Jaarrekening

Balans per 31-12

Balans Activa

Terug naar navigatie - Balans Activa
Bedragen x €1.000
Balans Balans 2020 Balans 2019 Corbal20
A.1 Vaste Activa
A.1.1 Immateriële vaste activa
A.1.1.2 Kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief
A.1.1.2.0 Kosten onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief 146 182 0
Totaal A.1.1.2 Kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief 146 182 0
A.1.1.3 Bijdragen aan activa in eigendom van derden
A.1.1.3.0 Bijdragen aan activa in eigendom van derden 27 3 0
Totaal A.1.1.3 Bijdragen aan activa in eigendom van derden 27 3 0
Totaal A.1.1 Immateriële vaste activa 173 185 0
A.1.2 Materiële vaste activa
A.1.2.1 Investeringen met een economisch nut
A.1.2.1.0 Investeringen met een economisch nut 41.798 42.470 0
A1.2.1.1 Investering met ec nut, ter bestrijding van de kn kan heffing worden geheven 33.177 32.484 0
Totaal A.1.2.1 Investeringen met een economisch nut 74.975 74.954 0
A.1.2.2 Investeringen in openbare ruimte met een maatschappelijk nut
A.1.2.2.0 Investeringen in openbare ruimte met een maatschappelijk nut 27.562 25.021 0
Totaal A.1.2.2 Investeringen in openbare ruimte met een maatschappelijk nut 27.562 25.021 0
A.1.2.3 Materiële vaste activa welke in erfpacht zijn uitgegeven
A.1.2.3.0 Materiële vaste activa welke in erfpacht zijn uitgegeven 52 68 0
Totaal A.1.2.3 Materiële vaste activa welke in erfpacht zijn uitgegeven 52 68 0
Totaal A.1.2 Materiële vaste activa 102.589 100.043 0
A.1.3 Financiële vaste activa
A.1.3.1 Kapitaalverstrekking aan:
A.1.3.1.1 Deelnemingen 5.148 735 0
A.1.3.1.2 Gemeenschappelijke regelingen 72 72 0
A.1.3.1.3 Overige verbonden partijen 5.742 5.933 0
Totaal A.1.3.1 Kapitaalverstrekking aan: 10.962 6.740 0
A.1.3.2 Leningen aan:
A.1.3.2.1 Woningbouwcorporaties 0 0 0
A.1.3.2.2 Deelnemingen 20.000 20.012 0
A.1.3.2.3 Overige verbonden partijen 7.872 7.661 0
A.1.3.2.4 Openbare lichamen art. 1, onderdeel a, wet fido 4.206 5.213 0
Totaal A.1.3.2 Leningen aan: 32.077 32.886 0
A.1.3.3 Overige langlopende leningen
A.1.3.3.0 Overige langlopende leningen 7.287 8.446 0
Totaal A.1.3.3 Overige langlopende leningen 7.287 8.446 0
A.1.3.4 Uitzettingen 1 jaar of langer
A.1.3.4.2 Uitzettingen Nederlands schuldpapier 1 jaar of langer 0 0 0
Totaal A.1.3.4 Uitzettingen 1 jaar of langer 0 0 0
Totaal A.1.3 Financiële vaste activa 50.327 48.072 0
Totaal A.1 Vaste Activa 153.089 148.300 0
A.2 Vlottende Activa
A.2.1 Voorraden
A.2.1.3 Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie
A.2.1.3.0 Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie 3.632 4.325 0
Totaal A.2.1.3 Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie 3.632 4.325 0
A.2.1.4 Gereed product en handelsgoederen
A.2.1.4.0 Gereed product en handelsgoederen 87 -1.528 0
Totaal A.2.1.4 Gereed product en handelsgoederen 87 -1.528 0
Totaal A.2.1 Voorraden 3.720 2.796 0
A.2.2 Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar
A.2.2.1 Vorderingen op openbare lichamen
A.2.2.1.0 Vorderingen op openbare lichamen 8.167 8.628 0
Totaal A.2.2.1 Vorderingen op openbare lichamen 8.167 8.628 0
A.2.2.2 Verstrekte kasgeldleningen
A.2.2.2.0 Verstrekte kasgeldleningen aan openbare lichamen (art 1a wet Fido) 0 0 0
Totaal A.2.2.2 Verstrekte kasgeldleningen 0 0 0
A.2.2.3 Rek. Courantverh. met niet financiele instellingen
A.2.2.3.1 Rekening-courantverhoudingen met niet-financiële instellingen 841 4.970 0
Totaal A.2.2.3 Rek. Courantverh. met niet financiele instellingen 841 4.970 0
A.2.2.4 Overige vorderingen
A.2.2.4.0 Overige vorderingen 1.205 830 0
Totaal A.2.2.4 Overige vorderingen 1.205 830 0
A.2.2.5 Overige uitzettingen
A.2.2.5.0 Uitzettingen in 's Rijksschatkist met een looptijd< 1 jaar 13.004 3.434 0
Totaal A.2.2.5 Overige uitzettingen 13.004 3.434 0
Totaal A.2.2 Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar 23.217 17.863 0
A.2.3 Liquide middelen
A.2.3.1 Liquide middelen (kas-, banksaldi)
A.2.3.1.0 Liquide middelen (kas, banksaldi) 1.276 862 0
Totaal A.2.3.1 Liquide middelen (kas-, banksaldi) 1.276 862 0
Totaal A.2.3 Liquide middelen 1.276 862 0
A.2.4 Overlopende activa
A.2.4.0 Overlopende activa
A.2.4.0.0 Nto voorschot door voorfin. op uitk. met spec. bestedingsdoel van Europ. overheidslichamen 8 0 0
A.2.4.0.1 Nto voorschot door voorfin. op uitk. met spec. bestedingsdoel van het Rijk 294 758 0
A.2.4.0.2 Nto voorschot door voorfin. op uitk. met spec. bestedingsdoel ov. Ned. overheidslichamen 498 1.962 0
A.2.4.0.3 Overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen 3.735 5.617 0
Totaal A.2.4.0 Overlopende activa 4.534 8.338 0
Totaal A.2.4 Overlopende activa 4.534 8.338 0
Totaal A.2 Vlottende Activa 32.748 29.859 0

Balans Passiva

Terug naar navigatie - Balans Passiva
Bedragen x €1.000
Balans Balans 2020 Balans 2019 Corbal20
P.1 Vaste passiva
P.1.1 Eigen Vermogen
P.1.1.1 Reserves
P.1.1.1.1 Algemene Reserve 22.357 21.497 0
P.1.1.1.2 Bestemmingsreserves 64.081 66.181 0
Totaal P.1.1.1 Reserves 86.438 87.678 0
P.1.1.2 Resultaat na bestemming
P.1.1.2.0 Resultaat na bestemming -6.895 6.969 0
Totaal P.1.1.2 Resultaat na bestemming -6.895 6.969 0
Totaal P.1.1 Eigen Vermogen 79.543 94.647 0
P.1.2 Voorzieningen
P.1.2.0 Voorzieningen
P.1.2.0.0 Voorzieningen 12.295 11.057 0
Totaal P.1.2.0 Voorzieningen 12.295 11.057 0
Totaal P.1.2 Voorzieningen 12.295 11.057 0
P.1.3 Vaste Schulden met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer
P.1.3.2 Onderhandse leningen
P.1.3.2.2 Banken en Financiele instelling binnenland 51.207 43.954 0
Totaal P.1.3.2 Onderhandse leningen 51.207 43.954 0
Totaal P.1.3 Vaste Schulden met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer 51.207 43.954 0
Totaal P.1 Vaste passiva 143.046 149.658 0
P.2 Vlottende Passiva
P.2.1 netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd < 1 jaar
P.2.1.1 Kasgeldleningen
P.2.1.1.1 Overige kasgeldleningen 13.500 11.700 0
Totaal P.2.1.1 Kasgeldleningen 13.500 11.700 0
P.2.1.2 Banksaldi
P.2.1.2.0 Banksaldi 520 1.015 0
Totaal P.2.1.2 Banksaldi 520 1.015 0
P.2.1.3 Overige schulden
P.2.1.3.0 Overige vlottende schulden 6.002 3.752 0
Totaal P.2.1.3 Overige schulden 6.002 3.752 0
Totaal P.2.1 netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd < 1 jaar 20.022 16.467 0
P.2.2 Overlopende passiva
P.2.2.0 Overlopende passiva
P.2.2.0.1 Vooruit ontvangen voorschotbedragen van het Rijk 862 828 0
P.2.2.0.2 Vooruit ontvangen voorschotbedragen van overige Nederlandse overheidslichamen 2.806 2.107 0
P.2.2.0.3 Overige vooruit ontvangen bedragen 0 2.660 0
P.2.2.0.4 verplichtingen die in een volgend jaar tot uitbetaling komen muv jaarlijkse arbeidskosten 5.313 6.437 0
Totaal P.2.2.0 Overlopende passiva 8.981 12.031 0
Totaal P.2.2 Overlopende passiva 8.981 12.031 0
Totaal P.2 Vlottende Passiva 29.002 28.499 0

Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De jaarrekening is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten daarvoor geeft. Indien er sprake is van her-rubricering dan is hier melding van gemaakt in de toelichting en zijn de vergelijkende cijfers aangepast. 

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen de nominale waarden. De baten en lasten worden toegekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico´s die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden als last genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden. Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als baten genomen op het moment waarop het dividend betaalbaar gesteld wordt.

Balans

Terug naar navigatie - Balans

Immateriële vaste activa
De immateriële vaste activa worden gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs verminderd met de afschrijvingen en waardeverminderingen die naar verwachting duurzaam zijn. De kosten van onderzoek en ontwikkeling worden in maximaal 5 jaar afgeschreven. De afschrijving van de geactiveerde kosten van onderzoek en ontwikkeling vangt aan na het jaar van ingebruikneming van het gerelateerde materiële vaste actief. Kosten van disagio worden niet geactiveerd.
Activa van derden zijn gewaardeerd op het bedrag van de verstrekte bijdragen, verminderd met de afschrijvingen. De verleende bijdragen worden afgeschreven maximaal gelijk aan de afschrijvingsduur van de activa die door de betreffende derden wordt gehanteerd.

 

Materiële vaste activa met een economisch nut
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt op het saldo afgeschreven. Investeringen worden na het jaar van ingebruikneming lineair afgeschreven over de verwachte gebruiksduur. Op grondbezit, niet zijnde sportvelden, met economisch nut (buiten de openbare ruimte) wordt niet afgeschreven. Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. In het begrotingsjaar heeft een dergelijke vermindering overigens niet plaatsgevonden. Dergelijke afwaarderingen worden teruggenomen als ze niet langer noodzakelijk blijken.
Ingevolge de financiële verordening schrijven we lineair af. Bij wijzigingen in de gehanteerde afschrijvingstermijnen blijven de termijnen voor in het verleden gepleegde investeringen intact voor zover niet anders wordt besloten. Activa met een verkrijgingsprijs van minder dan twintigduizend euro worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Deze laatstgenoemden worden altijd geactiveerd.
De in erfpacht uitgegeven percelen zijn gewaardeerd tegen de eerste uitgifteprijs. De percelen waarvan de erfpacht eeuwigdurend is afgekocht zijn tegen een geringe registratiewaarde opgenomen. Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut worden geactiveerd en lineair afgeschreven.
De nog niet in exploitatie genomen bouwgronden zijn gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs, dan wel lagere marktwaarde.


Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en leningen uitgezette gelden zijn opgenomen tegen nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering gebracht.
Participaties in het aandelenkapitaal van NV´s en BV´s ('kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen' in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen. Indien de waarde van de aandelen onverhoopt structureel mocht dalen tot onder de verkrijgingsprijs zal afwaardering plaatsvinden. Tot dusver is een dergelijke afwaardering gelukkig niet noodzakelijk gebleken. De actuele waarde ligt ruim boven de verkrijgingsprijs.


Vlottende activa
Voorraden
De als 'onderhanden werken' opgenomen bouwgronden in exploitatie zijn gewaardeerd tegen de vervaardigingsprijs, dan wel lagere marktwaarde. De vervaardigingsprijs omvat de kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend (zoals grondaankopen en kosten van bouw- en woonrijpmaken), alsmede een redelijk te achten aandeel in de rentekosten en de administratie- en beheerskosten. Winsten uit de grondexploitatie worden slechts genomen indien en voor zover die met voldoende mate van betrouwbaarheid als gerealiseerd aangemerkt kunnen worden. Rekening houden met de 'Percentage of Completion'. Zolang daarvan geen sprake is worden de verkregen verkoopopbrengsten ten volle op de vervaardigingskosten in mindering gebracht.


Vorderingen en overlopende activa
De vorderingen worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. Eventuele voorziening voor oninbaarheid wordt in mindering gebracht op de vorderingen.


Liquide middelen en overlopende posten
Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.

Vaste passiva
Reserves
Naast de algemene reserve zijn er diverse reserves gevormd die voor een specifiek doel bestemd zijn. Het muteren van reserves vindt plaats op aangeven van de raad. Alle mutaties op reserves lopen via het taakveld mutaties reserves.

 

Voorzieningen
Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting of het voorzienbare verlies.
De pensioenverplichting voor de wethouders is echter op contante waarde van de (reeds opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd."


Vaste schulden
Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rente typische looptijd van langer dan één jaar.


Vlottende passiva
De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.


Waarborgen en garanties
Van de leningen waar de gemeente borg of garant voor staat, is het totaalbedrag van de geborgde of gegarandeerde schuldrestanten per einde jaar opgenomen. Overigens is in de toelichting op de balans nadere informatie opgenomen.

Toelichting op de balans

Immateriële vaste activa

Terug naar navigatie - Immateriële vaste activa

De post immateriële vaste activa wordt onderscheiden in:

Bedragen x €1.000
Balans Balans 2020 Balans 2019
A.1 Vaste Activa
A.1.1 Immateriële vaste activa
A.1.1.2 Kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief 146 182
A.1.1.3 Bijdragen aan activa in eigendom van derden 27 3
Totaal A.1.1 Immateriële vaste activa 173 185
Totaal A.1 Vaste Activa 173 185

Verloopoverzicht immateriële vast activa

Terug naar navigatie - Verloopoverzicht immateriële vast activa

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de immateriële vaste activa gedurende het jaar 2020:

Boekwaarde 1-1-2020 In-vesteringen Des-investeringen Af-schrijvingen Bijdragen derden /Af-waarderingen Boekwaarde 31-12-2020
Kosten verbonden aan het sluiten van geldleningen en het saldo van agio
Kosten van onderzoek en ontwikkeling 182 182 0
Kosten van onderzoek en ontwikkeling 3 24 27
Totaal 185 24 0 182 0 27

Materiële vaste activa

Terug naar navigatie - Materiële vaste activa

De materiële vaste activa bestaan uit de volgende onderdelen:

Bedragen x €1.000
Balans Balans 2020 Balans 2019
A.1 Vaste Activa
A.1.2 Materiële vaste activa
A.1.2.1 Investeringen met een economisch nut
A.1.2.1.0 Investeringen met een economisch nut 41.798 42.470
A1.2.1.1 Investering met ec nut, ter bestrijding van de kn kan heffing worden geheven 33.177 32.484
Totaal A.1.2.1 Investeringen met een economisch nut 74.975 74.954
A.1.2.2 Investeringen in openbare ruimte met een maatschappelijk nut
A.1.2.2.0 Investeringen in openbare ruimte met een maatschappelijk nut 27.562 25.021
Totaal A.1.2.2 Investeringen in openbare ruimte met een maatschappelijk nut 27.562 25.021
A.1.2.3 Materiële vaste activa welke in erfpacht zijn uitgegeven
A.1.2.3.0 Materiële vaste activa welke in erfpacht zijn uitgegeven 52 68
Totaal A.1.2.3 Materiële vaste activa welke in erfpacht zijn uitgegeven 52 68
Totaal A.1.2 Materiële vaste activa 102.589 100.043
Totaal A.1 Vaste Activa 102.589 100.043
Terug naar navigatie - Toelichting MVA

De volgende herrubriceringen op de beginbalans zijn doorgevoerd:
€ 92.000 van Gebouwen met economisch nut naar Voorraden; gereed product en handelsgoederen.
€ 4.000 van Overige materiële vaste activa economisch nut naar Machines, apparaten en installaties economisch nut.
€ 1.000 van Voorraden OHW (Onderhanden werk) waarvan BIE (Bouwgronden in Exploitatie) naar Strategische gronden (voorm. NIEGG (Niet in exploitatie genomen gronden).

Verloopoverzicht erfpachtgronden (x 1.000)

Terug naar navigatie - Verloopoverzicht erfpachtgronden (x 1.000)

Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van de erfpachtgronden weer:

Boekwaarde 1-1-2020 Ver-meerderingen Ver-minderingen Des-investeringen Af-schrijvingen Bijdragen derden /Af-waarderingen Boekwaarde 31-12-2020
Erfpachtgronden 68 16 52
Totaal 68 0 16 0 0 52
Terug naar navigatie - Verloopoverzicht boekwaarde investeringen met economisch nut (x €1.000)

Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van de investeringen met economisch nut weer:

Boekwaarde 1-1-2020 Mutatie activasoort Ver-meerderingen Ver-minderingen Des-investeringen Af-schrijvingen Bijdragen derden /Af-waarderingen Boekwaarde 31-12-2020
Gronden en terreinen 4.808 312 56 4.441
Gronden en terreinen, dekking door heffingen 73 5 68
Woonruimten 285 7 278
Woonruimten, dekking door heffingen 0
Gebouwen 30.768 -92 195 8 1.319 204 29.339
Gebouwen, dekking door heffingen 2 2 1
Grond-, weg-, en waterbouwkundige werken 16 5 0 20
Grond-, weg-, en waterbouwkundige werken, dekking door heffing 31.810 2.365 1.585 32.589
Vervoermiddelen 1.248 129 161 1.216
Machines apparaten en installaties 3.008 4 783 532 3.263
Machines apparaten en installaties, dekking door heffing 10 3 7
Overige materiële vaste activa 1.077 -4 384 10 337 1.111
Overige materiële vaste activa, dekking door heffing 589 77 512
Strategische gronden (voormalig NIEGG) 916 1 1.062 162 1.816
STrategische gronden (voormalig Grond en hulpstoffen) 344 31 314
Totaal 74.954 -92 4.922 210 0 4.340 260 74.975
Terug naar navigatie - Verloopoverzicht boekwaarde investeringen met een maatschappelijk nut (x € 1.000)

De boekwaarde van de investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut had het volgende verloop:

Boekwaarde 1-1-2020 Ver-meerderingen Ver-minderingen Des-investeringen Af-schrijvingen Bijdragen derden /Af-waarderingen Boekwaarde 31-12-2020
Gronden en terreinen 0
Gebouwen 0
Grond-, weg-, en waterbouwkundige werken 24.996 3.983 758 680 27.542
Machines apparaten en installaties 6 0 6
Overige materiële vaste activa 19 5 14
Totaal 25.021 3.983 758 0 685 0 27.562

Financiële vaste activa

Terug naar navigatie - Financiële vaste activa

Het verloop van de financiële vaste activa gedurende het jaar 2020 wordt in onderstaand overzicht
weergegeven:

Bedragen x €1.000
Balans Balans 2020 Balans 2019
A.1 Vaste Activa
A.1.3 Financiële vaste activa
A.1.3.1 Kapitaalverstrekking aan: 10.962 6.740
A.1.3.2 Leningen aan: 32.077 32.886
A.1.3.3 Overige langlopende leningen 7.287 8.446
A.1.3.4 Uitzettingen 1 jaar of langer 0 0
Totaal A.1.3 Financiële vaste activa 50.327 48.072
Totaal A.1 Vaste Activa 50.327 48.072
Terug naar navigatie - Verloopoverzicht Financiële vaste activa (x € 1.000)

Het verloop van de financiële vaste activa gedurende het jaar 2020 wordt in onderstaand overzicht weergegeven:

Boekwaarde 1-1-2020 Mutatie activasoort Ver-meerderingen Ver-minderingen Des-investeringen Aflossingen Af-waarderingen Boekwaarde 31-12-2020
Kapitaalverstrekking aan:
Deelnemingen 735 4.413 5.148
Gemeenschappelijke regelingen 72 72
Overige verbonden partijen 5.933 4.342 4.533 5.742
6.740 0 8.755 0 0 4.533 0 10.962
Leningen aan:
Openbare lichamen (art. 1 Fido) 5.213 1.007 4.206
Woningbouwcorporaties 0
Deelnemingen 20.012 12 20.000
Overige verbonden partijen 7.661 1.329 1.118 7.872
32.886 0 1.329 0 0 2.126 12 32.077
Overige langlopende leningen 8.446 8 1.166 1 7.287
Uitzettingen in schatkist > 1 jaar 0
Uitzettingen Nederlands Schuldpapier > 1jaar 0
Overige utizettingen met looptijd > 1 jaar 0
8.446 0 8 0 0 1.166 1 7.287
Totaal 48.072 0 10.093 0 0 7.825 13 50.327
Terug naar navigatie - Toelichting Fin vaste activa

Kapitaalverstrekkingen aan:

De investering onder deelnemingen zijn de Twence Holding aandelen die we hebben aangekocht van
vuilverwerkingsbedrijf Noord-Groningen. De investeringen en aflossingen verantwoord onder
kapitaalverstrekking aan overige verbonden partijen betreft de rekeningcourant positie bij de Svn voor
verschillende regelingen.

Leningen aan:

De aflossing onder openbare lichamen (art 1 fido) heeft betrekking op de lening van de V.N.O.G. Onder
overige verbonden partijen is het bedrag vermeld dat bij de deelnemers van de Svn leningen uitstaat.

Overige langlopende leningen:

De aflossing verantwoord onder de overige langlopende leningen heeft voornamelijk betrekking op
leningen aan het personeel inzake de woningfinanciering.

Voorraden

Terug naar navigatie - Voorraden

De in de balans opgenomen voorraden worden uitgesplitst naar de volgende categorieën:

De rubriek Voorz.corr.voorraad grond a.g.v. demograf.ontwikkel (Voorziening correctie voorraad grond als gevolg van demografische ontwikkelingen) is in de Balans onder OHW (Onderhanden werk) waaronder
bouwgronden in exploitatie gerubriceerd. Dit onderdeel stond in 2019 nog onder gereed product
en handelsgoederen.

Bedragen x €1.000
Balans Balans 2020 Balans 2019
A.2 Vlottende Activa
A.2.1 Voorraden
A.2.1.3 Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie
A.2.1.3.0 Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie
300100 Voorr.onderh. werk,waaronder bouwgr.in exploitatie 4.409 4.987
300109 Voorz.voorr.onderh.werk,w.o.bouwgr.in expl -113 -663
300209 Voorzcorr.voorraad grond a.g.v.demograf.ontwikkel. -664 0
Totaal A.2.1.3.0 Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie 3.632 4.325
Totaal A.2.1.3 Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie 3.632 4.325
A.2.1.4 Gereed product en handelsgoederen
A.2.1.4.0 Gereed product en handelsgoederen
300200 Voorraden,gereed product en handelsgoederen 87 0
300209 Voorzcorr.voorraad grond a.g.v.demograf.ontwikkel. 0 -1.528
Totaal A.2.1.4.0 Gereed product en handelsgoederen 87 -1.528
Totaal A.2.1.4 Gereed product en handelsgoederen 87 -1.528
Totaal A.2.1 Voorraden 3.720 2.796
Totaal A.2 Vlottende Activa 3.720 2.796

Voorziening naar aanleiding van demografische ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Voorziening naar aanleiding van demografische ontwikkelingen

De verwachte demografische ontwikkelingen laten op termijn een daling van het aantal huishoudens in de regio Achterhoek zien. Tegelijkertijd is er nu een mismatch tussen het beschikbare aanbod woningen en de behoefte. Om tot een verantwoorde afweging en prioritering van plannen te komen hebben de gemeenten in de regio in 2019 kwalitatieve toetsingscriteria voor woningbouw vastgesteld. Deze criteria geven ruimte aan (extra) nieuwbouw ten opzichte van de eerdere uitgangspunten, mits het plan bijdraagt aan het oplossen van de mismatch in de bestaande voorraad. Het accent ligt daarbij op: behoefte, transformatie en inbreiding. Ook bestaande plannen zullen worden herbeoordeeld aan de hand van de geactualiseerde regionale en lokale criteria.

Gemeentelijke plannen waarvan de uitvoering door de demografische ontwikkelingen onzeker is, zullen moeten worden afgewaardeerd. Daarvoor is in 2010 een voorziening gevormd van 5 miljoen euro. Eind 2019 bedroeg deze voorziening nog € 1.528.151. Hiervan is in 2020 € 864.567 aangewend om het nadeel in het plan Leusinkbrink Ruurlo op te vangen. Dit nadeel bestaat uit het verschil tussen de verschuldigde compensatievergoeding die eind 2020 met de exploitant overeengekomen is en de marktwaarde van de betreffende gronden. Per eind 2020 is nog € 663.584 beschikbaar. Voorzichtigheidshalve wordt dit bedrag aangehouden om onverhoopt nadelige fiscale effecten voor dit plan op te vangen.

Terug naar navigatie - Verloopoverzicht onderhanden werk

Verloop boekwaarde onderhanden werk (bedragen in € 1.000)

De boekwaarde van de bouwgronden in exploitatie bedroeg per 31 december 2020 € 4.408.539. Van het verloop in 2020 is het volgende overzicht te geven:

Boekwaarde 1-1-2020 Utigaven Inkomsten Resultaat-neming (winst = -) Boekwaarde 31-12-2020 Voorziening 31-12-2020 Balans per 31-12-2020 (BW-Vzg)
Bedrijventerreinen
Overberkel 4 Borculo - - - - - 113 -113
Kiefte 4 Eibergen 2.340 56 5 25 2.365 - 2.365
Everskamp Ruurlo 1.540 45 265 - 1.319 1.319
- -
Woongebieden - - - - - - -
de Garver Haarlo -31 0 - -100 70 - 70
Zwilbroekseweg / Rekkenseweg Eibergen -162 -1 - -1 -162 - -162
Hofrichter Eibergen 228 8 - 26 210 - 210
KTV Eibergen -375 219 - -141 -15 - -15
Vonderman Noordijk 156 4 - -19 179 - 179
Olland Rietmolen 132 32 225 -116 56 - 56
Hondelinkweg Neede 206 40 149 -47 145 - 145
ABCTA terrein Beltrum -115 62 - -18 -36 - -36
De Mölle Haarlo -40 -0 - - -41 - -41
De Heuver Gelselaar 460 14 165 -10 319 - 319
Leusinkbrink Ruurlo 634 90 380 250 94 - 94
Het Nieuwe Jena 14 190 333 -35 -94 - -94
Totaal Onderhanden werk 4.986 758 1.522 -186 4.409 113 4.296
Boekwaarde per 31 december 2020 na verwerking resultaat 4.409
Raming nog te maken kosten ¹ 2.799
Raming nog te verwachten opbrengsten 8.463
Verwacht eindresultaat exploitatie (-/- is voordelig) -1.255
¹: Dit betreft de raming van kosten exclusief de rentelast over de verwerking van tussentijdse winstnemingen vanaf 2020. Dit effect is bij het Meerjarenperspectief grondexploitaties 2021 meegenomen. Bij benadering bedragen de toekomstige rentelasten over de hogere boekwaarden als gevolg van winstneming € 90.000.

Uitzettingen korter dan één jaar

Terug naar navigatie - Uitzettingen korter dan één jaar

De in de balans opgenomen uitzettingen met een looptijd van één jaar of minder kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Bedragen x €1.000
Balans Balans 2020 Balans 2019
A.2 Vlottende Activa
A.2.2 Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar
A.2.2.1 Vorderingen op openbare lichamen 8.167 8.628
A.2.2.2 Verstrekte kasgeldleningen 0 0
A.2.2.3 Rek. Courantverh. met niet financiele instellingen 841 4.970
A.2.2.4 Overige vorderingen 1.205 830
A.2.2.5 Overige uitzettingen 13.004 3.434
Totaal A.2.2 Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar 23.217 17.863
Totaal A.2 Vlottende Activa 23.217 17.863
Terug naar navigatie - Toelichting Uitzettingen korter dan één jaar

De vorderingen op openbare lichamen zijn ultimo 2020 gedaald t.o.v. 2019. Ondanks dat er een hoger bedrag is te ontvangen uit het Btw compensatiefonds t.o.v. 2019. De uitzettingen in 's Rijks schatkist < 1 jaar is fors hoger. Dit komt met name omdat er eind 2020 een kasgeldlening is afgesloten van 10 miljoen euro. In 2020 is er geen geld geleend aan decentrale overheden. De overige vorderingen zijn gestegen.

De mutaties in Rekening-courantverhoudingen met niet-financiële instellingen hebben geheel betrekking op Exploitatiemaatschappij Leusinkbrink BV. Op basis van de in 2001 gesloten Integrale ontwikkelingsovereenkomst treedt de gemeente op als financier van de gebiedsontwikkeling. De vennootschap lost haar verplichting af uit de verkoop van kavels. Eind 2019 bedroeg de vordering nog € 4.970.000. De omvang van de financiering bedraagt, mede als gevolg van kavelverkopen in 2020 tot een bedrag van € 3.226.000, per eind 2020 nog € 2.321.000. Hiertegenover staat een gelijke verplichting van de gemeente jegens de BNG.

De gemeente en exploitant hebben op 22 december 2020 een minnelijk akkoord bereikt over de verdere planontwikkeling. De exploitant zal het Zoomgebied en de Zone Enkeerdlaan komende jaren afronden maar ziet af van het ontwikkelen van de plandelen Noord en Zuid. Partijen zijn overeengekomen dat de gemeente hiervoor per saldo een compensatievergoeding betaalt van
€ 1.479.829. De daadwerkelijke betaling zal plaatsvinden bij de notariële overdracht van gronden die eind 2020 nog in het bezit zijn bij de exploitant. Deze contractuele verplichting is in mindering gebracht op de vordering uit hoofde van financiering. Eind 2020 bedraagt de vordering in rekening-courant nog € 841.000.

In bovengenoemde bedragen is nog geen rekening gehouden met onverhoopt nadelige fiscale effecten van het akkoord. Hierover vindt nog afstemming plaats met de belastingdienst. Voorzichtigheidshalve wordt hiervoor de eerder gevormde voorziening voor het opvangen van effecten van demografische
ontwikkelingen aangehouden. Deze voorziening is verantwoord onder de post Voorraden Bouwgronden in exploitatie.

Drempelbedrag Schatkistbankieren

Terug naar navigatie - Drempelbedrag Schatkistbankieren

Volgens artikel 52c van het BBV moet worden vermeld wat het drempelbedrag is voor het begrotingsjaar en het bedrag dat per kwartaal buiten 's Rijks schatkist is aangehouden. Dit is verwerkt in het overzicht hieronder.

Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren (Bedragen X € 1.000)
2020
(1) Drempelbedrag 922,5
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(2) Kwartaalcijfers op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden 28 40 29 18
(3a) = (1)>(2) Ruimte onder het drempelbedrag 895 883 894 905
(3b) = (2)>(1) Overschrijding van het drempelbedrag - - - -
(1) Berekening drempelbedrag
Verslagjaar
(4a) Begrotingstotaal verslagjaar 123.000
(4b) Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan 500 miljoen euro 123.000
(4c) Het deel van het begrotingstotaal dat de 500 miljoen euro te boven gaat 0
(1) = (4b)*0,0075 + (4c)*0,002 met een minimum van € 250.000 Drempelbedrag 923
(2) Berekening kwartaalcijfers op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(5a) Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) 2.532 3.652 2.710 1.698
(5b) Dagen in het kwartaal 91 91 92 92
(2) - (5a)/(5b) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden 28 40 29 18

Liquide middelen

Terug naar navigatie - Liquide middelen

Het saldo van de liquide middelen bestaat uit de volgende componenten:

Bedragen x €1.000
Balans Balans 2020 Balans 2019
A.2 Vlottende Activa
A.2.3 Liquide middelen
A.2.3.1 Liquide middelen (kas-, banksaldi) 1.276 862
Totaal A.2.3 Liquide middelen 1.276 862
Totaal A.2 Vlottende Activa 1.276 862

Overlopende activa

Terug naar navigatie - Overlopende activa

De post overlopende activa kan als volgt onderscheiden worden:

Bedragen x €1.000
Balans Balans 2020 Balans 2019
A.2 Vlottende Activa
A.2.4.0.0 Nto voorschot door voorfin. op uitk. met spec. bestedingsdoel van Europ. overheidslichamen 8 0
A.2.4.0.1 Nto voorschot door voorfin. op uitk. met spec. bestedingsdoel van het Rijk 294 758
A.2.4.0.2 Nto voorschot door voorfin. op uitk. met spec. bestedingsdoel ov. Ned. overheidslichamen 498 1.962
A.2.4.0.3 Overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen 3.735 5.617
Totaal A.2 Vlottende Activa 4.534 8.338

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves

Het in de balans opgenomen Eigen Vermogen bestaat uit de volgende posten:

Bedragen x €1.000
Balans Balans 2020 Balans 2019
P.1.1.1 Reserves
550 Algemene reserve 22.357 21.497
552 Egalisatiereserves (inkomsten) 50.198 46.109
553 Bestemmingsreserves 13.884 20.072
Totaal P.1.1.1 Reserves 86.438 87.678
P.1.1.2 Resultaat na bestemming
551 Saldo rekening -6.895 6.969
Totaal P.1.1.2 Resultaat na bestemming -6.895 6.969

Verloopoverzicht reserves

Terug naar navigatie - Verloopoverzicht reserves

Het verloop wordt in onderstaand overzicht per reserve weergegeven. 

Saldo 1-1-2020 Toevoegingen Onttrekkingen Bestemming resultaat Ver-minderingen ter dekking afschrijving Saldo 31-12-2020
Algemene reserve 21.497 180 281 961 22.357
Bestuurlijke claims 35.751 6.232 5.862 4.690 40.811
Egalisatiereserve afval 2.541 141 1.000 1.682
Egalisatiereserve investeringen 7.818 113 7.705
Algemene reserve bouwgrondexploitatie 3.219 793 4.012
Onderhoud wegen 687 322 1.009
Onderwijshuisvesting 6.897 5.800 103 1.200
Herstructurering 3.901 99 4.000
Nadelen decentralisaties 5.368 1.706 3.662
Beeldende kunst -1 1 0
Totaal 87.678 6.554 14.649 6.968 113 86.438
Gerealiseerd resultaat 6.895
Totaal 93.333
Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Onder 'Bestemming resultaat' staan de toevoegingen die voortkomen uit de bestemming van het resultaat van het vorige dienstjaar. Onder de afschrijvingen staan de verminderingen vermeld in verband met afschrijvingen op activa. Deze afschrijvingen worden gedekt uit reserves.

Algemene reserve
Deze reserve heeft een bufferfunctie en dient in eerste instantie als weerstandscapaciteit. Als het weerstandsvermogen groter is dan 2 en de solvabiliteit groter dan 35% dan kan de reserve gebruikt worden als incidenteel dekkingsmiddel.

Bestuurlijke claims
Deze reserve heeft een bestedingsfunctie. De reserve bevat de gereserveerde bedragen voor dekking van genomen raadsbesluiten.

Egalisatiereserve afval
Deze reserve heeft een bestedingsfunctie. De reserve wordt gebruikt voor het egaliseren van tekorten en overschotten op het product afvalverwijdering en -verwerking. Door gebruik te maken van deze reserve zorgen we ervoor dat betaalde afvalstoffenheffing ook gebruikt wordt voor afvalverwijdering en inzameling.

Egalisatiereserve investeringen
Deze reserve heeft een bestedingsfunctie. De reserve dient ter dekking van de kapitaallasten van investeringen.

Algemene reserve bouwgrondexploitaties
Deze reserve heeft een bufferfunctie. De reserve wordt gebruikt om verliezen in de bouwgrondexploitaties op te vangen.

Onderhoud wegen
Deze reserve heeft een bestedingsfunctie. De reserve wordt ingezet voor het realiseren van onderhoud aan wegen.

Onderwijshuisvesting
Deze reserve heeft een bestedingsfunctie. De reserve wordt ingezet voor het realiseren van investeringen in en afwaarderingen van onderwijshuisvesting.

Herstructurering
De reserve heeft een bestedingsfunctie. De reserve wordt ingezet om kosten te dekken die voortkomen uit de herstructurering van (bouwgrond)locaties in Berkelland. Daar waar woningbouw niet meer mogelijk of gewenst is.

Nadelen decentralisaties
Deze reserve heeft een bestedingsfunctie. De reserve wordt ingezet om de eventuele nadelen van de decentralisaties af te dekken.

Beeldende kunst

Deze reserve was reeds opgeheven, maar er stond nog een negatief afrondingsverschil open. Deze is afgedaan in 2020, waarmee de reserve nu ook administratief is afgerond

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen

Het verloop van de voorzieningen wordt in onderstaand overzicht weergegeven.

Bedragen x €1.000
Balans Balans 2020 Balans 2019
P.1 Vaste passiva
P.1.2 Voorzieningen
P.1.2.0 Voorzieningen 12.295 11.057
Totaal P.1.2 Voorzieningen 12.295 11.057
Totaal P.1 Vaste passiva 12.295 11.057

Verloopoverzicht voorzieningen

Terug naar navigatie - Verloopoverzicht voorzieningen

Het verloop van de voorzieningen wordt in onderstaand overzicht weergegeven.

Saldo 1-1-2020 Toevoegingen Vrijval Aanwending Saldo 31-12-2020
Voorziening pensioenen wethouders 4.865 575 239 5.201
Wachtgeld wethouders 216 -42 98 76
Voorziening spaarverlof 30 1 31
Afwikkeling muziekschool De Triangel 66 37 29
Personele lasten GBT 20 6 14 0
Voorziening riolering 5.860 1.098 6.958
Totaal 11.057 1.632 6 388 12.295
Terug naar navigatie - Toelichting voorzieningen

In de kolom vrijval zijn de bedragen opgenomen welke ten gunste van de rekening van baten en lasten zijn vrijgevallen. Alle aanwendingen van de voorzieningen zijn rechtstreeks ten laste van de voorziening gebracht.

Personeelsvoorzieningen

Terug naar navigatie - Personeelsvoorzieningen

De personeelsvoorzieningen zijn in het leven geroepen om toekomstige lasten die het gevolg zijn van personele ontwikkelingen op te kunnen vangen. Het gaat met name om de lasten die voortvloeien uit mobiliteitsvoorzieningen en de lasten voor pensioenen en wachtgelden van wethouders.
Met ingang van 2014 is een voorziening gevormd voor de wachtgeldverplichtingen van de voormalige medewerkers van muziekschool 'De Triangel'.
Met ingang van 2016 is een voorziening gevormd voor de afbouw personeelslasten van voormalige medewerkers die in dienst zijn getreden bij het GBT.

Voorziening riolering

Terug naar navigatie - Voorziening riolering

Op basis van het vastgestelde watertakenplan is sprake van een art. 44.2 voorziening (voorzieningen van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden). De voorziening heeft als doel tarief egalisatie. Voor- en nadelen in een jaar worden verrekend met de voorziening. Met ingang van de jaarrekening 2020 wordt dit ook als zodanig aangepast.

Vaste schulden met een looptijd langer dan 1 jaar

Terug naar navigatie - Vaste schulden met een looptijd langer dan 1 jaar

De onderverdeling van de in de balans opgenomen vaste schulden is als volgt:

Bedragen x €1.000
Balans Balans 2020 Balans 2019
P.1 Vaste passiva
P.1.3 Vaste Schulden met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer
P.1.3.2 Onderhandse leningen 51.207 43.954
Totaal P.1.3 Vaste Schulden met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer 51.207 43.954
Totaal P.1 Vaste passiva 51.207 43.954
Terug naar navigatie - Verloopoverzicht vaste schulden

In onderstaand overzicht wordt het verloop weergegeven van de vaste schulden over het jaar 2020.  

Saldo 1-1-2020 Ver-meerderingen Aflossingen Saldo 31-12-2020
Onderhandse leningen
- binnenlandse pensioenfondsen en verzekeringsinstellingen
- binnenlandse banken en overige financiël instellingen 43.954 10.000 2.747 51.207
-binnenlandse bedrijven
- overige binnenlandse sectoren
-buitenlandse instellingen, fondsen, banken, bedrijven en overige sectoren
Door derden belegde gelden
Waarborgsommen
Vooruitontvangen bedragen > 1 jaar
Totaal 43.954 10.000 2.747 51.207

Netto vlottende schulden < 1 jaar

Terug naar navigatie - Netto vlottende schulden < 1 jaar

De in de balans opgenomen netto vlottende schulden kunnen als volgt gespecificeerd worden: 

Bedragen x €1.000
Balans Balans 2020 Balans 2019
P.2 Vlottende Passiva
P.2.1 netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd < 1 jaar
P.2.1.1 Kasgeldleningen 13.500 11.700
P.2.1.2 Banksaldi 520 1.015
P.2.1.3 Overige schulden 6.002 3.752
Totaal P.2.1 netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd < 1 jaar 20.022 16.467
Totaal P.2 Vlottende Passiva 20.022 16.467

Overlopende passiva

Terug naar navigatie - Overlopende passiva

De in de balans opgenomen overlopende passiva kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Bedragen x €1.000
Balans Balans 2020 Balans 2019
P.2 Vlottende Passiva
P.2.2.0.1 Vooruit ontvangen voorschotbedragen van het Rijk 862 828
P.2.2.0.2 Vooruit ontvangen voorschotbedragen van overige Nederlandse overheidslichamen 2.806 2.107
P.2.2.0.3 Overige vooruit ontvangen bedragen 0 2.660
P.2.2.0.4 verplichtingen die in een volgend jaar tot uitbetaling komen muv jaarlijkse arbeidskosten 5.313 6.437
Totaal P.2 Vlottende Passiva 8.981 12.031

Vooruitontvangen bedragen

Terug naar navigatie - Vooruitontvangen bedragen

Onderstaand een overzicht het verloop uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel:

Vooruitontvangen bedragen van het Rijk Stand 1/1 Bijboeking Afboeking Stand 31/12
Niet bestede specifieke uitkering onderwijs achterstandenbeleid 151 162 32 281
SPUK Belastingdienst/Toeslagen   8   8
Niet bestede specifieke uitkering onderwijs   30   30
Vooruitontvangen bedragen van het Rijk Stand 1/1 Bijboeking Afboeking Stand 31/12
Functievermenging locatie Kolkman Gelselaar 353   26 327
Covid regel. Bestemmingsontw   116   116
Fietsbanen Berkelland 7     7
Transformatievisie Oudestraat 2030 Neede   320   320
Niet bestede subsidie gezonde jeugd        
Niet bestede. subsidie landschapsregeling   151 32 119
POHO vrijetijdseconomie 943 244 191 996
Plan van Aanpak invasieve exoten 10   10 0
Specifieke Uitkering Sport 20   20 0
De Heuver Gelselaar 620   620 0
Agenda Vitaal platteland 60   60 0
Niet bestede subsidie ISV3 geluid 44   44 0
Niet bestede provinciale subsidie geluidsanering B lijst woning     2 -2
Niet bestede provinciale bijdrage Pilot Beltrum 51   6 45

 

Analyse resultaat

Terug naar navigatie - Analyse resultaat

Bedragen x € 1.000

Het resultaat over 2020 is 7.831 Positief
Het resultaat bestaat uit    
Resultaat op grondexploitaties van 1.546 Positief
Resultaat op de gewone exploitatie van 5.349 Positief
Totaal rekening resultaat 6.895 Positief

 

Het gerealiseerde resultaat is het gevolg van de volgende ontwikkelingen.

Onderwerp Bedrag (x € 1.000) Incidenteel/Structureel
Grex 1.546 Incidenteel deels bestemmen
Bouwleges 262  Incidenteel
Riolering -318 Incidenteel
Participatie en werkgeversbenadering 682 Incidenteel
Verbinding ondernemers voor Participatiewet 329 Incidenteel/Structureel
Loonkosten begeleide participatie 687 Incidenteel/Structureel
Algemene uitkering 1.168 Incidenteel deels bestemmen
Onvoorzien 200 Incidenteel
Arbeidsmarktbeleid 382 Incidenteel
Taakmutaties rijksmiddelen 295 Incidenteel/Structureel
Verkoop Grolseweg -211 Incidenteel
Detachering/uitkeringen personeel 349 Incidenteel
Opleiding personeel 335 Incidenteel bestemmen
ODA 175 Incidenteel
Diverse verschillen < 175.000

1.014

Incidenteel/Structureel
Totaal 6.895  

Grondexploitaties

De verkoop van de voormalige Willibrordusschool heeft een groot aandeel in dit voordeel. Daarnaast hebben we opbrengsten uit de verkoop van erfpachtsgronden en van bouwkavels. Onder anderen van de lokaties Olland en De Heuver.

Bouwleges

Afgelopen jaar en met name de tweede helft van het jaar waren er meer aanvragen, maar ook aanvragen met een hogere bouwsom. De opbrengsten van de leges zijn afhankelijk van het aantal aanvragen maar ook van de omvang van de aanvragen. Hoewel we halverwege het jaar de inkomsten nog hebben bijgeraamd, was deze opbrengst niet voorzien.

Riolering

De uitgaven in de exploitatie voor riolering zijn volgens de planning van het Watertakenplan verlopen. De investeringen zijn wel achtergebleven bij de planning. De uitvoering daarvan zal (deels) in 2021 plaatsvinden. Dit resulteert voor 2020 in een incidenteel nadeel van € 318.000 doordat door de lagere investeringen minder compensabele btw toegerekend mag worden.

Participatie en werkgeversbenadering

Bij de bestuursrapportage is gerekend met een gemiddelde uitkering van € 14.500 terwijl de werkelijke gemiddelde uitkering € 13.441 is. Dit is de belangrijkste reden van het batig resultaat. Hiertegenover staan lagere opbrengsten van terugbetalingen bijzondere bijstand zelfstandigen dan was geraamd. Verder heeft het Algemeen Bestuur van de SDOA in december 2020 besloten het restantbedrag van de bestemmingsreserve Organisatieonderzoek van € 198.000 terug te betalen.

Verbinding ondernemers voor Participatiewet

De omzet van detacheringen van voormalige SW-medewerkers is positiever uitgevallen dan was geraamd bij de bestuursrapportage. De bedrijven hebben covid maatregelen genomen waardoor het steeds veiliger geworden is om te gaan werken. Verder hebben wij budget geraamd voor beschutte werkplekken. Dit bedrag is wederom niet volledig besteed. Aangezien het aantal mensen dat hiervan gebruik maakt redelijke stabiel blijft, kunnen we dit als een structureel voordeel aanmerken.

Loonkosten begeleide participatie

Dit zijn de loonkosten van de voormalige SW-medewerkers. Deze doelgroep heeft geen aanwas en door natuurlijk verloop is ze sneller afgenomen dan was geraamd. Verder hebben we in 2020 een groot bedrag aan transitievergoeding van het UWV ontvangen over de periode 2015 t/m 2020. Deze hadden we niet geraamd.

Algemene uitkering

In 2020 ontvangen wij in totaal € 1.168.000 meer aan algemene uitkering dan begroot. Dit is met name het gevolg van de coronasteunpaketten. Er is een beperkt effect van ongeveer € 200.000 dat heeft te maken met de actualisering van de verdeelmaatstaven. Doordat iedere gemeente andere hoeveelheden heeft ten opzichte van wat er begroot is, veranderd de verdeling over de gemeenten ook enigzins. Dit heeft in ons geval een positief effect. Hiertegenover staat een nadelig effect door de toename van de belastingcapaciteit van ongeveer € 225.000. Naast het voordeel in 2020 zijn er ook nog nabetalingen gedaan over eerdere jaren die tot een extra voordeel leiden van € 130.000.

Onvoorzien

Er is in 2020 geen gebruik gemaakt van de post onvoorzien. Onvoorzien is een verplicht onderdeel in de begroting. Om die reden kunnen we dit voordeel niet als structureel zien.

Arbeidsmarktbeleid

Door de coronacrisis is er minder tijd geweest om aandacht te besteden aan het arbeidsmarktbeleid. Dit heeft in 2020 tot lagere lasten geleid. Ook zijn op punten vacatures later ingevuld. In totaal levert dit een voordeel op van € 382.000.

Taakmutaties rijksmiddelen

Er blijft € 295.000 over als gevolg van toevoegingen van rijksgeld aan de algemene uitkering voor taken die nog ingevuld moeten worden. Gedeeltelijk is hier vertraging ontstaan door de coronacrisis, maar we zien ook dat een gedeelte van deze extra taken niet tot dezelfde lasten leiden als begroot. Een aantal hiervan zijn al ingezet bij de bezuinigingen. Te noemen zijn de voorschoolse opvang en ecologisch bermbeheer.

Verkoop Grolseweg

Eind 2020 zijn de gronden en gebouwen aan de Grolseweg verkocht. De opbrengst heeft de gemaakte kosten niet volledig gecompenseerd. Hierdoor hebben we een eenmalig nadeel.

Detachering/uitkeringen personeel

Voor zieke en zwangere medewerkers hebben we van het uitvoeringsorgaan uitkeringen ontvangen. Daarnaast zijn enkele personeelsleden tijdelijk gedetacheerd geweest. Dit heeft geleid tot niet geraamde inkomsten.

Opleidingen personeel

Met name door de pandemie zijn veel cursussen in 2020 niet doorgegaan. Een deel van deze middelen zetten we in voor de kosten van de thuiswerkregeling in 2021. Het andere deel wordt bestemd voor 2021, omdat uitgestelde scholing dan ingehaald zal worden.

ODA

Net als in 2019 is er ook in 2020 een voordeel op de Vergunningverlening-, Toezicht- en Handhavings-taken die bij de ODA zijn ondergebracht. Door corona zijn er in 2020 minder uren afgenomen. Dit speelt vooral bij toezicht en handhaving. Daarnaast heeft de ODA een positief resultaat behaald over 2020 dat deels wordt uitbetaald aan de deelnemende gemeente. Voor Berkelland bedraagt het aandeel € 55.000. Het totale incidentele voordeel komt daarmee op ca. € 175.000.

Diverse verschillen < 175.000

In deze specificatie hebben we de grootste verschillen van 2020 in kaart gebracht. De jaarrekening kent meerdere afwijkingen, zowel voor- als nadelig. Per saldo hebben deze toch een redelijke omvang. Bij de programma's wordt nader ingegaan op deze mutaties.

Bestemming resultaat

Terug naar navigatie - Bestemming resultaat

In maart 2016 heeft de raad beleid vastgesteld hoe om te gaan met overschotten bij de jaarrekening. Een tekort wordt gedekt uit de algemene reserve. Voor het overschot van deze jaarrekening volgen we het vastgestelde beleid.

Stap 1 is het aanvullen van de algemene reserve tot een niveau dat het weerstandsvermogen gelijk is aan twee.
Stap 2 is het aanvullen van de algemene reserve tot de solvabiliteit gelijk is aan 35%.
Stap 3 is het bestemmen van het resultaat voor incidentele beleidsvoornemens.
Stap 4 is het aanvullen van de bestemmingsreserves die nog niet aan het plafond zitten. 

Als we deze stappen toepassen op het resultaat van 2020 komen we tot de volgende resultaatbestemming:

Stap 1: Het weerstandsvermogen ligt boven de 2.

Stap 2: De solvabiliteit is voor 2020 voldoende.

Stap 3: We hevelen de volgende bedragen over naar 2021.

Programma Fijn Leven
Onderhoud bomen € 80.000
In de Bestuursrapportage 2020 is € 150.000 beschikbaar gesteld voor herstel van schade door droogte en storm aan openbaar groen. De werkzaamheden zijn nog niet helemaal klaar en worden in 2021 afgerond.

Toevoeging aan de reserve onderwijshuisvesting € 445.000
Het afboeken van boekwaarden (verliezen) van scholen worden gedekt uit de reserve onderwijshuisvesting. In lijn daarmee is het logisch om de boekwinsten op schoollocaties toe te voegen aan dezelfde reserve. De stand van de reserve is op 31-12-2020 € 1.200.000 en het plafond is op € 7.000.000 bepaald. In december 2020 zijn de onroerende goederen van de oude Willibrordusschool verkocht. Na aftrek van kosten resteert een batig saldo. Dit batig saldo wordt toe gevoegd aan de reserve onderwijshuisvesting.

Programma Vitaal Platteland
Kadastrale uitzettingen € 47.000
Voor deze werkzaamheden is eenmalig geld beschikbaar gesteld. De activiteiten lopen door in 2021.

Programma Zorg voor wie dat nodig heeft
Dak- en thuislozen € 17.500
Via de algemene uitkering ontvangen we voor 2020 een decentralisatie uitkering dak- en thuislozen van € 17.628 en voor 2021 € 32.051. De uitvoering van de activiteiten zal plaatsvinden in 2021.

De kunst van het zorgen en loslaten € 5.000
Dit is een cursus die wij geven aan mantelzorgers ten laste van het budget sociaal domein. Vanwege corona is de cursus niet doorgegaan en wordt die gepland in 2021.

Nieuwe inburgeringswet statushouders € 78.500
Per 2021 kennen we een nieuwe inburgeringswet. In 2020 zijn voor de implementatie van de nieuwe wet extra middelen via de algemene uitkering beschikbaar gesteld. De invoering zal zijn beslag in 2021 krijgen.

Exploitatiebudget statushouders € 90.000
Voor de invoering van de nieuwe inburgeringwet is een exploitatie-opzet gemaakt. Hieruit blijkt dat we in 2022 en 2023 een tekort hebben van totaal afgerond € 90.000. Over 2020 hebben we € 144.000 overgehouden. Een deel hiervan zetten we in ter overbrugging naar 2024. Vanaf dat jaar sluit de begroting op dit onderdeel.

Power vrouwen € 28.000
Via de algemene uitkering 2020 is extra geld beschikbaar gesteld voor deze pilot. Door de pandemie is vertraging opgelopen. Het project wordt in 2021 uitgevoerd.

Programma werken en ondernemen in een sterke regio
Recreatie en toerisme € 68.000
Berkelland heeft in het najaar van 2020 € 60.000 ontvangen voor de liquidatie Recreatieschap Achterhoek Liemers. Deze middelen willen we inzetten voor recreatie en toerisme. Daarnaast is op het reguliere budget € 8.000 overgehouden. Er zijn/worden een aantal projecten opgestart, waarvoor het totale budget wordt ingezet.

City-branding € 29.000
Voor city-branding is tot met 2022 budget gereserveerd. Door corona is vertraging opgetreden en zijn activiteiten uitgesteld. Voor 2021 is een inhaalslag gepland.
Programma Cultuur is voor iedereen
Coronagelden cultuur € 151.500
Via de algemene uitkering 2020 zijn eenmalig middelen beschikbaar gesteld voor nadelige effecten van corona voor cultuur. Deze gelden hevelen we over naar 2021.

Programma Samen veilig
Keurmerk Veilig Ondernemer buitengebied € 5.000
We zijn in 2020 een verplichting aangegaan. Door corona is de controle uitgesteld naar 2021.

Programma Financiën
Project Berkelland Vitaal € 12.500
Medio november 2020 is het project Vitaal Berkelland gestart. Dit project streeft naar duurzame inzetbaarheid van medewerkers. De doorlooptijd van het project is 9 maanden en dat betekent dat een deel van de lasten op 2021 zal drukken. Inzet van het restantbudget personeelszorg van 2020 maakt een goede afwikkeling mogelijk.

Thuiswerkregeling € 149.000
In december 2020 is de regeling thuiswerkfaciliteiten vastgesteld. Door het moment van besluitvorming is in 2020 nog beperkt aanspraak hierop gemaakt. Het overgrote deel van de medewerkers zal in 2021 gebruikmaken van de regeling. Het restant opleidingsbudget 2020 wordt hiervoor ingezet.

Persoonlijk studiebudget € 186.500
Voor de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers is jaarlijks budget beschikbaar. Een medewerker kan maximaal 3 jaar “sparen” voor een opleiding. Mede door corona is in 2020 zeer beperkt gebruik gemaakt van deze voorziening.

Rekenkamerfunctie € 10.000
Wegens corona zijn er een aantal werkzaamheden van de rekenkamer die gepland stonden in 2020 uitgesteld naar 2021.

Verkiezingen 2021 € 60.000
Via de algemene uitkering 2020 zijn eenmalig extra middelen beschikbaar gesteld voor de 2e kamer-verkiezingen 2021. De lasten hiervan krijgen hun beslag in 2021.

Stap 4: We vullen de reserve onderwijshuisvesting met € 5.093.332 aan tot  € 6.742.625.  

De jaarrekening 2020 sluit met een voordelig resultaat van € 6.894.877. Na honorering van bovenstaand overhevelingsverzoeken dan wel reserveringen (totaal € 1.462.500) resteert nog een bedrag van € 5.432.377. We stellen voor van dit bedrag € 1.101.401 (restantvoordeel grondexploitatie) toe te voegen aan de algemene reserve bouwgrondexploitaties en € 4.330.976 aan te wenden voor het op peil brengen van de reserve Onderwijshuisvesting. Voor deze reserve is een plafond van € 7.000.000 ingesteld. Op 31 december 2020 is hoogte van deze reserve € 1.200.293. Na de storting van het voordeel van het resultaat van de opbrengst van de voormalige Willibrordusschool komt de stand op € 1.645.293. Als ook het restant van deze jaarrekening wordt toegevoegd komt de nieuwe stand van de reserve Onderwijshuisvesting op € 5.976.269.

Onderwerp Bedrag x € 1.000
Stap 1: Toevoeging aan algemene reserve om weerstandsvermogen op peil te brengen  
Stap 2: Toevoeging aan algemene reserve om solvabiliteit op peil te brengen  
Stap 3: Bestemmen resultaat voor incidentele beleidsvoornemens  
Onderhoud bomen 80
Boekwinst Willibrordusschool 445
Kadastrale uitzetting 47
Dak- en thuislozen 18
De kunst van het zorgen en loslaten 5
Nieuwe inburgeringswet statushouders 79
Exploitatiebudget statushouders 90
Power vrouwen 28
Recreatie en toerisme 68
Citybranding 29
Coronagelden cultuur 152
Keurmerk Veilig Ondernemen 5
Berkelland Vitaal 13
Thuiswerkregeling 149
Persoonlijk studiebudget 187
Rekenkamerfunctie 10
Verkiezingen 2021 60
Subtotaal 1.463
Stap 4:   
Bestemmen restantresultaat grondexploitaties 1.101
Aanvullen reserve onderwijshuisvesting  4.331
Totaal 6.895

Overzicht van baten en lasten per programma

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten per programma

Plezierig Wonen

Het voordeel ontstaat door de resultaten op de grondexploitaties. Het achterblijven van de uitgaven voor projecten en hogere opbrengsten van leges.

Fijn Leven

Het voordeel aan de lastenkant ontstaat met name door de lagere lasten voor groot onderhoud van wegen. Dit wordt deels gecompenseerd door de extra lasten voor de wegen in het buitengebied. Daarnaast zijn de projecten in het kader van Samen investeren in Berkelland nog niet volledig uitgevoerd.

Vitaal platteland

Er zijn minder lasten doordat niet alle projecten al zijn uitgevoerd en omdat verschillende activiteiten geen doorgang konden vinden. Er zijn ook minder baten doordat met name minder gebruik wordt gemaakt van een aantal regelingen.

Zorg voor wie dat nodig heeft

Een aanvrager van een voorziening, zoals hulp in de huishouding, ondersteuning of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op de grond van de WMO een eigen bijdrage verschuldigd. Het CAK is het publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo) dat door de wetgever is belast met de berekening, oplegging en incasso van de eigen bijdrage. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feit bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is en derhalve niet valt onder de reikwijdte van de rechtmatigheidscontrole door de accountant van de gemeente. Dat betekent dat door de gemeenten geen zekerheden over omvang en hoogte van de eigen bijdrage kan worden verkregen als gevolg van het niet kunnen vaststellen van de juistheid op persoonsniveau, zoals hiervoor is toegelicht. In 2020 is voor € 388.000 aan eigen bijdrage via het CAK verantwoord.

Werken en ondernemen in een sterke regio

Het positieve resultaat van de Sociale Dienst Oost Achterhoek is zichtbaar aan de lastenkant. Aan de batenkant zien we dat hogere inkomsten van het Rijk voor ondersteuningspakketten ook zichtbaar zijn.

Actief met duurzaamheid en energie

Een groot gedeelte van de geraamde uitgaven voor het Energie Uitvoeringsprogramma zijn nog niet gedaan.  Hier is sprake van een meerjarig project.

Financiën

Aan de lastenkant zien we lagere lasten door achterblijvende uitgaven op opleidingen. Aan de batenkant zien we hogere inkomsten door de coronasteunpakketten van het Rijk.

Bedragen x €1.000
Exploitatie 2019 Primitieve Begroting 2020 Gewijzigde begroting 2020 Realisatie 2020
010 Plezierig wonen
Totaal 010 Plezierig wonen -667 -1.834 -979 647
020 Fijn leven
Totaal 020 Fijn leven -6.415 -10.513 -7.660 -7.846
030 Vitaal platteland
Totaal 030 Vitaal platteland -311 -849 -416 -199
040 Zorg voor wie dat nodig heeft
Totaal 040 Zorg voor wie dat nodig heeft -28.192 -27.013 -26.127 -26.104
050 Werken en ondernemen in een sterke regio
Totaal 050 Werken en ondernemen in een sterke regio -15.095 -16.712 -15.754 -13.680
060 Actief met duurzaamheid en energie
Totaal 060 Actief met duurzaamheid en energie -766 -2.321 -320 -302
070 Sport is meer!
Totaal 070 Sport is meer! -2.360 -2.190 -2.133 -2.388
080 Cultuur is van iedereen
Totaal 080 Cultuur is van iedereen -1.790 -1.744 -2.035 -2.054
090 Samen veilig
Totaal 090 Samen veilig -2.785 -2.796 -2.796 -2.751
110 Financiën
Totaal 110 Financiën 65.402 65.352 58.220 61.573
120 Aan de slag met de Omgevingswet
Totaal 120 Aan de slag met de Omgevingswet -51 -300 0 0

Korte toelichting overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Korte toelichting overzicht van baten en lasten

Hierna geven we een korte toelichting op de afwijkingen per programma voor zover deze afwijkingen groter zijn dan € 250.000. Voor een meer gedetailleerde toelichting verwijzen we naar de toelichting op de activiteiten in het jaarverslag.

Plezierig Wonen

De bouwgrondexploitaties hebben geleid tot meer lasten, maar ook tot meer opbrengsten. Per saldo hebben we in 2020 meer winst gemaakt op de bouwgrondexploitaties dan verwacht. Het achterblijven van de projecten integrale wijkaanpak en meewerken aan initiatieven voor woningbouwplannen leidt tot minder uitgaven. De bouwleges zijn toegenomen.

Fijn Leven

Door de storting in de reserves ontstaat een nadeel. De lasten vallen over het algemeen lager uit doordat projecten niet volledig zijn uitgevoerd.

Vitaal platteland

Er zijn minder lasten doordat niet alle projecten al zijn uitgevoerd en omdat verschillende activiteiten geen doorgang konden vinden. Er zijn ook minder baten doordat met name minder gebruik wordt gemaakt van een aantal regelingen.

Zorg voor wie dat nodig heeft

Werken en ondernemen in een sterke regio

Het positieve resultaat van de Sociale Dienst Oost Achterhoek is zichtbaar aan de lastenkant. Aan de batenkant zien we dat hogere inkomsten van het Rijk voor ondersteuningspakketten ook zichtbaar zijn.

Actief met duurzaamheid en energie

Een groot gedeelte van de geraamde uitgaven voor het Energie Uitvoeringsprogramma zijn nog niet gedaan.  Hier is sprake van een meerjarig project.

Financiën

Aan de lastenkant zien we lagere lasten door achterblijvende uitgaven op opleidingen. Aan de batenkant zien we hogere inkomsten door de coronasteunpakketten van het Rijk.

Uitsplitsing van het onderdeel financiën

Terug naar navigatie - Uitsplitsing van het onderdeel financiën
2019 Primitieve Begroting 2020 Gewijzigde begroting 2020 Realisatie 2020
Lasten
Algemene dekkingsmiddelen -1.573 -5.504 -4.479 -1.794
Overhead -14.255 -16.694 -17.344 -16.219
Vennootschapsbelasting 62 55 80 3
Onvoorzien -200 -200
Overig -7.621 -7.582 -7.183 -7.826
Stortingen -40.205 -180 -180
Baten
Algemene dekkingsmiddelen 79.481 81.569 82.406 82.996
Overhead 2.474 1.902 2.046 2.469
Vennootschapsbelasting
Onvoorzien
Overig 153 130 130 216
Onttrekkingen 46.887 11.676 2.944 1.908
Totaal 65.403 65.352 58.220 61.573

Incidentele baten en lasten (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Incidentele baten en lasten (bedragen x € 1.000)
Incidentele baten en lasten (bedragen x € 1.000) Incidentele baten 2020 Incidentele lasten 2020
Plezierig Wonen
Grex 1.096
Vervolg Beltrum 39
Transitie woningmarkt 10 10
Bouwleges 262
Fijn Leven
Onderwijsprojecten 29 29
Wijk- en kerngerichtwerken (Naoberfonds) 233 233
Wijk- en buurtbudget 50
Extra groenonderhoud en klimaat 283 283
Extra onderhoud wegen buitengebied 811 811
Ecologisch bermbeheer 14 14
Eenmalige teruggaaf afvalstoffenheffing 1.000 1.000
Riolering 573 891
Resultaat afvalstoffenheffing 2020 -141 69
Onderhoud openbaar groen 73 -94
Vitaal Platteland
Leader plattelandsvernieuwing 17 17
Ondernemersbegeleiding 65 35
Sloopbonus -2 -2
Bestemmingsplan buitengebied 72 72
Breedband buitengebied -22 -22
VAB -83 -83
Landschapsbeheer 19-23 -14 -14
Zorg voor wie dat nodig heeft
Statushouders 155 8
Transitie sociaal domein 1.040 1.040
Tekort sociaal Domein 1.582 1.582
Afwikkeling Betula -267 -267
Sociaal Domein 611 473
Werken en ondernemen in een sterke regio
Boekwaarde v.m. Sterrenpallet 155 155
Boekwaarde Tweespan 31 31
Beschutte werkplekken 150
Participatie en werkgeversbenadering -682
Verbinding ondernemers voor Participatiewet -179
Personeel begeleide participatie -331
Actief met duurzaamheid en energie
EUP, transitie woningmarkt en energietransitie 357 357
Sport is meer!
Combinatiefunctionaris 124 121
Lastenverlichting sportverenigingen 375 375
Project Haalbaarheid binnenspo -45 -45
Cultuur is van iedereen
Cultuur en kerkvisie 20 20
Nieuwe tijd wederopbouw Achterhoek 230 232
Samen Veilig
Pilot beveiligingsplannen 3 3
Financiën
Veranderbudget 27 27
ICT afschrijvingslasten 347 347
Teruggave OZB inwoners 1.000 1.033
75 jaar herdenking WO II 4 4
Afrekening ODA 80 80
HR 21 49 49
Resultaat Berap 2020 281 281
Rekenkameronderzoek 8 8
Dekking reserve investeringen 113 113
Sluitend maken begroting 2020 -180 -180
Paspoorten -148
Algemene uitkering 1.168
Onvoorzien -200
Restant corona Rijk 327
Prijsindexatie -156
Arbeidsmarktbeleid -382
Taakkmutaties rijksmiddelen -295
Verkoop Grolseweg 211
Detachering/uitkering personeel 349
Loonkosten bestuur 161
Opleiding alg/thuiswerk -149
Opleidingen persoonlijk -186
ODA 2020 -175
Aan de slag met de Omgevingswet
Implementatie Omgevingswet 105 105
Diverse kleinere verschillen -724
Totaal incidentele baten en lasten 12.216 6.114
Totaal incidenteel 6.302
Totaal structureel 258
Resultaat 2020 6.560
Structureel:
Loonkosten v.m. sw-medewerkers 355
Verhuur sporthallen/-zalen -55
Schoonmaak sporthallen/-zalen -58
Vennootschapsbelasting -90
Taakmutaties Rijk 43
Planschade 23
Loonkosten bestuur 40
Totaal 258
Verschil 0

Niet uit de balans blijkende verplichtingen

Terug naar navigatie - Niet uit de balans blijkende verplichtingen

Langlopende overeenkomsten

Naam Crediteur Totaal Einde looptijd
Contracten Jeugdzorg 6.500.000 Jaarlijks verlengd
Contracten WMO 6.500.000 Jaarlijks verlengd
Centric Netherlands B.V. 277.000 Jaarlijks verlengd
Twence Bioconversie 285.000 Jaarlijks verlengd
SAB Catering 55.000 2020
Reijn B.V. 690.000 2020
Oliehandel Kusters 100.000 2021
Raetsheren en van Orden B.V. 270.000 2021
Start People 130.000 2021
Driessen 1.315.000 2021
PQR B.V. 325.000 2021
AVI Twente B.V. 20.000 2022
Ter Horst Milieu B.V. 740.000 2022
HP Multifunctionals 45.000 2022
DVEP 295.000 2023
Gazprom 110.000 2023
Hacron Schoon B.V. 275.000 2023
Baks B.V. 100.000 2023
Hacron Groen VOF/Axent Groen 380.000 2023
Remondis B.V. 800.000 2023
ARP B.V. 100.000 2023
Zaaksysteem.nl 75.000 2024
Cone Nederland B.V. (Optisport) 360.000 2034

Overige niet uit de balans blijkende verplichtingen

Niet van toepassing

Waarborgen en garanties

Het opgenomen bedrag voor verstrekte waarborgen en garanties aan natuurlijke- en rechtspersonen kan als volgt naar de aard van de geldlening gespecificeerd worden:

Aard/Omschrijving Oorspronkelijk bedrag Saldo totaal leningen Percentage borg-stellingen Restant borg 1-1-2020 Restant borg 31-12-2020
Woningbouw 134.372 118.222 52,6 % 53.220 61.046
Waterleidingbedrijf 215.008 0 3,4 % 227 0
Hypotheken 3.232 1.673 78,2% 1.859 1.273
De Laarberg 42.600 23.300 50,0 % 12.100 11.650
Plaatselijke instellingen 8.263 2.723 93,5 % 3.098 2.592
Totaal 403.475 145.918   70.504 76.561

De gemeente participeert samen met de gemeente Oost Gelre in het regionale bedrijventerrein De Laarberg en is mederisicodrager voor de planologische ontwikkeling en financiële exploitatie. De onderneming heeft externe financiering aangetrokken bij de BNG Bank. Ten behoeve van de BNG is door beide gemeenten een garantstelling verleend van maximaal € 12,5 miljoen (€ 25 miljoen totaal).


In 2020 is er geen bedrag betaald wegens de verleende waarborgen en garanties.

Gebeurtenissen na balansdatum

Terug naar navigatie - Gebeurtenissen na balansdatum

 

Het COVID-19 (Corona) virus heeft geen financiële gevolgen voor de jaarrekening 2020, maar wel voor naar verwachting veel beleidsterreinen van onze begroting 2021 en mogelijk voor de jaren daarna. Hoe groot de financiële impact zal zijn is nu onmogelijk te bepalen. We monitoren onze risico's en die van onze partners voortdurend. Onze organisatie loopt geen risico voor de continuïteit. We bewaken onze liquiditeitspositie goed en nemen zo nodig maatregelen om onze taken gedurende deze crisis zo goed mogelijk te blijven uitvoeren.

In onze perspectiefnota 2021 is bij het onderdeel wensen nieuw beleid een ombuiging benoemd. Namelijk het herstructureren van de bestaande lening bij de BNG Bank. De lage rentestand biedt ons de mogelijkheid om onze lasten te verlagen. Door herfinancieren van onze schulden kunnen de rentelasten naar beneden. Deze stap is als besluit meegenomen in de begroting 2021.  Om aan deze taakstelling te voldoen is de herstructurering inmiddels doorgevoerd in februari 2021. De nieuwe lening loopt 10 jaar langer (t/m 15/02/2046). 

Analyse begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Analyse begrotingsrechtmatigheid

In onderstaande tabel zijn de overschotten en overschrijdingen op de lasten per programma opgenomen. Bij een overschrijding is er formeel gezien sprake van begrotingsonrechtmatigheid. Van belang is echter te kijken naar de aard van de overschrijding om te bepalen of deze onrechtmatigheid ook meetelt voor het oordeel over begrot

Programma Constatering Oordeel
Plezierig Wonen Overschrijding van € 2.221.000 Akkoord overschrijding is het gevolg van lasten grondexploitaties, hier staan ook baten tegenover.
Fijn Leven Overschot van € 679.000

Akkoord

Vitaal Platteland Overschot van € 2.471.000 Akkoord
Zorg voor wie dat nodig heeft Overschot van € 656.000 Akkoord
Werken en ondernemen in een sterke regio Overschot van € 2.352.000 Akkoord
Actief met duurzaamheid en energie Overschot van € 1.687.000 Akkoord
Sport is meer! Overschrijding van € 108.000 Akkoord overschrijding is het gevolg van onderhoudslasten die centraal zijn geraamd in het programma financiën.
Cultuur is van iedereen Overschot van € 65.000 Akkoord
Samen veilig Overschot van € 130.000 Akkoord
Aan de slag met de Omgevingswet Overschot van € 201.000 Akkoord
Financiën Overschot van € 3.291.000 Akkoord
Mutaties reserves Tekort van € 6.315.000 Akkoord gevolg van terugstorting dekking niet gedane uitgaven.

Conclusie

Gerealiseerde baten en lasten per taakveld

Terug naar navigatie - Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2020
Baten Lasten Stortingen Ontrekkingen Saldo
0.1 Bestuur 0 -2.469 0 0 -2.469
0.10 Mutaties reserves 0 0 -6.553 14.761 8.208
0.2 Burgerzaken 431 -586 0 0 -155
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 5 -30 0 0 -25
0.4 Overhead 2.469 -16.219 0 0 -13.751
0.5 Treasury 1.935 -1.182 0 0 753
0.61 OZB woningen 7.507 -1.364 0 0 6.143
0.62 OZB niet-woningen 1.237 -9 0 0 1.228
0.64 Belastingen overig 199 -13 0 0 186
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 70.605 0 0 0 70.605
0.8 Overige baten en lasten 1.134 -1.184 0 0 -51
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) 0 3 0 0 3
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 1 -2.865 0 0 -2.864
1.2 Openbare orde en veiligheid 108 -283 0 0 -175
2.1 Verkeer en vervoer 348 -5.751 0 0 -5.403
2.2 Parkeren 8 -74 0 0 -66
2.4 Economische havens en waterwegen 0 -2 0 0 -2
3.1 Economische ontwikkeling 19 -36 0 0 -17
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 746 -248 0 0 498
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 153 -304 0 0 -151
3.4 Economische promotie 544 -599 0 0 -55
4.2 Onderwijshuisvesting 10 -2.107 0 0 -2.098
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 199 -1.007 0 0 -808
5.1 Sportbeleid en activering 0 -1.801 0 0 -1.801
5.2 Sportaccommodaties 189 -878 0 0 -689
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 0 -579 0 0 -579
5.4 Musea 22 -538 0 0 -516
5.5 Cultureel erfgoed 36 -164 0 0 -129
5.6 Media 6 -686 0 0 -681
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 172 -4.408 0 0 -4.236
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 109 -2.635 0 0 -2.526
6.2 Wijkteams 0 -1.067 0 0 -1.067
6.3 Inkomensregelingen 16.514 -19.260 0 0 -2.746
6.4 Begeleide participatie 2.161 -11.842 0 0 -9.681
6.5 Arbeidsparticipatie 0 -60 0 0 -60
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 70 -12.150 0 0 -12.080
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 388 -1.001 0 0 -613
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 0 -10.663 0 0 -10.663
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 611 0 0 0 611
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 0 -1.214 0 0 -1.214
7.1 Volksgezondheid 0 -1.617 0 0 -1.617
7.2 Riolering 6.914 -5.983 0 0 931
7.3 Afval 2.585 -2.945 0 0 -360
7.4 Milieubeheer 55 -1.949 0 0 -1.894
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 270 -259 0 0 11
8.1 Ruimtelijke ordening 209 -1.280 0 0 -1.071
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 4.776 -3.728 0 0 1.048
8.3 Wonen en bouwen 1.525 -2.543 0 0 -1.018