Sitemap

  1. Blz. 1 Bestuursrapportage 2019
    1. Blz. 2 Bestuursrapportage 2019
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Samenvatting
        1. Blz. 5 Leeswijzer
        2. Blz. 6 Samenvatting afwijkingen
        3. Blz. 7 Samenvatting Financiën
      2. Blz. 8 Plezierig Wonen
        1. Blz. 9 Kwalitatief goede woningvoorraad nu en in de toekomst
        2. Blz. 10 Wat speelt er?
        3. Blz. 11 Speerpunten
          1. Blz. 12 Toekomstgerichte bestaande woningvoorraad.
            1. Blz. 13 Voor meer informatie over energierenovaties in de particuliere woningvoorraad zie programma Actief met Duurzaamheid en Energie
            2. Blz. 14 We starten met een pilot integrale wijkaanpak voor transformatie van woningen en het toekomstbestendig maken van wijken
            3. Blz. 15 We werken aan een regionale woonagenda en aansluitend aan een nieuwe lokale woonagenda
            4. Blz. 16 We werken aan een transformatiefonds om sloop van woningen in de toekomst te bekostigen.
            5. Blz. 17 We werken met een herstructureringsfonds om nadelige gevolgen van demografische veranderingen tegen te gaan. Investeren in de openbare ruimte en bestaand vastgoed is noodzakelijk.
            6. Blz. 18 We zetten de Regietafel Wonen en Zorg voort
            7. Blz. 19 We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis
          2. Blz. 20 Het aantal en type woningen past bij de behoefte.
            1. Blz. 21 We bewaken de gemeentelijke grondexploitatie. Voor het afwaarderen van plannen treffen we maatregelen
            2. Blz. 22 We blijven ruimte bieden voor goede, tijdelijke en innovatieve woningbouwplannen die aansluiten bij de behoefte van onze inwoners
            3. Blz. 23 We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners.
            4. Blz. 24 We monitoren de toekomstige sloopopgave
            5. Blz. 25 We monitoren regionaal en lokaal de ontwikkelingen op de woningmarkt.
            6. Blz. 26 We ontwikkelen een kader om woningsplitsing in het buitengebied onder voorwaarden weer toe te staan om de leefbaarheid in het buitengebied te behouden en te versterken.
            7. Blz. 27 We vertalen de structuurvisies Wonen voor de 4 grote kernen in nieuwe bestemmingsplannen
        4. Blz. 28 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 29 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      3. Blz. 30 Fijn Leven
        1. Blz. 31 Een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving
        2. Blz. 32 Wat speelt er?
        3. Blz. 33 Speerpunt
          1. Blz. 34 Investeren in de samenleving
            1. Blz. 35 Bij projecten en activiteiten beginnen we en gaan we zoveel mogelijk uit van de samenleving.
            2. Blz. 36 Samen met inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen stellen we wijkagenda’s op en voeren ze uit.
            3. Blz. 37 We ondersteunen ontwikkeling van en waar nodig initiatieven uit wijken, buurten en kernen en ontwikkelen een financieel instrument dat hierbij helpt.
            4. Blz. 38 We verstevigen onze netwerken in wijken en kernen en hebben oog voor die groepen die nog niet zo betrokken of in beeld zijn.
            5. Blz. 39 We werken met gebiedswethouders.
          2. Blz. 40 Een uitnodigende leefomgeving
            1. Blz. 41 Bij plannen en onderhoud zetten we in op het stimuleren van ‘bewegen’ in onze leefomgeving.
            2. Blz. 42 We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen.
            3. Blz. 43 We investeren extra in verbetering van de kwaliteit van het groen(onderhoud)
            4. Blz. 44 We overleggen met inwoners en ondernemers over hun eigen (gezamenlijke) inbreng en verantwoordelijkheid bij het inrichten en onderhouden van hun/onze openbare ruimte.
            5. Blz. 45 We passen ecologisch beheer toe, niet alleen bij bermen, maar zo mogelijk ook op andere terreinen, zoals parken, in gemeentelijk bezit.
            6. Blz. 46 We realiseren groen/blauwe parels (aantrekkelijke plekken met groen en water) in de kernen.
            7. Blz. 47 We zaaien daar waar mogelijk bermen/terreinen in met kleurrijke zaadmengsels.
          3. Blz. 48 Leefomgeving aangepast aan het veranderende klimaat.
            1. Blz. 49 We voeren een bewustwordingscampagne voor inwoners en bedrijven over wat zij zelf kunnen doen aan gevolgen van de klimaatverandering.
            2. Blz. 50 We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan) inclusief klimaatstresstest.
          4. Blz. 51 Veilige en makkelijk berijdbare wegen en paden.
            1. Blz. 52 We bepalen waar mogelijk samen met inwoners en ondernemers de (her)inrichting van onze wegen en paden.
            2. Blz. 53 We investeren extra in onderhoud van wegen en paden in het buitengebied op basis van een plan van aanpak.
            3. Blz. 54 We onderhouden onze infrastructuur.
          5. Blz. 55 Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen
            1. Blz. 56 Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren.
            2. Blz. 57 Vrijwilligersvervoer stimuleren en helpen ontwikkelen, ook in de doorontwikkeling.
          6. Blz. 58 Hergebruik van grondstoffen (Van Afval Naar Grondstof)
            1. Blz. 59 We nemen gerichte actie om zwerfafval terug te dringen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval.
            2. Blz. 60 We werken samen met onze inwoners het nieuwe grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding (grondstofscheiding) bevorderen.
          7. Blz. 61 Gemeentelijke gebouwen en scholen
            1. Blz. 62 We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met o.a. demografische ontwikkelingen.
            2. Blz. 63 We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente.
            3. Blz. 64 We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
        4. Blz. 65 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 66 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      4. Blz. 67 Vitaal Platteland
        1. Blz. 68 Een vitaal en innovatief buitengebied
        2. Blz. 69 Wat speelt er?
        3. Blz. 70 Speerpunt
          1. Blz. 71 Toekomstgericht ondernemen in het buitengebied
            1. Blz. 72 Inzicht krijgen in de duurzaamheidsdoelen van boeren tijdens de coachingsgesprekken.
            2. Blz. 73 We faciliteren initiatieven van nieuwe ondernemers in het buitengebied, we maken hierbij gebruik van een rode loper aanpak.
            3. Blz. 74 We maken een nieuw bestemmingsplan Buitengebied dat zoveel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkelingen.
            4. Blz. 75 We onderzoeken samen met de Wageningen Universiteit de mogelijkheden van verticale landbouw.
            5. Blz. 76 We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de BerkelLanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied.
            6. Blz. 77 We stellen het plussenbeleid vast in 2019.
          2. Blz. 78 Mooi Landschap
            1. Blz. 79 Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschapsbeheer.
            2. Blz. 80 Voor meer informatie over ecologisch bermbeheer zie programma Fijn Leven
            3. Blz. 81 We gaan samen met Achterhoek Toerisme aan de slag om knelpunten in bestaande wandel- en fietsroutes op te lossen.
            4. Blz. 82 We gaan samen met het Waterschap kansen voor de beleefbaarheid van het stroomgebied van de Berkel verkennen
            5. Blz. 83 We maken een plan van aanpak voor aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing.
            6. Blz. 84 We maken een plan van aanpak voor een campagne en ontwikkelen instrumentarium om de asbestverwijdering te versnellen.
            7. Blz. 85 We ondersteunen de mogelijkheid om een cursus gastheer van het landschap te volgen
          3. Blz. 86 Sociaal vitaal
            1. Blz. 87 De Voormekaar teams hebben extra oog voor de situatie bij agrariërs en stoppers
            2. Blz. 88 Er worden coachingsgesprekken gevoerd met agrariërs waarin ook gekeken wordt naar hun financiële situatie.
            3. Blz. 89 Voor meer informatie over maatregelen om onze inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen zie programma Plezierig Wonen.
            4. Blz. 90 We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader
            5. Blz. 91 We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten.
        4. Blz. 92 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 93 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      5. Blz. 94 Zorg voor wie dat nodig heeft
        1. Blz. 95 Samen denken, Samen doen
        2. Blz. 96 Wat speelt er?
        3. Blz. 97 Speerpunt
          1. Blz. 98 Zorg zoveel mogelijk voorkomen
            1. Blz. 99 Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk.
            2. Blz. 100 We stimuleren het gebruik van technologische innovatie bij zorgaanbieders en inwoners.
            3. Blz. 101 We stimuleren nieuwe vormen van ondersteuning, hulp en zorg. Vernieuwingen proberen wij kleinschalig uit en stellen deze bij in nauwe samenwerking met direct betrokkenen. Dit doen we in een experimentele aanpak met minder regels.
            4. Blz. 102 Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura)
          2. Blz. 103 De jeugd ontwikkelt zich positief
            1. Blz. 104 Integrale jeugdregie, overleg en afstemming met de maatschappelijke partners.
            2. Blz. 105 We breiden de praktijkondersteuners Jeugd bij huisartsen uit.
            3. Blz. 106 Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet – pgb)
            4. Blz. 107 Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura).
          3. Blz. 108 Iedereen doet mee in Berkelland
            1. Blz. 109 We bieden ruimte aan inwoners en professionals om in te zetten op innovatieve oplossingen voor een gezonde leefstijl. Voorbeeldinitiatieven van buurten, scholen en verenigingen krijgen extra aandacht. We voeren het Mee Doen Arrangement in.
            2. Blz. 110 We geven samen invulling aan de algemene voorzieningen, initiatieven van inwoners, de Lokale Inclusie Agenda en het minimabeleid.
            3. Blz. 111 We voeren het project ‘dementievriendelijke samenleving’ uit.
          4. Blz. 112 Nieuwkomers burgeren in
            1. Blz. 113 Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering
          5. Blz. 114 Voldoende en krachtige vrijwilligers en mantelzorgers die worden gesteund waar het nodig is.
            1. Blz. 115 Wij realiseren een vrijwilligerspunt Berkelland waar vraag en aanbod elkaar bereiken.
            2. Blz. 116 Wij realiseren een steunpunt voor mantelzorgers waar informatie, advies en ondersteuning samen komen.
        4. Blz. 117 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 118 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      6. Blz. 119 Werken en ondernemen in een sterke regio
        1. Blz. 120 Een warm welkom voor werk
        2. Blz. 121 Wat speelt er?
        3. Blz. 122 Speerpunt
          1. Blz. 123 Promotie van Berkelland (en de Achterhoek)
            1. Blz. 124 Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken.
          2. Blz. 125 Goed vestigingsklimaat voor ondernemers
            1. Blz. 126 We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
            2. Blz. 127 We denken snel en actief mee met ondernemers. (We leggen de rode loper uit.)
            3. Blz. 128 We stellen een nieuwe economische agenda 2020-2024 op.
            4. Blz. 129 We stimuleren de ontwikkeling van duurzame en innovatieve bedrijventerreinen in samenwerking met ondernemers (in navolging op de pilot Ruurlo).
            5. Blz. 130 We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1.
            6. Blz. 131 We zetten in op meer samenwerking met Duitsland, om kansen voor ondernemers en inwoners te benutten.
          3. Blz. 132 Vitale winkelcentra
            1. Blz. 133 Faciliteren van het ondernemersfonds.
            2. Blz. 134 Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde taskforces voor elke kern (en centrum) gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra.
            3. Blz. 135 We blijven inzetten op compacte centra waarin het fijn verblijven is onder andere door het creëren van groen/blauwe parels (zie ook programma ‘Fijn leven’).
            4. Blz. 136 We pakken ‘lege/rotte’ plekken aan.
            5. Blz. 137 We sluiten aan op ‘natuurlijke’ momenten van verandering.
            6. Blz. 138 We spelen in op ontwikkelingen en kansen die voorbij komen, bijvoorbeeld Museum More en de ontwikkeling van de Hambroekplas, en maken waar mogelijk verbindingen met de centra.
          4. Blz. 139 Iedereen doet mee met werk, betaald of onbetaald.
            1. Blz. 140 Samen met de andere gemeenten van de SDOA (Sociale Dienst Oost Achterhoek) en andere betrokken partijen creëren we een compleet, samenhangend en zo lokaal mogelijk werkaanbod voor inwoners met een achterstand tot de arbeidsmarkt.
            2. Blz. 141 Samen met SDOA en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag.
            3. Blz. 142 Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering)
            4. Blz. 143 We gaan meer inzetten op ‘social return’: beter gebruik maken van de mogelijkheden om bij aanbestedingen bedrijven en organisaties een sociale bijdrage te laten leveren.
            5. Blz. 144 We maken duurzame verbindingen met ondernemers en organisaties gericht op de inzet van kwetsbare medewerkers onder de Participatiewet.
          5. Blz. 145 Goed onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt.
            1. Blz. 146 Bewaken dat er een goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
            2. Blz. 147 Promoten van technische beroepen.
          6. Blz. 148 Vrijetijdsaanbod het hele jaar door.
            1. Blz. 149 We ondersteunen (lokale en regionale) producten en productontwikkeling voor verblijfs- en dagrecreatie.
            2. Blz. 150 We stimuleren projecten op het gebied van duurzame maatregelen en op het gebied van toegankelijkheid voor mensen met een beperking.
        4. Blz. 151 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 152 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      7. Blz. 153 Actief met duurzaamheid en energie
        1. Blz. 154 Alle hens aan dek!
        2. Blz. 155 Wat speelt er?
        3. Blz. 156 Speerpunt
          1. Blz. 157 40% energieneutraal in 2022 en in de kopgroep van de Achterhoek
            1. Blz. 158 We faciliteren Energie-initiatieven op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame energie) en gaan aan de slag met de aanbevelingen.
            2. Blz. 159 We maken een nieuw Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 en voeren dat uit.
            3. Blz. 160 We ondersteunen initiatiefnemers met kennis en haalbaarheidstrajecten
            4. Blz. 161 We onderzoeken of er financiële of andere drempels zijn waar initiatiefnemers tegen aanlopen.
            5. Blz. 162 We werken samen met andere gemeenten aan de Achterhoekse opgave voor energieopwekking
          2. Blz. 163 Van het gas af
            1. Blz. 164 We gaan met minimaal 1 wijk (pilot) in gesprek over de concrete invulling van een warmteplan
            2. Blz. 165 We inventariseren de huidige stand van zaken van het gasnet, de warmtevraag, het warmte-aanbod, de planningen van beheer en onderhoud.
            3. Blz. 166 We verzamelen kennis en informatie over de toekomstige energie-infrastructuur.
          3. Blz. 167 Gemeente als voorbeeld
            1. Blz. 168 Duurzaam inkopen en aanbesteden
            2. Blz. 169 We houden het vervangingsschema van ons wagenpark tegen het licht
            3. Blz. 170 We maken een plan hoe we ons eigen vastgoed verduurzamen en in welk tempo
            4. Blz. 171 We plaatsen laadpalen bij het gemeentehuis
            5. Blz. 172 Wij laten onze organisatie/bedrijfsvoering onafhankelijk monitoren.
            6. Blz. 173 Wij ondersteunen het gebruik van elektrische auto’s. We laten het neerzetten van een laadpunt op de openbare weg zo soepel mogelijk verlopen
        4. Blz. 174 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 175 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      8. Blz. 176 Sport is meer!
        1. Blz. 177 Een leven lang sporten en bewegen
        2. Blz. 178 Wat speelt er?
        3. Blz. 179 Specifieke Uitkering (SPUK) Sport
        4. Blz. 180 Speerpunt
          1. Blz. 181 Een leven lang sport en bewegen voor iedereen
            1. Blz. 182 Via bijzondere bijstand zorgen we ervoor dat kinderen uit minima-gezinnen kunnen blijven sporten en bewegen.
            2. Blz. 183 Voor volwassenen uit minima-gezinnen is er het meedoenarrangement.
            3. Blz. 184 We bepalen welk structureel budget nodig is voor de vliegwielfunctie sport
            4. Blz. 185 We doen mee aan het Jeugdsportfonds Nederland
            5. Blz. 186 We faciliteren ‘Achterhoek in beweging'
            6. Blz. 187 We zetten 11,7 fte combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn.
          2. Blz. 188 Toekomstbestendige verenigingen en sportinfrastructuur
            1. Blz. 189 We beheren gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties
            2. Blz. 190 We faciliteren de Sport Federatie Berkelland
            3. Blz. 191 We grijpen natuurlijke momenten aan om de gemeentelijke sportaccommodaties toekomstbestendig te maken.
            4. Blz. 192 We ondersteunen, adviseren en begeleiden verenigingen om toekomstbestendig te worden.
            5. Blz. 193 We subsidiëren jeugdleden van sportverenigingen.
        5. Blz. 194 Wat mag het kosten?
        6. Blz. 195 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      9. Blz. 196 Cultuur is van iedereen
        1. Blz. 197 Cultuur beleef je in Berkelland
        2. Blz. 198 Wat speelt er?
        3. Blz. 199 Speerpunt
          1. Blz. 200 Een samenhangende cultuurnota met uitvoeringsprogramma
            1. Blz. 201 We maken een cultuurnota met uitvoeringsprogramma.
            2. Blz. 202 We ondersteunen de (vrijwilligers van de) Dorpsböke.
            3. Blz. 203 We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden.
            4. Blz. 204 We subsidiëren de bibliotheek Oost-Achterhoek.
            5. Blz. 205 We subsidiëren de instandhouding van monumenten.
            6. Blz. 206 We subsidiëren het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers en nemen deel aan het Cultuur– en Erfgoedpact.
            7. Blz. 207 We zorgen voor cultuureducatie voor ieder kind in het basisonderwijs.
        4. Blz. 208 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 209 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      10. Blz. 210 Samen veilig
        1. Blz. 211 Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
        2. Blz. 212 Wat speelt er?
        3. Blz. 213 Speerpunt
          1. Blz. 214 Een veilige woon- en leefomgeving voor alle inwoners.
            1. Blz. 215 We bevorderen brandveilig wonen van niet-zelfredzamen. Daarnaast gaan we inwoners bewust maken over wat zij kunnen doen om (mogelijke) calamiteiten als gevolg van brand te voorkomen door snel en adequaat handelen.
            2. Blz. 216 We vragen inwoners naar hun onveiligheidsgevoel (bijvoorbeeld via het internetpanel) en ondernemen daarop gericht actie.
            3. Blz. 217 We zorgen voor passende en gerichte inzet samen met inwoners en andere betrokken partners (zoals politie, woningcorporaties, maatschappelijke instellingen, vastgoedeigenaren, uitzendbureaus en omgevingsdienst).
          2. Blz. 218 Geen ruimte voor ‘ondermijning’
            1. Blz. 219 We gaan samen met het RIEC en politie aan de slag met het opstellen van een ondermijningsbeeld in onze gemeente.
            2. Blz. 220 We maken kaders en richtlijnen voor de huisvesting van arbeidsmigranten en zorgen ervoor dat deze worden nageleefd, om zo negatieve aspecten van arbeidsmigratie (zoals mensenhandel, slechte woonomstandigheden en overlast) te beperken.
            3. Blz. 221 We maken onze inwoners en collega’s bewust van situaties die met ondermijning te maken kunnen hebben.
            4. Blz. 222 We werken nog meer samen met onze inwoners en betrokken partners door informatie uit te wisselen, verbindingen te maken en het makkelijk te maken melding te doen van mogelijke situaties van ondermijning.
          3. Blz. 223 Verminderen criminaliteit in buitengebied en kernen
            1. Blz. 224 We ondersteunen (o.a. met financiële middelen) het Keurmerk Veilig Ondernemen voor het hele buitengebied.
            2. Blz. 225 We zetten in op intensieve gerichte daderaanpak, een gebiedsgerichte aanpak, preventie én aandacht voor het slachtoffer
        4. Blz. 226 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 227 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      11. Blz. 228 Aan de slag met de Omgevingswet
        1. Blz. 229 Een nieuwe manier van (samen)werken
        2. Blz. 230 Wat speelt er?
        3. Blz. 231 Speerpunt
          1. Blz. 232 Concreet aan de slag met Omgevingsvisie en Omgevingsplan
            1. Blz. 233 We doen inspiratie op met voorbeelden van andere gemeenten op proces en inhoud
            2. Blz. 234 We starten in 2019 met een plan van aanpak voor de Omgevingsvisie op basis van de door de gemeenteraad bepaalde ambitie
          2. Blz. 235 Cultuur, gedrag en competenties veranderen
            1. Blz. 236 Samen met de Raadswerkgroep Omgevingswet zorgen we ervoor dat de gemeenteraad is voorbereid.
            2. Blz. 237 We organiseren bijeenkomsten voor gemeentebestuur en medewerkers.
            3. Blz. 238 We zorgen ervoor dat inwoners, bedrijven, partners en medewerkers op tijd geïnformeerd worden.
          3. Blz. 239 Digitalisering voorbereiden
            1. Blz. 240 We oriënteren ons op de benodigde informatie-uitwisseling en archivering tussen ketenpartners.
            2. Blz. 241 We passen onze systemen op tijd aan afhankelijk van de voortgang van het Digitaal stelsel Omgevingswet.
          4. Blz. 242 Leren werken volgens de nieuwe wet
            1. Blz. 243 We analyseren waar het nodig is om onze werkprocessen opnieuw in te richten
        4. Blz. 244 Wat mag het kosten?
      12. Blz. 245 Financiën
        1. Blz. 246 Wat speelt er?
        2. Blz. 247 Speerpunt
          1. Blz. 248 Financieel structureel gezonde gemeente
            1. Blz. 249 Lagere lasten voor inwoners, bedrijven en verenigingen in de periode 2019-2022
            2. Blz. 250 We beheren onze financiële middelen.
            3. Blz. 251 We dragen bij aan verbonden partijen
            4. Blz. 252 We heffen andere belastingen en leges.
            5. Blz. 253 We heffen Onroerende zaakbelasting.
            6. Blz. 254 We ontvangen een algemene uitkering.
            7. Blz. 255 We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
            8. Blz. 256 We storten in en onttrekken aan reserves.
            9. Blz. 257 We voeren de wet onroerende zaken uit.
        3. Blz. 258 Wat mag het kosten?
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap