Portefeuillehouder
Betsy Wormgoor

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De regionale inkoop jeugd en Wmo is vanaf 1 juli 2022 ingegaan. 59 (samenwerkingsverbanden van) aanbieders verzorgen nu de specialistische jeugdzorg die wordt ingezet via Voormekaar, huisartsen, gecertificeerde instellingen en medisch specialisten. Tevens zijn vanaf 2023 de nieuwe contracten ingegaan met aanbieders van hoogcomplexe jeugdzorg met verblijf. De herijking van de plekprijzen heeft plaatsgevonden per 1 juli 2023. Dit had voor Wmo en jeugdhulp hogere kosten tot gevolg dan de kosten die waren begroot. 

In het najaar van 2023 is de nieuwe werkwijze geëvalueerd. Zowel op inhoudelijk als op juridisch, financieel en inkooptechnisch gebied. De algehele conclusie is: de inhoudelijke transformatie kan onvoldoende van de grond komen door weeffouten in de techniek (waaronder bijvoorbeeld de bekostigingssystematiek, de jaarlijkse herijking, de indeling naar segmenten, het resultaatgericht indiceren). En de weeffouten zijn onvoldoende te repareren in de huidige werkwijze. Eind januari 2024 is daarom op basis van de evaluaties besloten om een nieuw inkooptraject te starten voor jeugdhulp en Wmo.

Er zijn ook resultaten geboekt met de nieuwe werkwijze. De aanbieders van verblijfvormen voor jeugdigen hebben een 'gezamenlijke voordeur' georganiseerd. Zo kan een verwijzer voortaan op 1 plek zijn/haar aanmelding doen voor een verblijfplek. Ook doen we positieve ervaringen op met 'kindgericht werven' voor een kind of meerdere kinderen uit één gezin waarvoor een pleeggezin de beste optie is. 

Op dit moment is fase 0 ter voorbereiding van de nieuwe inkoop afgerond en is fase 2 genaamd "voorbereiding" gestart.  Met onder andere de actualisatie van de doelstellingen, vormgeving van de segmentatie en kiezen van een bekostigingssystematiek. Volgens planning zal in oktober 2024 de nieuwe inkoopprocedures worden gestart.  Naast de nieuwe inkoop worden op dit moment ook in G7 verband de inkoop van de Essentiele functies gestart om ervoor te zorgen dat zeer hoog complexe zorg beschikbaar blijft binnen Gelderland, waarbij toegewerkt wordt naar afbouw van de jeugdzorg plus. 

 

Geld (indicator)

R

Geld (toelichting)

Ook bij de Regionale Inkoop voor de jeugd hanteren we een indexering van 4,7% voor loon- en prijsstijgingen. Voor jeugdzorg en woonvormen voegen we daarom een totaal van € 523.063. toe aan de begroting. De nieuwe overeenkomst dyslexie zorg leidt tot een lastenstijging van € 62.817. 

Het is nog niet eenduidig te begroten met welke lasten voor HCV we rekening moeten houden. We beschikken over zeer beperkte historische boekingsinformatie. Daarnaast zijn er pilots van toepassing om te komen tot kleinschalige zorg. De tarieven hiervan liggen aanzienlijk hoger dan de reguliere tarieven. Er maakt een beperkt aantal jeugdigen gebruik maakt van deze vorm van zorg. Door de hoge tarieven kan een extra inwoner met zorg van grote invloed zijn op de lasten. Het omgekeerde geldt natuurlijk ook. Om te voorkomen dat we zowel nu als bij de slotwijziging een wijziging op de begroting HCV moeten toepassen is nader onderzoek, monitoring en analyse van de (voorlopige) resultaten vereist. Wel is het voorstel een indexering van de tarieven op te nemen. Op basis van het overeengekomen percentage komt dit neer op € 116.000.