Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2020
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2020
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Samenvatting
        1. Blz. 5 Inleiding
        2. Blz. 6 Financiële samenvatting
      2. Blz. 7 Plezierig Wonen
        1. Blz. 8 Kwalitatief goede woningvoorraad nu en in de toekomst
        2. Blz. 9 Wat speelt er?
        3. Blz. 10 Speerpunten
          1. Blz. 11 Toekomstgerichte bestaande woningvoorraad.
            1. Blz. 12 We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis. (010.060)
            2. Blz. 13 We zetten de Regietafel Wonen en Zorg voort.
            3. Blz. 14 We geven ruimte aan nieuwe woonzorginitiatieven.
            4. Blz. 15 Voor meer informatie over energierenovaties in de particuliere woningvoorraad zie programma Actief met Duurzaamheid en Energie.
            5. Blz. 16 We werken aan een transformatiefonds om sloop van woningen in de toekomst te bekostigen. (010.050)
            6. Blz. 17 We starten met een pilot integrale wijkaanpak voor transformatie van woningen en het toekomstbestendig maken van wijken. (010.070)
            7. Blz. 18 We werken met een herstructureringsfonds om nadelige gevolgen van demografische veranderingen tegen te gaan. Investeren in de openbare ruimte en bestaand vastgoed is noodzakelijk.
            8. Blz. 19 We werken aan een regionale woonagenda en aansluitend aan een nieuwe lokale woonagenda. (010.010 en 010.040)
          2. Blz. 20 Het aantal en type woningen past bij de behoefte.
            1. Blz. 21 We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners. (010.030 en 010.090)
            2. Blz. 22 We monitoren regionaal en lokaal de ontwikkelingen op de woningmarkt. (010.045)
            3. Blz. 23 We blijven ruimte bieden voor goede, innovatieve woningbouwplannen die aansluiten bij de behoefte van onze inwoners. (010.080)
            4. Blz. 24 We bewaken de gemeentelijke grondexploitatie. (010.020)
            5. Blz. 25 We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (010.100)
        4. Blz. 26 Wat mag het kosten
        5. Blz. 27 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 28 Beleidsindicatoren
      3. Blz. 29 Fijn Leven
        1. Blz. 30 Een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving
        2. Blz. 31 Wat speelt er?
        3. Blz. 32 Speerpunt
          1. Blz. 33 Investeren in de samenleving.
            1. Blz. 34 We verstevigen onze netwerken in wijken en kernen en hebben oog voor die groepen die nog niet zo betrokken of in beeld zijn.
            2. Blz. 35 We ontwikkelen het gebiedswethouderschap verder door.
            3. Blz. 36 Samen met inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen stellen we wijkagenda’s op en voeren ze uit.
            4. Blz. 37 We ondersteunen initiatieven uit wijken, buurten en kernen. (020.100)
          2. Blz. 38 Een uitnodigende leefomgeving.
            1. Blz. 39 We passen waar mogelijk ecologisch beheer toe, niet alleen bij bermen, maar ook andere terreinen, zoals parken, in gemeentelijk bezit. (020.010)
            2. Blz. 40 We zaaien daar waar mogelijk bermen/terreinen in met kleurrijke zaadmengsels. (020.010)
            3. Blz. 41 We realiseren groen/-blauwe parels (aantrekkelijke plekken met groen en water) in de kernen.
            4. Blz. 42 Bij plannen en onderhoud zetten we in op het stimuleren van ‘bewegen’ in onze leefomgeving.
            5. Blz. 43 We overleggen met inwoners en ondernemers over hun eigen (gezamenlijke) inbreng en verantwoordelijkheid bij het inrichten en onderhouden van hun/onze openbare ruimte.
            6. Blz. 44 We investeren extra in verbetering van de kwaliteit van het groen(onderhoud). (020.120)
            7. Blz. 45 We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen. (020.020)
          3. Blz. 46 Leefomgeving aangepast aan het veranderende klimaat.
            1. Blz. 47 We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan) inclusief klimaatstresstest. (020.030)
            2. Blz. 48 We voeren een bewustwordingscampagne voor inwoners en bedrijven over wat zij zelf kunnen doen aan gevolgen van de klimaatverandering.
          4. Blz. 49 Veilige en makkelijk berijdbare wegen en paden.
            1. Blz. 50 We onderhouden onze infrastructuur. (020.040)
            2. Blz. 51 We investeren extra in onderhoud van wegen en paden in het buitengebied op basis van een plan van aanpak. (020.110)
            3. Blz. 52 We bepalen waar mogelijk samen met inwoners en ondernemers de (her)inrichting van onze wegen en paden.
          5. Blz. 53 Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen.
            1. Blz. 54 Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren. (020.050)
          6. Blz. 55 Hergebruik van grondstoffen (Van Afval Naar Grondstof).
            1. Blz. 56 We werken samen met onze inwoners het grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding (grondstofscheiding) bevorderen. (020.070)
            2. Blz. 57 We nemen gerichte actie om zwerfafval terug te dringen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval. (020.060)
            3. Blz. 58 Onderzoek doen naar de manier waarop de afgesproken doelstellingen uit ‘Van Afval Naar Grondstof’ (VANG) bereikt kunnen worden inclusief financiële consequenties hiervan.
          7. Blz. 59 Gemeentelijke gebouwen en scholen.
            1. Blz. 60 We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente. (020.090)
            2. Blz. 61 We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
            3. Blz. 62 We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met onder andere demografische ontwikkelingen. (020.80)
        4. Blz. 63 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 64 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 65 Beleidsindicatoren
      4. Blz. 66 Vitaal Platteland
        1. Blz. 67 Een vitaal en innovatief buitengebied
        2. Blz. 68 Wat speelt er?
        3. Blz. 69 Speerpunt
          1. Blz. 70 Toekomstgericht ondernemen in het buitengebied.
            1. Blz. 71 We ondersteunen boeren en andere initiatiefnemers bij vragen over duurzaamheid.
            2. Blz. 72 We onderzoeken samen met de Wageningen Universiteit de mogelijkheden van nieuwe verdienmodellen, waaronder verticale landbouw. (030.100)
            3. Blz. 73 We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat binnen de wettelijke mogelijkheden zoveel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkelingen. (030.070)
            4. Blz. 74 We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied. (030.010)
            5. Blz. 75 We faciliteren initiatieven van nieuwe ondernemers in het buitengebied, we maken hierbij gebruik van een rode loper aanpak.
            6. Blz. 76 We doorlopen een kavelruilproces om een betere landbouwstructuur te organiseren. (030.080)
          2. Blz. 77 Mooi Landschap.
            1. Blz. 78 We maken een plan van aanpak voor aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing. (030.050)
            2. Blz. 79 We blijven ons vraaggestuurd inzetten voor asbestverwijdering en houden de ontwikkelingen hierover landelijk in de gaten.
            3. Blz. 80 We gaan aan de slag om knelpunten in bestaande wandel- en fietsroutes op te lossen.
            4. Blz. 81 We zetten samen met het Waterschap en de Euregio in op concrete plannen voor de beleefbaarheid van het stroomgebied van de Berkel tussen Borculo en Lochem.
            5. Blz. 82 We ondersteunen de mogelijkheid om een cursus Gastheer van het landschap te volgen. (030.020)
            6. Blz. 83 Voor meer informatie over ecologisch bermbeheer zie programma Fijn Leven.
            7. Blz. 84 Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap. (030.020)
            8. Blz. 85 We stellen een biodiversiteitsplan op voor het buitengebied van Berkelland. (030.020)
          3. Blz. 86 Sociaal vitaal.
            1. Blz. 87 We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten. (030.030)
            2. Blz. 88 De Voormekaar teams hebben extra oog voor de situatie bij agrariërs en stoppers.
            3. Blz. 89 Voor meer informatie over maatregelen om onze inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen zie programma Plezierig Wonen.
            4. Blz. 90 We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader. (030.090)
        4. Blz. 91 Wat mag het kosten
        5. Blz. 92 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      5. Blz. 93 Zorg voor wie dat nodig heeft
        1. Blz. 94 Samen denken, samen doen
        2. Blz. 95 Wat speelt er?
        3. Blz. 96 Speerpunt
          1. Blz. 97 Zorg zoveel mogelijk voorkomen.
            1. Blz. 98 Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura). (040.010)
            2. Blz. 99 Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk.
            3. Blz. 100 We stimuleren nieuwe vormen van ondersteuning, hulp en zorg. Vernieuwingen proberen wij kleinschalig uit en stellen deze bij in nauwe samenwerking met direct betrokkenen. Dit doen we in een experimentele aanpak met minder regels.
            4. Blz. 101 Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo - pgb). (040.025)
          2. Blz. 102 De jeugd ontwikkelt zich positief.
            1. Blz. 103 Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura). (040.030)
            2. Blz. 104 Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet - pgb). (040.020)
            3. Blz. 105 We organiseren algemene voorzieningen en preventieve activiteiten voor jeugd en/of hun ouders/verzorgers.
          3. Blz. 106 Iedereen doet mee in Berkelland.
            1. Blz. 107 We bieden ruimte aan inwoners en professionals om in te zetten op innovatieve oplossingen voor een gezonde leefstijl. Voorbeeldinitiatieven van buurten, scholen en verenigingen krijgen extra aandacht.
            2. Blz. 108 Wij verbeteren de toegang tot onze regelingen die zich richten op meedoen aan de samenleving, vroegsignalering van schulden en schuldhulpverlening.
            3. Blz. 109 We geven samen invulling aan de Lokaal Inclusie Agenda.
          4. Blz. 110 Nieuwkomers burgeren in.
            1. Blz. 111 Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering. (040.050)
          5. Blz. 112 Voldoende en krachtige vrijwilligers en mantelzorgers die worden gesteund waar het nodig is.
            1. Blz. 113 Wij realiseren een steunpunt voor mantelzorgers waar informatie, advies en ondersteuning samen komen.
            2. Blz. 114 Wij realiseren een vrijwilligerspunt Berkelland waar vraag en aanbod elkaar bereiken.
        4. Blz. 115 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 116 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 117 Beleidsindicatoren
      6. Blz. 118 Werken en ondernemen in een sterke regio
        1. Blz. 119 Een warm welkom voor werk
        2. Blz. 120 Wat speelt er?
        3. Blz. 121 Speerpunt
          1. Blz. 122 Promotie van Berkelland (en de Achterhoek).
            1. Blz. 123 Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken.
          2. Blz. 124 Goed vestigingsklimaat voor ondernemers.
            1. Blz. 125 We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1.
            2. Blz. 126 We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
            3. Blz. 127 We voeren de economische agenda 2020-2024 uit.
            4. Blz. 128 We denken snel en actief mee met ondernemers. (We leggen de rode loper uit.)
            5. Blz. 129 We zetten in op meer samenwerking met Duitsland, om kansen voor ondernemers en inwoners te benutten. (050.020)
          3. Blz. 130 Vitale winkelcentra.
            1. Blz. 131 Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde task forces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra.
            2. Blz. 132 We blijven inzetten op compacte centra waarin het fijn verblijven is, onder andere door het creëren van groen/blauwe parels (zie ook programma ‘Fijn leven’). (050.035)
            3. Blz. 133 We spelen in op ontwikkelingen en kansen die voorbijkomen, bijvoorbeeld Museum More en de ontwikkeling van de Hambroekplas, en maken waar mogelijk verbindingen met de centra.
            4. Blz. 134 We sluiten aan op ‘natuurlijke’ momenten van verandering.
            5. Blz. 135 Faciliteren van het ondernemersfonds. (050.030)
          4. Blz. 136 Iedereen doet mee met werk, betaald of onbetaald.
            1. Blz. 137 Samen met SDOA en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag.
            2. Blz. 138 Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering). (050.040)
            3. Blz. 139 We gaan meer inzetten op ‘social return’: beter gebruik maken van de mogelijkheden om bij aanbestedingen bedrijven en organisaties een sociale bijdrage te laten leveren.
            4. Blz. 140 We maken duurzame verbindingen met ondernemers en organisaties gericht op de inzet van kwetsbare medewerkers onder de Participatiewet. (050.050)
            5. Blz. 141 Voor de doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt zorgen we voor een doorgaande ontwikkellijn, waarin zij integraal ondersteund worden.
          5. Blz. 142 Goed onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt.
            1. Blz. 143 Bewaken dat er goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
            2. Blz. 144 Promoten van technische beroepen.
          6. Blz. 145 Vrijetijdsaanbod het hele jaar door.
            1. Blz. 146 We ondersteunen (lokale en regionale) projecten onder andere voor productontwikkeling op het gebied van verblijfs- en dagrecreatie. (050.070)
        4. Blz. 147 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 148 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 149 Beleidsindicatoren
      7. Blz. 150 Actief met duurzaamheid en energie
        1. Blz. 151 Alle hens aan dek!
        2. Blz. 152 Wat speelt er?
        3. Blz. 153 Speerpunt
          1. Blz. 154 40% energieneutraal in 2022 en in de kopgroep van de Achterhoek.
            1. Blz. 155 We gaan door met 'Achterhoek Bespaart' en de SVn duurzaamheidslening.
            2. Blz. 156 We doen mee met de Achterhoekse pilot gebouw gebonden financiering. (060.011)
            3. Blz. 157 We doen onderzoek naar een subsidieregeling asbestdakbeschot en dakisolatie. (060.011)
            4. Blz. 158 We blijven meedoen met en versterken de dienstverlening van het Achterhoekse energieloket. (060.011)
            5. Blz. 159 We controleren met steekproeven de getroffen maatregelen. (060.011)
            6. Blz. 160 We faciliteren Energie-initiatieven op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame energie). (060.014)
            7. Blz. 161 We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie (RES). (060.015)
            8. Blz. 162 We bieden DOE scans aan voor het MKB. (060.012)
            9. Blz. 163 We zorgen ervoor dat de Omgevingsdienst bedrijven controleert (EML controles). (060.012)
            10. Blz. 164 We stimuleren technische innovaties.
            11. Blz. 165 We bedenken oplossingen voor de door het bedrijfsleven ervaren drempels voor de energietransitie. (060.012)
            12. Blz. 166 We doen mee met het project ‘Zonnige bedrijven in de Achterhoek’. (060.012)
            13. Blz. 167 We stimuleren het gezamenlijk optrekken van bedrijven bij de energietransitie. (060.012)
            14. Blz. 168 We gaan door met de subsidieregeling maatschappelijke initiatieven.
            15. Blz. 169 We promoten DOE-scans bij maatschappelijke organisaties. (060.013)
            16. Blz. 170 We zorgen voor communicatie en bewustwording. (060.016)
            17. Blz. 171 We monitoren de voortgang van onze energiedoelstelling. (060.016)
          2. Blz. 172 Van het aardgas af.
            1. Blz. 173 We inventariseren de huidige stand van zaken van het gasnet, de warmtevraag, het warmte-aanbod, de planningen van beheer en onderhoud. (060.050)
            2. Blz. 174 We maken een plan van aanpak om te komen tot een transitievisie warmte. (060.050)
          3. Blz. 175 Gemeente als voorbeeld.
            1. Blz. 176 We ontwikkelen een eigen gemeentelijk initiatief voor grootschalige en lokale energieopwek (Motie M19-08). (060.017)
            2. Blz. 177 We doen een innovatief circulair/duurzaam aanbestedingstraject om van te leren. (060.017)
            3. Blz. 178 We verduurzamen ons eigen vastgoed. (060.017)
            4. Blz. 179 Wij voeren de reductiemaatregelen uit van de CO2 prestatieladder. (060.017)
            5. Blz. 180 Wij monitoren onze organisatie/bedrijfsvoering met de CO2 prestatieladder. (060.017)
            6. Blz. 181 We onderzoeken de mogelijkheden en behoefte aan laadpalen in de centrumgebieden. (060.017)
        4. Blz. 182 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 183 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      8. Blz. 184 Sport is meer!
        1. Blz. 185 Een leven lang sporten en bewegen
        2. Blz. 186 Wat speelt er?
        3. Blz. 187 Speerpunt
          1. Blz. 188 Een leven lang sport en bewegen voor iedereen.
            1. Blz. 189 We zetten combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn. (070.010)
            2. Blz. 190 Voor volwassenen uit minima-gezinnen zijn er de regelingen gericht op meedoen waardoor zij kunnen sporten en bewegen.
            3. Blz. 191 We faciliteren ‘Achterhoek in beweging' en ondersteunen initiatieven uit de samenleving. (070.070)
          2. Blz. 192 Toekomstbestendige verenigingen en sportinfrastructuur.
            1. Blz. 193 We faciliteren de Sport Federatie Berkelland. (070.030)
            2. Blz. 194 We ondersteunen de exploitatie van zwembaden en de bijbehorende sportaccommodaties. (070.040 en 070.041)
            3. Blz. 195 We subsidiëren jeugdleden van sportverenigingen. (070.050)
            4. Blz. 196 We beheren gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties. (070.020)
            5. Blz. 197 We grijpen natuurlijke momenten aan om de gemeentelijke sportaccommodaties toekomstbestendig te maken.
        4. Blz. 198 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 199 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 200 Beleidsindicatoren
      9. Blz. 201 Cultuur is van iedereen
        1. Blz. 202 Cultuur beleef je in Berkelland
        2. Blz. 203 Wat speelt er?
        3. Blz. 204 Speerpunt
          1. Blz. 205 Een samenhangende cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma.
            1. Blz. 206 We maken een cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma. (080.010)
            2. Blz. 207 We zorgen voor cultuureducatie voor ieder kind in het basisonderwijs. (080.020)
            3. Blz. 208 We subsidiëren de bibliotheek Oost-Achterhoek. (080.040)
            4. Blz. 209 We ondersteunen de (vrijwilligers van de) dorpsböke. (080.010)
            5. Blz. 210 We helpen culturele organisaties bij de (door)ontwikkeling naar toekomstbestendigheid. (080.120)
            6. Blz. 211 We subsidiëren het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers (ECAL). (080.060)
            7. Blz. 212 We nemen deel aan het Cultuur –en Erfgoedpact. (080.060)
            8. Blz. 213 We subsidiëren de instandhouding van monumenten. (080.050)
            9. Blz. 214 We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden. 080.020)
            10. Blz. 215 We subsidiëren musea. (080.050)
        4. Blz. 216 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 217 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      10. Blz. 218 Samen veilig
        1. Blz. 219 Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
        2. Blz. 220 Wat speelt er?
        3. Blz. 221 Speerpunt
          1. Blz. 222 Een veilige woon- en leefomgeving voor alle inwoners.
            1. Blz. 223 We bevorderen brandveilig wonen van niet-zelfredzamen. Daarnaast gaan we inwoners bewust maken over wat zij kunnen doen om (mogelijke) calamiteiten als gevolg van brand te voorkomen door snel en adequaat handelen. (090.010)
            2. Blz. 224 We vragen inwoners naar hun onveiligheidsgevoel (bijvoorbeeld via het internetpanel) en ondernemen daarop gericht actie.
            3. Blz. 225 We zorgen voor passende en gerichte inzet samen met inwoners en andere betrokken partners (zoals politie, woningcorporaties, maatschappelijke instellingen, vastgoedeigenaren, uitzendbureaus en omgevingsdienst).
            4. Blz. 226 We maken een breed plan om problemen als gevolg van overmatig alcohol- en drugsgebruik van jeugd aan te pakken. (090.020)
          2. Blz. 227 Geen ruimte voor ‘ondermijning’.
            1. Blz. 228 We maken kaders en richtlijnen voor de huisvesting van arbeidsmigranten en zorgen ervoor dat deze worden nageleefd, om zo negatieve aspecten van arbeidsmigratie (zoals mensenhandel, slechte woonomstandigheden en overlast) te beperken.
            2. Blz. 229 We maken onze inwoners en collega’s bewust van situaties die met ondermijning te maken kunnen hebben.
            3. Blz. 230 We werken nog meer samen met onze inwoners en betrokken partners door informatie uit te wisselen, verbindingen te maken en het makkelijk te maken melding te doen van mogelijke situaties van ondermijning.
          3. Blz. 231 Verminderen criminaliteit in buitengebied en kernen.
            1. Blz. 232 We ondersteunen (onder andere met financiële middelen) het Keurmerk Veilig Ondernemen voor het hele buitengebied.
            2. Blz. 233 We zetten in op intensieve gerichte daderaanpak, een gebiedsgerichte aanpak, preventie én aandacht voor het slachtoffer.
        4. Blz. 234 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 235 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 236 Beleidsindicatoren
      11. Blz. 237 Aan de slag met de Omgevingswet
        1. Blz. 238 Een nieuwe manier van (samen)werken
        2. Blz. 239 Wat speelt er?
        3. Blz. 240 Speerpunt
          1. Blz. 241 Concreet aan de slag met een Omgevingsvisie.
            1. Blz. 242 We volgen het plan van aanpak uit 2019 om te komen tot een Omgevingsvisie.
            2. Blz. 243 We oefenen met een aantal pilots.
            3. Blz. 244 We maken een leidraad voor participatie.
          2. Blz. 245 Werken volgens de nieuwe wet.
            1. Blz. 246 We richten onze werkprocessen opnieuw in.
            2. Blz. 247 We passen - waar nodig - onze regelgeving aan.
            3. Blz. 248 We zorgen op tijd voor afspraken over de benodigde informatie-uitwisseling en archivering tussen ketenpartners.
            4. Blz. 249 We passen onze systemen op tijd aan afhankelijk van de voortgang van het Digitaal stelsel Omgevingswet.
            5. Blz. 250 We zorgen voor opleiding en training.
        4. Blz. 251 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 252 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      12. Blz. 253 Financiën
        1. Blz. 254 Wat speelt er?
        2. Blz. 255 Speerpunt
          1. Blz. 256 Financieel structureel gezonde gemeente.
            1. Blz. 257 Lagere lasten voor inwoners, bedrijven en verenigingen in de periode 2019-2022. (110.110)
            2. Blz. 258 We beheren onze financiële middelen. (110.020)
            3. Blz. 259 We dragen bij aan verbonden partijen.
            4. Blz. 260 We heffen andere belastingen en leges. (110.040)
            5. Blz. 261 We heffen Onroerende zaakbelastingen. (110.050)
            6. Blz. 262 We ontvangen een algemene uitkering. (110.060)
            7. Blz. 263 We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
            8. Blz. 264 We storten in en onttrekken aan reserves. (110.070)
            9. Blz. 265 We voeren de Wet waardering onroerende zaken uit. (110.080)
        3. Blz. 266 Wat mag het kosten?
        4. Blz. 267 Overzicht van baten en lasten per programma
        5. Blz. 268 Overzicht baten en lasten per taakveld (bedragen x € 1.000)
        6. Blz. 269 Overzicht Overhead (bedragen x € 1.000)
        7. Blz. 270 Balansen 2020 - 2023 (bedragen x € 1.000)
        8. Blz. 271 Emu-saldi 2019 - 2021 (bedragen x € 1.000)
        9. Blz. 272 Beleidsindicatoren
      13. Blz. 273 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 274 Berkelland goed georganiseerd!
        2. Blz. 275 Wat speelt er?
        3. Blz. 276 Speerpunt
          1. Blz. 277 Gegevensbescherming.
            1. Blz. 278 Voldoen aan de eisen die worden gesteld in de AVG en bescherming van persoonsgegevens.
            2. Blz. 279 Voldoen aan de normen die worden gesteld in de Baseline Informatiebeveiliging.
          2. Blz. 280 Een organisatie die is toegerust voor de taak die gesteld is.
            1. Blz. 281 We geven de Berkellandacademie vorm.
            2. Blz. 282 We zetten HR-instrumenten in om de arbeidsmarktpositie van de gemeente te verbeteren.
            3. Blz. 283 We zorgen voor voldoende personeel.
            4. Blz. 284 We zetten in op duurzame inzetbaarheid.
          3. Blz. 285 Een moderne ICT en informatievoorziening.
            1. Blz. 286 We zetten experimenten data-analyse en 3D/virtualisatie door naar de beleid- en werkprocessen.
            2. Blz. 287 Het openbaar beschikbaar maken van informatie.
          4. Blz. 288 (Financieel) in control.
            1. Blz. 289 Inrichten en bijhouden van een contractbeheerssysteem.
            2. Blz. 290 Ontwikkelen financiële instrumenten en control
            3. Blz. 291 Uitvoeren interne audits.
            4. Blz. 292 Verbeteren juridische kwaliteit.
            5. Blz. 293 Verminderen fiscale risico's.
      14. Blz. 294 Grondbeleid
        1. Blz. 295 Wat speelt er?
        2. Blz. 296 Wat zijn de kosten?
      15. Blz. 297 Lokale heffingen
        1. Blz. 298 Lokale heffingen
        2. Blz. 299 Wat speelt er?
        3. Blz. 300 Kaders
        4. Blz. 301 Speerpunten
          1. Blz. 302 Een verantwoorde gemeentelijke belastingdruk.
            1. Blz. 303 Heffen Reinigingsheffingen.
            2. Blz. 304 Heffen Rioolheffing.
            3. Blz. 305 Heffen van Onroerende zaakbelastingen.
          2. Blz. 306 Verantwoorde tarieven voor onze dienstverlening.
            1. Blz. 307 Heffen begraafrechten.
            2. Blz. 308 Heffen Leges.
            3. Blz. 309 Heffen marktgelden.
            4. Blz. 310 Heffen Reclamebelasting.
            5. Blz. 311 Heffen Toeristenbelasting.
          3. Blz. 312 Kwijtschelding van belasting voor mensen met een minimuminkomen.
            1. Blz. 313 Kwijtschelden gemeentelijke belastingen.
      16. Blz. 314 Weerstandsvermogen
        1. Blz. 315 Weerstandsvermogen
        2. Blz. 316 Wat speelt er?
        3. Blz. 317 Speerpunten
          1. Blz. 318 Een weerstandvermogen dat voldoende is om de risico's op te vangen.
            1. Blz. 319 Beoordelen weerstandsvermogen.
            2. Blz. 320 Inventariseren risico's.
        4. Blz. 321 Kengetallen financiële positie
        5. Blz. 322 Beleidsindicatoren
      17. Blz. 323 Samenwerkingspartijen
        1. Blz. 324 Samenwerkingspartijen
        2. Blz. 325 Speerpunten
          1. Blz. 326 Goede (nuts)voorzieningen door deelnemingen.
            1. Blz. 327 Aandeelhouderschap van coöperatie AGEM goed uitoefenen.
            2. Blz. 328 Aandeelhouderschap van Alliander N.V. goed uitoefenen.
            3. Blz. 329 Aandeelhouderschap van de N.V. BNG Bank goed uitoefenen.
            4. Blz. 330 Aandeelhouderschap van Gebiedsonderneming Laarberg B.V. goed uitoefenen.
            5. Blz. 331 Aandeelhouderschap van Gebiedsonderneming Laarberg C.V. goed uitoefenen.
            6. Blz. 332 Aandeelhouderschap van Twence B.V. goed uitoefenen.
            7. Blz. 333 Aandeelhouderschap van Vitens N.V. goed uitoefenen.
          2. Blz. 334 Goede dienstverlening door samenwerking.
            1. Blz. 335 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers.
            2. Blz. 336 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling GGD Noord- en Oost Gelderland.
            3. Blz. 337 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Achterhoek.
            4. Blz. 338 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Crematoria Twente.
            5. Blz. 339 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Achterhoek en Liemers.
            6. Blz. 340 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek.
            7. Blz. 341 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Sociale Dienst Oost Achterhoek.
            8. Blz. 342 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Stadsbank Oost Nederland.
            9. Blz. 343 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland.
            10. Blz. 344 Deelnemen in het Openbaar Lichaam vuilverwerking Noord Oost Achterhoek.
            11. Blz. 345 Deelnemen in het samenwerkingsverband Bestuurlijke Begeleidingsgroep Beekvliet - Stelkampsveld.
            12. Blz. 346 Deelnemen in het samenwerkingsverband Euregio.
            13. Blz. 347 Deelnemen in het samenwerkingsverband Leisurelands.
            14. Blz. 348 Deelnemen in het samenwerkingsverband N18.
            15. Blz. 349 Deelnemen in het samenwerkingsverband NUVAL Platform.
            16. Blz. 350 Deelnemen in het samenwerkingsverband P10.
            17. Blz. 351 Deelnemen in het samenwerkingsverband Stichting Achterhoek Toerisme.
            18. Blz. 352 Deelnemen in het samenwerkingsverband Stichting Hambroek.
            19. Blz. 353 Deelnemen in het samenwerkingsverband ZOOV.
          3. Blz. 354 Goede dienstverlening door andere partijen.
            1. Blz. 355 Afspraken maken over dienstverlening met het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT).
      18. Blz. 356 Financiering
        1. Blz. 357 Financiering
        2. Blz. 358 Wat speelt er?
        3. Blz. 359 Speerpunten
          1. Blz. 360 Beperken van de risico's op het te lenen en uit te lenen geld.
            1. Blz. 361 Beoordelen koersrisico.
            2. Blz. 362 Beoordelen renterisico.
            3. Blz. 363 Beoordelen uitstaande leningen.
      19. Blz. 364 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 365 Onderhoud kapitaalgoederen
        2. Blz. 366 Wat speelt er?
        3. Blz. 367 Speerpunten
          1. Blz. 368 Een verantwoord beheer van onze kapitaalgoederen.
            1. Blz. 369 Onderhouden gebouwen.
            2. Blz. 370 Onderhouden groen.
            3. Blz. 371 Onderhouden van riolering
            4. Blz. 372 Onderhouden van wegen.
      20. Blz. 373 Reserves
        1. Blz. 374 Wat speelt er?
        2. Blz. 375 Overzicht reserves
        3. Blz. 376 Algemene reserve
        4. Blz. 377 Bestuurlijke claims
        5. Blz. 378 Egalisatiereserve afval
        6. Blz. 379 Egalisatiereserve investeringen
        7. Blz. 380 Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
        8. Blz. 381 Inkomensreserve
        9. Blz. 382 Onderwijshuisvesting
        10. Blz. 383 Wegen
        11. Blz. 384 Herstructurering
        12. Blz. 385 Nadelen decentralisaties
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap