De bestuursrapportage is het tussentijdse rapportagemoment voor 2020. Net als vorig jaar geven wij in de bestuursrapportage een stand van zaken op basis van de ons bekende gegevens per 1 juli. We moeten daarbij wel aantekenen dat door de Coronacrisis er veel onzekerheden zijn. Voor zover we verwachten dat die een impact hebben, hebben we die benoemd. Op 31 maart, 8 mei en 17 juni hebben wij u met een raadsbrief geïnformeerd over de gevolgen van de coronacrisis. Begin september zullen we u met een nieuwe raadsbrief voorzien van de laatste stand van zaken.
Het resultaat van de bestuursrapportage is € 281.000 negatief. Dit resultaat is volledig incidenteel. De afwijkingen met een structureel karakter die in deze bestuursrapportage staan zijn opgenomen in de perspectiefnota en op die manier al verwerkt in het meerjarenperspectief. De structurele afwijkingen die niet zijn meegenomen in de perspectiefnota heffen elkaar op waardoor er geen effect is van deze bestuursrapportage op het meerjarenperspectief.
Deze bestuursrapportage is in opzet gelijk aan de voorgaande.
Hierbij worden activiteiten, projecten en investeringen op een en dezelfde wijze gepresenteerd.
Om de transparantie en inzichtelijkheid verder te vergoten willen wij in de begroting 2021 een ander onderscheid gaan aanbrengen tussen activiteiten, projecten. Dat maakt het mogelijk beter inzicht te geven in de stand van zaken van projecten die over meerdere jaren lopen.
Bijvoorbeeld een project dat over drie jaren loopt. In de huidige systematiek wordt een project verantwoord alsof het een activiteit is in een betreffend jaar en wordt het projectbudget door drie gedeeld en in de betreffende jaarschijf gezet. Maar in de uitvoering wordt in jaar één voorbereid en worden in dat jaar weinig kosten gemaakt. De uitgaven komen bijvoorbeeld pas halverwege jaar twee en in jaar drie. Dit geeft dan in de Berap een vertekend beeld omdat er in het eerste jaar een onderbesteding is en in het derde jaar een overbesteding.
Omdat de Berap gebaseerd is op de begroting is het niet mogelijk deze verbetering nu al toe te passen.
In de bestuursrapportage hebben wij overeenkomstig de wens van de auditcommissie de verschuivingen binnen programma's van groter dan € 250.000 toegelicht. Ook zijn in de kolom realisatie 2020 de werkelijke cijfers voor 2020 weergegeven.
In deze bestuursrapportage geven wij per activiteit uit de begroting aan hoe we er voor staan. Dit doen we op 3 onderdelen: kwaliteit, tijd en geld. Bij ieder onderdeel geven we ook via een kleur aan of er sprake is van een afwijking. Bij het aangeven van de kleuren zijn we uitgegaan van de volgende richtlijn:
Voor Kwaliteit en Tijd:
Groen = niks bijzonders
Oranje = kleine aanpassing
Rood = wijziging met impact
Voor Geld:
Groen = geen afwijking , positief of budgettair neutraal.
Oranje = nadeel < 50.000
Rood = nadeel > 50.000
Hiernaast zijn per programma de activiteiten aangegeven die kleurcode oranje of rood hebben.
Plezierig Wonen | |||
---|---|---|---|
We werken aan een transformatiefonds om sloop van woningen in de toekomst te bekostigen. | R | G | G |
We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners. | G | O | G |
We werken aan een regionale woonagenda en aansluitend aan een nieuwe lokale woonagenda | O | G | G |
We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis. | G | O | G |
Fijn Leven | |||
We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen. | O | G | R |
We werken samen met onze inwoners het nieuwe grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding (grondstofscheiding) bevorderen. | G | G | R |
Vitaal Platteland | |||
We ondersteunen de mogelijkheid om een cursus gastheer van het landschap te volgen. | G | O | G |
We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader. | G | O | O |
We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten. | G | G | O |
We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied. | G | O | G |
Zorg voor wie dat nodig heeft | |||
We organiseren algemene voorzieningen en preventieve activiteiten voor jeugd en/of hun ouders/verzorgers. | G | G | O |
Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering | G | O | G |
Wij realiseren een vrijwilligerspunt Berkelland waar vraag en aanbod elkaar bereiken. | O | G | G |
Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo – pgb). | O | G | G |
Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura). | G | G | R |
Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk. | O | G | R |
Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura). | G | G | R |
Werken en ondernemen in een sterke regio | |||
We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1. | O | O | G |
Voor de doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt zorgen we voor een doorgaande ontwikkellijn, waarin zij integraal ondersteund worden. | G | O | G |
Samen met SDOA en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag. | G | G | R |
Sport is meer! | |||
We zetten 11,7 fte combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn. | O | O | G |
We faciliteren de Sport Federatie Berkelland. | G | G | O |
We ondersteunen de exploitatie van zwembaden en sportaccommodaties. | O | G | G |
Cultuur is van iedereen | |||
We maken een cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma. | O | G | G |
We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden. | O | G | G |
We subsidiëren de Bibliotheek Oost-Achterhoek. | O | G | G |
We subsidiëren de instandhouding van monumenten. | O | G | G |
Financiën | |||
We beheren onze financiële middelen. | G | G | O |
Overige baten en lasten en onvoorzien | G | G | R |
We heffen andere belastingen en leges. | G | O | G |
Bedrijfsvoering | |||
Verminderen fiscale risico's. | O | O | R |
Ontwikkelen financiële instrumenten en control | O | G | G |
Voldoen aan de normen die worden gesteld in de Baseline Informatiebeveiliging. | O | G | G |
Investeringen | |||
Renoveren rioolgemalen 2019 | G | O | G |