Leeswijzer

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De bestuursrapportage is het tussentijdse rapportagemoment voor 2020. Net als vorig jaar geven wij in de bestuursrapportage een stand van zaken op basis van de ons bekende gegevens per 1 juli. We moeten daarbij wel aantekenen dat door de Coronacrisis er veel onzekerheden zijn. Voor zover we verwachten dat die een impact hebben, hebben we die benoemd. Op 31 maart, 8 mei en 17 juni hebben wij u met een raadsbrief geïnformeerd over de gevolgen van de coronacrisis. Begin september zullen we u met een nieuwe raadsbrief voorzien van de laatste stand van zaken.

Het resultaat van de bestuursrapportage is € 281.000 negatief. Dit resultaat is volledig incidenteel. De afwijkingen met een structureel karakter die in deze bestuursrapportage staan zijn opgenomen in de perspectiefnota en op die manier al verwerkt in het meerjarenperspectief. De structurele afwijkingen die niet zijn meegenomen in de perspectiefnota heffen elkaar op waardoor er geen  effect is van deze bestuursrapportage op het meerjarenperspectief.

Deze bestuursrapportage is in opzet gelijk aan de voorgaande.
Hierbij worden activiteiten, projecten en investeringen op een en dezelfde wijze gepresenteerd.
Om de transparantie en inzichtelijkheid verder te vergoten willen wij in de begroting 2021 een ander onderscheid gaan aanbrengen tussen activiteiten, projecten. Dat maakt het mogelijk beter inzicht te geven in de stand van zaken van projecten die over meerdere jaren lopen.

Bijvoorbeeld een project dat over drie jaren loopt. In de huidige systematiek wordt een project verantwoord alsof het een activiteit is in een betreffend jaar en wordt het projectbudget door drie gedeeld en in de betreffende jaarschijf gezet. Maar in de uitvoering wordt in jaar één voorbereid en worden in dat jaar weinig kosten gemaakt. De uitgaven komen bijvoorbeeld pas halverwege jaar twee en in jaar drie. Dit geeft dan in de Berap een vertekend beeld omdat er in het eerste jaar een onderbesteding is en in het derde jaar een overbesteding.

Omdat de Berap gebaseerd is op de begroting is het niet mogelijk deze verbetering nu al toe te passen.

In de bestuursrapportage hebben wij overeenkomstig de wens van de auditcommissie de verschuivingen binnen programma's van groter dan € 250.000 toegelicht. Ook zijn in de kolom realisatie 2020 de werkelijke cijfers voor 2020 weergegeven.

In deze bestuursrapportage geven wij per activiteit uit de begroting aan hoe we er voor staan. Dit doen we op 3 onderdelen: kwaliteit, tijd en geld. Bij ieder onderdeel geven we ook via een kleur aan of er sprake is van een afwijking. Bij het aangeven van de kleuren zijn we uitgegaan van de volgende richtlijn:

Voor Kwaliteit en Tijd:
Groen = niks bijzonders
Oranje = kleine aanpassing
Rood = wijziging met impact

Voor Geld:
Groen = geen afwijking , positief of budgettair neutraal. 
Oranje = nadeel < 50.000
Rood = nadeel > 50.000

Hiernaast zijn per programma de activiteiten aangegeven die kleurcode oranje of rood hebben.

Plezierig Wonen
We werken aan een transformatiefonds om sloop van woningen in de toekomst te bekostigen. R G G
We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners. G O G
We werken aan een regionale woonagenda en aansluitend aan een nieuwe lokale woonagenda O G G
We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis. G O G
Fijn Leven
We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen. O G R
We werken samen met onze inwoners het nieuwe grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding (grondstofscheiding) bevorderen. G G R
Vitaal Platteland
We ondersteunen de mogelijkheid om een cursus gastheer van het landschap te volgen. G O G
We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader. G O O
We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten. G G O
We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied. G O G
Zorg voor wie dat nodig heeft
We organiseren algemene voorzieningen en preventieve activiteiten voor jeugd en/of hun ouders/verzorgers. G G O
Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering G O G
Wij realiseren een vrijwilligerspunt Berkelland waar vraag en aanbod elkaar bereiken. O G G
Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo – pgb). O G G
Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura). G G R
Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk. O G R
Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura). G G R
Werken en ondernemen in een sterke regio
We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1. O O G
Voor de doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt zorgen we voor een doorgaande ontwikkellijn, waarin zij integraal ondersteund worden. G O G
Samen met SDOA en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag. G G R
Sport is meer!
We zetten 11,7 fte combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn. O O G
We faciliteren de Sport Federatie Berkelland. G G O
We ondersteunen de exploitatie van zwembaden en sportaccommodaties. O G G
Cultuur is van iedereen
We maken een cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma. O G G
We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden. O G G
We subsidiëren de Bibliotheek Oost-Achterhoek. O G G
We subsidiëren de instandhouding van monumenten. O G G
Financiën
We beheren onze financiële middelen. G G O
Overige baten en lasten en onvoorzien G G R
We heffen andere belastingen en leges. G O G
Bedrijfsvoering
Verminderen fiscale risico's. O O R
Ontwikkelen financiële instrumenten en control O G G
Voldoen aan de normen die worden gesteld in de Baseline Informatiebeveiliging. O G G
Investeringen
Renoveren rioolgemalen 2019 G O G

Financiële samenvatting

Terug naar navigatie - Financiële samenvatting

Het resultaat van de bestuursrapportage is € 281.000 negatief.  Dit resultaat is volledig incidenteel. De afwijkingen met een structureel karakter die in deze bestuursrapportage staan zijn opgenomen in de perspectiefnota en op die manier al verwerkt in het meerjarenperspectief. De structurele afwijkingen die niet zijn meegenomen in de perspectiefnota  heffen elkaar op waardoor er geen  effect is van deze bestuursrapportage op het meerjarenperspectief.

De verwachting is dat het resultaat voor 2020 positief beïnvloed wordt doordat niet al het geld uit Investeren in Berkelland wordt uitgegeven in 2020. Voor een aantal onderwerpen verwachten we in de loop van dit jaar nog uitgaven. Onbekend is nog hoeveel dit zal zijn. Om die reden zijn de budgetten nog niet naar beneden bijgesteld.  Ook voor andere projecten die over meerdere jaren lopen zal dit jaar geld overblijven. In de begroting 2021 willen we het inzicht in de projecten vergroten. 

In grote lijnen zien we dat de nadelen die zich voordoen worden gecompenseerd door voordelen.

Hierna hebben we per programma een korte samenvatting van de belangrijkste verschillen weergegeven.

Plezierig wonen
In totaal is er een voordeel van € 498.000. Het voordeel ontstaat door lagere lasten voor de aankoop van de Maalderij in Rietmolen € 150.000, het niet invoeren van een transformatiefonds € 250.000, lagere rentelasten als gevolg van de lagere boekwaarden van de grondexploitaties € 58.000 en een hogere opbrengst voor bouwleges als gevolg van meer aanvragen van € 40.000.

Fijn Leven
Er is een voordeel van € 30.000. Dit voordeel is een samenstel van verschillende factoren. Aan de ene kant ontstaat er een voordeel van € 350.000 doordat diverse investeringsprojecten in wegen en infrastructuur later tot uitvoering komen. Daartegenover staan nadelen van € 252.000 voor eerder uitgevoerde groenprojecten en kosten in verband met de droogte. Daarnaast nemen de lasten voor de voorschoolse opvang met € 68.000 toe.

Vitaal Platteland
In dit programma is er een nadeel omdat nog een huuropbrengst was begroot van een pand dat niet verhuurd is.

Zorg voor wie dat nodig heeft
In dit programma ontstaat een nadeel, vooral door een hoger gebruik van de voorzieningen Wmo en Jeugd. Dit zijn voorzieningen met een open einde regeling. Daarnaast is er sprake van een stijging door indexering en hogere prijzen. In totaal gaat het om een nadeel van € 1.350.000. Deze lasten worden gedekt uit de reserve. De onttrekking daarvan is opgenomen in het programma financiën.

Werken en Ondernemen in een sterke regio
Er is een nadeel dat vooral wordt veroorzaakt door de aan corona gerelateerde ontwikkelingen bij de SDOA. De inkomsten vanuit de SW-detacheringen vallen weg en ook de uitstroom staat onder druk. Dit leidt tot een nadeel van € 374.000. Hiertegenover staan ook lagere kosten voor de ondersteuning van de SW-medewerkers en lagere lasten doordat enkele investeringsprojecten later gereed komen dan verwacht.

Sport is meer!
Het nadeel van dit programma is het gevolg van de extra inzet van combinatiefuntionarissen. Dit nadeel wordt gedekt uit de reserve nadelen decentralisaties. Daarnaast hebben we de Specifieke Uitkering Sport over 2019 ontvangen van het Rijk. Dit heeft een voordelig effect. Deze compensatie is afhankelijk van veel factoren en nemen we niet mee in de raming.  

Cultuur is van iedereen
Het nadeel in dit programma is het gevolg van de stijging van de lasten. Het gaat om de indexering van de subsidie van de bibliotheek. En de door het rijk gehonoreerde subsidieaanvraag voor het project kerkenvisie en erfgoed. De indexering wordt gedekt door de stelpost prijsstijgingen. Tegenover de lasten van de kerkenvisie en erfgoed staat dekking van de algemene uitkering. Beide programma financiën.

Financiën
Het voordeel bij dit programma kent een aantal onderdelen. De algemene uitkering is daarvan een van de grootste. De meicirculaire komt € 1.220.000 hoger uit. Daarnaast krijgen we nog een nog € 642.000 vanuit het compensatie pakket voor gemeenten als gevolg van de covid-19 crisis. Dit voordeel valt gedeeltelijk weg tegen nadelen in andere programma's en hebben we voor € 327.000 apart gezet om bij de jaarrekening als dekking te gebruiken. Daarnaast hebben we ook hier te maken met een aantal investeringen die later gereed komen.  Ook is er in dit programma nog een voordeel doordat er nog een raming voor de omgevingswet aanwezig was. Verder geeft dit programma een voordeel weer omdat in dit programma dekking zit voor nadelen in andere programma's.

Bedragen x €1.000
Exploitatie 2016 2017 2018 2019 Primitieve Begroting Gewijzigde begroting 2020 Wijzigingen Berap Begroting na Berap Realisatie 2020
010 Plezierig wonen 384 -74 -1.219 -667 -1.834 -2.296 498 -1.798 193
020 Fijn leven -8.836 -9.572 -9.519 -6.415 -10.529 -11.756 30 -11.726 -109
030 Vitaal platteland -117 -358 -468 -311 -849 -1.616 -29 -1.645 -210
040 Zorg voor wie dat nodig heeft -22.750 -24.339 -25.809 -28.192 -26.978 -26.701 -3.174 -29.875 -14.327
050 Werken en ondernemen in een sterke regio -12.322 -14.326 -13.616 -15.095 -16.731 -16.661 -248 -16.909 -4.475
060 Actief met duurzaamheid en energie -23 -367 -513 -766 -2.321 -2.368 0 -2.368 -294
070 Sport is meer! -2.143 -2.310 -2.448 -2.360 -2.190 -2.759 -106 -2.865 -2.207
080 Cultuur is van iedereen -1.594 -1.737 -1.708 -1.790 -1.743 -1.861 -292 -2.153 -1.467
090 Samen veilig -1.435 -2.006 -2.179 -2.785 -2.796 -2.901 0 -2.901 -1.821
110 Financiën 52.294 57.254 55.842 65.402 66.272 69.224 3.039 72.263 54.631
120 Aan de slag met de Omgevingswet 0 0 -38 -51 -300 -306 0 -306 -80