Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2021
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2021
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Inleiding
        1. Blz. 5 Inleiding
        2. Blz. 6 Incidenteel structureel
        3. Blz. 7 Overzicht van baten en lasten
      2. Blz. 8 Leeswijzer
        1. Blz. 9 Opzet begroting
        2. Blz. 10 Doorontwikkeling P&C documenten
        3. Blz. 11 Lezen van tabellen
        4. Blz. 12 Beleidsindicatoren
      3. Blz. 13 Plezierig Wonen
        1. Blz. 14 Kwalitatief goede woningvoorraad nu en in de toekomst
        2. Blz. 15 Wat speelt er?
        3. Blz. 16 Speerpunten
          1. Blz. 17 Toekomstgerichte bestaande woningen en wijken.
            1. Blz. 18 We stimuleren met verschillende (financiële) instrumenten particuliere eigenaren om te investeren in het verbeteren van de woning.
            2. Blz. 19 We continueren prestatieafspraken met ProWonen en huurdersvertegenwoordiging voor verdere verduurzaming van sociale huurwoningen en duurzame nieuwbouw.
            3. Blz. 20 We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis. (010.060)
            4. Blz. 21 We starten met een pilot integrale wijkaanpak voor transformatie van woningen en het toekomstbestendig maken van wijken.
          2. Blz. 22 Aantrekkelijke nieuwe woningen.
            1. Blz. 23 We blijven ruimte bieden voor goede, innovatieve woningbouwplannen die aansluiten bij de behoefte van onze inwoners. (010.080)
            2. Blz. 24 We stimuleren (pilots) voor innovatieve woningen en woonvormen.
            3. Blz. 25 We bieden ruimte aan flexwoonconcepten.
            4. Blz. 26 We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners. (010.030 en 010.090)
            5. Blz. 27 We monitoren regionaal en lokaal de ontwikkelingen op de woningmarkt. (010.045)
            6. Blz. 28 We bewaken de gemeentelijke grondexploitatie. (010.020)
            7. Blz. 29 We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (010.100)
          3. Blz. 30 Ouderen en mensen met een zorgvraag voelen zich thuis in een geschikte woning en in een fijne leefomgeving.
            1. Blz. 31 We zetten de Regietafel Wonen en Zorg voort.
            2. Blz. 32 We geven ruimte aan nieuwe woonzorginitiatieven.
            3. Blz. 33 We koppelen actief zorgaanbieders en ontwikkelaars aan geschikte locaties nabij voorzieningen.
            4. Blz. 34 We staan open voor (CPO-)initiatieven van ouderen.
            5. Blz. 35 We realiseren maatwerk voor bijzondere doelgroepen op basis van actuele behoefte en taakstellingen.
        4. Blz. 36 Wat mag het kosten
        5. Blz. 37 Projecten
        6. Blz. 38 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        7. Blz. 39 Beleidsindicatoren
      4. Blz. 40 Fijn Leven
        1. Blz. 41 Een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving
        2. Blz. 42 Wat speelt er?
        3. Blz. 43 Speerpunt
          1. Blz. 44 Investeren in de samenleving.
            1. Blz. 45 Samen met inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen stellen we wijkagenda’s op en voeren ze uit.
            2. Blz. 46 We ondersteunen initiatieven uit wijken, buurten en kernen. (020.100)
            3. Blz. 47 We ontwikkelen het gebiedswethouderschap verder door.
            4. Blz. 48 We verstevigen onze netwerken in wijken en kernen en hebben oog voor die groepen die nog niet zo betrokken of in beeld zijn.
          2. Blz. 49 Een uitnodigende leefomgeving.
            1. Blz. 50 Bij plannen en onderhoud zetten we in op het stimuleren van ‘bewegen’ in onze leefomgeving.
            2. Blz. 51 We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen. (020.020)
            3. Blz. 52 We investeren extra in verbetering van de kwaliteit van het groen(onderhoud). (020.120)
            4. Blz. 53 We passen waar mogelijk ecologisch beheer toe, niet alleen bij bermen, maar ook andere terreinen, zoals parken, in gemeentelijk bezit. (020.010)
            5. Blz. 54 We realiseren groen/-blauwe parels (aantrekkelijke plekken met groen en water) in de kernen.
          3. Blz. 55 Leefomgeving aangepast aan het veranderende klimaat.
            1. Blz. 56 We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan) inclusief klimaatstresstest. (020.030)
          4. Blz. 57 Veilige en makkelijk berijdbare wegen en paden.
            1. Blz. 58 We bepalen waar mogelijk samen met inwoners en ondernemers de (her)inrichting van onze wegen en paden.
            2. Blz. 59 We investeren extra in onderhoud van wegen en paden in het buitengebied op basis van een plan van aanpak. (020.110)
            3. Blz. 60 We onderhouden onze infrastructuur. (020.040)
          5. Blz. 61 Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen.
            1. Blz. 62 Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren. (020.050)
          6. Blz. 63 Hergebruik van grondstoffen (Van Afval Naar Grondstof).
            1. Blz. 64 Onderzoek doen naar de maier waarop de afgesproken doelstellingen uit ‘Van Afval Naar Grondstof’ (VANG) bereikt kunnen worden inclusief financiële consequenties hiervan.
            2. Blz. 65 We nemen gerichte actie om zwerfafval terug te dringen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval. (020.060)
            3. Blz. 66 We werken samen met onze inwoners het grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding (grondstofscheiding) bevorderen. (020.070)
          7. Blz. 67 Gemeentelijke gebouwen en scholen.
            1. Blz. 68 We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met onder andere demografische ontwikkelingen. (020.80)
            2. Blz. 69 We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente. (020.090)
            3. Blz. 70 We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
        4. Blz. 71 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 72 Projecten
        6. Blz. 73 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        7. Blz. 74 Beleidsindicatoren
      5. Blz. 75 Vitaal Platteland
        1. Blz. 76 Een vitaal en innovatief buitengebied
        2. Blz. 77 Wat speelt er?
        3. Blz. 78 Speerpunt
          1. Blz. 79 Toekomstgericht ondernemen in het buitengebied.
            1. Blz. 80 We ondersteunen boeren en andere initiatiefnemers bij vragen over duurzaamheid.
            2. Blz. 81 We voeren het project korte ketens in de Achterhoek uit.
            3. Blz. 82 We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat binnen de wettelijke mogelijkheden zoveel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkelingen. (030.070)
            4. Blz. 83 We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied. (030.010)
            5. Blz. 84 We doorlopen een kavelruilproces om een betere landbouwstructuur te organiseren. (030.080)
          2. Blz. 85 Mooi Landschap.
            1. Blz. 86 We voeren het plan van aanpak voor de aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing uit. (030.050)
            2. Blz. 87 We voeren het plan van aanpak voor de stimulering van de sanering van asbestdaken uit. (030.060)
            3. Blz. 88 We gaan door met het oplossen van knelpunten in bestaande wandel- en fietsroutes in afstemming met Stichting Achterhoek toerisme.
            4. Blz. 89 We zetten samen met het Waterschap en de Euregio in op concrete plannen voor de beleefbaarheid van het stroomgebied van de Berkel tussen Borculo en Lochem.
            5. Blz. 90 We ondersteunen de mogelijkheid om een cursus Gastheer van het landschap te volgen.
            6. Blz. 91 Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap. (030.020)
          3. Blz. 92 Sociaal vitaal.
            1. Blz. 93 We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten. (030.030)
            2. Blz. 94 De Voormekaar teams hebben extra oog voor de situatie bij agrariërs en stoppers.
            3. Blz. 95 Voor meer informatie over maatregelen om onze inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen zie programma Plezierig Wonen.
            4. Blz. 96 We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader. (030.090)
        4. Blz. 97 Wat mag het kosten
        5. Blz. 98 Projecten
        6. Blz. 99 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      6. Blz. 100 Zorg voor wie dat nodig heeft
        1. Blz. 101 Samen denken, samen doen
        2. Blz. 102 Wat speelt er?
        3. Blz. 103 Speerpunt
          1. Blz. 104 Zorg zoveel mogelijk voorkomen.
            1. Blz. 105 Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk.
            2. Blz. 106 We stimuleren nieuwe vormen van ondersteuning, hulp en zorg. Vernieuwingen proberen wij kleinschalig uit en stellen deze bij in nauwe samenwerking met direct betrokkenen. Dit doen we in een experimentele aanpak met minder regels.
            3. Blz. 107 Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo - pgb). (040.025)
            4. Blz. 108 Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura). (040.010)
          2. Blz. 109 De jeugd ontwikkelt zich positief.
            1. Blz. 110 We organiseren algemene voorzieningen en preventieve activiteiten voor jeugd en/of hun ouders/verzorgers.
            2. Blz. 111 Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet - pgb). (040.020)
            3. Blz. 112 Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura). (040.030)
          3. Blz. 113 Iedereen doet mee in Berkelland.
            1. Blz. 114 We bieden ruimte aan inwoners en professionals om in te zetten op innovatieve oplossingen voor een gezonde leefstijl. Voorbeeldinitiatieven van buurten, scholen en verenigingen krijgen extra aandacht.
            2. Blz. 115 We geven samen invulling aan de Lokaal Inclusie Agenda.
            3. Blz. 116 Wij verbeteren de toegang tot onze regelingen die zich richten op meedoen aan de samenleving, vroegsignalering van schulden en schuldhulpverlening.
          4. Blz. 117 Nieuwkomers burgeren in.
            1. Blz. 118 Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering. (040.050)
          5. Blz. 119 Voldoende en krachtige vrijwilligers en mantelzorgers die worden gesteund waar het nodig is.
            1. Blz. 120 Wij realiseren een steunpunt voor mantelzorgers waar informatie, advies en ondersteuning samen komen.
            2. Blz. 121 Wij realiseren een vrijwilligerspunt Berkelland waar vraag en aanbod elkaar bereiken.
        4. Blz. 122 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 123 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 124 Beleidsindicatoren
      7. Blz. 125 Werken en ondernemen in een sterke regio
        1. Blz. 126 Een warm welkom voor werk
        2. Blz. 127 Wat speelt er?
        3. Blz. 128 Speerpunt
          1. Blz. 129 Promotie van Berkelland (en de Achterhoek).
            1. Blz. 130 Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken.
          2. Blz. 131 Goed vestigingsklimaat voor ondernemers.
            1. Blz. 132 We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
            2. Blz. 133 We denken snel en actief mee met ondernemers. (We leggen de rode loper uit.)
            3. Blz. 134 We voeren de economische agenda 2020-2024 uit.
            4. Blz. 135 We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1.
            5. Blz. 136 We zetten in op meer samenwerking met Duitsland, om kansen voor ondernemers en inwoners te benutten. (050.020)
          3. Blz. 137 Vitale winkelcentra.
            1. Blz. 138 Faciliteren van het ondernemersfonds. (050.030)
            2. Blz. 139 Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde task forces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra.
            3. Blz. 140 We blijven inzetten op compacte centra waarin het fijn verblijven is, onder andere door het creëren van groen/blauwe parels (zie ook programma ‘Fijn leven’). (050.035)
            4. Blz. 141 We sluiten aan op ‘natuurlijke’ momenten van verandering.
            5. Blz. 142 We spelen in op ontwikkelingen en kansen die voorbijkomen, bijvoorbeeld Museum More en de ontwikkeling van de Hambroekplas, en maken waar mogelijk verbindingen met de centra.
          4. Blz. 143 Iedereen doet mee met werk, betaald of onbetaald.
            1. Blz. 144 Samen met SDOA en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag.
            2. Blz. 145 Voor de doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt zorgen we voor een doorgaande ontwikkellijn, waarin zij integraal ondersteund worden.
            3. Blz. 146 Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering). (050.040)
            4. Blz. 147 We gaan meer inzetten op ‘social return’: beter gebruik maken van de mogelijkheden om bij aanbestedingen bedrijven en organisaties een sociale bijdrage te laten leveren.
            5. Blz. 148 We maken duurzame verbindingen met ondernemers en organisaties gericht op de inzet van kwetsbare medewerkers onder de Participatiewet. (050.050)
          5. Blz. 149 Goed onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt.
            1. Blz. 150 Bewaken dat er goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
            2. Blz. 151 Promoten van technische beroepen.
          6. Blz. 152 Vrijetijdsaanbod het hele jaar door.
            1. Blz. 153 We ondersteunen (lokale en regionale) projecten onder andere voor productontwikkeling op het gebied van verblijfs- en dagrecreatie. (050.070)
        4. Blz. 154 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 155 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 156 Beleidsindicatoren
      8. Blz. 157 Actief met duurzaamheid en energie
        1. Blz. 158 Alle hens aan dek!
        2. Blz. 159 Wat speelt er?
        3. Blz. 160 Speerpunt
          1. Blz. 161 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Wonen. (060.011)
            1. Blz. 162 We gaan door met 'Achterhoek Bespaart' en het aanbieden van gunstige leningen.
            2. Blz. 163 We informeren en adviseren via het Achterhoekse energieloket.
            3. Blz. 164 We laten onderzoek doen naar een subsidieregeling asbestdakbeschot en dakisolatie.
            4. Blz. 165 We ontwikkelen een follow up van de Achterhoekse pilot gebouwgebonden financiering.
            5. Blz. 166 We voeren steekproeven uit ter controle van de getroffen maatregelen.
          2. Blz. 167 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Bedrijven. (060.012)
            1. Blz. 168 We bieden DOE scans aan voor het MKB.
            2. Blz. 169 We doen mee met stimuleringsacties voor zon op dak zodra de infrastructuur dat weer mogelijk maakt.
            3. Blz. 170 We stimuleren het gezamenlijk optrekken van bedrijven bij de energietransitie.
            4. Blz. 171 We zorgen ervoor dat de Omgevingsdienst bedrijven controleert (EML controles).
          3. Blz. 172 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Maatschappelijke Organisaties en verenigingen. (060.013)
            1. Blz. 173 We gaan door met de subsidieregeling maatschappelijke initiatieven.
            2. Blz. 174 We promoten energiebesparing bij maatschappelijke organisaties.
          4. Blz. 175 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Grootschalige opwek. (060.014)
            1. Blz. 176 We begeleiden initiatiefnemers voor energieopwek op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame energie).
          5. Blz. 177 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Regionale samenwerking. (060.015)
            1. Blz. 178 We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie (RES).
          6. Blz. 179 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Communicatie en bewustwording. (060.016)
            1. Blz. 180 We zorgen voor communicatie en bewustwording.
          7. Blz. 181 Van het aardgas af. (060.050)
            1. Blz. 182 We maken een transitievisie warmte
            2. Blz. 183 We benutten de kansen die voorbij komen om haalbaarheid van warmteplannen te onderzoeken.
          8. Blz. 184 Gemeente als voorbeeld. (060.017)
            1. Blz. 185 We doen een innovatief circulair/duurzaam aanbestedingstraject om van te leren.
            2. Blz. 186 We voeren motie M19-08 uit (eigen gemeentelijk initiatief voor grootschalige energieopwek).
            3. Blz. 187 We investeren versneld in verduurzaming van ons eigen vastgoed.
            4. Blz. 188 Wij vergroenen ons energieverbruik.
            5. Blz. 189 Wij monitoren onze organisatie/bedrijfsvoering met de CO2 prestatieladder.
            6. Blz. 190 Wij voeren de reductiemaatregelen uit van de CO2 prestatieladder.
        4. Blz. 191 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 192 Projecten
        6. Blz. 193 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
        7. Blz. 194 Beleidsindicatoren
      9. Blz. 195 Sport is meer!
        1. Blz. 196 Een leven lang sporten en bewegen
        2. Blz. 197 Wat speelt er?
        3. Blz. 198 Speerpunt
          1. Blz. 199 Een leven lang sport en bewegen voor iedereen.
            1. Blz. 200 Voor volwassenen uit minima-gezinnen zijn er de regelingen gericht op meedoen waardoor zij kunnen sporten en bewegen.
            2. Blz. 201 We faciliteren ‘Achterhoek in beweging' en ondersteunen initiatieven uit de samenleving. (070.070)
            3. Blz. 202 We zetten combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn. (070.010)
            4. Blz. 203 We ondersteunen de uitvoering van het lokale sportakkoord.
          2. Blz. 204 Toekomstbestendige verenigingen en sportinfrastructuur.
            1. Blz. 205 We beheren gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties. (070.020)
            2. Blz. 206 We faciliteren de Sport Federatie Berkelland. (070.030)
            3. Blz. 207 We ondersteunen de exploitatie van zwembaden en de bijbehorende sportaccommodaties. (070.040 en 070.041)
            4. Blz. 208 We subsidiëren jeugdleden van sportverenigingen. (070.050)
            5. Blz. 209 We stellen € 200.000 beschikbaar voor transformatieplannen. (070.080)
        4. Blz. 210 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 211 Projecten
        6. Blz. 212 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
        7. Blz. 213 Beleidsindicatoren
      10. Blz. 214 Cultuur is van iedereen
        1. Blz. 215 Cultuur beleef je in Berkelland
        2. Blz. 216 Wat speelt er?
        3. Blz. 217 Speerpunt
          1. Blz. 218 Een samenhangende cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma.
            1. Blz. 219 We zorgen voor het onderhoud van kunst in de openbare ruimte. (080.022)
            2. Blz. 220 We helpen culturele organisaties bij de (door)ontwikkeling naar toekomstbestendigheid. (080.120)
            3. Blz. 221 Aan de slag met het uitvoeringsprogramma cultuur- en erfgoed. (080.022, 080.090 en 080.110)
            4. Blz. 222 We ondersteunen de (vrijwilligers van de) dorpsböke. (080.010)
            5. Blz. 223 We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden. 080.020)
            6. Blz. 224 We subsidiëren de lokale omroep. (080.021)
            7. Blz. 225 We subsidiëren de bibliotheek Oost-Achterhoek. (080.040)
            8. Blz. 226 We subsidiëren de instandhouding van monumenten. (080.050)
            9. Blz. 227 We subsidiëren het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers (ECAL). (080.060)
            10. Blz. 228 We subsidiëren musea. (080.051)
            11. Blz. 229 We zorgen voor cultuureducatie voor ieder kind in het basisonderwijs. (080.041)
        4. Blz. 230 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 231 Projecten
        6. Blz. 232 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      11. Blz. 233 Samen veilig
        1. Blz. 234 Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
        2. Blz. 235 Wat speelt er?
        3. Blz. 236 Speerpunt
          1. Blz. 237 Een veilige woon- en leefomgeving voor alle inwoners.
            1. Blz. 238 We bevorderen brandveilig wonen van niet-zelfredzamen. Daarnaast gaan we inwoners bewust maken over wat zij kunnen doen om (mogelijke) calamiteiten als gevolg van brand te voorkomen door snel en adequaat handelen. (090.010)
            2. Blz. 239 We maken een breed plan om problemen als gevolg van overmatig alcohol- en drugsgebruik van jeugd aan te pakken. (090.020)
            3. Blz. 240 We vragen inwoners naar hun onveiligheidsgevoel (bijvoorbeeld via het internetpanel) en ondernemen daarop gericht actie.
            4. Blz. 241 We zorgen voor passende en gerichte inzet samen met inwoners en andere betrokken partners (zoals politie, woningcorporaties, maatschappelijke instellingen, vastgoedeigenaren, uitzendbureaus en omgevingsdienst).
            5. Blz. 242 Dienstverlening Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s).
          2. Blz. 243 Geen ruimte voor ‘ondermijning’.
            1. Blz. 244 We maken kaders en richtlijnen voor de huisvesting van arbeidsmigranten en zorgen ervoor dat deze worden nageleefd, om zo negatieve aspecten van arbeidsmigratie (zoals mensenhandel, slechte woonomstandigheden en overlast) te beperken.
            2. Blz. 245 We maken onze inwoners en collega’s bewust van situaties die met ondermijning te maken kunnen hebben.
            3. Blz. 246 We werken nog meer samen met onze inwoners en betrokken partners door informatie uit te wisselen, verbindingen te maken en het makkelijk te maken melding te doen van mogelijke situaties van ondermijning.
          3. Blz. 247 Verminderen criminaliteit in buitengebied en kernen.
            1. Blz. 248 We ondersteunen (onder andere met financiële middelen) het Keurmerk Veilig Ondernemen voor het hele buitengebied.
            2. Blz. 249 We zetten in op intensieve gerichte daderaanpak, een gebiedsgerichte aanpak, preventie én aandacht voor het slachtoffer.
        4. Blz. 250 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 251 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 252 Beleidsindicatoren
      12. Blz. 253 Aan de slag met de Omgevingswet
        1. Blz. 254 Een nieuwe manier van (samen)werken
        2. Blz. 255 Wat speelt er?
        3. Blz. 256 Speerpunt
          1. Blz. 257 Concreet aan de slag met een Omgevingsvisie. (120.010)
            1. Blz. 258 We maken een leidraad voor participatie.
            2. Blz. 259 We oefenen met een aantal pilots.
            3. Blz. 260 We volgen het plan van aanpak uit 2019 om te komen tot een Omgevingsvisie.
          2. Blz. 261 Werken volgens de nieuwe wet.
            1. Blz. 262 We passen - waar nodig - onze regelgeving aan.
            2. Blz. 263 We passen onze systemen op tijd aan afhankelijk van de voortgang van het Digitaal stelsel Omgevingswet.
            3. Blz. 264 We richten onze werkprocessen opnieuw in.
            4. Blz. 265 We zorgen op tijd voor afspraken over de benodigde informatie-uitwisseling en archivering tussen ketenpartners.
            5. Blz. 266 We zorgen voor opleiding en training.
        4. Blz. 267 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 268 Projecten
        6. Blz. 269 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      13. Blz. 270 Financiën
        1. Blz. 271 Wat speelt er?
        2. Blz. 272 Speerpunt
          1. Blz. 273 Financieel structureel gezonde gemeente.
            1. Blz. 274 We beheren onze financiële middelen.
            2. Blz. 275 We heffen andere belastingen en leges.
            3. Blz. 276 We heffen Onroerende zaakbelastingen.
            4. Blz. 277 We ontvangen een algemene uitkering.
            5. Blz. 278 We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
            6. Blz. 279 We storten in en onttrekken aan reserves.
            7. Blz. 280 We voeren de Wet waardering onroerende zaken uit.
            8. Blz. 281 Overige baten en lasten en onvoorzien.
        3. Blz. 282 Wat mag het kosten?
        4. Blz. 283 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 284 Overzicht van de kosten van overhead
        6. Blz. 285 Overzicht van algemene dekkingsmiddelen
      14. Blz. 286 Financiële begroting
        1. Blz. 287 Baten en lasten 2021 per programma
        2. Blz. 288 Saldi per programma 2016-2024
        3. Blz. 289 Algemene dekkingsmiddelen
        4. Blz. 290 Overzicht van incidentele baten en lasten 2021 - 2024 per programma
        5. Blz. 291 Balansen
        6. Blz. 292 EMU saldi
        7. Blz. 293 Overzicht baten en lasten per taakveld
        8. Blz. 294 Overzicht van baten en lasten voor het taakveld overhead
        9. Blz. 295 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
        10. Blz. 296 Uitgangspunten
      15. Blz. 297 Investeringen
        1. Blz. 298 Doelstellingen
          1. Blz. 299 Investeringen 2019
            1. Blz. 300 2 Auto's voor BOA's
            2. Blz. 301 Renoveren rioolgemalen 2019
            3. Blz. 302 Revitalisering bedrijventerrein Jukkenbarg
            4. Blz. 303 Rittenregistratiesysteem
            5. Blz. 304 Uitvoeren klimaatscan/afkoppelkansen oudere wijken Ruurlo
            6. Blz. 305 Voorbereiding en uitvoering plan Nieuwboer laatste fase
          2. Blz. 306 Investeringen 2020
            1. Blz. 307 3 Bussen
            2. Blz. 308 Garvelinkskamp
            3. Blz. 309 Haverweg Neede
            4. Blz. 310 Klein onderhoud riolering en re-linen 2020
            5. Blz. 311 Kwaliteitsslag kolken
            6. Blz. 312 Materieel Buitendienst
            7. Blz. 313 Onderzoek communicatie watertakenplan
            8. Blz. 314 Openbare verlichting
            9. Blz. 315 Renovatie drukrioolunits
            10. Blz. 316 Renovatie rioolgemalen 2020
            11. Blz. 317 Rozenkamp Eibergen
            12. Blz. 318 Ruwenhofstraat Neede
            13. Blz. 319 Schoemaker Ruurlo
            14. Blz. 320 Transformatie Oudestraat
            15. Blz. 321 Voshaarweg/Willem Sluiterweg Haarlo
          3. Blz. 322 Investeringen 2021
            1. Blz. 323 Borculoseweg Neede
            2. Blz. 324 Brug over de Bolksbeek
            3. Blz. 325 Burgemeester Bloemersstraat
            4. Blz. 326 Huenderstraat
            5. Blz. 327 Lochemseweg
            6. Blz. 328 Renovatie drukrioolunits 2021
            7. Blz. 329 Renovatie rioolgemalen 2021
            8. Blz. 330 Ruwenhofstraat Neede
            9. Blz. 331 Sporthal Ruurlo
            10. Blz. 332 Tulpstraat en Anemonenstraat
            11. Blz. 333 Vijvers Ruurlo
            12. Blz. 334 Materieel Buitendienst 2021
            13. Blz. 335 Relinen 2021
            14. Blz. 336 Staring College
    3. Blz. 337 Paragrafen
      1. Blz. 338 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 339 Berkelland goed georganiseerd!
        2. Blz. 340 Versterken van het fundament
        3. Blz. 341 Interne controle en rechtmatigheid
        4. Blz. 342 Trends en ontwikkelingen
      2. Blz. 343 Ombuigingen/Bezuinigingen
        1. Blz. 344 Inleiding
        2. Blz. 345 Programma Plezierig wonen
        3. Blz. 346 Programma Fijn leven
        4. Blz. 347 Programma Vitaal platteland
        5. Blz. 348 Programma Zorg voor wie dat nodig heeft
        6. Blz. 349 Programma Werken en ondernemen in een sterke regio
        7. Blz. 350 Programma Actief met duurzame energie
        8. Blz. 351 Programma Sport is meer!
        9. Blz. 352 Programma Cultuur is van iedereen
        10. Blz. 353 Programma Samen veilig
        11. Blz. 354 Programma Financiën
      3. Blz. 355 Grondbeleid
        1. Blz. 356 Wat speelt er?
        2. Blz. 357 Wat zijn de kosten?
      4. Blz. 358 Lokale heffingen
        1. Blz. 359 Lokale heffingen
        2. Blz. 360 Inleiding
        3. Blz. 361 Beleid
        4. Blz. 362 Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen
        5. Blz. 363 Ontwikkeling lastendruk
        6. Blz. 364 Belastingen
        7. Blz. 365 Bestemmingsheffingen
        8. Blz. 366 Kwijtscheldingsbeleid
      5. Blz. 367 Weerstandsvermogen
        1. Blz. 368 Weerstandsvermogen
        2. Blz. 369 Wat speelt er?
        3. Blz. 370 Wettelijk kader
        4. Blz. 371 Inventarisatie risico's
        5. Blz. 372 Inventarisatie weerstandscapaciteit
        6. Blz. 373 Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
        7. Blz. 374 Risicobeheersing
        8. Blz. 375 Kengetallen financiële positie
      6. Blz. 376 Verbonden partijen
        1. Blz. 377 Samenwerkingspartijen
        2. Blz. 378 Inleiding
        3. Blz. 379 Gemeenschappelijke regelingen
        4. Blz. 380 Vennootschappen en coöperaties
        5. Blz. 381 Stichtingen en verenigingen
        6. Blz. 382 Overige verbonden partijen
      7. Blz. 383 Financiering
        1. Blz. 384 Financiering
        2. Blz. 385 Inleiding
        3. Blz. 386 Ontwikkelingen
        4. Blz. 387 Risicobeheer
        5. Blz. 388 Rentelasten en baten
      8. Blz. 389 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 390 Onderhoud kapitaalgoederen
        2. Blz. 391 Inleiding
        3. Blz. 392 Riolering en water
        4. Blz. 393 Onderhouden van wegen
        5. Blz. 394 Groen en speelvoorzieningen
        6. Blz. 395 Onderhoud gebouwen
      9. Blz. 396 Reserves
        1. Blz. 397 Wat speelt er?
        2. Blz. 398 Overzicht reserves
        3. Blz. 399 Algemene reserve
        4. Blz. 400 Bestuurlijke claims
        5. Blz. 401 Egalisatiereserve afval
        6. Blz. 402 Egalisatiereserve investeringen
        7. Blz. 403 Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
        8. Blz. 404 Onderwijshuisvesting
        9. Blz. 405 Wegen
        10. Blz. 406 Herstructurering
        11. Blz. 407 Nadelen decentralisaties
        12. Blz. 408 Meerjarenoverzicht reserves
        13. Blz. 409 Voorzieningen
    4. Activiteiten
    5. Zoeken
    6. Publicatie bijlagen
    7. Contact
    8. PrivacyStatement
    9. Sitemap