Sitemap

  1. Blz. 1 Bestuursrapportage 2020
    1. Blz. 2 Bestuursrapportage 2020
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Leeswijzer
        1. Blz. 5 Inleiding
        2. Blz. 6 Financiële samenvatting
      2. Blz. 7 Plezierig Wonen
        1. Blz. 8 Kwalitatief goede woningvoorraad nu en in de toekomst
        2. Blz. 9 Wat speelt er?
        3. Blz. 10 Speerpunten
          1. Blz. 11 Toekomstgerichte bestaande woningvoorraad.
            1. Blz. 12 Voor meer informatie over energierenovaties in de particuliere woningvoorraad zie programma Actief met Duurzaamheid en Energie.
            2. Blz. 13 We geven ruimte aan nieuwe woonzorginitiatieven.
            3. Blz. 14 We starten met een pilot integrale wijkaanpak voor transformatie van woningen en het toekomstbestendig maken van wijken.
            4. Blz. 15 We werken aan een regionale woonagenda en aansluitend aan een nieuwe lokale woonagenda
            5. Blz. 16 We werken aan een transformatiefonds om sloop van woningen in de toekomst te bekostigen.
            6. Blz. 17 We werken met een herstructureringsfonds om nadelige gevolgen van demografische veranderingen tegen te gaan. Investeren in de openbare ruimte en bestaand vastgoed is noodzakelijk.
            7. Blz. 18 We zetten de Regietafel Wonen en Zorg voort.
            8. Blz. 19 We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis.
          2. Blz. 20 Het aantal en type woningen past bij de behoefte.
            1. Blz. 21 We bewaken de gemeentelijke grondexploitatie.
            2. Blz. 22 We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen.
            3. Blz. 23 We blijven ruimte bieden voor goede, innovatieve woningbouwplannen die aansluiten bij de behoefte van onze inwoners.
            4. Blz. 24 We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners.
            5. Blz. 25 We monitoren regionaal en lokaal de ontwikkelingen op de woningmarkt.
        4. Blz. 26 Wat mag het kosten
        5. Blz. 27 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 28 Raadsbesluiten
      3. Blz. 29 Fijn Leven
        1. Blz. 30 Een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving
        2. Blz. 31 Wat speelt er?
        3. Blz. 32 Speerpunt
          1. Blz. 33 Investeren in de samenleving.
            1. Blz. 34 Samen met inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen stellen we wijkagenda’s op en voeren ze uit.
            2. Blz. 35 We ondersteunen initiatieven uit wijken, buurten en kernen.
            3. Blz. 36 We ontwikkelen het gebiedswethouderschap verder door.
            4. Blz. 37 We verstevigen onze netwerken in wijken en kernen en hebben oog voor die groepen die nog niet zo betrokken of in beeld zijn.
          2. Blz. 38 Een uitnodigende leefomgeving.
            1. Blz. 39 Bij plannen en onderhoud zetten we in op het stimuleren van ‘bewegen’ in onze leefomgeving.
            2. Blz. 40 We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen.
            3. Blz. 41 We investeren extra in verbetering van de kwaliteit van het groen(onderhoud).
            4. Blz. 42 We overleggen met inwoners en ondernemers over hun eigen (gezamenlijke) inbreng en verantwoordelijkheid bij het inrichten en onderhouden van hun/onze openbare ruimte.
            5. Blz. 43 We passen waar mogelijk ecologisch beheer toe, niet alleen bij bermen, maar ook andere terreinen, zoals parken, in gemeentelijk bezit.
            6. Blz. 44 We realiseren groen/-blauwe parels (aantrekkelijke plekken met groen en water) in de kernen.
            7. Blz. 45 We zaaien daar waar mogelijk bermen/terreinen in met kleurrijke zaadmengsels.
          3. Blz. 46 Leefomgeving aangepast aan het veranderende klimaat.
            1. Blz. 47 We voeren een bewustwordingscampagne voor inwoners en bedrijven over wat zij zelf kunnen doen aan gevolgen van de klimaatverandering.
            2. Blz. 48 We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan) inclusief klimaatstresstest.
          4. Blz. 49 Veilige en makkelijk berijdbare wegen en paden.
            1. Blz. 50 We bepalen waar mogelijk samen met inwoners en ondernemers de (her)inrichting van onze wegen en paden.
            2. Blz. 51 We investeren extra in onderhoud van wegen en paden in het buitengebied op basis van een plan van aanpak.
            3. Blz. 52 We onderhouden onze infrastructuur.
          5. Blz. 53 Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen.
            1. Blz. 54 Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren.
          6. Blz. 55 Hergebruik van grondstoffen (Van Afval Naar Grondstof).
            1. Blz. 56 Onderzoek uitvoeren naar de wijzen waarop de afgesproken doelstellingen uit ‘Van Afval Naar Grondstof’ (VANG) reikt kunnen worden inclusief financiële consequenties hiervan.
            2. Blz. 57 We nemen gerichte actie om zwerfafval terug te dringen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval.
            3. Blz. 58 We werken samen met onze inwoners het nieuwe grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding (grondstofscheiding) bevorderen.
          7. Blz. 59 Gemeentelijke gebouwen en scholen.
            1. Blz. 60 We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met o.a. demografische ontwikkelingen.
            2. Blz. 61 We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente.
            3. Blz. 62 We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
        4. Blz. 63 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 64 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 65 Raadsbesluiten
      4. Blz. 66 Vitaal Platteland
        1. Blz. 67 Een vitaal en innovatief buitengebied
        2. Blz. 68 Wat speelt er?
        3. Blz. 69 Speerpunt
          1. Blz. 70 Toekomstgericht ondernemen in het buitengebied.
            1. Blz. 71 We doorlopen een kavelruilproces om een betere landbouwstructuur te organiseren.
            2. Blz. 72 We faciliteren initiatieven van nieuwe ondernemers in het buitengebied, we maken hierbij gebruik van een rode loper aanpak.
            3. Blz. 73 We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat binnen de wettelijke mogelijkheden zoveel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkelingen.
            4. Blz. 74 We ondersteunen boeren en andere initiatiefnemers bij vragen over duurzaamheid.
            5. Blz. 75 We onderzoeken samen met de Wageningen Universiteit de mogelijkheden van nieuwe verdienmodellen, waaronder verticale landbouw.
            6. Blz. 76 We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied.
          2. Blz. 77 Mooi Landschap.
            1. Blz. 78 Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap.
            2. Blz. 79 Voor meer informatie over ecologisch bermbeheer zie programma Fijn Leven.
            3. Blz. 80 We blijven ons vraaggestuurd inzetten voor asbestverwijdering en houden de ontwikkelingen hierover landelijk in de gaten.
            4. Blz. 81 We gaan aan de slag om knelpunten in bestaande wandel- en fietsroutes op te lossen.
            5. Blz. 82 We maken een plan van aanpak voor aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing.
            6. Blz. 83 We ondersteunen de mogelijkheid om een cursus Gastheer van het landschap te volgen.
            7. Blz. 84 We stellen een biodiversiteitsplan op voor het buitengebied van Berkelland.
            8. Blz. 85 We zetten samen met het Waterschap en de Euregio in op concrete plannen voor de beleefbaarheid van het stroomgebied van de Berkel tussen Borculo en Lochem.
          3. Blz. 86 Sociaal vitaal.
            1. Blz. 87 De Voormekaar teams hebben extra oog voor de situatie bij agrariërs en stoppers.
            2. Blz. 88 Voor meer informatie over maatregelen om onze inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen zie programma Plezierig Wonen.
            3. Blz. 89 We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader.
            4. Blz. 90 We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten.
        4. Blz. 91 Wat mag het kosten
        5. Blz. 92 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 93 Raadsbesluiten
      5. Blz. 94 Zorg voor wie dat nodig heeft
        1. Blz. 95 Samen denken, samen doen
        2. Blz. 96 Wat speelt er?
        3. Blz. 97 Speerpunt
          1. Blz. 98 Zorg zoveel mogelijk voorkomen.
            1. Blz. 99 Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk.
            2. Blz. 100 We stimuleren nieuwe vormen van ondersteuning, hulp en zorg. Vernieuwingen proberen wij kleinschalig uit en stellen deze bij in nauwe samenwerking met direct betrokkenen. Dit doen we in een experimentele aanpak met minder regels.
            3. Blz. 101 Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo - pgb).
            4. Blz. 102 Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura).
          2. Blz. 103 De jeugd ontwikkelt zich positief.
            1. Blz. 104 We organiseren algemene voorzieningen en preventieve activiteiten voor jeugd en/of hun ouders/verzorgers.
            2. Blz. 105 Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet - pgb).
            3. Blz. 106 Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura).
          3. Blz. 107 Iedereen doet mee in Berkelland.
            1. Blz. 108 We bieden ruimte aan inwoners en professionals om in te zetten op innovatieve oplossingen voor een gezonde leefstijl. Voorbeeldinitiatieven van buurten, scholen en verenigingen krijgen extra aandacht.
            2. Blz. 109 We geven samen invulling aan de Lokaal Inclusie Agenda.
            3. Blz. 110 Wij verbeteren de toegang tot onze regelingen die zich richten op meedoen aan de samenleving, vroegsignalering van schulden en schuldhulpverlening.
          4. Blz. 111 Nieuwkomers burgeren in.
            1. Blz. 112 Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering.
          5. Blz. 113 Voldoende en krachtige vrijwilligers en mantelzorgers die worden gesteund waar het nodig is.
            1. Blz. 114 Wij realiseren een steunpunt voor mantelzorgers waar informatie, advies en ondersteuning samen komen.
            2. Blz. 115 Wij realiseren een vrijwilligerspunt Berkelland waar vraag en aanbod elkaar bereiken.
        4. Blz. 116 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 117 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      6. Blz. 118 Werken en ondernemen in een sterke regio
        1. Blz. 119 Een warm welkom voor werk
        2. Blz. 120 Wat speelt er?
        3. Blz. 121 Speerpunt
          1. Blz. 122 Promotie van Berkelland (en de Achterhoek).
            1. Blz. 123 Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken.
          2. Blz. 124 Goed vestigingsklimaat voor ondernemers.
            1. Blz. 125 We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
            2. Blz. 126 We denken snel en actief mee met ondernemers. (We leggen de rode loper uit.)
            3. Blz. 127 We voeren de nieuwe economische agenda 2020-2024 uit.
            4. Blz. 128 We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1.
            5. Blz. 129 We zetten in op meer samenwerking met Duitsland, om kansen voor ondernemers en inwoners te benutten.
          3. Blz. 130 Vitale winkelcentra.
            1. Blz. 131 Faciliteren van het ondernemersfonds.
            2. Blz. 132 Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde task forces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra.
            3. Blz. 133 We blijven inzetten op compacte centra waarin het fijn verblijven is, onder andere door het creëren van groen/blauwe parels (zie ook programma ‘Fijn leven’).
            4. Blz. 134 We sluiten aan op ‘natuurlijke’ momenten van verandering.
            5. Blz. 135 We spelen in op ontwikkelingen en kansen die voorbijkomen, bijvoorbeeld Museum More en de ontwikkeling van de Hambroekplas, en maken waar mogelijk verbindingen met de centra.
          4. Blz. 136 Iedereen doet mee met werk, betaald of onbetaald.
            1. Blz. 137 Samen met SDOA en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag.
            2. Blz. 138 Voor de doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt zorgen we voor een doorgaande ontwikkellijn, waarin zij integraal ondersteund worden.
            3. Blz. 139 Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering)
            4. Blz. 140 We gaan meer inzetten op ‘social return’: beter gebruik maken van de mogelijkheden om bij aanbestedingen bedrijven en organisaties een sociale bijdrage te laten leveren.
            5. Blz. 141 We maken duurzame verbindingen met ondernemers en organisaties gericht op de inzet van kwetsbare medewerkers onder de Participatiewet.
          5. Blz. 142 Goed onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt.
            1. Blz. 143 Bewaken dat er een goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
            2. Blz. 144 Promoten van technische beroepen.
          6. Blz. 145 Vrijetijdsaanbod het hele jaar door.
            1. Blz. 146 We ondersteunen (lokale en regionale) projecten onder andere voor productontwikkeling op het gebied van verblijfs- en dagrecreatie.
        4. Blz. 147 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 148 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      7. Blz. 149 Actief met duurzaamheid en energie
        1. Blz. 150 Alle hens aan dek!
        2. Blz. 151 Wat speelt er?
        3. Blz. 152 Speerpunt
          1. Blz. 153 40% energieneutraal in 2022 en in de kopgroep van de Achterhoek.
            1. Blz. 154 We bedenken oplossingen voor de door het bedrijfsleven ervaren drempels voor de energietransitie.
            2. Blz. 155 We bieden DOE scans aan voor het MKB.
            3. Blz. 156 We blijven meedoen met en versterken de dienstverlening van het Achterhoekse energieloket.
            4. Blz. 157 We controleren met steekproeven de getroffen maatregelen.
            5. Blz. 158 We doen mee met de Achterhoekse pilot gebouwgebonden financiering.
            6. Blz. 159 We doen mee met het project ‘Zonnige bedrijven in de Achterhoek’.
            7. Blz. 160 We doen onderzoek naar een subsidieregeling asbestdakbeschot en dakisolatie.
            8. Blz. 161 We faciliteren Energie-initiatieven op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame energie).
            9. Blz. 162 We gaan door met 'Achterhoek Bespaart' en de SVn duurzaamheidslening.
            10. Blz. 163 We gaan door met de subsidieregeling maatschappelijke initiatieven.
            11. Blz. 164 We monitoren de voortgang van onze energiedoelstelling.
            12. Blz. 165 We promoten DOE-scans bij maatschappelijke organisaties.
            13. Blz. 166 We stimuleren het gezamenlijk optrekken van bedrijven bij de energietransitie.
            14. Blz. 167 We stimuleren technische innovaties.
            15. Blz. 168 We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie (RES).
            16. Blz. 169 We zorgen ervoor dat de Omgevingsdienst bedrijven controleert (EML controles).
            17. Blz. 170 We zorgen voor communicatie en bewustwording.
          2. Blz. 171 Van het aardgas af.
            1. Blz. 172 We inventariseren de huidige stand van zaken van het gasnet, de warmtevraag, het warmte-aanbod, de planningen van beheer en onderhoud.
            2. Blz. 173 We maken een plan van aanpak om te komen tot een transitievisie warmte.
          3. Blz. 174 Gemeente als voorbeeld.
            1. Blz. 175 We doen een innovatief circulair/duurzaam aanbestedingstraject om van te leren.
            2. Blz. 176 We onderzoeken de mogelijkheden en behoefte aan laadpalen in de centrumgebieden.
            3. Blz. 177 We ontwikkelen een eigen gemeentelijk initiatief voor grootschalige en lokale energieopwek (Motie M19-08).
            4. Blz. 178 We verduurzamen ons eigen vastgoed.
            5. Blz. 179 Wij monitoren onze organisatie/bedrijfsvoering met de CO2 prestatieladder.
            6. Blz. 180 Wij voeren de reductiemaatregelen uit van de CO2 prestatieladder.
        4. Blz. 181 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 182 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      8. Blz. 183 Sport is meer!
        1. Blz. 184 Een leven lang sporten en bewegen
        2. Blz. 185 Wat speelt er?
        3. Blz. 186 Speerpunt
          1. Blz. 187 Een leven lang sport en bewegen voor iedereen.
            1. Blz. 188 Voor volwassenen uit minima-gezinnen zijn er de regelingen gericht op meedoen waardoor zij kunnen sporten en bewegen.
            2. Blz. 189 We faciliteren ‘Achterhoek in beweging'.
            3. Blz. 190 We zetten 11,7 fte combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn.
          2. Blz. 191 Toekomstbestendige verenigingen en sportinfrastructuur.
            1. Blz. 192 We beheren gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties.
            2. Blz. 193 We faciliteren de Sport Federatie Berkelland.
            3. Blz. 194 We grijpen natuurlijke momenten aan om de gemeentelijke sportaccommodaties toekomstbestendig te maken.
            4. Blz. 195 We ondersteunen de exploitatie van zwembaden en sportaccommodaties.
            5. Blz. 196 We subsidiëren jeugdleden van sportverenigingen.
        4. Blz. 197 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 198 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      9. Blz. 199 Cultuur is van iedereen
        1. Blz. 200 Cultuur beleef je in Berkelland
        2. Blz. 201 Wat speelt er?
        3. Blz. 202 Speerpunt
          1. Blz. 203 Een samenhangende cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma.
            1. Blz. 204 We helpen culturele organisaties bij de (door)ontwikkeling naar toekomstbestendigheid.
            2. Blz. 205 We maken een cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma.
            3. Blz. 206 We nemen deel aan het Cultuur –en Erfgoedpact.
            4. Blz. 207 We ondersteunen de (vrijwilligers van de) dorpsböke.
            5. Blz. 208 We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden.
            6. Blz. 209 We subsidiëren de bibliotheek Oost-Achterhoek.
            7. Blz. 210 We subsidiëren de instandhouding van monumenten.
            8. Blz. 211 We subsidiëren het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers (ECAL).
            9. Blz. 212 We subsidiëren musea.
            10. Blz. 213 We zorgen voor cultuureducatie voor ieder kind in het basisonderwijs.
        4. Blz. 214 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 215 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      10. Blz. 216 Samen veilig
        1. Blz. 217 Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
        2. Blz. 218 Wat speelt er?
        3. Blz. 219 Speerpunt
          1. Blz. 220 Een veilige woon- en leefomgeving voor alle inwoners.
            1. Blz. 221 We bevorderen brandveilig wonen van niet-zelfredzamen. Daarnaast gaan we inwoners bewust maken over wat zij kunnen doen om (mogelijke) calamiteiten als gevolg van brand te voorkomen door snel en adequaat handelen.
            2. Blz. 222 We maken een breed plan om problemen als gevolg van overmatig alcohol- en drugsgebruik van jeugd aan te pakken.
            3. Blz. 223 We vragen inwoners naar hun onveiligheidsgevoel (bijvoorbeeld via het internetpanel) en ondernemen daarop gericht actie.
            4. Blz. 224 We zorgen voor passende en gerichte inzet samen met inwoners en andere betrokken partners (zoals politie, woningcorporaties, maatschappelijke instellingen, vastgoedeigenaren, uitzendbureaus en omgevingsdienst).
          2. Blz. 225 Geen ruimte voor ‘ondermijning’.
            1. Blz. 226 We maken kaders en richtlijnen voor de huisvesting van arbeidsmigranten en zorgen ervoor dat deze worden nageleefd, om zo negatieve aspecten van arbeidsmigratie (zoals mensenhandel, slechte woonomstandigheden en overlast) te beperken.
            2. Blz. 227 We maken onze inwoners en collega’s bewust van situaties die met ondermijning te maken kunnen hebben.
            3. Blz. 228 We werken nog meer samen met onze inwoners en betrokken partners door informatie uit te wisselen, verbindingen te maken en het makkelijk te maken melding te doen van mogelijke situaties van ondermijning.
          3. Blz. 229 Verminderen criminaliteit in buitengebied en kernen.
            1. Blz. 230 We ondersteunen (onder andere met financiële middelen) het Keurmerk Veilig Ondernemen voor het hele buitengebied.
            2. Blz. 231 We zetten in op intensieve gerichte daderaanpak, een gebiedsgerichte aanpak, preventie én aandacht voor het slachtoffer.
        4. Blz. 232 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 233 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      11. Blz. 234 Aan de slag met de Omgevingswet
        1. Blz. 235 Een nieuwe manier van (samen)werken
        2. Blz. 236 Wat speelt er?
        3. Blz. 237 Speerpunt
          1. Blz. 238 Concreet aan de slag met een Omgevingsvisie.
            1. Blz. 239 We maken een leidraad voor participatie.
            2. Blz. 240 We oefenen met een aantal pilots.
            3. Blz. 241 We volgen het plan van aanpak uit 2019 om te komen tot een Omgevingsvisie.
          2. Blz. 242 Werken volgens de nieuwe wet.
            1. Blz. 243 We passen - waar nodig - onze regelgeving aan.
            2. Blz. 244 We passen onze systemen op tijd aan afhankelijk van de voortgang van het Digitaal stelsel Omgevingswet.
            3. Blz. 245 We richten onze werkprocessen opnieuw in.
            4. Blz. 246 We zorgen op tijd voor afspraken over de benodigde informatie-uitwisseling en archivering tussen ketenpartners.
            5. Blz. 247 We zorgen voor opleiding en training.
        4. Blz. 248 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 249 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      12. Blz. 250 Financiën
        1. Blz. 251 Wat speelt er?
        2. Blz. 252 Speerpunt
          1. Blz. 253 Financieel structureel gezonde gemeente.
            1. Blz. 254 Lagere lasten voor inwoners, bedrijven en verenigingen in de periode 2019-2022.
            2. Blz. 255 We beheren onze financiële middelen.
            3. Blz. 256 We dragen bij aan verbonden partijen.
            4. Blz. 257 We heffen andere belastingen en leges.
            5. Blz. 258 We heffen Onroerende zaakbelasting.
            6. Blz. 259 We ontvangen een algemene uitkering.
            7. Blz. 260 We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
            8. Blz. 261 We storten in en onttrekken aan reserves.
            9. Blz. 262 We voeren de Wet waardering onroerende zaken uit.
            10. Blz. 263 Bedrijfsvoeringskosten.
            11. Blz. 264 Overige baten en lasten en onvoorzien.
        3. Blz. 265 Wat mag het kosten?
        4. Blz. 266 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      13. Blz. 267 Investeringen
        1. Blz. 268 Doelstellingen
          1. Blz. 269 Investeringen 2019
            1. Blz. 270 2 Auto's voor BOA's
            2. Blz. 271 Renoveren rioolgemalen 2019
            3. Blz. 272 Revitalisering bedrijventerrein Jukkenbarg
            4. Blz. 273 Uitvoeren klimaatscan/afkoppelkansen oudere wijken Ruurlo
            5. Blz. 274 Voorbereiding en uitvoering plan Nieuwboer laatste fase
          2. Blz. 275 Investeringen 2020
            1. Blz. 276 3 Bussen
            2. Blz. 277 Garvelinkskamp
            3. Blz. 278 Haverweg Neede
            4. Blz. 279 Klein onderhoud riolering en re-linen 2020
            5. Blz. 280 Kwaliteitsslag kolken
            6. Blz. 281 Materieel Buitendienst
            7. Blz. 282 Onderzoek communicatie watertakenplan
            8. Blz. 283 Openbare verlichting
            9. Blz. 284 Renovatie rioolgemalen 2020
            10. Blz. 285 Rozenkamp Eibergen
            11. Blz. 286 Ruwenhofstraat Neede
            12. Blz. 287 Schoemaker Ruurlo
            13. Blz. 288 Transformatie Oudestraat
            14. Blz. 289 Voshaarweg/Willem Sluiterweg Haarlo
            15. Blz. 290 Renovatie drukrioolunits
      14. Blz. 291 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 292 Berkelland goed georganiseerd!
        2. Blz. 293 Wat speelt er?
        3. Blz. 294 Speerpunt
          1. Blz. 295 Gegevensbescherming.
            1. Blz. 296 Voldoen aan de eisen die worden gesteld in de AVG en bescherming van persoonsgegevens.
            2. Blz. 297 Voldoen aan de normen die worden gesteld in de Baseline Informatiebeveiliging.
          2. Blz. 298 Een organisatie die is toegerust voor de taak die gesteld is.
            1. Blz. 299 We geven de Berkellandacademie vorm.
            2. Blz. 300 We zetten HR-instrumenten in om de arbeidsmarktpositie van de gemeente te verbeteren.
            3. Blz. 301 We zetten in op duurzame inzetbaarheid.
            4. Blz. 302 We zorgen voor voldoende personeel.
          3. Blz. 303 Een moderne ICT en informatievoorziening.
            1. Blz. 304 Het openbaar beschikbaar maken van informatie.
            2. Blz. 305 We zetten experimenten data-analyse en 3D/virtualisatie door naar de beleid- en werkprocessen.
          4. Blz. 306 (Financieel) in control.
            1. Blz. 307 Inrichten en bijhouden van een contractbeheerssysteem.
            2. Blz. 308 Ontwikkelen financiële instrumenten en control
            3. Blz. 309 Uitvoeren interne audits.
            4. Blz. 310 Verbeteren juridische kwaliteit.
            5. Blz. 311 Verminderen fiscale risico's.
      15. Blz. 312 Reserves
        1. Blz. 313 Wat speelt er?
        2. Blz. 314 Overzicht reserves
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap