondersteunen de (vrijwilligers van de) dorpsböke.
-
Blz. 208
We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden.
-
Blz. 209
We subsidiëren de bibliotheek Oost-Achterhoek.
-
Blz. 210
We subsidiëren de instandhouding van monumenten.
-
Blz. 211
We subsidiëren het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers (ECAL).
-
Blz. 212
We subsidiëren musea.
-
Blz. 213
We zorgen voor cultuureducatie voor ieder kind in het basisonderwijs.
-
Blz. 214
Wat mag het kosten?
-
Blz. 215
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 216
Samen veilig
-
Blz. 217
Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
-
Blz. 218
Wat speelt er?
-
Blz. 219
Speerpunt
-
Blz. 220
Een veilige woon- en leefomgeving voor alle inwoners.
-
Blz. 221
We bevorderen brandveilig wonen van niet-zelfredzamen. Daarnaast gaan we inwoners bewust maken over wat zij kunnen doen om (mogelijke) calamiteiten als gevolg van brand te voorkomen door snel en adequaat handelen.
-
Blz. 222
We maken een breed plan om problemen als gevolg van overmatig alcohol- en drugsgebruik van jeugd aan te pakken.
-
Blz. 223
We vragen inwoners naar hun onveiligheidsgevoel (bijvoorbeeld via het internetpanel) en ondernemen daarop gericht actie.
-
Blz. 224
We zorgen voor passende en gerichte inzet samen met inwoners en andere betrokken partners (zoals politie, woningcorporaties, maatschappelijke instellingen, vastgoedeigenaren, uitzendbureaus en omgevingsdienst).
-
Blz. 225
Geen ruimte voor ‘ondermijning’.
-
Blz. 226
We maken kaders en richtlijnen voor de huisvesting van arbeidsmigranten en zorgen ervoor dat deze worden nageleefd, om zo negatieve aspecten van arbeidsmigratie (zoals mensenhandel, slechte woonomstandigheden en overlast) te beperken.
-
Blz. 227
We maken onze inwoners en collega’s bewust van situaties die met ondermijning te maken kunnen hebben.
-
Blz. 228
We werken nog meer samen met onze inwoners en betrokken partners door informatie uit te wisselen, verbindingen te maken en het makkelijk te maken melding te doen van mogelijke situaties van ondermijning.
-
Blz. 229
Verminderen criminaliteit in buitengebied en kernen.
-
Blz. 230
We ondersteunen (onder andere met financiële middelen) het Keurmerk Veilig Ondernemen voor het hele buitengebied.
-
Blz. 231
We zetten in op intensieve gerichte daderaanpak, een gebiedsgerichte aanpak, preventie én aandacht voor het slachtoffer.
-
Blz. 232
Wat mag het kosten?
-
Blz. 233
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 234
Aan de slag met de Omgevingswet
-
Blz. 235
Een nieuwe manier van (samen)werken
-
Blz. 236
Wat speelt er?
-
Blz. 237
Speerpunt
-
Blz. 238
Concreet aan de slag met een Omgevingsvisie.
-
Blz. 239
We maken een leidraad voor participatie.
-
Blz. 240
We oefenen met een aantal pilots.
-
Blz. 241
We volgen het plan van aanpak uit 2019 om te komen tot een Omgevingsvisie.
-
Blz. 242
Werken volgens de nieuwe wet.
-
Blz. 243
We passen - waar nodig - onze regelgeving aan.
-
Blz. 244
We passen onze systemen op tijd aan afhankelijk van de voortgang van het Digitaal stelsel Omgevingswet.
-
Blz. 245
We richten onze werkprocessen opnieuw in.
-
Blz. 246
We zorgen op tijd voor afspraken over de benodigde informatie-uitwisseling en archivering tussen ketenpartners.
-
Blz. 247
We zorgen voor opleiding en training.
-
Blz. 248
Wat mag het kosten?
-
Blz. 249
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 250
Financiën
-
Blz. 251
Wat speelt er?
-
Blz. 252
Speerpunt
-
Blz. 253
Financieel structureel gezonde gemeente.
-
Blz. 254
Lagere lasten voor inwoners, bedrijven en verenigingen in de periode 2019-2022.
-
Blz. 255
We beheren onze financiële middelen.
-
Blz. 256
We dragen bij aan verbonden partijen.
-
Blz. 257
We heffen andere belastingen en leges.
-
Blz. 258
We heffen Onroerende zaakbelasting.
-
Blz. 259
We ontvangen een algemene uitkering.
-
Blz. 260
We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
-
Blz. 261
We storten in en onttrekken aan reserves.
-
Blz. 262
We voeren de Wet waardering onroerende zaken uit.
-
Blz. 263
Bedrijfsvoeringskosten.
-
Blz. 264
Overige baten en lasten en onvoorzien.
-
Blz. 265
Wat mag het kosten?
-
Blz. 266
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 267
Investeringen
-
Blz. 268
Doelstellingen
-
Blz. 269
Investeringen 2019
-
Blz. 270
2 Auto's voor BOA's
-
Blz. 271
Renoveren rioolgemalen 2019
-
Blz. 272
Revitalisering bedrijventerrein Jukkenbarg
-
Blz. 273
Uitvoeren klimaatscan/afkoppelkansen oudere wijken Ruurlo
-
Blz. 274
Voorbereiding en uitvoering plan Nieuwboer laatste fase
-
Blz. 275
Investeringen 2020
-
Blz. 276
3 Bussen
-
Blz. 277
Garvelinkskamp
-
Blz. 278
Haverweg Neede
-
Blz. 279
Klein onderhoud riolering en re-linen 2020
-
Blz. 280
Kwaliteitsslag kolken
-
Blz. 281
Materieel Buitendienst
-
Blz. 282
Onderzoek communicatie watertakenplan
-
Blz. 283
Openbare verlichting
-
Blz. 284
Renovatie rioolgemalen 2020
-
Blz. 285
Rozenkamp Eibergen
-
Blz. 286
Ruwenhofstraat Neede
-
Blz. 287
Schoemaker Ruurlo
-
Blz. 288
Transformatie Oudestraat
-
Blz. 289
Voshaarweg/Willem Sluiterweg Haarlo
-
Blz. 290
Renovatie drukrioolunits
-
Blz. 291
Bedrijfsvoering
-
Blz. 292
Berkelland goed georganiseerd!
-
Blz. 293
Wat speelt er?
-
Blz. 294
Speerpunt
-
Blz. 295
Gegevensbescherming.
-
Blz. 296
Voldoen aan de eisen die worden gesteld in de AVG en bescherming van persoonsgegevens.
-
Blz. 297
Voldoen aan de normen die worden gesteld in de Baseline Informatiebeveiliging.
-
Blz. 298
Een organisatie die is toegerust voor de taak die gesteld is.
-
Blz. 299
We geven de Berkellandacademie vorm.
-
Blz. 300
We zetten HR-instrumenten in om de arbeidsmarktpositie van de gemeente te verbeteren.
-
Blz. 301
We zetten in op duurzame inzetbaarheid.
-
Blz. 302
We zorgen voor voldoende personeel.
-
Blz. 303
Een moderne ICT en informatievoorziening.
-
Blz. 304
Het openbaar beschikbaar maken van informatie.
-
Blz. 305
We zetten experimenten data-analyse en 3D/virtualisatie door naar de beleid- en werkprocessen.
-
Blz. 306
(Financieel) in control.
-
Blz. 307
Inrichten en bijhouden van een contractbeheerssysteem.
-
Blz. 308
Ontwikkelen financiële instrumenten en control
-
Blz. 309
Uitvoeren interne audits.
-
Blz. 310
Verbeteren juridische kwaliteit.
-
Blz. 311
Verminderen fiscale risico's.
-
Blz. 312
Reserves
-
Blz. 313
Wat speelt er?
-
Blz. 314
Overzicht reserves
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap